Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
En dan kan je zeggen dat dat ook zonder sporen kan (die Z-oefeningen) maar met die spoor kan ik een appuyement veel fijner aangeven en zo is mijn hulp ook makkelijker te herkennen voor mijn pony.
OoappeloO schreef:Waarom in de B met sporen starten? Omdat ik in de trainingen er ook mee rijd. Ik heb simpel weg weinig kracht in mn benen en paard is simpel weg soms kl.ote eigenwijs en lui voor de hulpen. Ik red het dan niet om met mn kuit een flinke hulp te geven, en mn hulp een paar keer herhalen is ook niet de bedoeling. Ik prik dan even bij, zet 'er weer aan het been en kan gewoon zonder spoor verder.
En nee ze is niet laks geworden door mét spoor te rijden, want het gaat nu zelfs beter dan in het begin.
En verder kan het in een B proef verdomde handig zijn om hulpen te verfijnen.
. Als je paard goed aan het been is is een beenhulp zonder spoor even verfijnd. Sporen in de B en L vind ik echt belachelijk! En idd in die topics dat mensen zeggen dat ze recreatief rijden maar dan rijden ze toch met sporen. En dan beweren dat je paard daar beter op loopt, ja als je niet eens op B niveau je paard zonder spoor fatsoenlijk voorwaarts kunt houden zou ik me diep schamen.
) 

Daan_Ordeal schreef:Ben ik niet met je eens Urielle, in de B hoeft je paard niet verzameld te lopen, gewoon lekkere voorwaarts is goed genoeg en daar zou je m.i. geen sporen voor nodig moeten hebben. Impuls moet je niet (alleen maar) door middel van een spoor kunnen krijgen vind ik.
Maar andere kant vind ik ook wel dat je af en toe eens tijdens de training met een spoortje kan rijden om je paard net iets scherper aan het been te krijgen. Persoonlijk vind ik het gewoon zonde dat je zo vaak paarden ziet die net ingereden zijn en al met spoor gereden worden en vervolgens een jaar later gewoon niet meer fatsoenlijk zonder sporen te rijden zijn.
Hak optrekken zou bij een lesklant van haar ook nooit gebeuren
Afgelopen wedstrijd vond ze de lage schaduwen (eind van de dag) eng en ging zich druk lopen maken, maar ik kon het gebruiken waardoor ze enorm ging sjouwen (doorzitten mislukte zelfs
) en ik kreeg een 6je voor de impuls. Proef erna was ze wat minder heet en kreeg ik doodleuk een 5. Terwijl ze lekker door gaat en niet inkakt.
) dus ik vraag graag meer dan een paard uit zichzelf geeft.
Daan_Ordeal schreef:Urielle ik zeg ook niet dat je je paard maar moet laten doen wat hij zelf wilt, ik ben alleen van een andere aanpak.
Wat betreft die spieren kwestie, ik heb op mijn opleiding paardenhouderij (vak bewegingsleer) geleerd dat je beter langzaam kunt opbouwen door oefeningen te herhalen en steeds in langer of intensiever te rijden waardoor je je paard sterker maakt. ALs je over de grens gaat (spiepijn) "beschadig" je de spieren waardoor ze enkele dagen moeten herstellen (dit zul je zelf ook hebben met spierijn) hierdoor gaan ze achteruit ipv voorruit. Als je bv schouderbinnenwaarts eerst 3 passen rijdt en dit steeds met een pas opvoert en naar bv 8 passen toewerkt wordt je paard steeds sterker en kan hij de gevraagde oefening ook aan. Als je in 1x die 8 passen er uit wringt staat hij de dag daarna met spierpijn omdat het lichaam dat niet aan kan. Bij weze van spreken dan... Maar misschien heb ik het verkeerd geleerd.

A_n_n_e_ schreef:Ik ben het wel deels met je eens, dat het raar is dat je zo vroeg al met sporen mag rijden..je ziet ook steeds meer hele jonge kinderen er steeds meer mee rijden, terwijl ik dan denk..ga eerst het nut van een spoor leren.
Zelf rijdt ik thuis alleen met zweep. Op wedstrijd wel met een spoortje.. en ja ik ben een b ruiter..
Ik gebruik het om voor mn paard het ook gewoon wat makkelijker te maken, dat die het sneller snapt. Met springen rijdt ik er ook mee om hem toch iets meer hulp te geven om hem over een hinderniss te krijgen, omdat die erg onzeker is, dat gebruik ik liever een spoor dan een zweep, omdat mijne alleen maar meer in de stress schiet van een zweep.