Arlon en ik @ dressuurwork een beetje in de knup

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lukker

Re: Arlon en ik @ dressuurwork een beetje in de knup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:43

Je zit te ver naar achteren in je zadel. Misschien reageert hij daarop en loopt hij weg.
En wat robijntjah zegt zeker ook proberen.

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:45

Vaak ligt het toch bij jezelf. Heb je al eens aan Centered Riding gedacht?
Je wordt je dan heel bewust van je eigen lichaam. Als jij ergens gespannen bent, dan wordt/is je paard dat ook.
En, hoe raar het misschien ook klinkt, voorwaarts rijden. Je bent nu alleen aan de voorkant bezig.
Als je van achteren naar voren rijdt heb je veel meer te vertellen. Druk houden, nadat je een voorwaartse hulp hebt gegeven. En als hij maar een halve centimeter ontspant ontspan jij ook je hand (en vooral je bovenarmen). De teugels dragen en ellebogen goed gebogen houden zodat je er ook meer gevoel in krijgt. Dan kun je ook op tijd aanvoelen wanneer je je hand moet ontspannen.
Niet boos worden op je paard omdat jij op dat moment geen oplossing kan verzinnen, dat maakt hem alleen maar angstig.
Helaas woon ik veel te ver bij je vandaan.... Wel succes, nu even doorzetten en over een paar maanden lach je er om.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:38

Wat ik zie, een drammerig verkrampt paard dat onder je weg loopt, een een ruiter erboven op die net zo verkrampt zit als het paard.

Ik snap het wel, het naar achteren zitten en het tegenhouden van voren. Wat ook al eerder gezegt wordt, bij een paard dat te snel gaat, voorwaards houden! Voltes rijden, meer lengte in je teugel en been been been. Jij begrenst hem zo van voren dat hij juist daardoor gaat drammen, en laten we wel wezen, van een paard a 500 kilo, win je dat touw trekken niet.

Longeren bij een paard dat onder je weg loopt heeft geen zin Knipoog het heeft namelijk vrijwel niets met energie te maken.

Met het sporen rijden laat ik een beetje bij jou. Je geeft aan dat je ze om had omdat hij op de volte door je buitenbeen liep? Vaak zie je dat juist de 'snelle' paarden erg slecht aan het been zijn, omdat veel ruiters ze maar 'laten' lopen. Ook hier weer, veel overgangen rijden! Sporen mogen in iedergeval geen reden zijn voor het 'snelle' weglopen van jou paard (en mag je opzich dus best omlaten, mits je een stille beenliggen hebt). Veel van deze 'snelle' paarden lopen ook veel op de voorhand, hangen in de armen van de ruiters. Vergeet niet een paard rij je van achter naar voor again, eerst voorwaards rijden dus!

Wat gebeurd er als je hem tijdens het rijden loslaat? Hangt hij echt op jou armen (omdat je verteld dat je daar last van krijgt) of komt het echt omdat jij hem blijft tegenhouden. In dat eerste geval, ga eens bezig hem op zijn eigen benen te laten lopen. Veel overgangen, figuren en tempo wisselingen rijden.

Uiteindelijk is het eerst een beetje moeten durven voor jou. Je moet hem echt wat meer gaan loslaten! Het makkelijkste is natuurlijk onder begeleiding van iemand, dus was je zelf al zegt, ga op zoek naar eentje die je 1 a 2 keer in de week hiermee kan helpen. Je hebt in iedergeval een prachtig paard onder je kont lopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:26

Citaat:
    Longeren bij een paard dat onder je weg loopt heeft geen zin Knipoog het heeft namelijk vrijwel niets met energie te maken.

Nee, maar het is wel belangrijk voor de afwisseling, en je kan zien of hij zijn spieren werkelijk los laat...
    En je oefent je meegaande hand!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:44

Het eerste dat ik denk bij deze foto's is "Laat hem toch los, geef hem lucht en ruimte om te kunnen lopen"

Een paard gaat vaak juist rennen omdat de ruiter hem maar tegen zit te houden, zelf verkrampt zit en hem maar terug wil trekken. Dit geef je zelf al aan, omdat je pijn in je armen/schouders hebt.

Zoek een andere instrutrice die minimaal 1x in de week gewoon kan komen en je echt kan helpen, want een instructrice die 1x in de maand komt heb je niet veel aan nu.

Voor nu: probeer in stap lekker te denken loslaten, armen en schouders loslaten ,niet verkrampen. Op je kont zitten, lekker doorademen en zo je figuren te gaan stappen.
    lukt dat goed dan draaf je aan. Let goed op je zelf, hoe je zit of je zelf ontspannen bent en jezelf niet vast gaat zetten in je schouders om je paard maar onder te houden.

Als je merkt dat je spant meteen weer terug naar stap en eerst weer ontspannen...

Galop moet je de eerste tijd maar vergeten vrees ik, want eerste moet dit in stap en draf goed gaan.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:21

mijn oude haflinger ruin was enorm gevoelig voor voer, als ik hem iets teveel gaf, racede hij met mij de bak door. Maar zodra ik hem eerst longeerde ging het super. Mijn haflinger merrie is daar en tegen gewoon enorm snel, niet zozeer onrustig maar heeft gewoon een hoog tempo. Dus dat kan het ook zijn.
    Maar probeer hem eens een keertje minder te voeren en eerst te longeren.
    Verder moet je, als hij steeds van je wegrent beginnen met stap. Overgangen maken, bezighouden, halthouden etc. Laten zijn dat jij de gene bent die hem leidt, en dat jij dus op die manier de baas bent. Slof lijkt mij een verkeerde beslissing, zéker als je instructrise er niet is, hier wordt hij alleen maar harder van namelijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:24

Je ziet aan alles dat het dier zich sterk maakt en het gevecht met je aangaat .........

Ik vind het NU wel verstandig dat je met slof en sporen rijd....... alleen denk ik dat het nog veel verstandiger is om goed les te halen en dat heel regelmatig....

het is een leuk peerd, maar hij veegt de hele bak met je aan, technisch moet je gewoon beter gaan rijden.....

succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:32

ik vind het helemaal niet verstandig dat je met sporen rijdt(reed),op de foto's zit je hem steeds te prikken....maar ik begrijp dat je nu zonder sporen rijdt en dat hij hetzelfde loopt,inderdaad iets losser laten,zolang jij trekt ga je een gevecht aan,en dat win je niet.
    Hoe reageert hij op je stem?dat kan ook een goede hulp zijn,en vooral als hij het goed doet een paar passen,belonen met je stem.....normaal gesproken wil een paard z'n best doen voor je,hij moet alleen wel weten wanneer hij het goed doet.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:48

Inderdaad erg veel spanning bij beiden. Kan me voorstellen dat het erg frustrerend is voor zowel jezelf als je paard. Alleen een goede instructeur kan je hier mee helpen.
    Hoe is hij als je geen teugeldruk hebt in bijv. stap? Begint hij dan ook te rennen of wordt hij pas onrustig als je de teugels oppakt?
    Je zit inderdaad vaak te ver achterin het zadel, dat vind het paard waarschijnlijk niet prettig.

Hoe moeilijk het ook is, probeer wel te ontspannen. Denk eraan dat je door blijft ademen, je handen los durft te laten en meegaat in de beweging. Blijf ook met lichtrijden zelf rustig in je manier van bewegen. Ik zou helemaal niet galoperen zolang je de controle en ontspanning in draf al niet hebt. Dat geeft alleen maar meer strijd. Rijd veel overgangen terug, maar denk eraan dat je 't met je zit en been oplost en niet met je handen.

Volgens mij woon je bij mij in de buurt. PB me anders even, ik denk dat ik wel iemand weet die je hier mee verder kan helpen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:21

KiWiKo schreef:
    Ik vind het NU wel verstandig dat je met slof en sporen rijd.......

En waarom dan wel?

Naar mijn idee word hij alleen maar veel sterker zolang de TS er maar aan blijft hangen zoals ze nu doet op de foto's. Als zij niet ontspant, hoe kan dat paard dan lekker gaan lopen?

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:37

Heey ik woon in Zelhem haha maar ik heb er helaas geen ervaring mee. Of naja in ieder geval dat ik je niet kan helpen bedoel ik.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:44

Ik zou dit paard net heel intensief gaan longeren, bijgezet, rondje afzetten en hem echt aan het werk zetten. Zo leert hij zonder gewicht op de rug, kracht te gebruiken zonder te rennen. Hij maakt zich nu sterk maar rennen is veel minder lastig dan werken.
    Wanneer je hem zo echt goed controleren kunt, bijzetten en erop aan de longe (geen teugels vasthouden), met een goede grondman kun je veel goed werk doen!

Heb je wel eens geprobeerd om te rijden in een veel veel veel kleinere ruimte? Dan bedoel ik iets tussen een grote en kleine volte in, teugels lang en laat maar gaan die hap, normaal kan die dan echt niet weg.

Ik denk echt dat je les nodig hebt, zodat je er meer aan kunt rijden en tegelijk de ontspanning vindt, want zo is het niet leuk voor je en verlies je alleen maar vertrouwen. Hoe meer kracht hij nu leert zetten, hoe moeilijker dat straks wordt.
    Gelukkig heeft hij al een tijdje goed gelopen, ik denk dat jullie hier gewoon even doorheen moeten.
    Succes!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:04

Mooi paard, nog niet verkopen hoor Lachen

Je zegt dat hij met longeren een slome is, dus heeft hij echt een probleem als jij erop zit, dus misschien toch pijn door een scheve wervel of een toch niet helemaal goed passend zadel?
    Laat hem eens nakijken door een fysio of osteopaat dan weet je het zeker.
    Verder zou ik hem even niet meer rijden, maar lekker om de dag longeren, gewoon aan het halster zonder bijzetten gewoon lekker rondjes laten draven en galoperen, laat hem zo nu en dan eens een laag sprongetje maken aan de longe, worden ze ook lekker los van.
    Zet hem ter afwisseling bij met een touwtje eerst lekker laag zodat hij leert over de rug te komen en zich te ontspannen.
    Gewoon een paar weken niet rijden, maar alleen maar lekker in de wei en longeren zodat zijn spieren en rug tot ontspanning kunnen komen en de evt. pijn door het rijden is gekomen kan verdwijnen, ga kijken hoe hij hierop gaat reageren en of hij zich dan ook gaat ontspannen.

Je schrijft dat het een heel mak en lief paard is, in mijn ogen doet een paard niet zomaar iets dergelijks als onder je weg willen rennen, mijn ervaring is dat een paard wat bokt, staakt weg rent of wat dan ook dit doet om ons iets duidelijk te maken, een andere manier heeft het immers niet Verdrietig , luister naar je paard, hij doet het echt niet om jou te pesten.

Sterkte en succes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 23:08

Ineke2 schreef:
    KiWiKo schreef:
    Ik vind het NU wel verstandig dat je met slof en sporen rijd.......

En waarom dan wel?

Naar mijn idee word hij alleen maar veel sterker zolang de TS er maar aan blijft hangen zoals ze nu doet op de foto's. Als zij niet ontspant, hoe kan dat paard dan lekker gaan lopen?

omdat hij nu veeuls te sterk is voor TS Haha! Haha!

Daarom heb ik er ook bijgezet dat ze goed en intensief les moet halen Lachen

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 07:25

Hmm, ik zou toch ook gaan longeren. Bijzetje. Zodat je paard kan leren ontspannen zonder ruiter (zoals poes zegt dus). Leer hem daar op je stem te werken. Goede reactie vragen op je stem. Dit kun je tijdens het rijden dan weer toepassen.

Tijdens het rijden wel je been eraan, veel tegen hem praten. Steek je handen eens vooruit, puur voor je eigen gevoel, dat je niet constant aan het tegen werken bent. Want daar worden ze loperig van. Benen iniedergeval niet afsteken. Ga echt met hem aan het rijden. Dus tempowisselingen maken vanaf het moment dat je opstapt. Met je stem en je zit, paar pasjes harder stappen, en weer terug, gelijk weer schakelen. Keertje halt enz. Komt ie terug hand naar voren. Wil je vooruit, hand naar voren. Hier heb je een instructeur bij nodig, die je helpt wanneer de hulp niet doorkomt. Van figuren rijden zou ik dol worden met zo een vlug paard. Ik denk dat schakelen al genoeg energie kost.

Al het goede gedrag heel vrolijk belonen.

channie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 07:53

ik heb dit paard een tijd geleden te koop zien staan hier in de buurt. van wie heb je nu les dan? ik ken wel een aantal goede intructeurs hier in de buurt die je met dit paard verder kunnen helpen.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 08:00

Bubsj schreef:
    Wat ik zie, een drammerig verkrampt paard dat onder je weg loopt, een een ruiter erboven op die net zo verkrampt zit als het paard.

Ik snap het wel, het naar achteren zitten en het tegenhouden van voren. Wat ook al eerder gezegt wordt, bij een paard dat te snel gaat, voorwaards houden! Voltes rijden, meer lengte in je teugel en been been been. Jij begrenst hem zo van voren dat hij juist daardoor gaat drammen, en laten we wel wezen, van een paard a 500 kilo, win je dat touw trekken niet.

Met het sporen rijden laat ik een beetje bij jou. Je geeft aan dat je ze om had omdat hij op de volte door je buitenbeen liep? Vaak zie je dat juist de 'snelle' paarden erg slecht aan het been zijn, omdat veel ruiters ze maar 'laten' lopen. Ook hier weer, veel overgangen rijden! Sporen mogen in iedergeval geen reden zijn voor het 'snelle' weglopen van jou paard (en mag je opzich dus best omlaten, mits je een stille beenliggen hebt). Veel van deze 'snelle' paarden lopen ook veel op de voorhand, hangen in de armen van de ruiters. Vergeet niet een paard rij je van achter naar voor again, eerst voorwaards rijden dus!

Wat gebeurd er als je hem tijdens het rijden loslaat? Hangt hij echt op jou armen (omdat je verteld dat je daar last van krijgt) of komt het echt omdat jij hem blijft tegenhouden. In dat eerste geval, ga eens bezig hem op zijn eigen benen te laten lopen. Veel overgangen, figuren en tempo wisselingen rijden.
    list][/list]

Als ik hem loslaat dan loopt hij te dribbelen en gaat hij het liefste als een gek heel hard lopen Knipoog
    en het last krijgen van mijn armen komt doordat hij heel erg hangt in draf en dan moeilijk te sturen wordt Knipoog

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 08:01

Heel erg bedankt voor alle reacties!!
    Ik ga zeker nog niet opgeven, en ik hoop dat Arlon en ik het samen kunnen oplossen ! Vork

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:06

Mijn advies zou zijn:

Ten eerste: Die Ó zo vreselijke slof eraf Knipoog
    Als hij te hard loopt, ga je gewoon weer stappen, en dan later weer proberen. Het is een eerlijk paard als je hem zo op de foto's ziet. Maar met een slof kun je hem niet eerlijker maken, maar je paard denkt nu dat hij zonder slof mag doen waar hij zin in heeft. Longeer hem anders eerst een kwartiertje en kijk daarna of hij nog steeds zo wilt is, gewoon veel oefenen want; Oefenen baart kunst Knipoog

Stravero
    Edit; Als hij gek gaat doen, laat hem even wegrennen, wat maakt jou het uit? Laat hem zijn gang even gaan, dat heeft soms de mijne ook nodig hoor Lachen

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:11

ik zou proberen om veel figuren te rijden zodat je paard een beetje de kluts kwijt raakt, en meer op jou gaat letten, hij weet namelijk niet meer wat er komen gaat, ook raad ik je aan om niet te gaan doorzitten, paarden krijgen daardoor vaak toch iets meer spanning. en verder heb veel geduld, en het gaat vast wel goed komen. je wilt in elk geval wel wat met de tips doen! en dat is goed! succes

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:26

Het eerste wat mij opvalt is dat het precies hetzelfde beeld geeft als bij mijn vorige paard (die ik na jaren toch om deze rede weg gedaan heb)

ik zou die slof erop laten zitten, vind niet dat je hem dramatisch strak heb, hij werkt op het moment dat je paard erom vraagt.
    Die sporen sjah..moeilijk, sporen zijn immers niet om je paard voorwaarts te trappen maar om de hulpen te verfijnen. In principe kan jij met een kleine hulp je paard aan laten draven (ookal is het misschien niet zoals jij het wilt)

Stel dat het niks medisch is en alleen rijtechnisch:
    Ik denk dat je dat paard totaal geen rechte lijnen moet laten lopen. Alleen maar voltes en figuren dan krijgt hij de kans NIET om onder je vandaan te lopen. Als hij vertrekt (lees onder je vandaan loopt) op de linkervolte, rij je meteen een rechtervolte. Heel veel van hand veranderen. Gewoon kris kras door de baan niet specifiek bij B een volte maar gewoon zodra je voelt dat hij het op een rennen wil gaan zetten.
    Dit is misschien verstandig als je alleen rijdt.

En zoek een goede instructriese en misschien iemand die niet bang is om dit paard even op z'n plaats te zetten. Hij voelt jou angst..

[EDIT] bij nader inzien, je zegt dat je zadel aangemeten is, waarom dan een dikke pad en een bontje, dat versmalt je zadel en kan gaan drukken. Als je zadel echt op maat gemaakt is, is dat zonder dat dikke bontje gedaan is dus die richt meer schade aan op deze manier dan dat ie goed doet.
    Laatst bijgewerkt door Ladygiroc op 14-07-08 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:28

Doet me een beetje denken aan een paardje bij ons op de manege, die kan ook alleen maar snel... Bij haar is het probleem dat ze niet sterk en lenig genoeg is om haar evenwicht te vinden en behouden, laat staan met een ruiter erop...
    In haar geval is de oplossing dus eerst sterk laten worden aan de longe, rechtrichten aan de hand en dan sterk worden en rechtrichten onder het zadel...
    Ik denk dat een fysio je wel zal kunnen helpen.
    Verder zou ik inderdaad ook proberen ontspannen (maar wel actief) te zitten en zoveel mogelijk vooraan loslaten (maar ik weet hoe verdomd moeilijk dit is op een sneltrein)

succes!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:31

`Hoi TS, ik hoop dat iets aan de adviezen hebt. Ik ben geen fan van de slof maar gezien jouw noodzaak kan ik me voorstellen dat je die gebruikt. Hij geeft weinig sjoegge, hij oogt of het ding hem worst zal wezen.
    Als het helpt, longeer hem dan elke keer gewoon een minuut of twintig, zodat hij zijn energie kwijt kan (gewoon zonder opschmuck), misschien helpt dat iets? Staat hij hoog in het voer?
    Hij ziet er goed uit, petje af!
    Ik pb je wel ff.

shirleyp
    Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:26

Ik heb al een heleboel goede tips en adviezen gelezen. Probeer er niet door ontmoedigd te raken, maar raak juist gemotiveerd om met een goede instructeur wekelijks hiermee aan het werk te gaan.

Ik wil wel nog even kwijt dat ik de bak waar je in rijdt erg zwaar vind op sommige plekken. Bij de laatste foto bijvoorbeeld, je paard zakt tot de kroonrand in het zand weg. Op de ene foto landt hij op het zand, op de ander er in. Het is dan natuurlijk lastig om taktmatig te blijven lopen, naast de blessures die hij hierdoor op kan lopen.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:31

Ik kan wel eens informeren bij mijn instructrice of zij nog tijd heeft. Zij woont in Hengelo GLD dus niet zo ver weg.....