pony weigerd stil te staan bij het opstappen /?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jodi

Re: pony weigerd stil te staan bij het opstappen /?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:43

Heel simpel: zodra je in het zadel zit geef je wat lekkers(of het nu goed ging of niet)
Normale paarden hebben heel snel door dat als ze heibel schoppen dat het dan veel langer duurt voor ze hun snoepje krijgen.Ik raak de teugels niet aan bij het opstappen,zo heb ik een hand vrij om me aan de manen op te hijsen Bloos
Wel even de rug laten controleren op pijn.

En als je er iedere keer op slaat bij het op stappen denk ik niet dat je je paard erg motiveerd om het beter te doen.

Sabrina_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:14

Ik heb precies hetzelfde probleem. In de bak moet altijd iemand haar vasthouden ander rent ze heel hard achteruit of draait ze haar kont om. Ze dreigt zelfs met haar achterbeen als ik het alleen probeer. Ze is pas sinds 4 maanden weer onder het zadel. Hiervoor had ze een beenblessure wat een paar maanden heeft geduurd en daarvoor was ze nog maar net onder het zadel.

Ze is dus nog jong en ik stap dus gewoon niet alleen op en hoop dat het met de tijd vanzelf goed gaat.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:17

het kan ook heel goed zijn dat je bij het opstappen met je teen per ongeluk in zijn buik drukt Lachen

Burberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:44

mijn allereerste verzorgpony stond ook niet stil en wilde wegrennen.
het is me ineenkeer gelukt, om alleen op te stappen en rustig weg te rijden!
zet hem/haar klem tegen een hekje ofzo, niet in een hoekje paarden zijn van nature een beetje claustrofobisch(bij de een erger dan de ander)
ga links naast staan (wel alert blijven) en aai hem/haar vel over de hals en bij de oren, spreek zachtjes tegen je pony, en ik heb toen eens gezegd is het goed nu mag ik opstappen?
Leek er heel vredig uit te zien en heb een bak slobber met brood en wortel beloofd en gegeven na het rijden.
vanaf toen ging het alleen maar beter, hij luisterde werd meer leergieriger, de kopschuwheid ging eruit en werd erg aanhankelijk ! Haha!

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 19:49

okee! bedankt weer!

ik heb vrijdag les dus ga dan even rustig proberen!

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:52

mijne deed dat ook van alles geprobeert van in de hoek tot laat maar rondje lopen enzo maar ik wou gewoon dat ie stil bleef staan als ik opstapte en hij verrekte dat.
naar maanden aan wapperen heb ik hem met de zweep een flinke zwieper gegeven op zijn borst /schouder en het was eens en voor altijd afgelopen. niet de vriendelijkste manier maar heeft wel geholpen.

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 11:52

natas_joy schreef:
okee! bedankt weer!

en hebje wat geprobeerd?

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 11:56

Met een zweepje tikken geven zal volgens mij zeker niet lukken, eerst 'leer' je je paard dat hij moet lopen als hij een tik krijgt van een zweep en nu zou hij ineens moeten perfect blijven stilstaan bij tikken op z'n kont?! Daar zou ik als paard ook niet aan uit geraken..
Mijn paardje had het ook en ik heb gewoon naast haar blijven staan en haar gekalmeerd tot ze braaaf bleef stilstaan. T'kan wel een tijdje duren voor je er perfect in stilstand op en af kan, maar je hebt er tenminste je paard niet voor moeten straffen.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 12:09

booster schreef:
mijne deed dat ook van alles geprobeert van in de hoek tot laat maar rondje lopen enzo maar ik wou gewoon dat ie stil bleef staan als ik opstapte en hij verrekte dat.
naar maanden aan wapperen heb ik hem met de zweep een flinke zwieper gegeven op zijn borst /schouder en het was eens en voor altijd afgelopen. niet de vriendelijkste manier maar heeft wel geholpen.

xMRGANx schreef:
Met een zweepje tikken geven zal volgens mij zeker niet lukken, eerst 'leer' je je paard dat hij moet lopen als hij een tik krijgt van een zweep en nu zou hij ineens moeten perfect blijven stilstaan bij tikken op z'n kont?! Daar zou ik als paard ook niet aan uit geraken..
Mijn paardje had het ook en ik heb gewoon naast haar blijven staan en haar gekalmeerd tot ze braaaf bleef stilstaan. T'kan wel een tijdje duren voor je er perfect in stilstand op en af kan, maar je hebt er tenminste je paard niet voor moeten straffen.

lees een keertje over

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 12:32

pimmela schreef:
natas_joy schreef:
okee! bedankt weer!

en hebje wat geprobeerd?

jaah,, ze wilde nog niet heel goed stil staan.
maar vandaag heb ik ook geoefend!
ik deed alleen me voet in de beugel en toen voorderest niks en toen begon ze meteen te draaien, toen ze meer dan 1o sec stil stond kreeg ze een beloning en haalde ik me voet eruit, dat heb ik 3 keer gedaan en ben toen gewoon op gestapt.
Toen stond ze wel redelijk stil, en toen ze weer goed stil stond heb ik haar weer beloont met een snoepje.

bedankt voor de tips!! ik ga nog lekker oefenen Haha!

edit : toen ik terug moest naar stal ( over de weg en opnieuw moest opstappen ) wilde ze weg draaien naar de weg en toen hield ik mijn zweep als een soort van ''touw'' of blokkering voor dr want anders rende ze misschien de weg op maar dat is volgens mij niet de beste oplossing, het was dus eenmalig
Laatst bijgewerkt door natas_joy op 26-07-08 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 12:34

Goed bezig! Je moet ook niet verwachten dat het met 1 dag lukt.
Gewoon lekker zo door oefenen. Lachen
Maar wel consequent blijven.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 13:10

Dat klinkt goed! OK dan!