Ziranda (nrps) @ dressuur work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Re: Ziranda (nrps) @ dressuur work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 22:10

Het springen heb ik onder goede begeleiding gedaan en in overleg met mijn stagebegeleider (springruiter) van hem heb ik daarin ook les gehad. Hij vond dat het wel kon.
De discussie over de wissel ga ik niet verder verlengen omdat ik denk dat we er toch zo niet uitkomen. Ik heb les en ik weet dat ik naar voren zit maar ik zit heel rustig en zeker wel in balans!!
Die minime basis is wel in orde wat ik bedoelde met dat de basis nog niet in orde was, is dat ze het moeilijk vind te ontspannen tijdens het stappen en soms ook tijdens de overgangen (vooral van draf naar stap), maar dit komt omdat ze vanzich zelf erg heet is en gewoon te graag wil.
Alles wat ik haar aan leer of wat ik haar laat doen gaat in overleg met of mijn instructrise of een andere ruiter waar ik alle vertrouwen in heb.

@ aerdenhout1: Op jou reageer ik liever niet maar toch 1 ding. Dit is een moment opname en jij hebt verder helemaal geen inzicht in hoe ik mijn pony beleer, dus ik stel die opmerking niet echt op prijs. Ik heb meerdere pony's beleerd naar tevredenheid van de eigenaar.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:13

Dan vind ik je begeleiders niet correct.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 22:16

Dat mag jij van mij best vinden, maar daar ben ik het niet mee eens.
Mijn pony laat het heel duidelijk merken als ik te ver ga en zet me dan metteen op mijn plek. Zolang ze dat niet doet en ze verder nergens last van heeft ga ik lekker rustig aan zo door..
Houd er wel rekening mee dat ik zoals ik al zei 99% van de tijd alleen maar bezig ben met ontspanning, overgangen rijden en rechtrichten en dat die wissel bijna nooit gemaakt word. Ook springen doe ik misschien 1 keer in de maand of zelfs minder..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:21

Dan ben je het er niet mee eens. Het gaat mij er niet om wat jij of ik denk(t) dat juist is. Het gaat erom wat goed is voor je paard. Denk je nu echt dat je paard weet dat het niet ontspannen lopen slecht is voor haar rug? Je zei in het begin dat je toch zo voorzichtig met haar bent, wel, eerlijk gezegd: als dat echt zou zijn, zou je nu nog niet springen en zou je er geen wissels (ook niet 1tje voor de lol) mee doen. Je paard heeft eerder rugproblemen gehad. En toch laat je haar compleet uit elkaar gevallen een wissel doen. Want eerlijk is eerlijk: je paard springt die wissel totaal uit balans.

Moet je mij toch eens uitleggen waarom je dat doet, evenals het springen. Welke meerwaarde geeft dat aan het ontspannen rijden, welke meerwaarde aan het in orde maken van de basis?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 22:29

Het springen zijn thuis alleen hele kleine sprongetjes en vaak in uitjes, deze doe ik om haar achter hand te trainen en zodat ze een snel voorbeen krijgt (tip van mijn stage begeleider). De wissel voer ik heel af en toe uit en vaak alleen tijdens het springen, dit doe ik zodat ze als ik vlak daarna nog een sprongetje moet maken ze overspringt en ze dus goed op de hindernis af kan. Het springen doe ik heel voorzichtig en haar rug word vrijwel elke dag gecontroleerd op spierpijn.
Dat ze niet weet dat niet ontspannen lopen slecht is voor haar rug klopt maar blijkbaar lezen jullie steeds over het stukje 99% van de tijd met de BASIS bezig heen!! Dat dat nog niet perfect gaat daar kan ik ook niks aan doen zelfs anky of een andere internationale ruiter zou dat niet in 1 dag voor elkaar kunnen krijgen. En voor de 10e keer de wissel doe ik bijna nooit en vooral tijdens les en soms tijdens het springen, ik word hier dan goed in begeleid en gaat het misschien net even iets netjeser als hier..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:34

Een goede achterhand kan je ook trainen door veel overgangen te rijden.
Jij zegt wel "voor de 10e keer", maar je leest zelf blijkbaar niet goed. Je hoort nu 100% met de basis bezig te zijn. Ik ken geen enkele ruiter die zijn paard laat springen zonder dat er een normale ontspannen stap uitkomt.
Trouwens, dat je paard sterker wordt in de achterhand is zelfs nu nog niet aan de orde. Ontspannen stappen is dat wel.
Niemand zegt dat je dat in 1 dag voor elkaar moet krijgen, dat maak jij er misschien van. Maar je zegt dat je de tijd wilt nemen om het rustig aan te doen. Dit is niet rustig aan. Dit is enorm gespannen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 07:19

Ts, waarom heb je dit topic geopend?
Tips over de basis doe je eigenlijk niks mee, omdat je het toch allemaal zo goed doet volgens jezelf.
Als je dan geen commentaar wilt ergens op....open dan geen topic. Of accepteer het en doe er ook wat mee.
Straks krijgen we weer topics dat je zo´n moeilijk paard hebt...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:28

Je spreekt jezelf ook wel een tikkie tegen...in je topic springen /orun cursu zie ik je toch behoorlijk springen en heb ik niet het idee dat dit nu "rustig" aan beleren is.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:39

Ik snap het probleem van dat springen niet zo, eerlijk gezegd. De meeste 4 jarigen lopen al in het L. Van die paar huppeltjes gaat het beestje echt niet dood, juist lekker voor de afwisseling bij zo een jong dier.

Over het algemeen zou ik haar zowel bij de dressuur als het springen iets meer over de rug proberen te rijden. Hoofdje mag inderdaad nog iets meer zakken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:43

Maar "die meeste 4 jarigen" hebben wel gewoon een goede basis van dressuur. Niet voor niks moet je eerst een B-proef rijden in de dressuur voor je mag springen. Ik zie deze combinatie nu nog echt geen B-proef met winst rijden.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:21

Die 1 wp regel geldt voor de ruiter, niet voor de combi. In feliciaa's profiel staan behoorlijk wat foto's waar het beestje wel lekker loopt en daarmee makkelijk puntjes kan lopen in de B.

Als het paardje iets meer over de rug gaat lopen en de ruiter iets meer gaat zitten komt het allemaal goed. Iedereen moet ergens beginnen.

_Romeo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:25

Ik vind het er nog niet geheel ontspannen uitzien, het paard mag best meer over ze rug lopen en meer de achterhand der onder hebben,

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:28

Een ontspannen stap zie ik als beginpunt nr. 1. Als je niet ontspannen kan stappen, moet je niet gaan springen. En dan moet je zeker geen wissels rijden.

Zeker omdat ts in haar verhaal zo de nadruk legt op het 'heel rustig aan doen' en het 'voorzichtig zijn'. Als je dat echt zo wilt doen, begin je bij stap en niet in een ultragespannen houding (paard en ruiter) galopperen of springen of weet ik veel. Dan begin je bij het begin en dan blijf je daar tot dat goed is.

Zelfs die wissel is totaal niet goed. Paard valt helemaal uit balans en de zit van de ts is ook echt niet goed. En logisch ook dat dit niet goed is, want de basis is ook niet goed.

Ik ga met mijn 4.5-jarige ook niet beginnen met wissels terwijl het gewone galopperen nog niet heel goed in balans is. Dat is vragen om problemen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 09:39

Het is niet zo dat ze in de stap totaal niet ontspant. Ze vind het soms moeilijker en komt dan net even iets vaker met haar hoofd omhoog als in de draf of galop.
Ziranda heeft van zichzelf een hele goede ruime en rustige galop en dit is voor haar ook de makkelijkste gang, dus dat het gewone galoperen niet goed in balans is klopt niet. Dat ik nog niet zo goed zit in de galop dat klopt wel, ze zit dan ook best wel moeilijk in de galop.
De sprongen die ik maak op de foto's in het springtopic doe ik alleen onder begeleiding en maar heel zelden, thuis blijft het bij hele lage sprongetjes.

@ Silence: met de tips over de basis en over mijn zit doe ik zeker wel wat. Het lijkt alleen of iedereen zich nu alleen nog maar ficseerd op de wissel terwijl dat maar 1 foto van het hele geheel is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:42

Ik zeg nergens dat jouw gewone galop niet goed is. Wat ik wel zie bij de foto metde 'voorbereiding op de wissel' is dat het totale plaatje niet klopt. Paard galoppeert niet zoals het hoort en ruiter zit slecht. Dus als de voorbereiding al niet in balans is...

Overigens heeft het paard haar oren naar achter liggen. Vaak zegt dat ook al wat.

EDIT: ik weet trouwens nog niet wat de meerwaarde is aan haar training, van het wisselen en van het springen? En dan heb ik het over doelen die niet met basisoefeningen bereikt kunnen worden.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 09:44

Dat ze haar oren naar achteren heeft komt door mijn gespannen houding op dat moment, dat weet ik. Daarom voer ik de wissel thuis ook vrijwel nooit uit. Op les word ik hierin veel beter begeleid en gaat het vaak ook soepeler..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:45

En met welk doel spring je die wissels?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 09:48

Als voorbereiding op de kleine parcoursjes die ik van het winter wil gaan springen (1 x in de maand oefen parcours op +/- 30-40 cm). Ik weet dat ik haar na de sprong ook in de goede galop kan krijgen door boven de sprong mijn gewicht iets meer op 1 kant te plaatsen maar omdat dat niet altijd goed gaat is het wel makkelijk als ze de wissels alvast kent. Het is omdat ze ze zo makkelijk uitvoerde als ik het vroeg anders was ik er niet mee verder gegaan..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:52

Misschien is het beter om er voor te zorgen dat je goed en vast in het zadel blijft zitten. Als je op parcours komt en je zit slecht, zal geen wissel daar iets aan kunnen veranderen. Je hebt veeeeel meer kans om te vallen en dan sta (lig) je daar, met een paard dat wel vliegende wissels kan, maar met een ruiter die niet kan zitten.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 10:01

Ik moet inderdaad veel meer zitten en ik ben hier ook heel hard op aan het oefenen, het gaat dan ook steeds iets beter...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:04

Citaat:
Het is omdat ze ze zo makkelijk uitvoerde als ik het vroeg anders was ik er niet mee verder gegaan..

Dus als ze het niet had gedaan, was je er niet mee verder gegaan. Dus eigenlijk heb je het ook niet nodig? Doe het dan toch gewoon niet Verward
Je moet net oefenen op dingen die ze niet gemakkelijk aanpakt.

(Trouwens, zo gemakkelijk gaat het duidelijk niet, want deze is slecht goed uitgevoerd.)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:10

feliciaa schreef:
Als voorbereiding op de kleine parcoursjes die ik van het winter wil gaan springen (1 x in de maand oefen parcours op +/- 30-40 cm). Ik weet dat ik haar na de sprong ook in de goede galop kan krijgen door boven de sprong mijn gewicht iets meer op 1 kant te plaatsen maar omdat dat niet altijd goed gaat is het wel makkelijk als ze de wissels alvast kent. Het is omdat ze ze zo makkelijk uitvoerde als ik het vroeg anders was ik er niet mee verder gegaan..

Als je graag een parcoursje van 30 cm wil lopen, terwijl de basis bij jullie beiden er nog niet is (zit, balans, ontspanning) waarom oefen je dan niet gewoon in draf? Of neem je paard na de sprong terug in draf en spring netjes aan...En sorry, maar op de foto vind ik die wissel er echt niet makkelijk uitzien..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:28

Idd, Pallatin. Een eenvoudige wissel is veel... eenvoudiger en heeft uiteindelijk hetzelfde effect: goede galop.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:06

Tieneke schreef:
Idd, Pallatin. Een eenvoudige wissel is veel... eenvoudiger

hahaha, sorry Tieneke, maar het staat er zo droog!!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:22

Jouw opmerking dat je paard zelf de wissel aanbiedt vindt ik echt belachelijk. Je hebt zeer waarschijnlijk je paard uit balans gebracht boven de sprong waardoor het dier genoodzaakt werd te wisselen. Waarschijnlijk zit je daarom ook zo raar op de foto waar de wissel gesprongen wordt, je brengt je paard uit balans op deze manier, niet raar dat je paard dan (onder protest--> zie de staart!) een wissel springt.

Een wissel wordt niet voor niets in het Z2 gevraagd, het is een oefening waar een sterke basis en geleidelijke opbouw aan vooraf moet gaan. Als je je paard op zo'n geforceerde manier laat om springen kun je wachten op overbelastingsklachten.