slofteugel :O

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimyliefje

Re: slofteugel :O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:39

Dit is wat ik zeg: niet beginnen aan een slofteugel als je vantevoren al niet zonder kan!

Je moet een paard eerst zelf netjes van achter naar voren, ontspannen en rond kunnen rijden, en daarna pas aan een slofteugel gaan denken. Punt is dat wanneer je die punten al voor elkaar hebt, ik eigenlijk ook geen reden meer zie om een slofteugel te gebruiken.

Ofwel: een nutteloos (of verslechterend) hulpmiddel, wat ook nog eens bedriegt.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 21:55

[url]<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/UYqmMI-XNZM"> </param> <embed src="http://www.youtube.com/v/UYqmMI-XNZM" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="350"> </embed> </object>[/url]

ik weet niet of het is gelukt maar als het goed is is dit een filmpje zoals het eruit ziet echt bagger dus al is dit best een goed moment

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 22:02

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:25

Hang er zeker geen slofteugel aan! Je weet dat je paard er niet op reageerd!
Het ''spreekwoord'' luidt ook: Een slofteugel mag alleen in de hand van een meester, maar een meester heeft geen slof nodig.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 06:31

Ik vind het er niet zo heel erg verkeerd uit zien, ik had n.a.v. jouw verhaal veel erger verwacht. Jouw paard gebruikt zijn achterhand te weinig en zonder activiteit aan de achterhand kun je voor ook helemaal niets doen. Dus ook al vind je het eng: blijf van je teugel af en rijd goed voorwaarts. Laat dat aan de teugel rijden even voor wat het is. Oefen met het rijden van overgangen en figuren op je zit en been.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 07:33

Ik vind niet dat je met slof moet gaan rijden want zo leer je het paard nooit dat het ook zonder kan.
Dit heeft tijd nodig.
Met het hoofd omhoog lopen is geen natuurlijke houding voor een paard dus meestal is er een oorzaak, denk aan pijn in de rug of mond.
Neem deugelijke les en heb geduld, het is toch een mooiere uitdaging om dadelijk je paard zonder slof goed te hebben lopen.
Mensen die standaard met een slof rijden vind ik zowiezo slecht, ik ben niet tegen slof maar sommige vinden het maar wat gemakkelijk.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 07:39

Ik zie trouwens op het filmpje dat je les krijgt dat is prima.
Ik vind je paard helemaal niet zo hoog lopen maar ik vind hem te gespannen in zijn rug en daardoor komt die steeds omhoog.
Misschien helpt voorwaarts neerwaarts rijden en laat hem af en toe eens met zijn neus naar beneden komen dan gebruikt die zijn rug ook.
Ik zou hier echt geen slof voor gebruiken.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 08:21

Je filmpje ziet er helemaal niet zo beroerd uit. Maar je schouders mogen wel meer naar achter, tieten naar voren, rechtop, laat zien dat jij op dat prachtpaard zit Knipoog Verder bewegen je armen&handen erg veel waardoor je je paard wss stoort in zijn mond.

Ik heb het idee dat je veelste veel bezig bent met het rond lopen van voren. Opzich is dat niet zo erg natuurlijk maar probeer je paard eerst zijn achterhand meer te laten gebruiken. Ik zie op het filmpje ook een paard wat sloft, hup actiever met die handel!

Ga veel (schijn) overgangen rijden en overgangen op je zit, bijv. stap galop, halt galop (het hoeft niet perfect te gaan natuurlijk, maar gewoon steeds doen) en dat ook afwisselen, dan vanuit draf aangalloperen, volte rijden dan naar stap, dan naar halt en dan de galophulp geven, en dan weer naar draf etc. Mijn ervaring is dat de meeste paarden steeds beter hun achterhand gebruiken, actief worden&die benen optillen en ze dan wel rondkomen. Rijd ook veel wendingen, worden paarden lekker los van en in wendingen kun je ook tempowisselingen doen.

Gewoon dus zoveel overgangen dus dat je er gek van word. En zelf natuurlijk stil zitten. Laat dat krulletje van voren maar ff zitten, zodra je paard zijn achterhand gaat gebruiken & actief word, komt ie wel rond en grote kans dat het dan een stuk beter gaat dan nu Lachen. Heb geduld, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Haha!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 08:31

Worden de tanden van je paard regelmatig nagekeken?

Anders eens bitloos proberen, puur om te kijken of ze het dan ook doet.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:25

Je hebt een leuk paard zeg! Maar je hebt geen verbinding van achter naar voren. Je paard loopt op het filmpje lelijk gezegd in de krul omdat hij het er naar heeft zijn hals op te krullen als het ware. Als jij je hand loslaat valt de "verbinding" weg en steekt ie zijn neus in de lucht.

Je moet hem meer aan je been maken, laat de voorkant maar even zitten (ook al heb je dan het gevoel geen controle meer te hebben), maar laat hem echt aan je been naar voren reageren, zodat je druk in je handen voelt omdat hij dat er van achter in loopt en niet omdat jij terugwerkt. Als je hem goed met impuls van achteruit naar je hand toe kan rijden, zal hij zijn neus willen laten zakken als je je hand loslaat (de hand willen volgen).

Veel wendingen rijden en dan je hand wat opzij zetten (niet terughalen!) om hem door de wending te sturen. Veel linksom/rechtsom dus, niet terugwerken, mooi contact houden en van achter naar voren rijden. Lekker laten swingen, hopsakee, voetjes van de vloer!

Ik denk dat als je hem scherp aan je been maakt en hem lekker vlot over de rug naar voren weet te rijden dat hij dan behoorlijk wat groter gaat bewegen en misschien ben je daar een beetje bang voor? Ik heb het gevoel dat je wat te voorzichtig rijdt namelijk. Niet bang zijn om de controle te verliezen of om een keer een minder mooi plaatje te hebben.

Longeren met pessoa lijkt me niet slecht, kijk goed naar hoe hij daarop ontspant, hoe hij van achter reageert als jij hem voorwaarts laat reageren. En ook aan de longe moet hij goed op je hulpen reageren, dus niet een beetje drafwandelen, maar actief naar voren laten reageren. Dan zul je zien dat hij door de verbinding die hij heeft met de pessoa voorwaarts neerwaarts gaat lopen. En dat doorvoeren in je rijden.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 11:23

heel erg bedankt voor jullie reacties, ik zal alles proberen toe te passen, ik heb ondertussen ook een afspraak gemaakt met de tandarts.

ik ga vnavond rijden en dan laat ik wel even weten hoe het is gegaan! misschien film ik dan wel weer een stukje

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 22:39

even een update:"

vandaag heb ik weer gereden en het ging voor geen meter, ik denk toch dat het met haar gebit of het zadel te maken eeft. zadelmaker is gebeld en tandarts hebben we een afspraak mee.

stappen ging goed. allebei de kanten op gestapt en op het begin niet helemaal aan de voorkant gezeten gewoon voltetjes gereden e.d. slangenvolte door een s van hand veranderen pasje wijken, halthouden en wegstappen, ging allemaal goed.

Toen gebeurde het. ik wou aandraven maar mien had geen zin, ze begon te stijgeren en wou echt niet gewoon. ze bleef uiteindelijk stilstaan en wou helemaal niet meer lopen. toen heb ik er een zweepje bij gepajkt en heb ik haar een tik gegeven, toen vloog ze er in rengalop vandoor en toen ik haar rustig had wou ik doordraven maar weer staakte ze en ging ze stijgeren e.d.

ik vind het zo jammer dat paarden niet kunnen praten want ja dan had ik gevraagd wat er nou mis was. ik laat de tandarts komen, en de zadelmaker, als het dan nog niet over is laat ik de direnarts komen hoewel ze in juni nog helemaal is goedgekeurd. Mischien is het wel uitprobeergedrag maar uik laat haar nooit winnen dus dat lijkt me een beetje sterk..

Weet nie wat ik hier nu mee aan moet. Ik denk dat ik de komende tijd maar ga longeren of is dat geen goede optie?

Wie kan mij advries geven hoe ik nu verder moet want de zadelmaker komt pas 6 augustus want dan heeft hij pas tijd.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:50

Het kan natuurlijk zijn dat haar inderdaad iets dwars zit aan zadel of tanden.

Ik kon het niet helemaal goed zien op het filmpje, maar ik heb een beetje het gevoel dat je te voorzichtig rijdt en dat jullie teveel "terugdenken", teveel met de rem erop rijden dus. Bij sensibele paarden kan je dan wel dit gedrag krijgen (als je die van mij "niet consequent voorwaarts rijdt probeert ze dit ook). Wat is haar afstamming eigenlijk?

Verder zou ik zeggen, longeren is prima, daar doe je in elk geval geen kwaad mee. Als je gaat rijden, niet eeuwig instappen, rondje lange teugel stappen en wegwezen. Voorwaartsvoorwaartsvoorwaarts, desnoods een beetje over haar tempo laten lopen, als ze maar tegen de hand aanloopt in plaats van dat jij contact neemt. Zij moet jouw hand durven aanpakken als het ware. Misschien iemand op de grond met longeerzweep, die haar subtiel voorwaarts kan houden, het klinkt als een sensibel paard en dan hoef jij niet met de zweep te werken maar dan blijf je toch voorwaarts.

Verder is het wel moeilijk om vanachter de pc het probleem goed vast te stellen, dus goede instructie op de grond is gewoon het belangrijkst. vanaf hier kan je alleen maar een beetje inschatten wat het zou kunnen zijn!

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:57

Gewoon proberen... Hang hem om en probeer hem rustig op te pakken. Als het paard merkt dat de " oude situatie" gevraagd wordt zal hij erop reageren. Probeer hem niet te gebruiken als forceer middel ... langzaam iets druk zetten en veel geduld houden. Ik heb er ook zo eentje gehad die zodra er gewerkt moest worden zich verschikkelijk ging verzetten. Toen bleek dat er niets medisch o.i.d. was hebben we hem wat flinker aangepakt en geloof me.... af en toe zou ik wensen dat je met 10 sloffen kon rijden! Wat een kracht heb je soms omder je kont ook zitten!.

Bel een andere zadelmaker of laat iemand met verstand ernaar kijken. Maar als je paard alleen " kloot" als je hem met een zweepje erbij wilt houden geloof ik niet in een medisch probleem of problemen met het zadel. Daar zit ik al te lang voor op een paardenrug. Ik heb niet alle reacties gelezen maar hoe doet je paard he tmet een ander op zijn rug?

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 23:00

nog even een vraagje.....had je tijdens het rijden (op het filmpje) het idee dat je veel van hem vroeg?

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 23:03

met een ander op ze rug werkt niet want als ik dan in de bak sta komt ze de hele tijd naar me toe en als ik langs de kant zit dan komt ze naar me toe en blijft ze daar stilstaan. als ik er niet bij ben dan blijft ze bij de deur staan en dan komt er nog geen vooruitgang in. als ik er helemaal niet bij ben vnaf het begin dat heb ik niet uitgeprobeert en er hebben wel 2 mensen op gezeten die echt goed konden rijden. die rijden zelf paarden in e.d. heb er niet zomaar iemand op gezet

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 23:04

Montignac schreef:
nog even een vraagje.....had je tijdens het rijden (op het filmpje) het idee dat je veel van hem vroeg?

nee niet echt maar ik reed daar heel voorzichtig omdat ik in me hoofd had als er nou wat gebeurd want zo zit ik erop met het gevoel van en als er nou dit en als er nou dat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 23:08

De vorige ruiter zegt dat ze altijd met slof werd gereden en zodra die eraf ging gooide ze haar hoofd weer omhoog.
Als jij dus gaat rijden met een slof zul je datzelfde probleem hebben, zodra de slof eraf is doet ze het weer.
Dat is symptoombestrijding ipv het echte probleem op te lossen.
Op den duur zul je nooit meer zonder slof kunnen/willen rijden.

Zoek een instructeur/ice die je goed les kan geven en specifiek aan dit probleem kan werken. Je geeft nu niet genoeg info om hier een goed advies te kunnen krijgen.
Zorg dat je de oorzaak van het schudden oplost voor je naar hulpteugels gaat grijpen.

Edit; ik heb je filmpje bekeken en zie je probleem eigelijk niet zo. Dat hij af en toe zijn hoofd optilt is normaal en naarmate jullie beter op elkaar ingespeeld raken zal dat vanzelf minder worden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 23:12

Laat alsjeblieft je paard eens heel goed nakijken (wervelkolom, tanden e.d.) bv. door een holistische DA, chiropractor, tandarts of iets dergelijks. Een slofteugel gebruiken bij dit probleem is symptoombestrijding en zal je niets mee oplossen, hooguit verergeren.

Daarbij is goede, echt kundige instructie zeer belangrijk. Helaas lopen er een hoop slechte instructeurs rond, maar probeer een goede te vinden. Succes.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 23:13

Ik denk dat daar het probleem zit (je reactie van "als ik nou dit dan dat"), waarschijnlijk ben je gewoon te voorzichtig in je hulpen. Ga er nog maar een keer opzitten, moet iemand op de grond voor mentale steun Knipoog, en dan maar niet teveel denken maar gewoon naar voren. Niet aarzelen, niet twijfelen, alleen maar naar voren. Hard is niet erg, te langzaam wel. De rem moet er eerst af. Je paard zal inderdaad wel wat overdreven reageren (net als met het zweepje) maar dat geeft niet. In dat geval, rustig blijven zitten en afwachten tot ze weer terug komt. En dan weer voorwaarts aan je been. Draf of galop, dat maakt niet uit, als ze maar vooruit gaat.

Want waar ben je nou precies bang voor? Is dit je eerste paard, heb je hiervoor ponies gereden? Dan kan de grote beweging van een paard best een heel verschil zijn.
Ik begrijp ook eerlijk gezegd niet goed dat je instructie je zo voorzichtig laat rijden als in het filmpje. Kan zij je wel goed vertrouwen geven en wat zegt zij uberhaupt van je probleem?

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 23:19

dit is mijn eeiste eigen paard hiervoor heb ik verzorg pony gehad en op de manege reed ik wel op paarden maar die waren heel anders. zonder karakter e.d. en mijn paard heeft wel degelijk een karakter!!!

ja mijn instructrice weet van mijn probkleem maar alsik tegen haar zeg neee wacht niet zo hard dan laat ze me me eigen tempo bepalen. ik ben gewoon bang dat ik er dalijk bniet meer op durf want elke keer als zij een stap fout zet sta ik alweer op de grond,.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 23:27

Heel eerlijk gezegd denk ik dat dit paard nog een maatje te groot voor je is dan, het klinkt als een sensibel ding en daar moet je wel een beetje consequente ruiter voor zijn. Dat je bang bent is niet erg, maar het heeft wel direct invloed op hoe je paard reageert, jij geeft haar teveel ruimte/geen duidelijke instructies waardoor zij ook niet meer goed weet waar ze aan toe is. Zeker als je je paard goed voorwaarts moet rijden (zoals nu aan de orde is) moet je niet bang zijn voor een beetje snelheid! Ik heb het gevoel dat de manier zoals jij wilt en kunt rijden op dit moment niet helemaal bij dit paard past.

Kan je niet een tijdje op een wat makkelijker en vertrouwder paard ervaring opdoen? Ponies zijn heel anders dan zo'n hete KWPN'er en als je gewoon nog niet zo vertrouwd bent met zo'n paard dan kan dat best "eng" overkomen.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 23:28

ja maar mijn moeder rijd haar ook en zij is 1.82 lang en ze kan niet zo goed op een kleiner pard en ik wil haar niet weg doen en ik heb geen geld voor nog een paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 08:53

Wat ik op het filmpje zie, is dat je constant bezig bent met de voorkant (je wilt het paard in de krul rijden).
Zodra het paard naar beneden wil (hals langer maken), dan hou je hem tegen en wil je hem weer in de krul hebben.
Je belemmert het paard om zich te ontspannen.

Natuurlijk roept dit weer een span-reactie bij hem op; hij spant zich, onttrekt zich aan pijn en wil z'n hoofd omhoog doen. En jij houdt hem weer tegen...
Hij loopt dan ook met een erg gespannen en wellicht ook pijnlijke rug.

Ik zou er iemand bijhalen die zijn lijf goed checkt (fysio, osteopaat) en les nemen van iemand anders, die jou wèl leert om het paard goed voorwaart-neerwaarts te rijden - van achteren naar voren - en niet zo gefixeert is op die krul aan de voorkant.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 09:09

Ik rijd op dit moment ook een paard bij. (draver)
Dat paard is helemaal verkeerd gereden bij de vorige eigenaar. mocht alleen maar hard en het vrouwtje zat erop en reed mee (deed verder helemaal niks)

Die doet het 10 keer zo erg als de jouwe. Ik heb er wel een martingaal om omdat ik weet dat die het minst schade aanricht.
(kan evt. zonder maar ze moet eerst weer normaal kunnen lopen)

De rede dat die draver zo met z'n hoofd slaat is dat ze niet sterk genoeg is van achter. De motor werkt niet goed genoeg.
ik had eerst een hele tijd voorwaarts gereden zonder maar iets te doen aan de voorkant. Tuurlijk is dat frusterend, zodra ze met haar hoofd sloeg kreeg ze been. en niet zachtjes maar een voorwaartse en soort van straffende hulp.

Nu wordt ze van achter stukke sterker en dat merk ik aan de voorkant. Kan ze nu bijna vw-nw rijden wat voorheen niet kon.

dus heel veel overgangen rijden, pasje weg en weer terug, veel voltjes of achtjes rijden en wat ik ook fijn vind is voltes verkleinen en wijkend openen. zodat ze goed op het binnenbeen komen.

Succes en geloof me met goed instructie komt het goed maar laat het aan de voorkant even waaien.