Tjalling @ work tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leentje_

Re: Tjalling @ work tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 10:08

wat heeft dat er met te maken?

als er een zadelmaker is geweest en die heeft gezegd dat het voor ons beide goed is dan vind ik het gewoon nogal sterk dat jij het denkt van een foto te kunnen beoordelen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 10:16

Als ik deze foto's bekijk zie ik vooral een erg leuke maar nog heel jonge pony, met een wat onzekere en niet in balans zittende ruiter.
Dus eigenlijk valt het allemaal wel mee want het paardje blíjft leuk, wordt vanzelf ouder, en jij krijgt wel wat meer vertrouwen als je gewoon wat meer ervaring met 'm krijgt. Je houding zou ik samen met je instructeur lekker aanpakken als ik jou was. Gaat je meteen helpen in het vinden van een betere balans.

Mij stoort het niet dat je beugels iets kort zijn, MITS je niet achter gaat blijven in de beweging van je paard. Als je je met een gaatje langer minder safe voelt, dan zéker niet langer maken. Als het je geen verschil maakt, dan mag er van mij een gaatje bij; dan kun je waarschijnlijk nét iets makkelijker wat dichter bij je paard blijven.
Wat ik je zéker aan zou raden is een beugelriem om zacht halstertouw om de hals, zodat áls er wat gebeurt jij dat makkelijk kunt pakken om op die manier minder achter te blijven in de beweging (dus vriendelijker voor zijn én jouw rug), zonder dat je 'm in de mond stoort. Is een methode die mij altijd erg geholpen heeft; misschien kun jij er ook wat mee.
Verder zou de aanleuning wat constanter mogen. Daarmee bedoel ik absoluut niet dat het paard al aan de teugel moet lopen (hoewel ik er geen bezwaar tegen heb als het paard het op een juiste manier meteen aanbiedt), maar het los-vast-contact wat je nu hebt kán uitnodigen tot een heel onrustige hoofdhouding, en dat moet je er dan later weer uit zien te krijgen. Da's zonde.

Gewoon lekker voorwaarts rijden met zo'n jong beestje. Rechte lijnen rijden, voorzichtig wat rechtrichtwerk, wat grote figuren, en vooral lekker genieten met en van 'm. Leer 'm dat werkjes leuk zijn, en dat als baasje zegt dat iets kan, het ook écht kan. Speel gerust al eens met een balkje of een zeiltje, ook aan de hand. Prima voor zijn vertrouwen, balans, en om zijn interesse vast te houden.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 10:20

Bedankt Lachen
idd iets rond zijn hals is beter had ik ooit wel gedaan maar goh mijn geheugen Bloos
en van dat contact heb je ook volledig gelijk maar mijn grootste angst op dat vlak (omdat ik het bij iemand anders heb zien gebeuren Knipoog) is dat hij heel de tijd als een giraf gaat lopen en dan een blokkade gaat krijgen in zijn hals.. maar goed ik ga het zeker proberen
en ik ga ook mijn stijgbeugels een beetje langer proberen te houden aangezien ik denk dat ik dan ook beter ga zitten Lachen

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 10:21

Daar is het stoute paard Sigaar

@amondi: Zadel past wel degelijk hoor, voor hen allebei Ja. Ze is er gewoon nog nie aan gewend en heeft ook nog niet zovaak met zadel op Tjalling gereden, dus dat moet allemaal wat wennen. Mij maak je niet wijs dat het bij jou van de eerste keer perfect ging Knipoog. De zadelmaker zal het wel het beste weten, als hij zegt dat het goed is, is het goed.

Jullie gaan vooruit Leen, jullie komen er wel Ja

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 10:24

mandy13 schreef:
sa2nne schreef:
als je in draf bent kun je het beste je pony ook aan de teugolrijden

Ga anders gewoon weg van dit SA en laat dit topic met rust, deze pony is 3 jaar en net ingereden!

sowieso, een paard moet vanuit de ontspannendheid zelf komen en niet door een en al gevriemel aan de teugel getrokken worden. Dan spreek je niet meer van ontspanning maar van gespannenheid. Dus de ruiter doet het juist wel goed, lief in de hand;)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:30

Ik vind de ruiter wel een beetje te lief in de hand. Wat je zelf moet leren is om met een contactteugel te blijven rijden zonder dat je stug wordt in je pols/elleboog/schouder.
Een jong paard hoeft niet op het achterbeen te lopen, maar om controle te krijgen is het wel belangrijk dat je hem op verbinding kunt gaan rijden, en dat gaat je niet lukken zolang je zelf steeds de teugels losgooit aan de voorkant.
Omdat je pony nog niet sterk genoeg is om stabiel en met verbinding door de baan te gaan moet jij er voor zorgen dat jij de stabiele factor bent en continu het contact met de mond bewaren. Je mag hem nu nog best een klein beetje ondersteunen.

Rijd je nu in de wei, of heb je dat met opzet gedaan om een kleiner stukje af te kunnen zetten? Voor je eigen veiligheid en van je pony zou ik in een bak met vlakke bodem en een degelijke omheining gaan rijden.

Succes!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 11:32

bedankt voor je commentaar ik ga er zeker wat met doen

ik heb geen bak
dit is een stuk afgezet wat net groot genoeg is maw als hij ervandoor gaat kan hij net als in een bak niet ver Lachen
verder is dit stuk nog niet lang geleden helemaal gelijk getrokken en wat is er mis met de omheining? dit is toch niet slechter dan de omheining van een bak hij kan er nl. ook niet doorheen Clown (staat wel geen stroom op als we rijden Knipoog)

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:39

Leentje_ schreef:
Kim: bedankt Knipoog 3 à 4gaten langer is wel wat overdreven Knipoog en over mijn houding weet ik staat hierboven ook dat ik last heb met mijn rug en dat ik een VZH zadel niet gewoon ben Knipoog
lang en laag laten lopen is volgens mij niet helemaal aan de orde dat moet hij zoals je zegt doen uit ontspanning, aangezien hij helemaal nog niet vaak onder het zadel heeft gelopen is hij dus logisch nog niet ontspannen en kan ik dat alleen verkrijgen door hem te dwingen dat ga ik dus niet doen ik laat hem nu lekker en heb op het einde met losse teugel gedraaft en dan kwam die lekker laag dus beloond en zo zoek ik het stilaan steeds meer ontspannen te hebben Lachen
en belonen doe ik zeker ook hoor Haha! Knipoog is een rotverwend beestje Nagelbijten / Gniffelen

Flutterby: je hebt volledig gelijk Haha! maar daar dit nog maar de 6de keer in totaal mét zadel is verwacht ik niét veel en springen doe ik voorlopig nog niet, ik moet hem inderdaad met wat meer contact ed gaan rijden maar ik wil niet dat hij zich opspant en stukjes met losse teugel dan word ie wel ontspannen..
en verder bedankt ik vind ook dat ie mooi aan het worden is Bloos

Crossmonster: bedankt voor je commentaar je hebt volledig gelijk ik zat er echt erg slecht op komt omdat ik een VZH zadel niet gewoon ben en ook met eraf te vallen zat ik niet erg lekker meer Knipoog en op andere paarden heb ik geen proberen met mijn balans Knipoog maar hij loopt (logisch hij is nog maar 7x ofzo met zadel gereden) erg stuntelig nog Knipoog met mijn verzorgpaardjes heb ik die problemen absoluut niet Lachen Degene die me begeleid kan er eigenlijk niet echt op daar hij toch wel wat groter is dan ik en ook heel wat zwaarder (hij is niet dik hoor Knipoog wel gespierd)

Aerdenhout1: inderdaad maar dat losse komt omdat dat vaak is als ie weer gaat duiken (wil ik wel foto van zoeken?) dat ik hem niet meer omhoog krijg zegmaar ik rijd hem dan beetje vooruit maar vanaf dat ie dan weer rustig word zeg maar is het duik op mijn hand..

amondi: mijn zadel ligt wel degelijk goed Knipoog en die houding kàn ik wel bereiken in dit zadel Knipoog foto 3 geeft inderdaad géén fijn beeld maar dat ligt niét aan het zadel maar aan mij Knipoog (en trouwens lijkt me niet dat jij dat van een foto beter kan beoordelen dan een zadelmaker? Knipoog)

edit: misschien dat ik een tijdje alleen ga stappen zodat ik kan wennen aan het zadel..

oei, dat het de 6e keer was heb ik volledig overheen gelezen - mijn excuses! ik begrijp heel goed dat je niet wilt dat hij gaat krullen Knipoog en ach.. tijd zat toch? hij is pas 3, geniet ervan Ja

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 11:55

ik was het er ook vergeten bij te zetten hoor Lachen
en idd tijd zat Haha!

Landallis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:20

als ik heel eerlijk moet zijn vind ik jou ook net iets teklein voor het zadel wat is dat n 17inch. en lekker liggen doet hij ook niet.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 13:37

Hoi

dat mag je zeggen maar aangezien de zadelmaker het goed vind passen voor ons beiden ga ik me er niet druk overmaken Lachen

het zadel maakt overal goéd contact, als ik vanvoor op het zadel 1-2vingers leg en leg een lat erop komt het evenhoog als de achterkant dus dat is perfect en aan de schoft ook juist voldoende plek Lachen dus hij ligt wel degelijk goed Knipoog

het is een VZH-spr zadel geloof ik

oja 1iemand maakt er een opmerking over ik zeg dat de zadelmaker het heeft gepast maar dat is blijkbaar niet voldoende aangezien er dan nog meer mensen zijn die denken er meer van te kennen..

Landallis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:38

Leentje_ schreef:
Hoi

dat mag je zeggen maar aangezien de zadelmaker het goed vind passen voor ons beiden ga ik me er niet druk overmaken Lachen

het zadel maakt overal goéd contact, als ik vanvoor op het zadel 1-2vingers leg en leg een lat erop komt het evenhoog als de achterkant dus dat is perfect en aan de schoft ook juist voldoende plek Lachen dus hij ligt wel degelijk goed Knipoog

ja maar dat zij mn oude zadelmaker ook, totdat ze het in de rug had. maar hoeveek inch is het zadal dan. want persoonlijk voor jou vind ik het teklein

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:55

Mensen, ik denk dat opmerkingen over het zadel niet meer nodig zijn, het is haar pony, jullie hebben goede tips gegeven, maar ze geeft zelf aan dat het écht goed ligt, dus verdere discussie met de TS lijkt me niet nodig, sowieso vind ik dat je van foto's niet kunt beoordelen of een zadel wel of niet goed ligt. Lachen

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 13:59

Inderdaad

Landallis als je er nog wat over wil zeggen dan pb je me maar
maar het wil niet zeggen omdat joù oude zadelmaker er niets van wist dat mijne er niets van weet hé Knipoog
en wat jou persoonlijke voorkeur is is hier niet aan de orde Lachen
het is een 16,5inch en het is zékér niet te klein voor me Lachen
en verder heb ik het zadel zelf ook nog nagekeken vooral op de punten die ik daarnet aangaf Lachen

kelly_oscar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:22

heel leuk paardje heb je hoor .
alleen denk wel aan je houding .
inderdaar 1 gaatje langer zitten .
verder veel plezier en nog in .

xx

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:07

dat verhaal van dat bokken herken ik.
ik ga geen commentaar op je foto's geven
Flurk heeft dat ook gedaan en ik heb een boktriempje gekocht waar ik me dus tijdens de bokkesprongen aan vast kan houden.
Als jouw paard bokt moet je hem dus een tik geven en naar voren rijden en waarschijnlijk komen er dan meer bokken maar je zult zien dat na deze manier van optreden dit minder gaat worden

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:18

Leuk, workfoto's van Tjalling! Voor de keren dat je erop zit en de leeftijd van Tjalling vind ik het er prettig uitzien. je hebt wel wat spanning (logisch als je je landingsgestel soms moet testen) en dan is het alleen maar prima dat je niet teveel contact op de teugels hebt naar mijn idee en zo spanning over brengt ( is snel gedaan met spanning in je lijf) in de mond. Maar je instructie kan je vast het best helpen met het leren van de juiste mate van contact.Misschien voor jezelf een idee: jezelf "groot"maken, zo geef je al andere gewichtshulpen als iets in elkaar gedoken zitten. Daarmee bedoel ik niet een statige houding hoor, maar je schouders naar achter, brede borst. Lekker ademhalen, desnoods liedjes zingen. Door een rustige ademhaling en een zelfverzekerde houding kun je echt wat bereiken met spanning bij een paard.
Veel plezier met Tjalling, hij is lekker aan het uitzwaren!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 21:26

Dankjullie

inderdaad mirk ik ga volgende keer proberen mijn schouders achteruit te doen maar aangezien het niet alleen in mijn rug maar met het vallen ook in mijn schouders gekropen is moet ik dan nog wel even kijken Lachen
ik ga proberen elke week een topic te plaatsen zodat ik telkens goede tips krijg en zodat ik telkens de vooruitgang (of achteruitgang uiteraard) een beetje beter kan bekijken

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:46

Niet elke zadelmaker kent zijn stiel hoor, daar zou je nog van schrikken...
Men zegt hier ook niet dat het zadel niet past voor je pony, het is jouw achterwerk dat er niet meer helemaal goed in past. Als je zelf eens kijkt naar de foto's, dan zie je dat je op heel wat foto's net niet op de lepel zit.
Dat kan nog door twee andere dingen komen: je blijft achter in de beweging en bent niet in balans waardoor je dus meer vanachter op het zadel landt en je zit wat in stoelzit waardoor je onderbenen iets voor je uitkomen en je sowieso makkelijker uit balans gaat komen.
En, laat dat nou net het allerbelangrijkste zijn wat jij aan die jonge pony moet kunnen meegeven, wat er ook onder jou gebeurt, jij moet die bewegingen perfect kunnen volgen en je balans houden. Zo niet, geef je met je lichaam allerlei signalen waardoor de pony gaat versnellen of z'n balans nog meer verliezen.
Balans is hier dus al zeker een sleutelwoord om aan te werken.
Je zou iets meer rechtop mogen zitten in het bovenlichaam maar ga je niet fixeren op het achteruit trekken van je schouders. Zo maak je heel makkelijk een holle onderrug. Jouw houding wordt altijd weerspiegeld in de houding van je paard, dus jij een holle rug, je paard een holle rug.
Een jong paard dat bokt, is mijn gedacht helemaal niet stout maar probeert op die manier iets duidelijk te maken. Mijn jonge merrie heeft in heel haar leven nog maar één keer lelijk gebokt en dat was toen ze bereden werd door iemand die in lichte stoelzit haar in de rug ambeteerde en haar tegelijk vanvoor te veel vasthield, deze jongeman mocht dan ook de grond kussen.

Blijf zelf dus gewoon heel los en ontspannen in je lichaam, zit en benen. Het idee van hem gewoon aan een losser contact te laten lopen en zelf zijn weg te laten zoeken ben ik wel genegen. Er zijn stromingen in de klassieke rijkunst waarbij men op die manier met jonge paarden werkt. Men gaat ze dan wel uitnodigen om in de zogenaamde denungshaltung te lopen.
In dit filmpje is dit helemaal bij het begin te zien, Friese hengst in draf
http://nl.youtube.com/watch?v=Cev-xluk3T8

Wat het hakken uitduwen betreft, het is voldoende als je voet horizontaal met de grond is, eigenlijk moet je op je paard zitten zoals je op de grond staat. Ga je je hak verder uitdrukken dan zet je je knie en je been op slot.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 22:00

Bedankt voor je reactie

het zadel is idd volgens mij niet te klein voor mij maar ik denk ook dat het volledig en jammer genoeg aan mijn houding ligt want ik voelde ook dat ik erg slecht zat bedankt voor je hele uitleg ik ga er zeker wat met doen Lachen

van klassieke rijkunst ken ik heel weinig ik vraag hem dus ook niet in die houding te lopen hoor Clown

Puck__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 08:52

Hoi,
Allereers wil ik even zeggen dat je een super leuke pony hebt!
Inderdaad al wat gezegd is over het contact van de teugels, gewoon contact blijven houden , veel figuren rijden. Hier wordt hij lekker los van en leert hij jou hand te volgen.
Dan tog nog iets over het zadeltje. Ik heb precies zon zadeltije gehad. Opzicht paste het nog op de pony, wat ik bij jou ook zie. Maar ik had te lange benen en soms schoot mijn laars onder de flap, het werd dus echt te klein! Op de foto's vind ik ook dat je dat bij jou ziet, je benen zijn te lang en ik denk dat jou benen er ook eens onder schieten? Hier een linkje van mijn oude zadeltje met mij ; http://www.mijnalbum.nl/Foto-VJWYDC47.jpg. Je ziet dat mijn benen te lang zijn, dat vind ik ook voor jou zadeltje en jou benen! Kijk anders is naar een 2- de hansje?
ps. Ik weet niet of ik die link er neer mag zetten, verwijder maar als het niet goed is!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 09:10

Bedankt

dat heb ik nog nooit voor gehad met een zadel ik ben zelf niet echt groot (1,66) en groei niet meer maar ik heb inderdaad in verhouding vrij lange benen (88cm) en dan ziet het plaatje er minder leuk uit en dat is met élk VZH zadel zo ook 1inchmaat groter Knipoog maar dat maakt me momenteel ook helemaal niet uit zo gauw ik merk dat mijn benen eronderuit schieten zal ik wel eens gaan kijken voor een ander zadeltje.. ik hoop gewoon met dit zadeltje ong. 1jaartje te kunnen doen dan heb ik zoiezo een ander nodig aangezien hij nog volop aan het uitzetten is hé Knipoog

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:40

Ziet er super uit leen! Tjal is een knappert Ja
Probeer rechtop te gaan zitten en je handen rechtop te houden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:48

Moderatoropmerking:
Diverse berichten verwijderd. Denk eraan dat reageren op HAW alleen is toegestaan als je onderbouwd, rijtechnisch commentaar kunt geven.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:24

Wat ziet Tjalling er goed uit seg! Ja

Probeer om toch iets meer contact te houden. Dit zal hem misschien iets meer steun bieden. Nu zet je hem er helemaal alleen voor. Op zich heb ik dat liever, dan dat je al zou beginnen wriemelen en prutsen aan je teugels, maar een licht, meeverend contact met de mond mag echt wel naar mijn mening Lachen Dat is iets waar hij ten slotte mee om moet leren gaan en het kan hem ook een beetje helpen.
Je geeft zelf aan van nieuwe, beetje nog onwennige zadel en rug, dus je zult het vast en zeker al wel proberen, maar ik wil je enkel de tip geven om te proberen meer op je kont te zitten en rug iets rechter, zodat je pony onder je kan lopen. Dit zal hem ook helpen om beter in balans te kunnen lopen en blijven.

Verder denk ik gewoon regelmatig eventjes rijden, zodat jullie allebei eraan wennen, meer vertrouwen krijgen en een beetje meer in balans komen.
Alleszins veel succes, en het komt wel goed hoor Lachen je ziet ten slotte al veel verbetering vind ik! En voor de 7e keer ofzo OHZ zeker niet slecht! Tjalling is nog jong, jullie hebben nog véééél tijd, zoals je zelf ook al aangeeft Knipoog Heel veel succes!

Edit: waarom hang je geen touw rond zijn hals? of een riempje vooraan aan je zadel? Dat kan eventueel een 'geruststelling' zijn en een hulpmiddel wanneer hij eens een bok geeft? Lachen