Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Fantastico schreef:@ Maanling: Ik heb het weer opnieuw geprobeerd met stiek, en nu gaat het heel erg goed! Wat voor het verschil heeft gezorgt? I don't know!
In de winter rij ik wel altijd met chaps, maar vind het in de zomer al zo warm zonder die dingen.. Maar zal ze toch maar weer gaan aanschaffen!
Daar ben ik dus ook bij gestopt. Maar omdat ik volgende week op vakantie ga heb ik nog geen nieuwe gezocht, ,dat ga ik doen als ik terug kom.
). Na het rijden merk ik pas dat ik nat van het zweet ben (paard ook trouwens).
Elan_GV schreef:Het lijkt mij gewoon verstandig om vooral overgangen te rijden zodat ze meer op de achterhand komt. Schijnovergangen in draf. Dus langzamer, wachten tot ze nageeflijk is en dan weer voorwaarts rijden. Op de volte, rechte stukken rijden. Slangenvolte's. Ik zie je vooral rechtuit rijden. Maak hem los; linksom volte, rechtsom volte.
Maanling schreef:Je schrijft dat ie door de stiek heen trekt, dat kan ik me voorstellen (deed die van mij ook). Dus ik wil je nogmaals de tip geven om eens de gogue op de meest losse stand te proberen. Was bij sterrenkijker Jo dé oplossing. Die gogue verdeeld ook de druk tussen bit en oren, maar geeft niet mee als de stiek.
Fantastico schreef:@patos: Ik heb al eerder op dit forum gezegd dat ik hem met stiek longeer, ik heb het ook met een pessoa geprobeerd en beide gaven hetzelfde resultaat.. Bij Fantast werkt het juist heel goed om hem met hulpmiddel te longeren, hierdoor is hij al een stuk beter gaan lopen, ook onder mijn kont
patos schreef:Maanling schreef:Je schrijft dat ie door de stiek heen trekt, dat kan ik me voorstellen (deed die van mij ook). Dus ik wil je nogmaals de tip geven om eens de gogue op de meest losse stand te proberen. Was bij sterrenkijker Jo dé oplossing. Die gogue verdeeld ook de druk tussen bit en oren, maar geeft niet mee als de stiek.
Ieder zijn eigen mening, maar in mijn ogen is het onzin om met hulpmiddelen aan te komen bij een paard dat technisch niet goed wordt gereden. Eerst het rijtechnische deel goed voor elkaar, daarna kunnen hulpmiddelen eventueel als aanvulling worden gebruikt als het echt niet anders kan.
Als je dan per se met hulpmiddelen wilt werken zou ik dat met een Pessoa-tuig tijdens het longeren doen, dan zie je tenminste goed wat het effect is en kun je meteen aanpassen als dat nodig is. Een Gogue geeft inderdaad niet mee, waardoor je een keiharde en stugge hand nabootst. Op die manier win je het in kracht van je paard, maar als reactie gaat je paard hoogstens nog meer druk geven en is zonder gogue rijden op den duur bijna niet meer mogelijk.

Silence schreef:En probeer de tips van andere wel respectvol te bliijven behandelen en niet te gaan afkatten als ze jou niet bevallen.