Sporen&stang -> om het paard meer aan de hulpen te zetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Born2BCrazy

Re: Sporen&stang -> om het paard meer aan de hulpen te zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:25

Ik ben het met ML & Urielle eens..
wat betreft de sporen.

Verschilt uiteraard per paard. Mijn huidige Z paard heb ik t/m de L2 zonder sporen gereden..Moest m zelfs helemaal laten wennen aan het kleinste van het kleinste spoortje. Hier rijd ik overigens nog steeds mee.
Heb daarnaast nog een jong paard, maar deze reageert een beetje net zoals het paard in ML haar verhaal. Dus dan liever een spoortje dan steeds zo 'grof' in komen..
(Paard heeft ruim 3 jr in de hengstenweide gestaan met bijbehorend getrap en gebijt..en lijkt hierdoor ietswat 'gehard').

Dan hebben we nog de stang..
Die heb ik er tijdens de Z1 in gehangen. Puur omdat ik voor mezelf het eerste wp op trens wou halen, maar daarna durfde ik eigenlijk nog niet met stang te rijden. Omdat zowel het paard als ik daar geen ervaring mee hadden. Langzamerhand heb ik er onder begeleiding van mijn instructrice mee om leren gaan. Heb uiteindelijk de Z1 op trens uitgereden en ben in de Z2 met stang begonnen.

Maar ik vind het zeker geen schande als je er al wat eerder met experimenteerd.. Duurt toch vaak wel even voor dat je het 'spul weer op de rit hebt' met S&T.

Tot slot.
Ik was laatst op cc en toen stond er bij iemand op de coupon:
Wat goed dat je zonder sporen en zweep rijd. Of iig iets in de richting.
Imo slaat dat nergens op.. Wat is er nou goed aan??
Ja oke, je paard is goed aan de (kuit)hulpen. Maar dit kan natuurlijk ook aan het temperament van het paard liggen.. de een is nou eenmaal veel meer voorwaarts/looplustiger en de ander wat flegmatieker.. En om dan te zeggen dat dat beter is dan met een spoortje en/of zweep..Gaat mij toch wat te ver.

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:49

Ik vind dat het in de meeste gevallen aan de ruiter ligt. Als je gewoon de juiste hulpen geeft heb je toch ook
geen sporen nodig. Maar als het paard echt vervelend of eigenweis is en de ruiter heeft de juiste hulpen
gegeven en goed! en het lukt nog steeds niet, dan vind ik dat je de sporen hebt verdiend. Je moet ze natuurlijk
wel goed gebruiken en niet gaan trappen.

Van de stang heb ik nog nooit gehoord.., ga even kijken wat het is Bloos

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:16

Waarom in de B met sporen starten? Omdat ik in de trainingen er ook mee rijd. Ik heb simpel weg weinig kracht in mn benen en paard is simpel weg soms kl.ote eigenwijs en lui voor de hulpen. Ik red het dan niet om met mn kuit een flinke hulp te geven, en mn hulp een paar keer herhalen is ook niet de bedoeling. Ik prik dan even bij, zet 'er weer aan het been en kan gewoon zonder spoor verder.
En nee ze is niet laks geworden door mét spoor te rijden, want het gaat nu zelfs beter dan in het begin.
En verder kan het in een B proef verdomde handig zijn om hulpen te verfijnen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:30

Sporen zijn verplicht vanaf de B tm GP. Het rijden zonder spoor wordt gedoogd in de klassen B en L. Het is de bedoeling dat wanneer je wedstrijden gaat rijden dat je je benen onder controle hebt en dus verantwoord met een spoortje om kan gaan. Het is aan de jury om hierop te letten.

Sporen en een stange en trens optoming zijn er niet voor bedoeld om een paard even 'lekker door te pakken' o.i.d. en ook ik wordt er soms gewoon misselijk van als paarden gewoon kale plekken van de sporen hebben. Dan doe je toch echt iets niet goed. Ik rijd in training vaker zonder dan met spoor; het moet beide kunnen vind ik. En met S&T moet je voorzichtig omgaan, maar dat geld voor elk bit; het is niet zomaar een handvat waar je aan kunt trekken wanneer dat jou het beste uitkomt. Dan kan je je paard beter even een beugelriem om de hals hangen; helemaal geen schande.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:35

Helemaal met je eens Lante. Helaas zijn er heel veel mensen die met sporen rijden (zowel wedstrijdruiters als niet wedstrijdrutiers) die hun benen niet voldoende onder controle hebben of hun sporen simpelweg niet op de juiste manier gebruiken. En helaas let de jury hier vaak niet voldoende op vind ik. Een grove ruiter mag van mij goed afgestraft worden op wedstrijden.

Wat je ook vaak ziet is dat mensen met sporen rijden, "om af en toe even bij te prikken" maar er dus constant mee prikken zonder dat ze zich er bewust van zijn...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:47

Klopt helemaal wat je zegt. Ik ben het met je eens dat de jury vaak meer oog heeft voor hoe het paard loopt dan dat ze kijken naar wat voor hulpen ervoor 'nodig' zijn om dat te bereiken... Omgekeerde wereld wat mij betreft.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:28

Ik rijd L1 (bijna L2) en rijd idd ook met sporen, maar voor de L oefeningen heb ik ze ook niet nodig, en ik wissel thuis ook vaak zat af. De reden dat ik ze 60% van de keren draag is omdat ik tijdens het trainen/inrijden gebruik maak van o.a. Z-oefeningen omdat mijn pony daar mooi los van wordt en veel fijner mijn hulpen aan gaat nemen Lachen En dan kan je zeggen dat dat ook zonder sporen kan (die Z-oefeningen) maar met die spoor kan ik een appuyement veel fijner aangeven en zo is mijn hulp ook makkelijker te herkennen voor mijn pony. Lachen

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:27

OoappeloO schreef:
Waarom in de B met sporen starten? Omdat ik in de trainingen er ook mee rijd. Ik heb simpel weg weinig kracht in mn benen en paard is simpel weg soms kl.ote eigenwijs en lui voor de hulpen. Ik red het dan niet om met mn kuit een flinke hulp te geven, en mn hulp een paar keer herhalen is ook niet de bedoeling. Ik prik dan even bij, zet 'er weer aan het been en kan gewoon zonder spoor verder.
En nee ze is niet laks geworden door mét spoor te rijden, want het gaat nu zelfs beter dan in het begin.
En verder kan het in een B proef verdomde handig zijn om hulpen te verfijnen.

In de B heb je alleen simpele hulpen, ik zie niet in hoe je die zou kunnen verfijnen Clown . Als je paard goed aan het been is is een beenhulp zonder spoor even verfijnd. Sporen in de B en L vind ik echt belachelijk! En idd in die topics dat mensen zeggen dat ze recreatief rijden maar dan rijden ze toch met sporen. En dan beweren dat je paard daar beter op loopt, ja als je niet eens op B niveau je paard zonder spoor fatsoenlijk voorwaarts kunt houden zou ik me diep schamen.

Ik rij veel liever met zweep en zonder sporen Z oefeningen (thuis dan he). Je paard blijft op het been én met de zweep kun je je paard corrigeren en alert houden op het been. Van de 10 ruiters gebruiken er zeker 8 sporen op een verkeerde manier. Ze zeggen dan dat ze hem alleen gebruiken wanneer ik de zweep zou gebruiken maar kijk maar eens goed, dan zie je dat ze iedere pas met die sporen erin prikken.

Als je op laag niveau al met sporen rijd: doe je sporen eens een training af en nu maar kijken of je echt die sporen zo sporadisch gebruikt (dus dat je paard even fijn aan de hulpen staat als met sporen Cool )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:30

Gelul. Ook in de B wil ik dat mijn paard met zijn achterbenen optimaal onder zijn lijf door marcheert. En als ik net dat beetje extra kan bereiken met sporen, prima. Geen gelammetak geldt ook al (en misschien wel vooral!) in het B en het L.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:01

Ben ik niet met je eens Urielle, in de B hoeft je paard niet verzameld te lopen, gewoon lekkere voorwaarts is goed genoeg en daar zou je m.i. geen sporen voor nodig moeten hebben. Impuls moet je niet (alleen maar) door middel van een spoor kunnen krijgen vind ik.

Maar andere kant vind ik ook wel dat je af en toe eens tijdens de training met een spoortje kan rijden om je paard net iets scherper aan het been te krijgen. Persoonlijk vind ik het gewoon zonde dat je zo vaak paarden ziet die net ingereden zijn en al met spoor gereden worden en vervolgens een jaar later gewoon niet meer fatsoenlijk zonder sporen te rijden zijn.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:13

@ Daan_Ordeal: uhhh het gaat niet om verzameld, en lekker voorwaarts is tegenwoordig nit goed genoeg voor de impuls in de B hoor! Dat heb ik nu wel gemerkt na 6x starten Knipoog
En tuurlijk rijd ik ook wel eens zonder spoor!

12sterre34: hoezo kan je een simpele hulp niet verfijnen? Naar mijn idee kan dat prima. En ik zeg het eerlijk, ik gebruik mijn sporen ook om 'er eens bij te prikken als ze niet meteen reageerd. Dat doe ik liever dan 'er een tik te geven, ze reageerd veel fijner op een prikje dan een tik.
En ik kan simpel weg net iets meer tegen 'er zeggen mét spoor dan als ik zonder rijd. Ookal kunnen we prima zonder, voor de momenten dát is met gewoon handig Lachen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:29

in de B willen ze tegenwoordig ook al een hoop zien Ja

Ik rij jonge paarden idd zodra ze been kennen vaak met spoortje.

mijn eigen kun je zonder zadel, hoofdstel en spoor ed op gaan zitten , dan nog kun je schouderbinnenwaarts, wijken alles met haar doen Knipoog

maar ben het wel met jullie eens dat er idd tegenwoordig een hoop ruiters zijn die wel zeggen dat ze het voor de verfijning gebruiken, maar de spoor iedere pas erin prikken Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:31

Daan_Ordeal schreef:
Ben ik niet met je eens Urielle, in de B hoeft je paard niet verzameld te lopen, gewoon lekkere voorwaarts is goed genoeg en daar zou je m.i. geen sporen voor nodig moeten hebben. Impuls moet je niet (alleen maar) door middel van een spoor kunnen krijgen vind ik.

Maar andere kant vind ik ook wel dat je af en toe eens tijdens de training met een spoortje kan rijden om je paard net iets scherper aan het been te krijgen. Persoonlijk vind ik het gewoon zonde dat je zo vaak paarden ziet die net ingereden zijn en al met spoor gereden worden en vervolgens een jaar later gewoon niet meer fatsoenlijk zonder sporen te rijden zijn.

Hij hoeft nog niet te dragen maar het achterbeen wil ik er wel zo diep mogelijk onderdoor hebben. En dat kan alleen door het paard over zijn grenzen te pushen. En dat lukt echt niet zonder een spoortje.

Als ze na een paar jaar niet meer zonder sporen te rijden zijn, dan heb je zelf verkeerd ermee gereden. Elke pas bijprikken (ook drijven..) is nergens voor nodig. Maar zodra hij een achterbeen laat hangen en hij reageert lauw op de kuit, dan krijgt ie er van mij een prik bij ja. Kan ik er daarna weer helemaal afblijven tot ie weer denkt dat het vakantietijd is Duivel

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:34

Idd Urielle, liever een prik erbij dan meerdere kuithulpen te moeten geven.

En gelukkig heb ik een pittige instructrice die me zonderpardon van het paard af zou trekken als ik mijn spoor onnodig zou gebruiken Knipoog Hak optrekken zou bij een lesklant van haar ook nooit gebeuren Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:39

Ik heb een paard wat me er zonder meer af dondert als ik onterecht mijn spoor zou gebruiken ( om vervolgens van mijn instructrice nog een veeg om mijn oren te krijgen ook denk ik ).
Ik ben het met je eens hoor Urielle, ook in de B moet er gewerkt worden en niet gelapzwanst. Even een tikje met je spoor om de verbinding te verbeteren, dat is zowel voor paard en ruiter alleen maar goed. Want die achterhand moet er onder, zodat de lossigheid van voor blijft bestaan. Voorwaarts op de kuit met een stugge kaak, en dan het gas vol open zetten, zo wil ik die van mij geen hele ronden laten lopen, zowel voor paard als ruiter niet ideaal. Dan laten we gewoon even weten wat de bedoeling ook al weer was.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:12

Natuurlijk moet je paard gewoon reageren zodra je been geeft, maar ik vind dat je een goede (WP waardige) B proef gewoon zonder spoor moeten kunnen rijden. Daarom zei ik ook dat ik me best kan voorstellen dat er paarden zijn waarbij je in de training wel eens met spoor rijdt, maar nogmaals vind ik dus dat je een goede b proef gewoon zonder spoor moet kunnen rijden.

OoappelO wat wordt er dan volgens jou wél verwacht mbt tot de impuls in een B proef als een voorwaarts niet genoeg is en het niet om verzamling gaat??

Magic Lover, jij kunt misschien wel je paard netjes met sporen rijden en deze alleen maar gebruiken wanneer het nodig is, maar doe hoeveelheid die er wel mee rijdt en er niet mee om kan gaan is denk groter als je kijkt bij de gemiddelde B klasse. Daarom zou ik het misschien best wel een goed punt vinden om in de B klasse sporen te verbieden.

Urielle ik zou mijn paard sowieso niet graag over haar grens pushen, ik denk dat geleidelijk opbouwen en uitbouwen beter werkt. Maar ook over zijn grens pushen zou toch wel zonder spoor mogelijk moeten zijn, anders is hij imo niet goed aan het been.
En inderdaad als je na een jaar met spoor rijden niet meer zonder kan heb je er zelf verkeerd mee gereden, ik denk dat dit heel veel gebeurd. Nogmaals, niet iedere ruiter is geschikt om met sporen te rijden.

Erleyne niet alle paarden zijn zo slim als de jouwe Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:15

HOe bouw je dan spieren op, zonder je paard over zijn grens te krijgen? Je moet de spieren eerst iets te veel laten doen, anders bouwen ze niet op ( kan ik me herinneren van de sportopleiding van mijn man ). Als je ze niet een klein beetje te ver laat gaan, komt er nooit meer spierweefsel bij. Ik denk dat Urielle dat bedoelt. Natuurlijk moet je dat geleidelijk doen, maar door nooit iets te vragen, komt er ook nooit iets bij.

Ik heb idd een heel slim paard ( die tot het irritante meedenk overigens, het kan ook in je nadeel werken ).

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:17

@ Daan_Ordeal: nou daar ben ik ook nog niet achter Nagelbijten / Gniffelen Afgelopen wedstrijd vond ze de lage schaduwen (eind van de dag) eng en ging zich druk lopen maken, maar ik kon het gebruiken waardoor ze enorm ging sjouwen (doorzitten mislukte zelfs Clown ) en ik kreeg een 6je voor de impuls. Proef erna was ze wat minder heet en kreeg ik doodleuk een 5. Terwijl ze lekker door gaat en niet inkakt.
Naar mijn idee heeft ze haar bouw niet in 'er voordeel, breed van voren en smaller van achteren.
Maar er wordt al aardig wat gevraagd van een B proef, zelfde voor middendraf.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:19

De meeste paarden zijn van nature vrij lui en doen minder dan je graag zou willen imo (ja, ik heb een hele loperige, dus je zou denken: hij doet veel - maar dat is ook een manier om van het achterbeen af te rennen Knipoog ) dus ik vraag graag meer dan een paard uit zichzelf geeft.
Als ik alleen zou doen wat mijn paard wilde geven, dan liep hij nu alleen halsstrekkend met benen actief maar buiten de massa door de ring Clown

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:34

Urielle ik zeg ook niet dat je je paard maar moet laten doen wat hij zelf wilt, ik ben alleen van een andere aanpak.

Wat betreft die spieren kwestie, ik heb op mijn opleiding paardenhouderij (vak bewegingsleer) geleerd dat je beter langzaam kunt opbouwen door oefeningen te herhalen en steeds in langer of intensiever te rijden waardoor je je paard sterker maakt. ALs je over de grens gaat (spiepijn) "beschadig" je de spieren waardoor ze enkele dagen moeten herstellen (dit zul je zelf ook hebben met spierijn) hierdoor gaan ze achteruit ipv voorruit. Als je bv schouderbinnenwaarts eerst 3 passen rijdt en dit steeds met een pas opvoert en naar bv 8 passen toewerkt wordt je paard steeds sterker en kan hij de gevraagde oefening ook aan. Als je in 1x die 8 passen er uit wringt staat hij de dag daarna met spierpijn omdat het lichaam dat niet aan kan. Bij weze van spreken dan... Maar misschien heb ik het verkeerd geleerd.

OoappeloO misschien dat je paard doordaat ze zich druk ging maken teveel spanning in haar lijf had? omdat je ook zegt dat je niet goed meer kon zitten. Zoals Urielle al stelt kunnen ze inderdaad ook loperig zijn zonder het achterbeen goed te gebruiken en dan is de impuls dus niet goed.

Ik graaf even in mijn geheugen naar de theorielessen van de orun... is het niet zo dat impuls niets anders is dan "de door de ruiter opgewekte en onder controle voorwaartse drang van het paard" is?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:39

Daan_Ordeal schreef:
Urielle ik zeg ook niet dat je je paard maar moet laten doen wat hij zelf wilt, ik ben alleen van een andere aanpak.

Wat betreft die spieren kwestie, ik heb op mijn opleiding paardenhouderij (vak bewegingsleer) geleerd dat je beter langzaam kunt opbouwen door oefeningen te herhalen en steeds in langer of intensiever te rijden waardoor je je paard sterker maakt. ALs je over de grens gaat (spiepijn) "beschadig" je de spieren waardoor ze enkele dagen moeten herstellen (dit zul je zelf ook hebben met spierijn) hierdoor gaan ze achteruit ipv voorruit. Als je bv schouderbinnenwaarts eerst 3 passen rijdt en dit steeds met een pas opvoert en naar bv 8 passen toewerkt wordt je paard steeds sterker en kan hij de gevraagde oefening ook aan. Als je in 1x die 8 passen er uit wringt staat hij de dag daarna met spierpijn omdat het lichaam dat niet aan kan. Bij weze van spreken dan... Maar misschien heb ik het verkeerd geleerd.

Als je spierpijn hebt, ben je te ver gegaan. Dan moet je ook te lang herstellen voor de volgende trainig. Maar je moet ook niet op het niveau blijven hangen, dat je de spieren te weinig aanspreekt. Dan ben je alleen met onderhoud bezig en niet met opbouw. Voor opbouw moet je net over de grens heen. En op dag 1 is dat 3 passen SB, maar op dag 4 kunnen dat er bij wijze van spreken 7 zijn. Het is aan de ruiter om zijn paard zo te kennen, dat hij weet in welk tempo zaken moeten worden aangeleerd en opgebouwd. En wat de ideale hersteltijd is. Als je de spieren weer te snel aanspreekt, gaan ze idd afbreken. Wat dit soort zaken betreft zijn ze in de endurancewereld al jaren verder.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 07:55

Ik vind het aantal passen sb niet zo interessant. Wel dat hij het binnenachterbeen er actief onderdoor kruist. Dus als mijn paard er een zij-sluit-zij van probeert te maken, prik ik hem bij. En als hij te weinig eronderdoor kruist ook. En wat te weinig is hangt af van hoe vaak het paard het gedaan heeft en zijn fysieke beperkingen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:45

De kunst is inderdaad om in te schatten hoever je kunt gaan zonder té ver te gaan.

Urielle dat verhaal mbt het aantal passen moet je ook niet te letterlijk nemen, dat is even om duidelijk te maken wat ik bedoel met opbouwen. Daarom zei ik ook bijvoorbeeld, en bij wijze van spreken.

Maar we dwalen af van het onderwerp Knipoog

Louhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:04

Ik ben het helemaal met je eens zelf rij ik met mijn paard Z2-junioren. En ik train bijna elke dag nog met trens omdat hij daardoor veel fijner en lichter is in de mond. Wanneer je altijd met stang rijdt gaat je paard nogal hangen dus vind ik het zeker geen goed idee om daar in de M al mee te beginnen.
Ik rij wel met sporen omdat het nu eenmaal verplicht is maar daarom moet je niet altijd benen geven met sporen, kuiten eerst en als hij niet antwoord dan kan je sporen geven maar ik zou ook zeker niet met een jong paard of een paard op B-niveau sporen dragen.

kars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:34

A_n_n_e_ schreef:
Ik ben het wel deels met je eens, dat het raar is dat je zo vroeg al met sporen mag rijden..je ziet ook steeds meer hele jonge kinderen er steeds meer mee rijden, terwijl ik dan denk..ga eerst het nut van een spoor leren.

Zelf rijdt ik thuis alleen met zweep. Op wedstrijd wel met een spoortje.. en ja ik ben een b ruiter..
Ik gebruik het om voor mn paard het ook gewoon wat makkelijker te maken, dat die het sneller snapt. Met springen rijdt ik er ook mee om hem toch iets meer hulp te geven om hem over een hinderniss te krijgen, omdat die erg onzeker is, dat gebruik ik liever een spoor dan een zweep, omdat mijne alleen maar meer in de stress schiet van een zweep.

helemaal mee eens, sommige paarden zijn idd moeilijk met zweep, ik rij wel met zweep (mijn paard heeft er gelukkig geen last van maar mijn vroegere verzorgpaard kon ik ook niet met zweep rijden) maar gebruik hem eigenlijk bijna niet. ik rij ook niet met sporen omdat ik recreatief rij en ze niet nodig heb maar als je wedstijden rijd kan ik me voorstellen dat je wel sporen gebruikt omdat het de hulpen verfijnd. ik vind het ook vervelend om te zien als ze zonder sporen rijden en heel veel in de buik schoppen.vind he4t paard ook niet fijn