Braaf en tikje Lui, of Heet en tikje vervelend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Braaf en tikje lui, of heet en tikje vervelend

Braaf en tikje lui
43 (37%)
Heet en tikje vervelend
72 (62%)

Totaal aantal stemmen: 115

Kahawa

Re: Braaf en tikje Lui, of Heet en tikje vervelend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 07:54

Heet en een tikje vervelend. Ik ben slecht in een lui braaf paard actief en bij het werk te houden en heb er ook minder plezier in. Met hete paarden kan ik beter over weg, want die krijg ik vaak op den duur wel rustiger en dan is het vaak heel fijn om met ze te werken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:02

Heet. Als je daar de scherpe kantjes een beetje vanaf krijgt dan heb je echt een heel fijn paard onder je kont. Ze moeten wel werkwillig zijn he.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:16

Doe mij maar heet en braaf...

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:25

Vroeger zei ik heet en tikje vervelend... nu heb ik een merrie die braaf en een tikje lui is en ik moet zeggen: ik vind het een werelddier... Haha!
Ze zal uit zichzelf niet net dat ene beetje meer geven, maar als ik correct rij, doet zij exact wat ik van haar vraag en kan ik haar zo fijn op mijn pinken rijden... dat echt alles past, voelt echt geweldig Lachen

Maar het ene paard is het andere niet, dus lui of heet, het karakter van het paard is doorslaggevend Lachen

GillsGipsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:47

Ik heb het liefst een heet paard. Deze paarden hebben al veel looplust van zichzelf en als jezelf rustig bent, kun je daar heerlijk mee werken. Je moet allert blijven, maar dat vind ik juist zo fijn. Dat je ook constant bij de les gehouden wordt door je paard. Bovendien kun je een heet paard ook als je daar aan toe bent makkelijker verzamelen is mijn ervaring. Een lui paard heeft die drang naar voren vaak niet die ze toch moeten behouden als je gaat verzamelen, dus zal een lui paard trager worden en een heet paard meer verhevener gaan lopen, maar wel met de drang naar voren.
Je moet wel een type zijn voor een heet paard. Vaak zie je dat men wel kiest voor een heet paard omdat het er stoer uitziet, maar dat ze zichzelf in de problemen rijden en het paard alleen maar slechter wordt in zijn/haar bewegingen omdat zij/hij steeds tegengehouden wordt. Ook worden deze paarden vaak in de staak gereden, door het vele tegenhouden. Je moet een heet paard wel drurven rijden. Als je met een heet paard tot een compromis bent gekomen en de controle is er en je kunt ermee omgaan dat zo'n paard door vaak zo heet worden alles "eng" vind en dan best eens kan wegspringen, ook in een proef. Natuurlijk kunnen ze heel erg schrikken van niks, omdat ze zo bezig zijn met hun temperament dat als er ineens een geluidje/beweging is dat ze niet (her)kennen, dat hun verstoort in de concentratie en daar komt dan een vaak heftige reaktie op. Ligt dat je niet, dan moet je voor een wat luier paard gaan en lekker relaxed rijden en fijn je proefjes rondsturen. Vaak zijn de goede paarden niet de makkelijkste en juist de hete paarden de betere in de ring, mits de ruiter/amazone ermee om kan gaan.
Gelukkig kiezen de meeste voor een paard wat bij hun past en diegene die een paard kiezen alleen omdat ie mooi is, maar ze geen rekening houden met het feit dat hij/zij veeel te heet is, komen daar vanzelf van terug.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:49

heet en vervelend dan liever.

vionnesem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:52

heet en een tikje vervelend.
Dat komt omdat ik ,toen ik begon met rijden, alleen maar op rustige luie paarden/pony's heb gereden.
maar nu ik al ongeveer 2/3 jaar moeilijkere pony's rij, vind ik het fijner om die te rijden.
en afentoe is zelfs mijn 6 jarige numero uno te sloom naar mijn zin. Clown

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:31

liefst een heet paard, dat een beetje vervelend is. Vind ik zelf
een veel grotere uitdaging om mee te werken, en voor mijn
gevoel kan je daar ook het meeste mee Lachen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:36

Ik ben zelf niet zo vlot dus heb ik liever een beetje lui paard. Hete paarden zijn gewoon te snel voor mij en daardoor raak ik in de stress (en wordt het paard alleen maar heter). Ons paard is lui en soms een beetje vervelend Knipoog maar over het algemeen is hij best braaf........en als je hem vanaf het begin laat weten dat er gewerkt moet worden doet hij alles voor je.

Kirsten1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:44

Heet en tikje vervelend

Want zo'n sloom paard vind ik maar niks..
Maar het moet ook niet te heet zijn.. dat die voor alles gaat bokken!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:46

Geen hete aub want als ik er af val kan ik altijd een week niet heen of weer.Een beetje sloom op zijn tijd vind ik wel ontspannen rijden.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:46

Mijn paard is echt heet en een tik(je) vervelend.
Maar ondanks dat, leer ik daar ontzettend veel van!
Het plezier gaat er soms af, maar aan het einde van de week heb ik toch het gevoel van 'hej, ik heb weer een stukje meer bereikt!'
Dat liever dan een lui/braaf paard.

Een aantal jaar geleden had ik een braaf paard, ook erg leuk, maar dat wat ik nu heb is toch iets meer voor mij. Lachen

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:47

Heet en tikje vervelend, ik wil wel wat te doen hebben. Cool
Een paard moet karakter hebben, dat vind ik het leukste! Clown

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:50

Heet en een tikje vervelend, heb je wat te doen . En je leert er veel meer van vind ik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:32

Doe mij maar een brave, ik hoef niet zo nodig rodeo meer. Die tijd is geweest.

horseygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:00

Tsja, zwart of wit... Doe mij maar grijs Haha!

Mijn paardje is best heet en wil graag ergens van schrikken als hij in de stemming is. Daarentegen kunnen we ook lekker aan de lange teugel rondstappen. Als hij dan schrikt springt hij met 4 benen tegelijk de lucht in, maar gaat er niet vandoor (hoogstens een paar meter). Hij is leergierig en werklustig, maar als we te vaak of te lang in de bak rijden raakt hij zijn motivatie wel wat kwijt. Hij is gewoon de perfecte combinatie van braaf en heet!

Maar als ik echt moet kiezen ga ik voor een heet paardje, dat blijft toch wel een uitdaging. Als ik dan een keertje saai wil rondhobbelen ga ik wel naar de manege...

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:48

Braaf en een tikje lui. Ik ben niet zo'n stoere.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:14

Liever heet en een tikje vervelend. Ik hou niet zo heel erg van paarden die heet zijn, maar al helemaal niet van paarden die niet willen werken. Ik rijd ook het meeste op paarden van dat laatste soort, er is er wel eentje bij die soms wat lui is (vooral in de bak) maar verder niet.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:24

ik heb een braaf paard wat wel heel graag werk voor je en ik heb een hete spring in het veld die ook graag werkt voor je
wat een luxe als ik mezelf zo hoor Clown Haha!
ik ga daarom ook grijs ipv zwart of wit Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:06

Braaf en een tikje lui. de meeste luie paarden zijn alsnog lekker voorwaarts te maken.

De hete ook wel rustiger, maar als het vervelende bestaat uit schrikachtig gedrag, dan blijf je daar vaak wel mee rondrijden...

Dan liever een brave...

Ik heb nu eigenlijk de slechtste combi... lui en schrikachtig... Een volgend paard wordt er toch echt een die een tikie heet is, maar voor de duvel niet bang Lachen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:11

Zeker weten braaf en een tikje lui.

Vind braaf zijn toch wel erg belangrijk en je kunt een paard wel leren om minder lui te worden. Denk dat het vooral een combinatie is van trainen en leuke dingen doen. Zodat het paard er ook meer zin in krijgt en wat actiever gaat worden. (moet zeggen dat het voor mij niet mega hard hoeft te gaan allemaal Knipoog )

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:16

heet en tikkeltje vervelend. Ik vind hete paarden veel fijner rijden en het past beter bij me. Ook vind ik er niet zo veel aan als ze altijd maar luisteren. Ze mogen wel tegenstribbelen: bokken, keer vandoor schieten enz. daar hou ik wel van.

Coco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 07:42

Rhodos schreef:
Doe mij maar heet en braaf...

Mij ook ! Sigaar

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:56

Ik kies ook heet en braaf Haha!

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:04

Ik heb het liefst een heet, en een tikje vervelend paardje....