Klassieke dressuur in hand en onder zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Klassieke dressuur in hand en onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:53

superwoman schreef:
Als je erop zit heb je 2 handen nodig om de teugels vast te houden om daar snel en kort mee te kunnen aanwijzen- corrigeren. je benen zorgen voor de buiging en het tempo. Hoe kun je dat naast je paard doen met enkel 2 handen?

Waarom zou die manier niet kunnen? Owja, want ohz doe je het zo Knipoog Wel eens bedacht dat er meerdere manieren zijn?

Zie de post van ankem.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:59

magda_90 schreef:
superwoman schreef:
Als je erop zit heb je 2 handen nodig om de teugels vast te houden om daar snel en kort mee te kunnen aanwijzen- corrigeren. je benen zorgen voor de buiging en het tempo. Hoe kun je dat naast je paard doen met enkel 2 handen?

Waarom zou die manier niet kunnen? Owja, want ohz doe je het zo Knipoog Wel eens bedacht dat er meerdere manieren zijn?

Zie de post van ankem.

Maar als je erop zit heeft elk ledemaat van je lichaam een functie. Hoe kun je er 2 weglaten en hetzelfde resultaat krijgen? Ik zeg niet dat het niet kan, maar vrag hoe het wel kan....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:01

Net wat ankem uitlegd, incl een grote portie geduld en goed bewust van je lichaamshouding zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:01

Ik snap er niet zoveel van dus kan geen opbouwende kritiek geven. Ik vind het een leuk fjordje en interessant wat je allemaal met haar doet. Is dit om haar onde zadel beter te laten lopen? Ik las in je profiel dat je ook op trektocht ben geweest door de veluwe. Leuk! Ik ga over een week voor de eerste keer. Hoe beviel het? En hoe heb jij getraind ervoor?
Groetjes Charlotte

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:05

magda_90 schreef:
Net wat ankem uitlegd, incl een grote portie geduld en goed bewust van je lichaamshouding zijn.

maar met geduld en lichaamshouding, kun je je buitenbeen niet vervangen en met 1 hand 2 teugels lijkt me ook erg moeilijk aangezien de andere hand het zweepje gebruikt voor het binnenbeen ... dus mijn vraag HOE is nog niet beantwoord

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:51

als je kennis hebt van de anatomie van het paard kun je zijn reflexen gebruiken voor de oefening en je kunt je paard beter zo een oefening aanleren dan onder de man dan hoeft hij jouw gewicht ook niet nog eens te dragen.
Je hebt met die teugels beschikking over de schouders en met de mate van stelling en zweepje kun je de achterhand plaatsen.
op deze manier kun je je paard al een heel eind voorbereidden op het gewicht dat ie moet gaan dragen.
Of op de nieuwe oefening die die onder het zadel moet doen.
edit over het buitenbeen , het buitenbeen van het paard word toch begrenst tegen de bakrand aan daar maak je gebruik van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:33

superwoman schreef:
magda_90 schreef:

maar met geduld en lichaamshouding, kun je je buitenbeen niet vervangen en met 1 hand 2 teugels lijkt me ook erg moeilijk aangezien de andere hand het zweepje gebruikt voor het binnenbeen ... dus mijn vraag HOE is nog niet beantwoord

Dat is dus ok een beetje mijn vraag.
Ik begrijp dat je met een zweepje een binnenachterbeen kunt activeren, dat je met een buitenteugel de buitenschouder begrenst, maar dan vraag ik me toch af: wat komt er als vervanging voor het buitenbeen? Want ook de achterhand zal begrensd moeten worden.....

Hoe vervang je de gewichtshulpen?

Ik begrijp het punt van trainen aan de hand niet, ik zie niet hoe het kan werken?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:45

liberty22 schreef:
als je kennis hebt van de anatomie van het paard kun je zijn reflexen gebruiken voor de oefening en je kunt je paard beter zo een oefening aanleren dan onder de man dan hoeft hij jouw gewicht ook niet nog eens te dragen.
Je hebt met die teugels beschikking over de schouders en met de mate van stelling en zweepje kun je de achterhand plaatsen.
op deze manier kun je je paard al een heel eind voorbereidden op het gewicht dat ie moet gaan dragen.
Of op de nieuwe oefening die die onder het zadel moet doen.
edit over het buitenbeen , het buitenbeen van het paard word toch begrenst tegen de bakrand aan daar maak je gebruik van

Je hebt een bepaalde plek op de hals waar je met enige druk daarop het paard de achterhand naar binnen brengt. Zo heb je meer van die reflexen waar je gebruik van kunt maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:47

liberty22 schreef:

En de buitenteugel dan?
Je gebruikt als ik het goed begrijp de binnenteugel en buitenteugel met 1 hand, omdat je in de andere hand een zweepje heb....

Daarbij zorg je als je erop zit, met je binnenbeen voor de buiging en het buitenbeen voor het tempo en eventueel de begrenzing van z'n kont, binnenhand voor de stelling en buitenhand voor de begrenzing van de schouder....
Ik zal wel blonT zijn dat ik niet kan begrijpen dat je die zelfde oefening met 2 ledematen kunt doen, tenzij je er een kunstje van maakt, wat het paard onder de man al onder de knie heeft.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:52

Buitenteugel: je hebt 1 hand waarin je die vast hebt en daar is ook de zweep.
Binnenteugel: hou je vast vlak onder het bit/kaptoom

Tempo wordt door jou naast de grond geregeld, met je lichaamshouding en de tempo waarin jij loopt.

En nee het is geen kunstje maar een middel om het paard soepel en lenig te maken.

Toen ik er net mee begon was ik ook zo sarcastisch erover, wat ik je kan aanraden is om eens te gaan kijken bij mensen die dit doen. Bij mij zelf was het even een knopje omdraaien want het is best logica, je werkt namelijk met de reflexen van het paard (wat ik boven jou heb uitgelegd).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:53

magda_90 schreef:
Je hebt een bepaalde plek op de hals waar je met enige druk daarop het paard de achterhand naar binnen brengt. Zo heb je meer van die reflexen waar je gebruik van kunt maken.

Daar ben ik wel benieuwd naar.
Maar met welke hand doe je dat als je in de 1 je zweep heb en in de ander de teugel die je gebruikt voor stelling?
Ook vraag ik me af of die manier wel prettig is voor het paard en gaat dat het doel niet voorbij?
Het doel is imo niet de oefening, maar de samenwerkingen.

edit:
Maar als je werkt met de reflexen van het paard om je paard soepel en lening te maken, is dát dan het doel? Dat lijkt imo dan juist op een kunstje.

Die drukpunten ken ik trouwens niet - daar ga ik wat over nazoeken, thanks
Laatst bijgewerkt door superwoman op 21-07-08 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:00

Ik doe mijn best om het te bantwoorden (heb nog maar twee lessen in de traver gehad Clown ) Je staat met de rug naar de looprichting. Met je buitenhand geef je ophoudingen op dat plekje. Je gebruikt die hand ook voor begrensing. En de binnenhand voor de stelling. (excus als ik het verkeerd uitleg, heb nog niet veel lessne hierin gehad).

En mag ik je vragen op welk punt jou het niet prettig lijkt? (geen aanval maar zou het niet kunnen bedenken waarom het niet prettig zou zijn?)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:05

magda_90 schreef:
En mag ik je vragen op welk punt jou het niet prettig lijkt? (geen aanval maar zou het niet kunnen bedenken waarom het niet prettig zou zijn?)

omdat het paard het niet uit vrije wil doet. Het is dan een lichamelijke reactie ipv een reactie die ook met de hersenen gemaakt wordt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:07

Dat wordt normaal ohz en met longeren ook gedaan? Als jij been geeft dan gaat het paard ook naar voren. Of als je het paard naar achteren/om duwt bij het borstelen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:14

magda_90 schreef:
Dat wordt normaal ohz en met longeren ook gedaan? Als jij been geeft dan gaat het paard ook naar voren. Of als je het paard naar achteren/om duwt bij het borstelen?

Dat is wijken voor druk en gaat ook doormiddel van de hersenen. paard heeft een keuze om opzij te gaan.

Een drukpunt in de hals waardoor de achterhand naar binnen komt is imo geen logische reactie.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:32

Het paard heeft hier net zo goed de keuze in (Garabel mijn vorige verzorgpaard snapte dit ook niet direct) volgens mij is dit ook een onderdeel van wijken voor druk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:36

magda_90 schreef:
Het paard heeft hier net zo goed de keuze in (Garabel mijn vorige verzorgpaard snapte dit ook niet direct) volgens mij is dit ook een onderdeel van wijken voor druk.

heb je daar een site van, waar het wordt uitgelegd? Ik kan iig niks vinden behalve massage Knipoog
je bent het hopelijk met me eens dat de reactie niet erg logisch is. (druk op hals->kont naar binnen)
niet zo logisch iig als een paard om duwen bij het poetsen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:38

Ik kan je alleen verwijzen naar mijn insctructrise maar ik zal eens kijken of ik het kan vinden.

Ik probeer me in jou reactie in te denken, maar mij lijk het logisch.

Overigens, volgens handiger om het via pm door te gaan we dwalen nu erg af van het topic.