Manegepaard Pasha @ work (B/L)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Re: Manegepaard Pasha @ work (B/L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:17

Ik vroeg me al af waarom je niet lekker in Den Haag rijd Haha! Je hebt daar zat maneges! Scheelt ook weer een hoop heen en weer gereis en dus scheelt dat weer voor je portomonnee...daar kan je dan weer privelessen voor nemen Haha!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 12:19

Ik heb een OVjaarkaart, dus reizen is gelukkig gratis. En mn moeder en opa/oma wonen tegenover de manege, combineer het dus vaak met een bezoekje daar, anders kom ik daar ook weer zo weinig Tong uitsteken
In Den Haag zijn de lessen een stuk duurder helaas, en ik vind mijn les echt supergezellig, dat speelt ook een grote rol.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:22

begrijpelijk Ja

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:39

Heino schreef:
superwoman schreef:
Denk goed om je houding- rug recht ipv hol

Hebben hier mensen misschien nog tips voor? Ik heb snel last van mijn rug, mijn naast-het-paard houding is ook slecht, ook daar trek ik mijn rug vaak hol helaas.

Ik heb net hetzelfde probleem. Van mezelf heb ik een vrij holle rug, en als ik rijd komt dat vaak terug.
Het enige wat ik je kan aanraden is oefenen, oefenen en nog eens oefenen op dat kantelen van je bekken totdat het een automatisme wordt.

Voor de rest vind ik dat je een vrij nette houding hebt! Als je nu nog let op het kantelen van je bekken en je polsen, zal het er nog beter uitzien. Misschien je stijgbeugels ook een (paar) gaatje(s) langer? Dat helpt wellicht om je hakken meer uit te drukken.

Over dat appuyeren etc.: ik zou het zeker eens met je instructeur bespreken. Met zo'n zenuwachtig paardje zal het alleen maar voor meer nervositeit zorgen als je oefeningen moet uitvoeren die veel te hoog gegrepen zijn.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:45

"afdankertje" van de manege vind ik klinken als of de manege er geen tijd of geld in hem steken!
om dit hier uit de wereld te helpen mijn inbreng dat wel deglijk goed voor pasha wordt gezorgt maar jij bedoeld eigenlijk dat de manegeruiters hem niet willen rijden!!

dus had je voor "afdankertje" van de manege beter iets anders er van kunnen maken zo dat het op de ruiters slaat en niet op de manege!

wat ik bedoel op foto's zijn dingen anders dan in het echt dat je een klein stukje ziet en niet het geheel hoe de les is en de omgeving of faseliteiten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:51

Heino schreef:
superwoman schreef:
Denk goed om je houding- rug recht ipv hol

Hebben hier mensen misschien nog tips voor? Ik heb snel last van mijn rug, mijn naast-het-paard houding is ook slecht, ook daar trek ik mijn rug vaak hol helaas.

hmm, voor de spiegel oefenen kan helpen.
Je moet leren voelen wanneer je je rug recht houdt.
Je kan een stoel voor een grote spiegel zetten en daar je houding op oefenen, daarbij kun je ook letten op je handen. Ga lichtrijden op de stoel en hoe je handen op dezelfde hoogte maar bij het staan moet je ze wel van je af duwen - je moet immers mee gaan met de mond (beweging) van het paard.

__KELLY

Re: Manegepaard Pasha @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:55

laura1987 schreef:
Ik vind het er eigenlijk niet zo goed uitzien.
Op de eerste foto heb ik het idee dat je teveel druk op de teugels heb waardoor hij zijn mond open doet.
Verder vraag ik me af waarom je dingen als appuyement wilt doen als de basis nog niet helemaal goed is.

Verder mag je inderdaad je best doen om je hakken meer uit te drukken en je tenen naar binnen te draaien.

niet mee eens, ik vind dat dit manegepaard netjes loopt.
En waarom geen appuyement als het 1 netjes wordt toegepast en 2 goed is om te oefenen om het paard lekker aan het been te lopen.

Ik krijg het iddee dat jij een beetje dit bestempeld als dit is een manegepaard dus er zit geen basis in Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:59

Heino schreef:

Ik ben op zoek naar een manege/stal in de omgeving van Den Haag (daar woon ik), iemand daar nog iets aan te raden? Of toch privéles bij mijn huidige instructeur, even spitten in mijn portomonnee Knipoog

je hebt mijn pb's inmiddels Knipoog Zou het een optie zijn om in plaats van iedere week in de les te rijden om de week een priveles te boeken? Wat mij ook heel veel helpt is een fijn (gevoelig) bijrijdpaard Bloos Ik leer zo veel van hem, vooral rustig en recht zitten (het scheelt ook dat hij een fabuleus zadel heeft Tong uitsteken ) Plus dat je sneller je houding vindt als je vaker rijdt, al vind ik je nu al best netjes zitten, op de rug en wat kleine puntjes na Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:27

hestejente schreef:
al vind ik je nu al best netjes zitten, op de rug en wat kleine puntjes na Knipoog

die kleine puntjes zijn wel hardnekkig. Daar bedoel ik mee dat die puntjes erg moeilijk zijn om af te leren, terwijl ze wel héél veel verschil zullen uitmaken zodat je verder kan komen. Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:30

superwoman schreef:
die kleine puntjes zijn wel hardnekkig. Daar bedoel ik mee dat die puntjes erg moeilijk zijn om af te leren, terwijl ze wel héél veel verschil zullen uitmaken zodat je verder kan komen. Knipoog

Daar is ts zich ook van bewust en ze wil graag leren, daarom heeft ze ons om advies gevraagd Knipoog

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:39

Het ziet er leuk uit! Vooral netjes voor een manege les! Er zijn nog wel veel dingen om te verbeteren, maar voordat je niet zo vaak op dit paard rijd vind ik het er wel goed uit zien.

Dat appuyment snap ik ook niet. Je kunt toch ook gewoon wijken? En er zijn verder nog genoeg oefeningen die je in de b/l tegen komt. Zoals achterwaarts, middengalop.. en de figuren tijdens lichtrijden en doorzitten.

Kun je niet stiekem wijken ipv appuyeren?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 15:37

Goldynf: ik snap niet waarom je nu doet alsof ik zeg dat Pasha slecht verzorgd wordt. Nogmaals, het stond niet voor niets tussen haakjes, en ik heb het later nog verduidelijkt. Dus nog 1 keer: Pasha wordt gewoon goed verzorgd en is geen afdankertje in de zin dat de manege geen geld en tijd in hem stopt Knipoog

Ik ga het volgende week zeker voorstellen, of ik niet ipv 2 keer manegeles 1 x privéles kan krijgen voor hetzelfde geld. Maar ik ga sowieso mijn instructeur apart nemen om wat dingen te bespreken, zoals dat terug gaan naar de basis. Want zoals je kan zien is de houding etc. van de rest van de les ook best belabberd helaas.

Gister probeerde ik dus schoudervoor te rijden ipv appuyeren, omdat hij zijn achterhand vergat, en ik hoopte dat hij daardoor wat actiever van achter werd. Ik vroeg aan mn instructeur of hij toen actiever werd, en toen was het "ja, gaat goed, appuyeer daar en daar maar". En toen was ik te overvallen om er tegenin te gaan, gebeurt helaas wel vaker. Vandaar dat ik een keer voor de les wil praten Lachen
Dingen als galopwissels enzo doe ik al helemaal niet mee, omdat dat echt gevaarlijke situaties oplevert. Als een paard ook maar 10 m achter hem zit met galloperen dan gaat hij op rem en vliegt het paard aan.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:41

Heino schreef:
Goldynf: ik snap niet waarom je nu doet alsof ik zeg dat Pasha slecht verzorgd wordt. Nogmaals, het stond niet voor niets tussen haakjes, en ik heb het later nog verduidelijkt. Dus nog 1 keer: Pasha wordt gewoon goed verzorgd en is geen afdankertje in de zin dat de manege geen geld en tijd in hem stopt Knipoog

Ik ga het volgende week zeker voorstellen, of ik niet ipv 2 keer manegeles 1 x privéles kan krijgen voor hetzelfde geld. Maar ik ga sowieso mijn instructeur apart nemen om wat dingen te bespreken, zoals dat terug gaan naar de basis. Want zoals je kan zien is de houding etc. van de rest van de les ook best belabberd helaas.

Gister probeerde ik dus schoudervoor te rijden ipv appuyeren, omdat hij zijn achterhand vergat, en ik hoopte dat hij daardoor wat actiever van achter werd. Ik vroeg aan mn instructeur of hij toen actiever werd, en toen was het "ja, gaat goed, appuyeer daar en daar maar". En toen was ik te overvallen om er tegenin te gaan, gebeurt helaas wel vaker. Vandaar dat ik een keer voor de les wil praten Lachen
Dingen als galopwissels enzo doe ik al helemaal niet mee, omdat dat echt gevaarlijke situaties oplevert. Als een paard ook maar 10 m achter hem zit met galloperen dan gaat hij op rem en vliegt het paard aan.

Galopwissels vind ik echt te ver gaan. Dat zou je normaal pas oefenen als je wedstrijden reed en op m nivo reed lijkt me.. Doe dan eerst contragalop.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 15:48

Die doe ik ook niet mee, omdat we dat vaak doen door van hand te veranderen in galop en dan door te gaan in contragalop. Maar dan komt hij (naar zijn idee) te dicht bij anderen en gaat staken. Dus meestal doe ik het eerste deel mee en sla af bij het van hand veranderen Lachen

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:37

Heino schreef:
Die doe ik ook niet mee, omdat we dat vaak doen door van hand te veranderen in galop en dan door te gaan in contragalop. Maar dan komt hij (naar zijn idee) te dicht bij anderen en gaat staken. Dus meestal doe ik het eerste deel mee en sla af bij het van hand veranderen Lachen

dat je dan door gaat in contragalop is nog wel goed. Alleen is dat ook al best moeilijk, vooral als het paard het zelf nog niet kan. En achterelkaar aan lijkt het me nog moeilijker ja..

laura1987

Re: Manegepaard Pasha @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 17:34

__KELLY schreef:
niet mee eens, ik vind dat dit manegepaard netjes loopt.
En waarom geen appuyement als het 1 netjes wordt toegepast en 2 goed is om te oefenen om het paard lekker aan het been te lopen.

Ik krijg het iddee dat jij een beetje dit bestempeld als dit is een manegepaard dus er zit geen basis in Knipoog

Je mag het best met me niet eens zijn hoor. Maar mijn mening is dus dat ik dit paard niet ontspannen lekker naar beneden vindt lopen.
Appuyement vind ik nog iets te hoog gegrepen als ik naar bijv http://img367.imageshack.us/img367/5113/img2166xc9.jpg deze foto kijk. Zo te zien weet de ruiter niet helemaal hoe het moet.
Bovendien rij ik zelf ook deels op manegepaarden, dus weet zelf dat het niet zo is dat een manegepaard geen basis heeft.
Op de manege hebben wij ook paarden die met een goede ruiter wel M zouden kunnen lopen.
Daarbij mankeert er dus niets aan de basis.