Eigen gedrag, gefrustreerd raken, hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Eigen gedrag, gefrustreerd raken, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:20

Voor andere mensen uitleggen is veel gemakkelijker op de een of andere manier *LOL*
Op concours heb ik ook bijna elke week mensen die vragen of hij te koop is, en er wordt nog belachelijk hoog geboden ook, maar het is voor mij toch mijn trots, mijn hoop voor de toekomst en mijn vriendje. Daarbij komt dat hij ook nog eens erg aan mij hangt dus blijkbaar neemt hij het me niet kwalijk dat ik niet beter rij en dat regelmatig de stoom uit mijn oren vliegt als het weer niet wil.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:47

jaa ik heb dat ook ! Dat is echt naar, als mijn pony bijv buiten begint te dribbelen en ze wil niet normaal stappen, het liefst trek ik dan heeel hard aan de teugels. Maar daar wordt het dan natuurlijk alleen maar erger van Huilen Erg lastig en erg frustrerend. Gewoon rustig proberen te blijven, en even wat anders gaan doen wat wel goed gaat en later nog een keertje proberen Knipoog

xx

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:43

Heb ik ook weleens, erg vervelend. Ja Probeer gewoon rustig te blijven en verder te rijden, en als mn paard fijner begint aan te voelen gaat mijn gefrustreerde gevoel ook weg. Ik ga net zo lang door tot dat hij goed loopt voor mijn gevoel in zo'n geval, anders stap ik er de volgende keer ook weer met een lichtelijk gefrustreerd gevoel op. Clown

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 17:04

Ik kan ook echt een bommetje worden van binnen als iets niet lukt, of niet gaat zoals ik wil. Bij mij moet het ook goed en perfect gaan.
Mijn instructrice zegt ook zelf dat ik weinig geduld heb en wel snel boos kan worden, en ze leert me dat ook af, en ik moet zeggen, het werkt!
Blijf niet telkens dezelfde oefening doen maar doe ondertussen ook andere dingen zoals overgangen, verzameld rijden, middendraf oid.
Probeer het daarna weer, en blijf rustig.

Als ik ga stressen voelt mijn paard dat meteen en gaat ze nog meer kloten waardoor ik nog bozer word. Daarna heb ik altijd spijt. Dus ben al goed op weg met het afleren en het gaat steeds beter.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:23

K heb er ook last van , en nog erger , als ze zalig goed gelopen heeft , maar er was een onderdeeltje dat niet goed en normaal wel goed gaat , ben k ook al boos !
Ik ga dan meestal gewoon iets anders doen want ik weet dat het meestal gewoon mijn schuld is , want ze voelt me zo goed aan ,
Maar kkan er nog bozer van worden als ze gewoon met mijn voeten rammelt !

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:11

Ik heb hier alleen last van als ik zelf al in een dipje zit of sjaggie ben, ik weet dan eigenlijk dat ik niet fanatiek moet gaan rijden maar er gewoon een ontspannen ritje van moet proberen te maken maar het stomme is dat ik dan juist denk dat ik behoefte heb aan een flinke dressuurtraining. Het kan best gebeuren dat ik er dan pas als ik erop zit achterkom dat ik niet slim bezig ben. Ik denk misschien wel onbewust dat ik me beter ga voelen als hij perfect loopt, maar eigenlijk ga ik me het beste voelen als ik bijvoorbeeld een buitenritje maak of gewoon alleen maar een halfuurtje vw-nw rijdt en een paar simpele oefeningetjes. Als ik mezelf niet top voel en ik ga erop zitten met het idee van "en nu moet het gebeuren" lukt het namelijk nooit, ik ga mijn handen vastzetten, krijg wiebelbenen en paard gaat in de staakmodus. Mijn paard kan helaas niet mijn persoonlijke frustraties wegnemen hoe graag ik dat soms ook zou willen.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:39

Hoe herkenbaar allemaal. Zij zijn groot en ik is klein!

Bij mij komt het - denk ik - vooral voort uit onmacht, ik herken het probleem, signaleer wat het paard doet, maar hoe dan op te lossen? Groot vraagteken. (heb wel les, dan gaat het altijd super 'gek' genoeg)
Nu is het ook een paard dat daar heel handig gebruik van maakt... dus gaat dan juist allerlei trucjes uithalen die ik niet opgelost krijg. Dan word ik boos.

Bij mij helpt het heel erg om eraan te denken dat het allemaal niet in 1x goed hoeft, dus alles rustig aan, en dan gaat het wel weer beter met mezelf.

Verder rijden hoef ik nooit aan te beginnen: als mijn paard eenmaal opgejut is door mijn toedoen is er geen land meer mee te bezeilen, op zich wel fijn aangezien ik dan wel 2x moet nadenken voor ik boos wordt.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:15

Heel herkenbaar verhaal! Mijn paard is ook niet de makkelijkste onder het zadel, en ze verzint ook regelmatig weer nieuwe trucjes om te proberen onder het werk uit te komen. Dit frusteert mij ook regelmatig. Als ik echt heel erg boos ben, dan stap ik meestal af, anders word het een enorm gevecht tussen m'n paard en mij, en die strijd win ik toch nooit.

Wat wel heel belangrijk is consequent zijn en vooral ook consequent blijven. Van mijn instructrice moet ik mijn paard, als ze vervelend is, heel brutaal rijden, met veel been en dergelijken. Heel belangrijk is ook om altijd contact te houden met de mond van je paard. Dus niet trekken, friemelen oid, maar gewoon contact houden met de mond.

Toch blijf ik het moeilijk vinden om rustig te blijven, ook omdat mijn paard mijn spanning en woede enorm aanvoelt en dan zelf ook heel erg gespannen word. Wat ik ook nog wel eens doe is even 5 minuten rustig stappen en rustig worden en dan het weer oppakken.

Succes ermee!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:54

zeer herkenbaar verhaal, in ieder geval ben ik dus niet de enige die hier tegenaan loopt Nagelbijten / Gniffelen

ik rij zelf een Tinkermerrie die de eerste 5 jaar van haar eventje alles mocht doen wat ze wilde onder het zadel. nu de pech dat ze dit vaak tegen mij gebruikt.
omdat ik ook zeer perfectionistisch ben, loop ik vaak ertegen aan dat het gewoonweg niet lukt zoals ik wil. en ja.. dan wordt ik kwaad.. met alle gevolgen van dien.
soms is het echt even nodig voor het paard, die dendert anders echt overal doorheen als ze de kans krijgt en niet gecorrigeerd wordt. maar ik geef eerlijk toe.. vaak is het ook gewoon mijn onmacht dat het niet lukt.
en ja.. dan wordt ik onreel naar mijn merrie toe als het niet wil zoals ik dat wil.
godzijdank wordt het al een stuk minder, vroeger was het veeeeeeel erger.
maar heb de "pech" dat ik een hele rustige en lieve merrie heb die het uiteindelijk toelaat.
goed lesnemen helpt al flink, mijn instructeur en instructrices weten allemaal dat ik dit probleem heb, en helpen mij hier echt goed mee om het op andere manieren op te lossen.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:41

haha ik herken dit! Ik heb het namelijk ook.
Ik wil ook altijd mijn uiterste best doen, en verwacht dit ook van mijn paard.
Maar hij neemt nog wel eens een loopje met me.
Net als v/d week. Ik wilde lekker gaan dressuren in de bak. Had er zoveel zin in.
Maar pitout niet. Hij wilde maar niet zakken met z'n hoofd, niet nageven, niet ontspannen lopen.
Alles was eng en een reden om weg te vliegen, bochten af te snijden of te kijken.
VRESELIJK... totaal geen aandacht voor mij wat ik ook deed..terwijl de dag ervoor ging het zo super.
Ik voelde me helemaal rood worden en koken van binnen. Kon
hem wel achter het behang plakken. Toen ik echt heel erg boos werd ben ik voor het goede maar
gestopt en hebben we een leuke buitenrit gemaakt en waren we weer vrienden.
Soms schiet ik weleens uit mijn slof, en straf ik hem..maar daar heb ik later altijd heel erg spijt van..
Daarom bedenk ik me altijd als ik voel dat ik zo bood wordt.
Weet ik wel heel zeker dat ik de goede hulpen heb gegeven en dat ie me heeft begrepen. Deed ik zelf
niets verkeerd. Vaak ligt het tocch aan mezelf..maar je bent geneigd je af te reageren op je paard omdat je denkt
dat hij je in de maling zit te nemen. Als ik nu voel dat ik echt heel erg boos wordt, stop ik met waar ik mee bezig ben en ga wat
leuks doen ( boswandeling ). Want mijn paard voelt dat ik boos ben, en wordt dan helemaal doenig.
Het wordt toch uiteindelijk niet beter van.

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:47

ook herkenbaar.. ik heb een leuk middeltje ertegen Knipoog helpt bij mij altijd erg goed!
neem je ipod mee en zet die lekker op met muziek die je leuk vindt.. op de een of andere manier blijf je rustiger dan Ja dan komt het nieteens zover!
misschien heb je er wat aan?

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:53

Ik herken het helemaal! zó irritant!
één keer was het heel erg,, ik had een dag ervoor les gehad en dat was zó goed gegaan,
de volgende dag wilde ik 'hetzelfde' proberen om voor elkaar te krijgen maar dat lukte totaal niet!
In de les liep ie hardstikke mooi nageeflijk en bla die bla en de volgende dag kreeg ik niks meer voor elkaar!
Ik zat gewoon jankend op m'n paard Clown

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:49

dit is zo herkenbaar, met mijn oude pony had ik dit ook. Ik heb vaak genoeg gehad dat ik jankend op mijn pony zat. Op een gegeven moment heb ik een pauze genomen, ik heb hem toen 6 maanden niet gereden. Alleen gelongeerd en ik had hem gelukkig nog voor de wagen lopen, zodat hij niet al zijn spiermassa kwijt raakte Nagelbijten / Gniffelen na die 6 maanden ben ik begonnen met een buitenritje, daarna weer in de bak en hij liep als een droom. Ik heb daarna nooit meer problemen gehad met rijden, behalve de "gebruikelijke" dingen waar je wel eens tegen aan loopt, niet zo heel fijn aan mijn been, buigde net wat te weining in op de volte etc. Maar verder waren er dagen waarvan we gewoon 1 waren.

Dit klinkt mss wel heel extreem 6 maanden, maar het heeft mij en jip zoveel goed gedaan. helaas heb ik vorig jaar afscheid van hem moeten nemen. Voordat we ons echt konden bewijzen in de sport.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:13

Ik heb ook van die dagen dat het echt niet wil. Dan wordt je echt langzaam steeds bozer en bozer. Het beste is dan om inderdaad even pas op de plaats tot 10 tellen en densoods maar gewoon te stoppen voor die dag. Ik heb ook momenten dat ik dan eigenwijs doorga omdat ik wil dat iets moet lukken. Ik ga dan verkrampen in mijn armen en mijn hele lichaam. Gelukkig heb ik een paard wat op dat moment gewoon stopt en niets meer doet (geloof me dat is nog frustrender) net zolang totdat ik of stop of genoeg gekalmeerd ben. Daarna kan ik wel weer gewoon doorrijden.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:22

Heel herkenbaar allemaal, ik ben perfectionistisch, en mijn paard is hyper slim en sensitief en pikt niets. Vroeger kon ik soms ook met het stoom uit mn oren op mn paard zitten. Mijn oplossing: Muziek in je oren. Vork

vrolijke, chille muziek en luister dat altijd bij het rijden. Dat is niet alleen goed voor anger-management, ook voor motivatie en concentratie.

En relativeer zo nu en dan even: oke, paard doet niet wat ik wil, maar het is en blijft *naam paard* en hij/zij is supertof, we zijn al zo ver gekomen etc etc etc. Cool

In mijn geval kan ik op zo'n moment terugdenken aan de tijd dat hij geen stap verzette Bloos nu doet hij Z-oefeningen. En mijn geduld is met de tijd veeeeel beter geworden.

Geduld verliezen werkt alleen maar averechts, denk daar maar aan Lachen

zet hem op! (het muziekje)

(en het rijden) Knipoog

sstier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:42

ik heb er ook wel eens last van, wat ik dan vaak doe is andere om hulp vragen. dat hoeft niet eens een instructeur te zijn, maar dat kan ook bijv een stalgenoot zijn. die kan je dan helpen te relativeren, en waarschijnlijk schiet je niet zo snel uit je slof als er iemand staat toe te kijken Clown

Evatjj_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:55

Ja, dat gevoel ken ik!
Ik heb een pony dat nog veel moet leren op vlak van dressuur, en op sommige dagen gaat het echt niet en dan word ik echt zo kwaad dat ik mijn pony voor het minste begin te straffen en dat verdient ze niet. Mijn oplossing is dan gewoon eventjes stappen, op adem komen en dan gewoon op het gemakje een beetje verder rijden en niet te perfectionistisch te zijn en tevreden zijn met wat ze ál doet Lachen Na het rijden denk ik dan meestal zo: volgende keer gewoon opnieuw proberen Lachen

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:02

@Daphaan is muziek op tijdens het rijden juist niet erg afleidend?

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:29

nee, je hoort alleen maar muziek, dus geen mensen of geluiden om je heen, dus concentreer je je beter, en zit je rustiger op je paard Lachen

ik iig wel Schijnheilig

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:49

ik vind het heerlijk! doordat de alleen de muziek hoort en je concentreert op het rijden is het juist heel fijn! Ja
en dan ga ik automatisch een beetje bezig om mn paard op de muziek te laten lopen, erg grappig

je kunt ook een willekeurig muziekje opzetten en daar een soort kur van gaan maken.. ff improviseren, dan ben je zo alweer 3 minuten erg druk bezig met allerlei dingen in je hoofd, en maak je ondertussen automatisch al goede oefeningen en let je dus wat minder op je paard

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:55

Wat zou kunnen helpen is voor jezelf nagaan waar je frustratie vandaan komt.

Ben je gefrustreerd om dat je tegen anderen op wilt boksen en het minstens net zo goed, of beter wilt doen?

Ben je gefrustreerd omdat je je een doel gesteld hebt dat misschien voor jou niet haalbaar is op dit moment?

Ben je gefrustreerd omdat je paard meer in zijn mars heeft dan jij er uit haalt (en wordt dit ook wel eens tegen je gezegd????)

Kortom...waar komt het vandaan? En vervolgens kun je er beleid op gaan maken om het op te lossen. Ga vooral weer genieten van wat jullie wel kunnen en wat wel goed gaat.
Misschien moet je de druk eens van de ketel halen en lekker buiten gaan rijden voor een paar weken (als je de mogelijkheid hebt) of gaan springen...of nog wat anders gaan doen...dat je maar weer ontspannen wordt en er lol in krijgt.

Als het zo is dat jij er mee zit dat een ander misschien meer met je paard zou kunnen bereiken zou ik zeggen: jammer dan...het is jouw paard....jij bent er gek mee. Het paard lijdt er niet onder dat hij niet op zijn top presteert. En voor mensen die zeggen dat het zonde is....het is pas zonde dat jij er frustraties over krijgt. Zonde van de tijd...want die tijd zou je ook kunnen benutten om te genieten van wat jullie samen wel bereiken!

Ik weet waar ik het over heb. Door mijn geringe lengte heb ik soms ook moeilijkheden om dingen voor elkaar te krijgen....en moet ik me er soms bij neerleggen dat bepaalde dingen voor mij niet weggelegd zijn....maar van wat wel lukt geniiet ik des te meer. Ook ik heb een paard die met een andere ruiter waarschijnlijk al verder zou zijn....nou en!

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:17

Hier herken ik mij heeeeeel goed in. Dan ga ik vanbinnen gewoon koken. Bij Veronica kan ik me wel heel goed beheersen, dan ga ik even stappen en probeer ik het opnieuw, ik adem eens heel goed in en uit en dan gaat het weer. Tegen haar kan ik gewoon niet oneerlijk zijn, dat kan ik gewoon niet.

Ik heb dit niet alleen tegenover de paarden, maar ook over mensen. En dan kan ik me nog niet helemaal 100% inhouden om het zo maar te zeggen .. Ik word dan heel fel, en ik word dan ban binnen zó kwaad, ik vreet me helemaal op .. Ik loop dan meestal gewoon even weg van alles, even de andere kant uit, of op mijn kamer zitten om rustig te worden ..

Ik heb geen idee hoe ik dit zou moeten oplossen, want vind het echt niet tof want dan ga ik domme dingen doen (en vooral zeggen).. Het is nog niet uit de hand gelopen gelukkig. Maarja ..

Bij Veronica word ik dan wel altijd rustiger..

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:52

Als er bij mij iets niet lukt dan probeer ik de oorzaak altijd eerst bij mezelf te zoeken. Wat doe of denk ik verkeerd, wil ik te snel, vraag ik te veel,... Sinds ik op deze manier denk raak ik nog maar zelden gefrustreerd tijdens het rijden.
Ik ben verre van een goede ruiter maar ik geniet van elk moment op het paard Lachen.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:26

Ik herken dit wel, dan raak ik gefrusteerd en dan hoef ik niet eens boos te zijn op hem, meestal ligt het toch al aan mijn onrustigheid ofzo dat het niet lekker gaat en dan wordt ik
toch boos op hem en vlak daarna wordt ik boos op mezelf en verontschuldig ik me tegen hem.
Ik begin het nu gelukkig af te leren, ik geniet ook van elk moment op mijn paard, en ookal weet ik dat het bijna altijd aan mij ligt, is het soms gewoon onvermijdelijk.
Maar bij het aanleren van het longeren heb ik dit ook gehad, gelukkig heeft iemand me geholpen om de rust terug te pakken, wat heel belangrijk is geweest.

Als iemand anders er bij is doe ik het eigenlijk nooit meer, en het gebeurt ook niet altijd, maar volgens mij gebeurt het soms gewoon nog uit een gevoel van onmacht over hem.
Het is niet zo dat ik op die manier denk, maar ik merk het aan mezelf, en ik wil dit niet meer hebben, maar het gebeurt toch.
Ik ben echt geen fantastische ruiter en ik heb ook geen echte
sportstreve ofzo, maar toch is een slecht gevoel niet lekker.
Nu heb ik mezelf alleen gewoon aangeleerd om op zo'n moment hem even terug te nemen naar de stap en een momentje van rust te pakken. Ook ga ik vaak terug naar de basis als het me
overkomt, rust is een van de belangrijkste dingen, zeker als je een paard of jezelf iets probeert aan te leren.

Ik weet niet of het je helpt, maar je bent niet de enige.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:38

ik herken het ook hoor. Het paard wat ik rijd is zo ongeveer hetzelfde als de jouwe. soms zijn er van die dagen. Ik merk wel dat het meer is als ik ook een beetje vermoeid ben of moe. En vooral als ik niet al te veel tijd heb. Als ik nu van te voren weet dat ik te moe ben of mij zal moeten haasten dan rijdt ik liever niet, of maak een ontspannend wandelingetje. of anders eindigt het altijd hetzelfde, beide gefrustreerd, beide tegen het kwade aan (komt niet enkel van mijn kant dan *LOL* Nu ik vakantie heb en even nergens aan hoef te denken merk ik wel dat ik tegen veel meer kan.