meestal is dat doordat er een wondje om de mond ergens zit..
en als dat dan droog word voelt dat niet fijn aan..
daarom steken ze de tong uit , dan word het vochtig..
xx dahnee
succes ermeee
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Barbiietut schreef:als de ts over zou stappen op bitloos heeft het nog geen nut,
ze wil nl wedstrijden gaan starten
dat je dat niet denkt..midgie schreef:Barbiietut schreef:als de ts over zou stappen op bitloos heeft het nog geen nut,
ze wil nl wedstrijden gaan starten
Dat heeft zeer zeker wel nut, ze zou eerst alle andere knopjes erop kunnen zetten zonder bit en dan als ze er beide aan toe zijn voor de verfijning een bitje in doen, dus nu puur aan de basis gaan werken, hoe train ik een paard , wat en welke spiergroep wil ik trainen om mijn paard sterk en gezond te houden en ook nog mij erbij te kunnen dragen, dat is het begin, wat ben ik aan het doen en waarom, wat doe IK fout als mijn paard zijn tong uitsteekt , dat doet hij niet om te klieren , maar om een rede, wat doe IK fout als mijn paard op de vlucht slaat. Wat doe IK fout als mijn paard staakt, zijn zoveel redenen te bedenken wat e zelf fout doet, maar heel moeilijk toe te geven.
Is vaak zo jammer dat mensen de signalen niet opvangen die hun paarden uitzenden en dus maar doorrijden tot het een probleem is/word en dan ligt het aan het paard, heel apart.
dahnee schreef:hyeehyeeee
meestal is dat doordat er een wondje om de mond ergens zit..
en als dat dan droog word voelt dat niet fijn aan..
daarom steken ze de tong uit , dan word het vochtig..![]()
xx dahnee
succes ermeee
midgie schreef:Waaron overdreven om bitloos te gaan, in princiepe is geen een paarden mond gemaakt voor een bit toch?
Wij hebben besloten dat erin te hangen, gebruik hem dan ook waarom dat bedoelt is en dat is echt niet om te trekken,
Iemand met een harde hand zou eerst dat af moeten leren eer hij op een paard stapt,
ook erg belangrijk is je paard leren wijken voor druk, zijn allemaal dingen die het paard al zou moeten kunnen eer er een bitje in kan of een ruiter opstapt.
Te vaak en te veel word een bit nog als rem en stuur gezien en daardoor krijg je verzet , wat heel veel mensen weer zien als puber gedrag en stout gedrag, want dat is tenslotte makkelijker om te zeggen, want ik heb nog niet een ruiter horen zeggen dat hij een te harde hand heeft en zijn paard daardoor in verzet komtdus zelf de schuldigen is, nee de schuld word altijd verplaatst naar het paard.
Ik train mijn paarden bitloos en er komt pas een bit in als het paard daar aan toe is en een groen jong paard of een ouder ongetraint paard moet je daar nog niet mee trainen, gebruik een combi van het bitloos en het bit, je dingen vragen aan het bitloos en dingen verfijnen met het bit, lijkt me ook eerlijker voor het paard, daarom is ook het wijken voor druk erg belangrijk een paard wat dat niet heeft geleerd zal ook niet voor de druk in zijn mond wijken maar juist tegen die druk/pijn inkomen, meer nog dan tegen de druk op een bitloos.
Maar ik ben het met je eens dat de hand die eraan vast zit erg belangrijk is en daar als eerste aan gewerkt moet worden, dus conclusie de ruiter moet aan zijn eigen werken, het paard doet wat van hem gevraagt word tenslotte , hem word gevraagd zijn tong uit te steken omdat je baas in zijn mond trekt, dus ja dat doe je dan voor je baasje.
De tong is ook een spier die een weg gaat zoeken als het niet lekker voelt, zou je zelf ook doen tenslotte als je spierpijn hebt ga je andere dingen belasten toch?

..hihi vind het wel een grappig gezicht.
Udo2001 schreef:
fashiondoll schreef:Ik ken er ook zo een, die zijn tong uitsteekt. Als ze hem aan het losrijden is steekt hij zijn tong niet uit, maar zodra hij gaat nagegeven laat hij hem eruit hangen....hihi vind het wel een grappig gezicht.
![]()
Maar volgens mij heeft hij er geen last van..
midgie schreef:Waaron overdreven om bitloos te gaan, in princiepe is geen een paarden mond gemaakt voor een bit toch?
Wij hebben besloten dat erin te hangen, gebruik hem dan ook waarom dat bedoelt is en dat is echt niet om te trekken,
Iemand met een harde hand zou eerst dat af moeten leren eer hij op een paard stapt,
ook erg belangrijk is je paard leren wijken voor druk, zijn allemaal dingen die het paard al zou moeten kunnen eer er een bitje in kan of een ruiter opstapt.
Te vaak en te veel word een bit nog als rem en stuur gezien en daardoor krijg je verzet , wat heel veel mensen weer zien als puber gedrag en stout gedrag, want dat is tenslotte makkelijker om te zeggen, want ik heb nog niet een ruiter horen zeggen dat hij een te harde hand heeft en zijn paard daardoor in verzet komtdus zelf de schuldigen is, nee de schuld word altijd verplaatst naar het paard.
Ik train mijn paarden bitloos en er komt pas een bit in als het paard daar aan toe is en een groen jong paard of een ouder ongetraint paard moet je daar nog niet mee trainen, gebruik een combi van het bitloos en het bit, je dingen vragen aan het bitloos en dingen verfijnen met het bit, lijkt me ook eerlijker voor het paard, daarom is ook het wijken voor druk erg belangrijk een paard wat dat niet heeft geleerd zal ook niet voor de druk in zijn mond wijken maar juist tegen die druk/pijn inkomen, meer nog dan tegen de druk op een bitloos.
Maar ik ben het met je eens dat de hand die eraan vast zit erg belangrijk is en daar als eerste aan gewerkt moet worden, dus conclusie de ruiter moet aan zijn eigen werken, het paard doet wat van hem gevraagt word tenslotte , hem word gevraagd zijn tong uit te steken omdat je baas in zijn mond trekt, dus ja dat doe je dan voor je baasje.
De tong is ook een spier die een weg gaat zoeken als het niet lekker voelt, zou je zelf ook doen tenslotte als je spierpijn hebt ga je andere dingen belasten toch?

previr schreef:maar je hebt t steeds over het bit dat als rem en stuur zou dienen bij vele he, ik snap je punt maar wat ik niet snap is dat wel honderden mensen zich uitgeven als instructeur/ instructrices en die prive les geven om in de manege de beginselen en soms (denken ze ) een hoger nivo les geven, maar daat begint de fout al, vele van hun vertellen juist dat dit de rem is, als ie moet halt houden strek je aan de teugels, wil je naar links trek je aan de linker teugel (tuurlijk als je een super snelle barrage rijdt gebruik je ook de teugel naar de kant waar je heen wilt maar zolang er gebruik wordt gemaakt van ook de buiten teugel is er geen probleem)
maar ik vind dat daar al erg een probleem zit, de mensen die les geven, ook hier op bokt hoor worden veel te veel foute adviezen gegeven.
en zo blijven vele ruiters maar aanrommelen en gebeuren er ongelukken en worden paarden "gedumpt" omdat ze "een probleempaard" zijn alleen maar door slechte opleiding of slechte begeleiding.
dat jij op en top voor bitloos bent midgie dat is jou keuze, ik ben er niet voor, maar ik ben wedstrijd gericht en zeker ook resultaat gericht, en daarbij alle paarden die ik klaar heb gemaakt heb ik weinig problemen mee gehad en als er een probleem was is t ook weer opgelost. maar waarschijnlijk ook door juiste begeleiding te zoeken maar ook niet door er zomaar vanuit te gaan dat alle problemen bij mij en mijn tuig liggen of in t lichaam van t paard (tussen de oren zitten ook vaak problemen ) begrijp me niet verkeerd als ik met een nieuw paard start komt zsm de tandarts zodat dat gedeelte in orde is, voel ik een probleem ergens in zn lijf komt de osteopaat, mss ben ik daardoor problemen voor of daardoor sneller op gelost, geen idee.
maar om nu bv voor ieder paard een ander zadel te laten aanmeten of te gaan denken aan bitloos nee...mss komt er ooit een paard waarbij ik geen andere oplossing vind dan bitloos, wie weet. maar tegen die tijd kom ik terug bij jou haha
)