Het is wit, groot, lomp en doet héél hard z'n best..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Het is wit, groot, lomp en doet héél hard z'n best..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 22:26

Ik vind jullie ook zeker een leuke combi!

Ik wil toch wat meegeven over de cap.
Bedenk dat als je zonder rijdt en je valt en er overkomt je wat dat het verzekeringstechnisch voor jou, maar vooral voor die mensen waarvan het paard/bak is veel stress kan veroorzaken.
Ik denk altijd: als mensen zo lief voor mij zijn dat ik op hun dierbare bezit mag rijden, dat dat het minste is wat ik kan doen.

Maar goed, het is een tip, doe er mee wat je wil.

Verder inderdaad je handen ietsje hoger en ja, die galop, ik geloof direct dat dat niet meevalt met dit dier.
Gewoon lekker doorgaan dan kom je er van zelf.
Kan trouwens wel zien dat je erg veel lol hebt en dat is erg belangrijk.

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 23:11

hij is GROOT joyce Tong uitsteken
ziet er wel netjes uit, gewoon lekker veel schakelen alvast in draf dat hij sterker wordt, de galop komt van zelf (dat zeggen ze ook over charlie... Ach gut dus.. Tong uitsteken ) je les volgende week zal vast super gaan Haha!

reentje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 23:18

vind het er erg netjes uit zien! probeer idd zoals GinnyBanshee zegt veel te schakelen als je boelt dat hij te sterk wordt en hem goed bezig houden dan heeft hij minder de kans om erg snel en sterk te worden.
en nog even heel offtopic: wat vind ik jou een mooie meid zeg. viel me al eerder in een topic van jou op en moest het nou toch echt even kwijt Bloos

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 23:25

Ik vind dat je heel netjes zit en rijdt.
Galop is natuurlijk moeilijk, maar komt zeker ook als jullie wat langer aan de gang zijn, saampjes!
Idd zoals eerder gezegd, zou ik hem laten oefenen aan de longe, als het hier beter gaat blijft hij ook straks beter in balans onder het zadel.

En verder: heel vervelend, maar zet alsjeblieft een cap op! Zo'n prachtig mooie jonge meid die zo graag met de paarden bezig is; er kan altijd wat gebeuren. Ik ben ook pas laat aan de cap gegaan, maar gelukkig niet té laat...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 07:01

Handen sluiten, nu heb je je vingers open, en wat meer rechtophouden, dan ben je er ook. Als je met je vingers open rijdt, dan zet je je polsgewricht vast waardoor je erg zware handen hebt/krijgt.

Voor het zitten in de galop: Hoe gaat het doorzitten in draf? Is dat ook zo moeilijk? Probeer goed achterover te zitten in je zadel bij het aanspringen en concentreer je op het buitenachterbeen. De beweging gaat van het buitenachterbeen naar het binnenvoorbeen (optisch van het binnenachterbeen naar het binnenvoorbeen, maar gevoelsmatig ligt dat anders). Probeer dus ook op die manier door het zadel te achuiven.
Andere goede oefening in draf en galop (voor de balans en als blijven zitten op dit moment echt nog te moeilijk is) is in de verlichte zit rijden zonder teugels. Dan kun je ook niet gaan hangen. Doe voor de zekerheid een riem om z'n nek waar je in noodsituaties toch aan vast kunt houden. werk thuis aan de losheid van je heup met verschillende oefeningen. Succes!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 10:48

Ginny: Joah hoog hè? Bloos! Schakelen ben ik inderdaad mee bezig, maar vindt ie (euh.. we Schijnheilig ) wel lastig, om vooral niet tegen de hand te komen daarbij. Maar wel belangrijk om te blijven doen inderdaad, hopelijk gaat de galop dan ook beter! Net als bij Charlie, haha!

Mareen: Ik heb inderdaad echt gemerkt dat het belangrijkste is om hem bezig te houden Ja Één lange zijde rechtuit, en hij heeft alweer bedacht hoe het allemaal veel makkelijker kan zijn voor hem, haha, slim paard! Enne.. *kuch* ja, tja, bedankt... Bloos

Alicia2u: Whoo dat zijn allemaal echt hele goeie tips! Doorzitten in draf gaat iets makkelijker dan zitten in galop, maar het is nou ook niet echt dat 't zit als een huis ofzo, haha Tong uitsteken

Bedankt allemaal weer!

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:10

TS dan zou ik ook echt werken aan conditie opbouwen in galop aan de longe. laat hem maar lekker hard werken! maak het leuk voor hem, wat ik met mijn paard deed was veel overgangen maken, draf galop maar ook stap galop. en vooral dat laatste vond die van mij heel leuk, werd ie helemaal enthousiast van! Daarna inderdaad ook onder het zadel oppakken, zorg dat je ook je stemhulp gebruikt zodat ie weet wat je wil.

offtopic: Clown

SJDC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:51

Je mag trots zijn op dit mooie paard! Jullie zien er heel goed uit samen Haha!
Maareh, inderdaad je cap! Tong uitsteken

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:56

Bij de laatste 2 foto's moet ik echt denken aan die shampoo-reclame "Pam, je haar danst!" Haha!
Nog even in het kader van HAW: Zorg dat je armen een rechte lijn vormen naar het bit toe. En let op je hakken, je trekt ze soms op.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:19

Moderatoropmerking:
Diverse reacties verwijderd. Denk eraan dat het alleen toegestaan om reacties op HAW te plaatsen als je onderbouwd rijtechnisch commentaar kunt plaatsen.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:24

wat een gaaf paard!!!

de tip over tempowisselingen was al gegeven, maar die zullen zeker helpen om hem actiever te krijgen. doe ze gewoon overal ook in oefeningen. houd hem bezig en wordt het moeilijker voor hem om het zich zelf makkelijker te maken.

als je beugels wat korter zitten kan je makkelijker je hakken uit drukken waardoor ook je beenvoering makkelijker en efficienter wordt. het is even wennen.
daarnaast zullen rijlaarzen of chaps meer steun geven wat je zit vooral in de galop(die er overigs netjes uitziet) en de hulpen ten goede komt.

ik zou hem niet eindeloos lang laten galoperen. liever vaker kleine stukken, maar wel terug op jouw comando. galop is lastig voor koetspaarden, ze doen het natuurlijk zelden voor de wagen, dus zal die eerst galopconditie moeten krijgen. dat lukt inderdaad goed aan de longe. de halshouding onder het zadel komt vanzelf goed, ik zou daar in het begin niet te hard op pushen. wat wel belangrijk is dat je contact houd met z'n mond en je benen. het is lastig maar probeer hem dan niet tegen te werken.

succes, jullie komen er wel. het is een mooi plaatje

Leonie881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:57

Als ik jou was zou ik wel een cap opdoen ook al is je paard zo lief er kan alltijd iets gebeuren hij kan echt overal van schrikken
niet banketstaaf bedoelt maar het is een tip

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 09:54

Wat een leuke witte reus zeg!
Veel oefenen baart kunst! En jullie zijn al op de goede weg. Knipoog

Mag ik vragen waarom je de martingaal zo 'apart' hebt? Tong uitsteken

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 10:34

Omdat het geen martingaal maar een borsttuig is Knipoog

Bedankt weer allemaal! Lachen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 10:41

Als ie zwart was en een merrie, was het mijn peerd hahaahaha dies ook zo lomp..

Oja, rijtechnisch commentaar... eehm foei, je cap!! En iets van superglue onder je kont in galop? Doet het hem bij mij ook wel eens. Maar verder, lekker doorgaan zo die gaat, veel kilometers maken en dan kan het nog best eens naar de 170 punten toe gaan.Echt waar!! Haha!

evabokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:43

je valt helemaal in het niets bij zo'n enorm groot paard Lachen leuk bestje en ja rijtechnisch commentaar ... ik zie niet echt iets maarja nu ben ik ook niet zo ervaren Knipoog

succes verder!!!(Y)

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:44

Laat ik ook maar reageren Joyce! Haha!

Leuk dat je les gaat nemen met Nirvana Lachen, dat wist ik helemaal niet. Bloos!

Het lijkt mij niet verstandig om te veel te galopperen aan de longe omdat Nirvana een zwakke pees linksachter heeft en oneindig voltes galopperen doet hem dan niet al te veel goed. Even kan wel, maar ondersteun hem goed met stemhulp en longeerzweep. Mocht hij vaak door zijn achterbeen gaan, kan je beter wat rustiger aan doen. De bak is voor Nirvana eigelijk 'best klein' als je in galop op hem zit. Hij kan het best, 5 of 10 rondjes of twee keer aanspringen maakt eigelijk geen verschil. Lange teugels of op maat, het maakt niet uit. Je moet er gewoon echt aan wennen.

Ik vind het sowieso al vet knap dat je al 'meteen' galoppeert en je moet er ook echt wel 'even' over doen om het onder de knie te krijgen.

Als geen ander weet ik HOE lastig Nirvana te rijden is natuurlijk Haha! , maar je rijdt hem echt al supernetjes voor de 6e keer!! Ja
Het meeste commentaar is wel gegeven, maar ik ga niet in alles mee. Haha!
Even offtopic Bloos: Rijd je daar trouwens met Hielkes zadel? Ik kan het namelijk net niet zien. En zoja, hoe zit het?

En ja, Nirvana zijn schofthoogte zit rond de 1.75 en hij wordt dit jaar 13. Knipoog
Ik vind het trouwens echt heel apart dat een aantal bokkers Nirvana mooi vinden. Nagelbijten / Gniffelen Een foto doet wonderen Knipoog.

Spreek je xxx Lachen
Laatst bijgewerkt door Nienke1990 op 19-07-08 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:46

heey

leuke foto's. ziet er goed uit hoor Haha!
echt leuk paardje.
er zijn wel wat minpuntjes zoals de galop maar als dat nou helpt...
doe je het toch gewoon?

veel succes Haha!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:56

Wat een leuke combi Haha! . Blijf nog altijd een zwak voor schimmels houden en wat zie ik... hij heet ook Nirvana net als mijn schimmel Bloos . Alleen die had de bijnaam BB (zie profiel) dat beter bij hem paste Knipoog

Ziet er goed uit, dat wilde ik ff zeggen Haha!

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:16

Ziet er super gezellig uit, met die papegaai enzo. En jullie rijden ziet er ook ontspannen uit, juist nog wat werken aan de galop, maar naarmate je oefent zal het ook beter gaan voort't paard Lachen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 20:24

Wat toevallig Ivonka! Het is toch niet echt een naam die je héél vaak hoort! (Als hij 'witje' had geheten had het toch al een stuk minder toevallig geweest Knipoog )

Nienke: Ja, ik ga dus lessen bij m'n oude instructrice, die sowieso elke woensdagavond al les geeft Ja Nam wel aan dat het goed was eigenlijk, maar heb het niet eens echt gevraagd! Maar, is goed dus? Tong uitsteken
Galoperen aan de longe lijkt me voor hem inderdaad nog moeilijker dan galopperen onder het zadel.. Hij springt ook zo groot (ís zo groot), lijkt me niet makkelijk dan voor hem om een lekker ontspannen galopje op een volte te doen. Maar begrijp dat ik het niet teveel moet doen, voor z'n pezen ook. Hebben d'r niks aan als hij straks met een blessure zit
't Is inderdaad Hielkes zadel, in principe vond ik hem wel lekker zitten, maar bij zijn schoft niet lekker liggen, hij drukt daar heel erg..
En hij ís best mooi joh Haha!

nomercy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:38

Allereerst wat een geweldig paard en vind jullie een leuke combi ! Ja
Je rijdt hem heel netjes OK dan! , probeer alleen iets meer voor je uit tekijken Knipoog , verder is het meeste opbouwende commentaar al gegeven. Pling

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:49

[quote="Myukii"]Trouwens, heb wel even een vraagje hè.. Want lees heel veel dat ik mijn handen hoger moet houden, waar ik het in principe zeker mee eens ben, maarr: als je kijkt, lopen mijn armen&teugels in één lijn (zie foto 1), en dat is zoals ik altijd begrepen heb als het hoort. Als ik mijn handen hoger houd, wordt die lijn 'gebroken' zeg maar (zie foto 2), offf is dát juist zoals het moet? Ja, ik weet het niet hoor, haha, maar ik dacht dat ze zo juist wel ongeveer goed zaten.. M'n handen komen dan wel niet boven z'n schoft uit, maar hij heeft dan ook wel een vrij hoge schoft, haha Schijnheilig

Hierover zal de een het mee eens zijn, de ander niet. Dit is namelijk gewoon een rij-style. Ik heb van verschillende instructrices les gehad. De een zegt wat jij zegt. Bij de andere moet hij net boven het schoft. Zelfs heb ik een keer keihoog met mijn handen moeten gooien. en ook een keer weer veel te laag. Nu rijd ik net boven het schoft met mijn handen bij elkaar en is dat bij mijn paard heel teovallig ook in 1 lijn. maar rijdt gewoon hoe het je is geleerd en goed werkt bij je paardje. Wat me wel opvalt is dat je handen soms naar beneden hangen. Probeer ze wel rechtop te houden Knipoog

wat je cap betreft; dat moet je lekker zelf weten:P ik hoop voor je dat ze nooit eens opeens perongeluk heel erg gaat schrikken;)!

Groetjes en veel succes verder

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:50

Bloos ik had die hele pagina 2 nog niet gezien, ikval soms even in herhaling I am sorry! Bloos

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:07

Myukii schreef:
Nienke: Ja, ik ga dus lessen bij m'n oude instructrice, die sowieso elke woensdagavond al les geeft Ja Nam wel aan dat het goed was eigenlijk, maar heb het niet eens echt gevraagd! Maar, is goed dus? Tong uitsteken
Galoperen aan de longe lijkt me voor hem inderdaad nog moeilijker dan galopperen onder het zadel.. Hij springt ook zo groot (ís zo groot), lijkt me niet makkelijk dan voor hem om een lekker ontspannen galopje op een volte te doen. Maar begrijp dat ik het niet teveel moet doen, voor z'n pezen ook. Hebben d'r niks aan als hij straks met een blessure zit
't Is inderdaad Hielkes zadel, in principe vond ik hem wel lekker zitten, maar bij zijn schoft niet lekker liggen, hij drukt daar heel erg..
En hij ís best mooi joh Haha!

Tuurlijk is het goed!! Lachen Je hoeft daarvoor toch geen toestemming bij mij te vragen, gekkie.
Ik wist het alleen niet, alleen maar leuk! Lachen

Je kan gewoon wel aanspringen aan de longe, paar pasjes door laten galopperen en weer terug naar draf. Op een normaal draftempo laten komen of net ietsje eronder en hem in een keer het 'galop' commando geven. Eventueel met ondersteuning van de longeerzweep. Als het goed gaat laat je hem een rondje of 2 doorgalopperen en dan zou ik hem op zijn eigen tempo laten draven (dus zo hard of zo zacht als hij zelf wilt). Ik heb altijd geleerd dat dat goed is voor het paard. En nog even de andere kant op. Knipoog Ik heb gemerkt dat het aanspringen tijdens het longeren hem al best wel heeft geholpen met het netjes aanspringen onder de vrouw.

Je zal merken dat het beter gaat. Zeker nu je les krijgt en veel tips van de bokkers. En aan mij kan je ook vanalles vragen.
Niet dat ik alles weet natuurlijk (A)

Nirvana heeft niet zo snel last van zijn pezen, maar je merkt het wel als hij té veel galop voor zijn doen doet die dag. Je merkt het goed tijdens het aanspringen. Ik voel dan een soort van 'verkramping' ter hoogte van zijn kruis. Toen een vriendin van mij erop reed en zij datzelfde gevoel voelde trok hij zijn been waarmee hij als eerst aanspringt krampachtig omhoog.
Hij heeft ook soms zijn dagen, dat hij er meer last van heeft dan anders. Maar je moet niet denken dat je niks meer met hem kan doen, omdat hij een zwakkere pees heeft. Knipoog

Gewoon lekker blijven rijden! Nirvana heeft vroeger tot L2 gelopen, dus er zit hopelijk nog wel wat diep ingegraven wat we weer omhoog kunnen halen Slim

Off topic: Ik weet nog even niet wat ik met het zadel aanmoet. Ik kan het zadel laten repareren (opvullen, stikken enz.), maar hetzelfde geld kan ik net zo goed houden voor een deel van een B (of A) klasse merk tweedehandszadel. Ook is het een VZH en zoeken we een Dressuur voor zijn massieve schouder. Knipoog Hij heeft ook zo'n moeilijke rug. Ik rijd alleen maar zonder zadel, maar dat is niet heel erg comfi. Haha!