saskiakefie schreef:maar ik rij nog 2 lessen op de manege, en dan stop ik, en dan krijg ik 1 keer per week les op leia. mijn instructrice zegt, dat het eerst belangrijk is hoe leia loopt, en als ze goed loopt, dat ik dan vanzelf beter ga zitten.
Hmm, ik heb altijd geleerd dat het andersom is! Als jij niet goed zit, kan je paard nooit lekker lopen! Mijn advies zou zijn: Ga eerst aan je houding sleutelen, je zit erg gespannen en je zet je handen vast. Zolang jij gespannen zit, kan jouw paard nooit ontspannen lopen, omdat hij dan een brok spanning op zijn rug voelt.
Je paard gaat vanzelf nageven als jij lekker ontspannen zit. Probeer overgangen op je zit te rijden en je niet te focussen dat je paard wel 'aan de teugel' loopt. Dat komt wel.
Een dunner bit zou ik je zeker niet aanraden! Het is goed dat je dat zelf door hebt
Nogmaals, een paard moet nageven uit ontspanning, als je er een ruk en pluk spelletje van gaat maken, winnen ze toch altijd! 500 kilo tegen 50 kilo (gewicht is relatief genomen
)
Jij focust je niet op aan de teugel lopen, heel goed!