debat paardensector, komen we eruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: debat paardensector, komen we eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:59

Verplicht op de weide zullen de gemeentes blij mee zijn veel stallen hebben geen weide en moeten sluiten, kunnen ze de grond weer voor andere doeleinde gebruiken

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:02

Paddocks, wei: de deers moeten gewoon minimaal een paar uur per dag paard kunnen zijn en dat gaat nou eenmaal heel goed als ze zich vrij kunnen bewegen en kunnen knabbelen. En tja, misschien moeten diegenen die hun paard (nog) niet in de wei/paddock doen, daartoe met zachte dwang worden gedwongen? Daar gaat deze discussie toch mede over?

CGJ12

capraibex70 schreef:
CGJ12 inderdaad spui jij nogal ongefundeerd je mening. Wat heeft Jazz nou weer met mij en deze discussie te maken.... misschien moet je paard beter opleiden/africhten denk ik dan.

Het KWPN propageert het fokken van "paarden die grenzen aan autisme"....... Dat is bekend.
Vervolgens verwacht de KNHS dat ik diezelfde paarden geduldig de gehele godganze dag rustig in een trailer moet laten staan.........

Dat heeft helemaal niks met africhting te maken, maar met het karakter van het dier.

Die mechelse herder van de politiehondenbrigade gaat ook niet rustig slapen bij zijn baasje tijdens een voetbalwedstrijd. Die gaat van nood na het werk ook in een bench en niet op de achterbank. Die sloopt het auto-interieur binnen 2 minuten volledig. Afgericht of niet.

tita

Als er geen ruimte is, dan is er geen ruimte.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:04

anneve schreef:
We zullen toch met iets moeten komen naar de overheid toe. Mishandeling op wedstrijden is allang geregeld en sex met dieren is ook geregeld (onlangs).
Ik denk eerder aan: het verbieden van stands, minimale oppervlakte van een stal. Mogelijkheid tot indirect contact met soortgenoten (dus klein gaatje tussen stallen, of mogelijkheid om via de tralies aan de voorkant soortgenoot te zien). Weidegang tot een bepaalde leeftijd.
Ik roep maar wat dingen waar we, denk ik, allemaal achter kunnen staan, bovenop de dingen die nu al gelden.

Op welke manier is mishandeling op wedstrijden nu geregeld? Wanneer is iets dan mishandeling?
Weet niet hoe dat nu geregeld is. Kan iemand mij dit vertellen?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:04

[/quote]
Het KWPN propageert het fokken van "paarden die grenzen aan autisme"....... Dat is bekend.
[/quote]

Dit is niet waar.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:06

anneve schreef:
Citaat:

Dit is niet waar.

Voor zover ik weet is het KWPN idd bezig met het selecteren op karakter. Alleen zou het dan juist gaan om een evenwichtig karakter. Een gezonde geest in een gezond lichaam oid.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:08

De KNHS heeft gedragsregels op wedstrijden vastgelegd en daarop wordt goed toegezien. Regelmatig worden er mensen geschorst en/of openlijk aan de schandpaal genageld (in het blad van de KNHS: paard en sport) wegens mishandeling.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:09

LoesjeVis schreef:
Voor zover ik weet is het KWPN idd bezig met het selecteren op karakter. Alleen zou het dan juist gaan om een evenwichtig karakter. Een gezonde geest in een gezond lichaam oid.

In dat geval mogen ze morgen alles met Jazz-bloed uit de fokkerij nemen (al hoop ik het in vredesnaam niet).

Die fokt gewoon autistische dieren. Echt iets heel anders dan de gemiddelde Samber.........
Maar ja....... als je de oorlog wilt winnen kun je niet zonder Jazzen. Dat heb je in Aken wel gezien.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:11

Je hoeft niet op een Jazz te rijden, neem er een met een wat minder gecompliceerd karakter, mij dunkt...
Je mag van het KWPN ook een paard fokken met wat minder bloed, toch? Jij wil zelf een Jazz of hoe die hittepetitten ook mogen heten.
Wij fokken zelf KWPN-ers, maar toch echt zonder autisme!
Maar nu weer even terug on topic.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:16

Dit is een discussie waar we niet uit komen. Zo zijn er meer discussie zo krom als een hoepel bijvoorbeeld die van de proefdieren de overheid zegt in de ene wet je mag geen proefdier gebruiken als er een alternatief is en in de andere wet je moet je producten eerst testen op proefdieren hoe krom. En in de paardensector kunnen we er ook niet uit komen maar de discussie moet wel blijven. Als die er niet is wordt er niet aan gedacht en kan ieder ze gang gaan.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:18

OK, waar kunnen we het eens over worden:
-aanpak excessen
-mishandeling op wedstrijden aanpakken (wordt gedaan maar vraag me nog steeds af wat dan onder mishandeling wordt verstaan en daarbij of controleurs inderdaad iedereen hierop aan durven te spreken).
-geen stands
-minimale boxgrootte (hoe dit te doen bij groepshuisvesting?)
-minimaal visueel contact andere paarden (oei dat wordt problematisch Voorn)

-weidegang bleek al weer moeilijker

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:19

Maar we moeten er uit komen als krijgen we regels opgelegd. Dus er niet uit komen is gewoon geen optie.

Mooi lijstje Loesje, wat te denken van in ieder geval weidegang tot de leeftijd van 3 of 4 jaar?

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:24

Wel moeilijk hoor, want ik vind eigenlijk dat een paard van 14 net zo goed nog weidegang nodig heeft of dan tenminste in een paddock en het liefst met andere paarden...
Maar goed, alles beter dank niks.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:26

Als je verplicht moet wachten, dan moet er ook een maximale wahtijd vastgesteld worden. Op Marienweide hebben wij een aantal keren meer dan een uur moeten wachten na de laatste ruiter uit die klasse. Fijn als je bij de eerste starters zit. Ik ga wel eens mee om te helpen, dan kon ik dat een beetje in de gaten houden en zij hun paarden laten grazen ed. Wanneer je alleen bent gaat dat natuurlijk niet en zo lang wachten vind ik niet normaal meer.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:27

Tuurlijk kunnen we en moeten we regels opstellen voor minimale box grootte en geen stands en dergelijke. Maar weidegang ligt weer per paard verschillend. Niet elk paard kan met andere paarden in de wei ook niet alle jonge paarden. Dus dat moet niet worden vastgelegd in regels. En je kan wel zeggen anneve we moeten eruit komen maar zo simpel is het helaas niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:32

anneve schreef:
Mooi lijstje Loesje, wat te denken van in ieder geval weidegang tot de leeftijd van 3 of 4 jaar?

Maak daar maar 2,5 jaar van dan.
En wat te doen met bijv. het veulen vorig jaar op stal met gebroken been, dat maandenlang alleen in een box mocht staan omdat hij anders zijn been weer kapot trok? Afmaken?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:33

anneve schreef:
De KNHS heeft gedragsregels op wedstrijden vastgelegd en daarop wordt goed toegezien. Regelmatig worden er mensen geschorst en/of openlijk aan de schandpaal genageld (in het blad van de KNHS: paard en sport) wegens mishandeling.

er staat niet eens op elke wedstrijd een controleur... heb toevallig van het weekend nog een leuk staaltje gezien...

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:34

Urielle schreef:
anneve schreef:

En wat te doen met bijv. het veulen vorig jaar op stal met gebroken been, dat maandenlang alleen in een box mocht staan omdat hij anders zijn been weer kapot trok? Afmaken?

Ja want die moet naar buiten staat in de regels Knipoog

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:35

Urielle schreef:
anneve schreef:

Lijkt mij dat goede regels ruimte voor uitzonderingen laten. Wanneer je met een goed argument komt moet je van iedere regel kunnen afwijken.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:36

Urielle schreef:
anneve schreef:

er staat niet eens op elke wedstrijd een controleur... heb toevallig van het weekend nog een leuk staaltje gezien...

Toch niet zo goed geregeld dus...?

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:37

Poep op het fietspad in de berm schoppen Knipoog

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:38

Loesje dat is nou net het punt dat kan vaak niet in die regels, want dan komt de vraag wat is dan een goed argument?

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:40

Je zou bijvoorbeeld ontheffing kunnen krijgen met een medisch attest.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:42

LoesjeVis schreef:
Je zou bijvoorbeeld ontheffing kunnen krijgen met een medisch attest.

Ja dat is nog wel een goeie en wat als een paard niet in de wei wil staan? Ik heb er 1 gehad die niet in de wei wilde staan die bleef de hele dag rennen voor het hek of er andere paarden bij stonden ofniet. Een gedragsdeskundige verklaring?