Pony doet mond open tijdens het rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Pony doet mond open tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 15:41

Equidea schreef:
Bitloos rij ik zo nu en dan maar aangezien ik niemand heb die me goed ls kan geven en ik haar rug zo bijna niet los kan rijden omdat ik niet weet hoe, rij ik met bit. (waar ik het overigens wel prima op kan).

Er zou geen verschil mogen zijn. Als jij het alleen met bit voor elkaar krijgt, zit er iets niet goed in je rijtechnische vaardigheden. Sorry dat ik het zo stel, maar zo is het wel.
Een paard goed los en ontspannen rijden, heeft niets met de inwerking in de mond te maken. Zonder bit zou het juist ook beter moeten gaan, die ontspanning, omdat je dan sowieso geen druk op de tong hebt.

Kijk verder eens op de lijst van instructeurs op www.bitloos.nl ; misschien staat er iemand bij in jouw omgeving.
Maar nogmaals, het mag geen verschil uitmaken in je manier van rijden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 15:54

of het paard heeft dus een gebit dat geblokkeerd zit en dat gaat verder als alleen haken of scherpe randen. als de onderkaak niet kan afhangen kan het ook moeilijk ontspannen en moet hij dus daarvoor de mond openen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 20:40

JoviBan schreef:
Equidea schreef:
Bitloos rij ik zo nu en dan maar aangezien ik niemand heb die me goed ls kan geven en ik haar rug zo bijna niet los kan rijden omdat ik niet weet hoe, rij ik met bit. (waar ik het overigens wel prima op kan).

Er zou geen verschil mogen zijn. Als jij het alleen met bit voor elkaar krijgt, zit er iets niet goed in je rijtechnische vaardigheden. Sorry dat ik het zo stel, maar zo is het wel.
Een paard goed los en ontspannen rijden, heeft niets met de inwerking in de mond te maken. Zonder bit zou het juist ook beter moeten gaan, die ontspanning, omdat je dan sowieso geen druk op de tong hebt.

Kijk verder eens op de lijst van instructeurs op http://www.bitloos.nl ; misschien staat er iemand bij in jouw omgeving.
Maar nogmaals, het mag geen verschil uitmaken in je manier van rijden.

Wel als je paard 15 jaar lang op een bit loopt en niet anders weet? Het is geen jong paard met aanleg van hier tot tokio. Met bit is het al ontzettend moeilijk om haar soepel en los te rijden. Ik trek haar verder niet in de krul oid, het enige wat ik doe is afentoe een lichte ophouding geven. Anders ken ik niet, anders kent ze zelf ook niet.

Maar ach ik heb het dan wel over een bitloos halstertje, niet over een fancy metalen hackamore Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:16

Equidea schreef:
Wel als je paard 15 jaar lang op een bit loopt en niet anders weet? Het is geen jong paard met aanleg van hier tot tokio. Met bit is het al ontzettend moeilijk om haar soepel en los te rijden. Ik trek haar verder niet in de krul oid, het enige wat ik doe is afentoe een lichte ophouding geven. Anders ken ik niet, anders kent ze zelf ook niet.

Maar ach ik heb het dan wel over een bitloos halstertje, niet over een fancy metalen hackamore Lachen

Het heeft niets met leeftijd te maken en ook niet met 'aanleg'. Je kunt op iedere leeftijd het bit achterwege laten.
Mijn eigen paard bijv. was 14 jaar toen ik overstapte op bitloos.
Van andere mensen weet ik dat ook hun wat oudere paarden moeiteloos konden overstappen op bitloos èn dat vrijwel alle paarden bitloos veel meer ontspannen waren en veel gemakkelijker los en nageeflijk werden.

Je kunt overigens beter met een halstertje rijden dan met een metalen hackamore. Hoewel met beide niet gemakkelijk dressuurmatig te rijden is. Dan kun je beter een bitloos hoofdstel gaan proberen, daar is een grote diversiteit in.

Sabrina_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 08:04

Als we het toch over een ander bit hebben probeer dan eens een dubbel gebroken bit. Dit is veel vriendelijker en ligt rustiger in de mond. Als ze een gevoelige mond hebben zou dit ook het probleem op kunnen lossen. Mijn paard reageerde er in ieder geval heel goed op.