Palomino Bisous naar lange tijd weer @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Bisous

Re: Palomino Bisous naar lange tijd weer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 22:09

Thanx Nat & Ril Lachen

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:12

Commentaar is een beetje 'op' Nagelbijten / Gniffelen

Kim, Bisous is echt een gave pony Haha! En mennnn die ES Irish staat echt séxy!!!! Lovers

Zo'n nieuwe omgeving is ook heel spannend, dus dat er wat spanning was is niet zo gek wel goede oefening voor jullie beide! Volgende keer daar op het terrein zal het er al heel anders uitzien Knipoog
Jammer dat foto's altijd een momentopname zijn en dat mensen snel een uitgesproken mening hebben over dingen.

Fijn dat je weer te paard bent na het gedoe met je schouder! Ga zo door Kim, komt helemaal goed!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:16

Hey Kim, wat fijn dat je weer aan het rijden bent!

Ik vind het er al aardig uitzien, maar het enige puntje dat mij opvalt is dat ze vrij scheef is. Ik zou haar eerst goed rechtrichten, terug naar de basis, en dan pas weer verder oppakken. Dus veel voltes, overgangen, schijnovergangen. Lekker werken aan de longe? Weet niet of je daar mee bezig bent? Dat ze weer lekker soepel in haar lijf wordt. Ze loopt op sommige foto's wel mooi opgericht, maar met de verkeerde stelling op foto 14.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Veel succes nog, maar dat gaat zeker goedkomen!

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 22:20

Hey Roelke, lief dat je reageert! Ik heb zeker wat aan je tips en ga er mee aan het werk, Ook al wil ik heel graag recht richten maar ben ik vrij traag van begrip en daarom steeds te laat met reageren en corrigeren Gestoord Gestoord

Edit: Ik zet haar zo'n 1 tot 2 keer per week aan de longe Lachen

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:37

Ziet er goed uit meis en dekje en hoofdstel is echt super gaaf!
Af en toe nog wat spanning maar dat komt vast goed!
Zelf af en toe op je handen letten!
Succes verder meis!

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 00:36

wat een super gave pony heb je daar!
Zitten hele mooie stukken tussen
misschien kun je oefenen omdat hij nogal vasthoud zeg je, om je binnenhand naar voren te doen zodat hij zich ook kan ontspannen en nageven.
En in galop je linkerarm gewoon langs je laten hangen en de teugels in een hand.. Lachen
Misschien een tip! Lachen

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 07:01

14 is gewoon een middendrafje, is geen uitgestrekte *LOL* Knipoog

Verders leuk paardje!!

Esther_Ziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 07:27

Hey kim,
Ziet er al netjes uit na zn lange tijd niet gereden te hebben.
Je set staat super al ben ik niet zo weg van je hooftstel.
Probeer verder niet zo naar achter te hangen wat ik op een paar fotos zie. Veel succes nog en meis jullie kunnen t Lachen
xxxxxxxxx

Brendatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 07:38

Kim_Bisous schreef:
Thanx voor de tip Brendatjee! Dit probleem heb ik inderdaad. Kun je het begrip buiklijn korter maken even uitleggen?

Ik bedoel daarmee, dat de klein van je nek tot je buik langer wordt dus als jij achterover leunt, wordt die lijn langer.
Als jij iets naar voren/gebukt gaat zitten, niet ingezakt natuurlijk.
Maar die lijn NIET zo lang laat schieten. Ben jij je paard voor.
En dan ben je in ieder geval niet achter je paard.
Dus hou je lijn kort en wees hem voor.
Succes!
Voor meer vragen, hoor ik het vast!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 07:50

Hoi, mooie pony,

hij is alleen een beetje krom, hij lijkt steeds linksgebogen te lopen (als een banaantje) , zeg ik dat goed? achterhand naar binnen, probeer hem eerst recht te maken,

Wat ik me afvraag, als je longeert doe je dat dan met dubbele of enkele longe?, want waarschijnlijk zet de pony achterhand ook naar binnen, Tijdens het rijden en tijdens het werken met dubbele longe kun je stelling naar binnen vragen met je binnen lijn en tegelijkertijd buitenteugel er heel goed bij houden, die bepaalt de lijn waar je heen gaat en dan onder de man drijven met binnenbeen, zodat hij daar omheen buigt en tijdens longeren zul je met zweep meer die aanwijzing moeten geven!
ik hoop dat je er wat aan hebt,

wat me opvalt aan het fimpje is dat je veel aan het hoofd van de pony zit te bewegen, staat er echt zoveel spanning op dat jij mee beweegt als paard hoofd beweegt???

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:03

mooie pony.
let veel op je handen dat je hem los laat van voren, je lijkt erg op kracht te rijden ook lijkt je binnenhand her en der een eigen leven te lijden.
Ga eerst bezig met rechtrichten voor dat je kunstjes gaat doen.
Probeer zijn hoofdhals houding wat af te wisselen en probeer op de kant dat hij scheef loopt zijn binnenhand iets naar binnen te stellen een beetje het schouder voor idee.
Verder leuke pony en sorry maar moet het even zeggen wat een verschrikkelijk hoofdstel Nagelbijten / Gniffelen

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:04

OHJA! Ik moet nog even vermelden dat je hoofdstel echt super staat, staat wél mooi! Ja

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:27

Leuke pony om te zien, mooi kleurtje ook Tong uitsteken
En jullie zijn een mooie combi Cool
Wel vind ik dat je een vrij strenge hand heb,
probeer meer van je af te rijden, en ook met halthouden niet te veel rommelen met je handen.
Een paardenmond is erg teer en gevoelig, hou ze daarom stil en zacht (ontspannen).
Een tip: doe net of je 2 kuikentjes in je handen heb, en die moeten na het rijden nog wel leven Clown

De pony heeft zo te zien een flink spierprobleem (schouder/hals ziet er vrij strak uit)
Dat is goed op te lossen
hem eens masseren door iemmand van http://www.happy-athlete.nl
Je pony zal hierna een stuk makkelijker bewegen.

Narrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:28

ik zat het filmpje te bekijken, maar je gaat heel erg met je handen heen en weer, is dat de bedoeling? Knipoog

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 09:58

@ kim1207 Hey het is wel een echte zij he Knipoog Je hebt gelijk ze is inderdaad scheef. Als ik longeer longeer ik met enkele longe. Ik heb het wel eens geprobeerd hoor met een dubbele longe maar mijn pony ontploft nog wel vaak waardoor ik onzeker te werk ga omdat ik bang ben dat ze in de lijnen blijft haken. Ik moet er wel bij zeggen dat als ik haar longeer de scheefheid stukken minder is. Dus de oorzaak ligt grotendeels bij mij. Ik hoop dat ik het rijtechnisch op kan lossen anders ga ik hulp inschakelen van een Osteo oid. Over het filmpje, nee er staat niet zoveel spanning op de teugels. Op sommige momenten meer dan noodzakelijk maar ik trek haar niet in de krul oid. Bedankt voor je reactie Lachen

@ Pashon Bedankt Lachen Het op kracht rijden valt in de praktijk mee, net zoals in mijn vorige berichtje: er staat op sommige momenten meer kracht op dan noodzakelijk waardoor ik eerder los moet late maar in de krul trekken nooit. Over mijn binnenhand, helemaal gelijk hier moet ik aan werken. Kunstjes doe ik nog niet aan, ik weet niet wat je onder kunstjes verstaat? De tip over schoudervoor is een goede, ben ik al mee bezig maar dit lukt de ene keer beter dan de andere keer. Haha tja over mijn hoofdstel heeft iedereen een uitgesproken mening Lachen maar dat is smaak. Bedankt voor je reactie

@ Roelke haha bedankt meis Haha!

@ Unamie Ik moet inderdaad meer van me af rijden. Dat ik met halthouden niet zo veel moet rommelen helemaal gelijk. Maar als ik haar stil zet dan zet ze haar kaken op elkaar en hoeveel weerstand ik ook bied, er komt geen reactie. Dit zal met je andere gedeelte van je post te maken hebben en heb je al gePBt Lachen

@ Narrr Nee dat is zeker niet de bedoeling. Ik vindt het in het begin van het filmpje nog wel mee vallen maar als ze uit de galop is gevallen is het echt heel erg. Maar als ze uit de galop valt gaat ze zo hard draven wat bijna niet uit de zitten valt. Maar mijn beweegelijke handen is echt een aandachtspunt Lachen

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:28

aha, dan rijtechnisch oplossen dus, werk aan jezelf, blijf vooral ontspannen zitten, ga eerst aan de ontspanning bij jezelf !!!!!!!!!!!!!!!! en paardje werken, geen korte teugels, met een halsje in de goede houding, maar durf maar even los te laten en naar voren te rijden , maar voorwaarts in de ontspanning en van daaruit recht maken, alsje paard recht is, dan gaat je paard vanzelf nageven, daar hoef jij helemaal niets voor te doen, als je paard in balans naar voren is komt ze vanzelf naar de hand toe, (daar ben ik dus ook pas sinds kort achter, ik hoef helemaal niets te doen, ze komt zelf en op druk geeft zee niet na en is ze niet ontspannen, maar als ze recht is en in balns in oevenwicht over 4 benen lopt komt ze vanzelf!!) Jouw paard valt met al haar gewicht op de rechterschouder als ik me niet vergis. Hou heel goed je buitenkant erbij, de verleiding is groot om nog meer stelling naar binnen te nemen, maar vaak vergeten we de rechter (buiten teugel) drijf haar om binnen been heen, die zorgt voor de plaatsing van het binnen achterbeen. Rechtsachter doet te weinig, die mag ook meer gaan dragen. Misschien kun je ook kleine aanwijzingen met je zweepje geven (licht anraken, dus niet slaan) zodat het bisous duidelijk wordt over welk been je het hebt! Sorry dat ik haar voor een hem heb uitgemaakt!

Mijn paard wordt ook gemasseerd door iemand van de HA,. HEeft bij mijn merrie super geholpen, is nu nog steeds scheef, maar niet meer vast in de spieren! Zeker een aanrader!

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:36

Ik heb zelf geen ervaring met achterhand naar binnen draaien, maar ik denk dat je paardje, zeker omdat ze best lang stil heeft gestaan (heb dit met mijn eigen ook gehad, en die is na een jaar pas weer bijna zo soepel als hij eerst was) wat stijf is, of spierpijn heeft van het werken. Ik denk dat je het beste vooral veel oefeningen kunt doen om haar wat soepeler te maken, bijvoorbeeld achtjes of slangenvoltes rijden in een rustig tempo. Nog niet teveel actie eruit willen rijden, eerst de basis onder controle hebben, maakt niet uit als ze wat braafjes loopt dan.

En veel rechte lijnen rijden, zoals van A naar C of bijvoorbeeld afwenden tussen A en K, en dan tot de overkant rijden. Zodra ze haar achterhand naar binnen draait, zelf de voorhand iets naar binnen draaien, en weer rechtstellen.
Ook kun je bijvoorbeeld een volte verkleinen, en een tijdje op die kleine volte blijven met een rustig tempo. Op een kleine volte moet ze haar achterhand meer gebruiken, en word het voor haar moeilijker om de achterhand naar binnen te plaatsen. Als dat goed gaat, maak je de volte heel rustig af en toe wat groter. En zodra het weer misgaat verklein je weer wat.

Over het uit elkaar vallen, zorg dat ze goed reageert op je hulpen. Veel overgangen of schijnovergangen rijden. Zorg dat als je haar opvangt, dat je de overgang terug niet maakt met je handen maar je zit, sluit je knieën goed aan aan het zadel, ga wat dieper zitten, maak jezelf zwaar en laat haar terugkomen. Pas als ze écht niet reageert gebruik je je hand lichtjes.
Want als je je handen nodig hebt om haar op te vangen, komt er meteen veel spanning op de teugels, waardoor ze haar rug wegdrukt en uit elkaar valt.
Zorg ook dat je bij de overgangen terug je been eraan houdt, dit is heel belangrijk om de achterhand erbij te houden.

Om de overgang van galop naar draf te maken, en je weet dat ze zo hard gaat rennen, moet je de overgang heel goed voorbereiden. Het maakt dan niet uit als het lang duurt, als ze maar rustig blijft. Als je in galop zit, een volte maken, die kun je eventueel verkleinen. Zorg dat het tempo steeds rustiger wordt, je vangt haar op met je zit, maar je houdt wel je benen erbij, zodat ze niet gaat hangen. Je wacht net zolang totdat je voelt dat ze rustig onder je galoppeert, dus niet onder je uit rent zegmaar, en niet hangt op je teugels, dan laat je haar rustig terugvallen in draf. Als je dit veel oefent zal het steeds minder lang duren, en uiteindelijk kun je als het goed is een mooie, vloeiende overgang terug maken.

Ook je eigen zit is heel belangrijk, rechtop zitten, benen lang maken, tenen naar binnen, schouders naar achter, handen 10 cm voor het zadel, 10 cm boven de manenkam en 10 cm uit elkaar. Als je rijdt, probeer dan heel "trots" te rijden. Als je haar wilt laten nageven, rijd je eerst van achter (met je benen) en dat vang je op van voren (met je handen). Dit is heel belangrijk, zorg dat je het áltijd in die volgorde doet. Dus met je handen trek je zelf niet terug, maar vang je alleen op wat je er vanachter in rijdt zegmaar. En zodra je voelt dat je paardje loslaat laat je zelf direct ook los.

Edit: ik heb het filmpje nu pas bekeken. Mag ik vragen waarom je zo in haar mond trekt bij het halthouden?
Verder zie ik bij de overgang van galop naar draf duidelijk dat je de overgang te snel wil maken. Als je de overgang goed voorbereid (zoals ik hierboven uitleg) komt dit helemaal goed hoor!
Je houding is ook echt een belangrijk punt waar je aan moet werken, aan het filmpje te zien. Je zit zelf te gespannen, probeer zo relaxt mogelijk te zitten, je polsen iets naar buiten draaien, zodat je handhouding minder gespannen wordt. Verder is zitles helemaal geen verkeerd idee, ik rij zelf vaak zonder zadel, en dan let ik vooral op mijn eigen houding. Je moet leren om mee te gaan met de bewegingen van je paard, vertrouwt raken met het ritme. Het klinkt een beetje stom, maar je gaat hierdoor veel zekerder en relaxter zitten.

Nou het is een heel verhaal geworden, haha Lachen
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Heel veel succes met je mooie pony! Knipoog

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:57

Haaaaaaaajj, Kim ziet er goed uit Haha!
Nieuw hoofdstel??? Erg gaaf!!
Naja zie je op stal!

Ow w8 ik moet kritiek geven anders wordt hij weggehaald Boos! Maar dta doe ik niet Knipoog

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:20

Ik ga dit even volgen heb precies hetzelfde probleem met mijn huidige bijrijdpaard. Deze heeft ook ruim 2 jaar niks gedaan en ik ben haar nu aan het oppakken. En op de rechterhand blijft die achterhand maar binnen draaien, maar heb jij ook dat als je dan juist op de andere hand, je weer extreem veel stelling naar binnen krijg?

Ik probeer al op de linkerhand dus ook meer rechterstelling aan te nemen, dat ze als het ware zelf beetje naar buiten kijkt. En op de rechterhand veel voltes inderdaad, want zodra ik dan weer rechtuit gaat, draait meteen die achterhand weer naar binnen. Maar ze is heel gevoelig dus zodra ik binnenbeen geef, gaat ze gelijk versnellen en als ik meer stelling wil nemen naar rechts, denkt ze gelijk dat ze de volte op moet. Maar het is allemaal nog erg wennen, ik heb ook les maar misschien hebben jullie nog tips?

Na deze tips in het topic, hoe gaat het rijden nu bij jou Kim?

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:07

Wauw... een klein kopietje van mijn peerd Haha! Wat een mooie pony zeg !

Meeste commentaar is al gegeven. Er zijn 1001 oplossingen voor die achterhand maar als eerste moet je recht in je zadel gaan zitten met evenveel druk in beide beugels. (das heel moeilijk als ie zich scheef trekt maar pony rijden is natuurlijk ook niet makkelijk Knipoog)

Als ie zo kijkerig is ga dan lekker op een kleine volte en rij door in SB bij de bakkabouters langs. Dan kan je pony ze niet zien, is het ook niet eng! Als je je pony laat kijken bevestig je alleen maar dat het eng is.

succes met je pony verder Lachen