verruimen in de draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

Re: verruimen in de draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 15:04

runningkawa schreef:
piaffe over de rug?
hij moet jou ook dragen, vergeet dat niet?

ja gewoon netjes over de rug. ik denk trouws dat ze misschien ook gewoon nog niet helemaal in balans
is

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:11

Amina22 , ik snap je reactie niet echt. verruimen is in een b proef namelijk maar twee onderdelen Knipoog

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 09:00

levine schreef:
Amina22 , ik snap je reactie niet echt. verruimen is in een b proef namelijk maar twee onderdelen Knipoog

vond het eigenlijk ook best een rare reactie als je het nou over een gp paard die superhoog loopt...
dit gaat gewoon over een jong paard waarbij de gangen nog aan het ontwikkelen zijn die nou de eerste b proefjes moet leren doorkomen... en dan zou dus ook iedereen met een fjord of haflinger maar een ander paard moeten kopen want die hebben ook geen super ruime bewegingen Knipoog

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 09:03

runningkawa schreef:
Probeer het uit te bouwen in kleine stapjes.
1 pas verruimen is al een hele winst Lachen

Probeer hem goed op de achterhand te zetten, zodat de schouder ook de ruimte krijgt.

Bij Kawa die makkelijk en goed op de achterhand kon galoperen lukte enkele passen middendraf het beste als ik hem actief op de achterhand liet galoperen, dan een overgang maakte en vandaaruit direct enkele passen middendraf.
Dan was hij namelijk nog goed op de achterhand.

Ook vanuit een schouderbinnenwaarts waar hij de achterhand goed aan het werk had via de diagonaal van hand veranderen was een fijne oefening voor hem.

En ook vanuit het achterwaarts, aandraven direct naar een middendraf, ook daar weer omdat hij de achterhand er dan beter bij had.

Wat voor jou paard het beste werkt weet ik uiteraard niet, maar dit waren voor mij oefeningen om te beginnen aan een paar passen middendraf die correct waren en om het later uit te bouwen.

Van 4-en voor enkele passen middendraf in de B, is het me zo uiteindelijk gelukt om 7-ens te halen voor de hele diagonaal middendraf, zelf uitgestrekte draf waren voldoendes Lachen

Maar het is bij een paard dat de draf niet gemakkelijk heeft flink trainen...en vooral geduld hebben met rustig opbouwen

ja ik merk ook dat ze direct na de galop een hele mooie middendraf laat zien.
Mijn moeder die meestal zo half mee kijkt zei zelfs dat ze niet gedacht had dat ze ook zo kon daven.
ze kan het wel Knipoog hahaha

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:57

hetgeen ik hier hoor klopt.
maar staat hij scherp genoeg aan de hulpen? Ik raad aan veel schakelen, dit op kleine stukjes. dus je vraagt terug moet ie ook echt terug, vraag je vooruit moet ie vooruit. dit herhalen, let wel dit maakt dat sommige heel heet worden. dan doe je eens lange zijde aantrekken, dus uit de hoek, recht richten (dus tussen handen en benen) en vooruit zetten tot aan de volgende hoek. hierbij moet je voelen dat hij niet zelf eerder wil terugkomen. indien wel zet je hem nog meer vooruit en heel de piste door. en dan gewoon terug herhalen. dus absoluut niet kwaad ofzo worden. gewoon herhalen en geduld. Dus ff kort; schakelen, aantrekken, en gewoon doorzetten. Het feit dat ie al vooruit staat is eigenlijk heel goed, dus is enkel nog afwerken en verfijnen. ik wens je veel succes

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 14:46

bulck schreef:
hetgeen ik hier hoor klopt.
maar staat hij scherp genoeg aan de hulpen? Ik raad aan veel schakelen, dit op kleine stukjes. dus je vraagt terug moet ie ook echt terug, vraag je vooruit moet ie vooruit. dit herhalen, let wel dit maakt dat sommige heel heet worden. dan doe je eens lange zijde aantrekken, dus uit de hoek, recht richten (dus tussen handen en benen) en vooruit zetten tot aan de volgende hoek. hierbij moet je voelen dat hij niet zelf eerder wil terugkomen. indien wel zet je hem nog meer vooruit en heel de piste door. en dan gewoon terug herhalen. dus absoluut niet kwaad ofzo worden. gewoon herhalen en geduld. Dus ff kort; schakelen, aantrekken, en gewoon doorzetten. Het feit dat ie al vooruit staat is eigenlijk heel goed, dus is enkel nog afwerken en verfijnen. ik wens je veel succes

ze is redelijk scherp ( kan beter Bloos ) wissel daarom ook af met sporen en zonder sporen rijden omdat ik wil dat ze ook zonder sporen gewoon luistert. Maar ik moet eerlijk zeggen het was de laatste trainingen echt heel goed. het was been en hup direct naar voren...

hierbij moet je voelen dat hij niet zelf eerder wil terugkomen. -> dit heeft ze dus wel het is vooruit en dan merk je wel dat ze uitzichzelf weer steeds meer terugkomt Bloos

csc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 18:27

Wellicht heb ik een iets andere insteek.... Hier lees ik namelijk veel: korte stukjes opbouwen en schakelen.
Na vele jonge pony's en paarden te hebben aangereden heb ik een iets andere wijze aangeleerd.
Er zijn zeker duidelijk pony's en paarden die moeite hebben met verruimen.
Dit is meestal voornamelijk een balans probleem en vandaar dat dit met veel galop oefenen ook vaak verbeterd.
Ik rijd deze paarden dan, na te hebben los gereden en aan wat andere punten te hebben gewerkt, vanuit een hoek (natuurlijk recht stellen en dan) naar een middendraf. Ik probeer eigenlijk te denken aan uitgestrekte draf en blijf dit enkele ronden aangeven met mijn benen. Dus ook door de hoeken, gewoon constant naar de uitgestrekte draf rijden. Dit varieert van de eerte keer 3 rondjes tot een andere keer 10 rondjes. Het beste is natuurlijk als je dit eigenlijk buiten op een recht (zand) pad zou kunnen doen. Het paard heeft dan de mogelijkheid zijn balans te verbeteren als hij ruimer moet lopen. Het verschilt per paard hoe snel ze verbeteren, sommigen kunnen na enkele dagen al lekker verruimen, bij andere kan het een aantal weken duren.
Daarnaast moet verschilt natuurlijk ook per combinatie welke methode het beste werkt. Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 07:28

Ik heb dan de ervaring dat ze aan gaan galoperen of (onregelmatig) gaan versnellen, maar niet verruimen, simpelweg omdat ze niet op de achterhand zijn of de kracht nog missen

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 07:32

hey csc, ik ben het deels met je eens. idd na galop heeft een paard de neiging, om zeker vlak daarna te verruimen, omdat de achterhand dan nog lekker actief is. dus op zich komt dat op hetzelfde neer, als schijnovergangen rijden en tempicontrole. verder vind ik 3 tot 10 rondjes te veel. uiteindelijk snappen ze dan de bedoeling niet meer, zeker bij eentje die niet verruimt gaat dan enkel over tempo lopen. hetgeen ik wel doe is laten aantrekken op rechte zijde, doet hij het een zijde goed, dan beloon ik dit, valt hij uit zichzelf terug dan zet ik goed vooruit, waarbij ik dan wel door de hoeken ga.maar het feit dat ik hem op dat punt vooruit duw is de les, want hij legt link, ow ik val terug en krijg een stamp onder men gat. als je dan echter gewoon maar blijft drijven weet het paard niet waar hij fout zit. een paard is een gewoonte dier, die houdt van comfort zone. dus je moet een beetje die zekerheden inbrengen. maar verder volledig eens dat dit een balans probleem is en dat het afhankelijk is van paard tot paard

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 07:36

runningkawa, dat is logisch en mag je niet afstraffen. het feit dat ze reageren is iets om te belonen. mijn jonge paarden hebben dit ook wel eens. maar bij mij moeten ze op zichzel lopen. dus door het aantrekken op lange zijde (controle oefeningen) leren ze hun balans te verbeteren. elk paard zal zich eerst proberen lang te maken en als dat niet lukt galopperen. en idd dit komt door te weining kracht en balans.
dus geduld, doorzetten, en consequent zijn vormen de keywoorden om dit op te lossen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 07:43

Heb ik het dan over afsraffen? Lachen

Maar ik zie veel meters maken in de bak dan niet zitten, balans en kracht is imo beter op te bouwen in stukjes. Ik vind dat je ze anders snel over de kop jaagt..alleen maar snelheid op de voorhand omdat de rest nog niet kan Lachen

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 08:09

ok dan heb ik je ff verkeerd begrepen. idd over tempo laten lopen is verkeerd. maar door steeds korte stukjes te laten lopen leer je ze ook wel terugkomen. ik wissel dus echt af. stukken volledige zijdes aantrekken en dan weer eens (schijn)overgangen.
maar vallen op de vorhand verleren ze snel als ze daar geen steun krijgen. maar dit komt uiteraard weer door gebrek aan balans, waarbij ze zowieso een uitweg zoeken.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 14:25

ik merk dat mijn paard dus echt moeite heeft om een langer stuk vol te houden... terwijl ze nu op korte stukjes al een klein beetje verbetering laat zien en ruimer gaat lopen.
Ik ben trouwens een paar dagen geleden begonnen met balkjes lopen met passoa en ik merk wel dat dat ook al helpt omdat ze anders haar rug gewoon weg drukt en lekker doorloopt.
ze heeft die neiging trouwens toch al vrij snel om de de hals er op te zetten haar hals is vrij verticaal gebouwd en ze vind lang en laag lopen dus ook vrij moeilijk.
tijdens de middendraf heeft ze hier ook last van maar hier zijn we al aan het werken

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:21

ninz schreef:
ik merk dat mijn paard dus echt moeite heeft om een langer stuk vol te houden... terwijl ze nu op korte stukjes al een klein beetje verbetering laat zien en ruimer gaat lopen.
Ik ben trouwens een paar dagen geleden begonnen met balkjes lopen met passoa en ik merk wel dat dat ook al helpt omdat ze anders haar rug gewoon weg drukt en lekker doorloopt.
ze heeft die neiging trouwens toch al vrij snel om de de hals er op te zetten haar hals is vrij verticaal gebouwd en ze vind lang en laag lopen dus ook vrij moeilijk.
tijdens de middendraf heeft ze hier ook last van maar hier zijn we al aan het werken

Probeer het dan goed over de kleine stukken uit te bouwen en als je paard heel gauw terugkomen gewoon goed je been eraan houden en zorgen dat ze blijft lopen.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 16:27

silfie35 schreef:
[naam] schreef:

Probeer het dan goed over de kleine stukken uit te bouwen en als je paard heel gauw terugkomen gewoon goed je been eraan houden en zorgen dat ze blijft lopen.

ja je moet ijhaar echt heel consequent zijn, ze heeft echt een eigenwil en als je niet heel streng tegen haar bent dan gaat ze echt
een loopje met je nemen. het lijkt er af en toe meer op dat ik een hengst heb i.p.v een merrie ( ze gaat vaak enorm lopen showen is best gaaf, was ze en de DA komt kijken loopt ze daar super dansend aan de lijn Knipoog even zichzelf laten zien daarna heeft ze helaas wel nog een paar weekejs kreupel gelopen )

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 08:57

straks weer rijden dus we zullen zien hoe het gaat met de middendraf...

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:31

Zoals hier wordt gezegt de achterhand goed sterk maken, want dat is de motor en daaruit moet het komen. Veel schakels, overgangen. En wat ook wel helpt om te verruimen is als je lichtrijdt met middendraf om dan je eigen 'zweefmoment' langer te laten duren, ik ga dan als het niet lukt niet omhoog maar naar voren zodat het langer duurt voordat je in je zadel komt. Ik kan het niet zo goed uitleggen, hoop dat je het begrijpt.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 10:42

Ja ik heb gisteren daar inderdaad aan gewerkt met mijn instructrice
dat ze de achterhand er goed onder zet en zorgen dat ze in ieder geval een 6 voor de middendraf krijgt want nu is het een middendraf voor een 4 tot 5 of zo

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:19

Amina22 schreef:
vraagje: wrm doe je wedstrijden als jepaard moeite heeft met verruimen ?

Ik ga ook wedstrijden doen terwijl mijn Haflinger ook niet super aan de teugel kan.
Door de hand van wedstrijden ga je meer trainen en oefenen en door het commentaar weet je waar je zwakke punten liggen Knipoog

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:23

Ik leer altijd in mijn lessen:
Ophouden in de hand en bijdrijven met je been.
Je moet dus net doen alsof je gaat remmen met je handen maar wel been geven zodat hij niet in galop springt. Ik kan het niet helemaal uitleggen hoe ik het bedoel.
Je moet ook proberen om zachte been hulpen te geven zodat hij niet meteen in galop springt.
En je kunt toch ook eerst proberen om een klein beetje te verruimen en daarna meer verruimt.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:52

xQuinta schreef:
Ik leer altijd in mijn lessen:
Ophouden in de hand en bijdrijven met je been.
Je moet dus net doen alsof je gaat remmen met je handen maar wel been geven zodat hij niet in galop springt. Ik kan het niet helemaal uitleggen hoe ik het bedoel.
Je moet ook proberen om zachte been hulpen te geven zodat hij niet meteen in galop springt.
En je kunt toch ook eerst proberen om een klein beetje te verruimen en daarna meer verruimt.

Als ze in galop aanspringen als je harder drijft dan is je galophulp niet goed bevestigd Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:53

of hij is uit balans omdat je teveel vraagt en springt in galop aan omdat dat dan even makkelijker is

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 09:34

ja dit doet ze ook wel een beetje dat uit blans rakne en in galop springen maar dat wordt al minder ze doet het namelijk als ik haar overvraag in de draf

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:33

runningkawa schreef:
of hij is uit balans omdat je teveel vraagt en springt in galop aan omdat dat dan even makkelijker is

idd kan ook maar toch uitkijken dat de galophulp niet verzwakt wordt.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 07:59

Shyla25 schreef:
runningkawa schreef:

idd kan ook maar toch uitkijken dat de galophulp niet verzwakt wordt.

ja of dat ze helemaal in de war raken van wat moet ik nu doen...