Struikelen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merlijn

Re: Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:24

Ik weet niet of je hem alleen op zachte grond hebt gelongeerd, maar mijn paard liep op zachte grond goed. Tijdens lessen hebben meerdere mensen er heel goed naar gekeken omdat ik hem niet zo fijn vond rijden als normaal, niemand zag er iets aan. Hij struikelde heel af en toe op een buitenritje.
Aan de hand draven op het harde: niets te zien.
Toen eens op het harde in draf op de volte (ong. 6-8m doorsnee) gelongeerd: liep hij linksom echt kreupel. rechtsom nauwelijks.
Hij bleek artrose aan een voorbeen te hebben; niets meer aan te doen Verdrietig
Hiermee wil ik niet zeggen dat hij niet struikelt uit pure lamlendigheid, maar het kan ook echt iets anders zijn.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 14:11

Ik longeer m in een bak die iedere dag gesleept wordt, zowel met longeren als het rijden struikelde hij..
Maar zodra we écht aandacht van hem vragen, struikelt hij gewoon niet meer.

Even over op de wei..

Bij de eigenaren is een héél stuk onwetendheid, en onervarenheid.. Laat ik me verder ook niet over uit.. maar dat zit verder wel goed.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:46

Het zou ook slijmbeursontsteking kunnen zijn. Mijn paard struikelde ook extreem veel en ook tijdens het wandelen... Hij bleek slijmbeursontsteking te hebben.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:50

Struikelen duidt in veel gevallen toch op een oorzaak in de benen. Veel voorkomende oorzaken van struikelen zijn; artrose, peesblessures en slijmbeursontstekingen.
Er zijn natuurlijk gevallen waarin actief houden de oplossing is, maar mijn ervaring zegt dat als paarden veelvuldig struikelen, dat er dan meestal iets niet goed zit.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:51

Je weet niet of de eigenaren weten van hun paard dat hij mogelijk gewrichtsproblemen/aandoeningen heeft ?
Meestal duid struikelen op gewrichtsproblemen of peesproblemen.
Zelfs een paard dat op de voorhand loopt maar verder normaal en gezonde benen heeft struikelt niet zoveel !!
Mijn paard struikeld ook best veel...zij heeft lichte artrose in haar linkerknie. Als ik haar knie goed opwarm voor het rijden door een beetje grondwerk te doen en een gel eraan te doen. En dan nog extra lang instap en een goed draftempo aanhoud, struikelt ze niet.
Dus ik zou zeker zeggen niet te langzaam draven, dan hebbe ze de neiging hun hoeven minder hoog op te heffen.
En mss moeten de eigenaars eens hun paard op de foto laten zetten ...

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 23:51

het struikelen kan ook veroorzaakt worden door rugproblemen.
mijn merrie struikelde ook veel, goed laten nakijken, bleek dat het vanuit de rug kwam, dus dat zou ook nog kunnen