Fantast, na tips van bokt..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Fantast, na tips van bokt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:43

Hoi TS,

Heb je vorige topic ook gelezen (en commentaar geleverd)

Je schrijft dat ie door de stiek heen trekt, dat kan ik me voorstellen (deed die van mij ook). Dus ik wil je nogmaals de tip geven om eens de gogue op de meest losse stand te proberen. Was bij sterrenkijker Jo dé oplossing. Die gogue verdeeld ook de druk tussen bit en oren, maar geeft niet mee als de stiek.

Verder over dat rijden met zonnebril: iemand vindt dat geen porum. Wat een onzin. Ik rij regelmatig met cap én zonnebril. Anders kun je me na twee uur opvegen met migraine. Boeien hoe het eruit ziet.

@TS: veel succes verder, blijven oefenen!

(en idd, paar rijschoenen en chaps zijn de kosten niet, maar zorgen voor zóveel meer veiligheid!)

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:45

@ Maanling: Ik heb het weer opnieuw geprobeerd met stiek, en nu gaat het heel erg goed! Wat voor het verschil heeft gezorgt? I don't know!
In de winter rij ik wel altijd met chaps, maar vind het in de zomer al zo warm zonder die dingen.. Maar zal ze toch maar weer gaan aanschaffen!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:48

Ik heb je vorige topic ook gezien maar geen commentaar gegeven omdat alles eigenlijk al gezegd was.
Ik vind het super van je dat je nu echt bezig bent om aan je eigen houding te werken! Ik vind het er al een stuk vriendelijk uitzien. En wat ook al gezegd is, zoiets heeft tijd nodig! Misschien is het een idee om lessen te nemen zodat iemand je tijdens het rijden tips kan geven? (weet niet of je al les hebt)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:49

Fantastico schreef:
@ Maanling: Ik heb het weer opnieuw geprobeerd met stiek, en nu gaat het heel erg goed! Wat voor het verschil heeft gezorgt? I don't know!
In de winter rij ik wel altijd met chaps, maar vind het in de zomer al zo warm zonder die dingen.. Maar zal ze toch maar weer gaan aanschaffen!

Ik denk dat je wel zult moeten anders zal bokt je tot in de eeuwigheid eraan blijven 'herinneren'.
Haha!

Succes nog verder!

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:50

@ Mieke_Lotte: Ik had les, die had mij dus geleerd om zo te rijden als in mijn 1e topic Huilen Daar ben ik dus ook bij gestopt. Maar omdat ik volgende week op vakantie ga heb ik nog geen nieuwe gezocht, ,dat ga ik doen als ik terug kom.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:23

EN GOEDE SCHOENEN.....met deze schoenen kan je door de beugel heen gaan en dan vallen met alle gevolgen van dien.

Tja aan de warmte ga je vanzelf aan wennen. Als ik lekker aan het rijden ben heb ik dat soort dingen niet eens in de gaten (heet concentratie Haha!). Na het rijden merk ik pas dat ik nat van het zweet ben (paard ook trouwens).

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 15:25

Oja concentratie.. dat woord ken ik wel.. daardoor ga ik naar beneden kijken..

Als je alleen van die onzinnige berichten plaats.. zeg dan lekker niks.. aan de andere heb ik meer

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:52

Je gaat vooruit meid! Ga vooral zo door, neem de tips van de ander mee van rij van achter naar voor, en het word vast en zeker beter Haha!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:36

Elan_GV schreef:
Het lijkt mij gewoon verstandig om vooral overgangen te rijden zodat ze meer op de achterhand komt. Schijnovergangen in draf. Dus langzamer, wachten tot ze nageeflijk is en dan weer voorwaarts rijden. Op de volte, rechte stukken rijden. Slangenvolte's. Ik zie je vooral rechtuit rijden. Maak hem los; linksom volte, rechtsom volte.

Helemaal mee eens, probeer je paard lekker los in de kaak te krijgen door soepel van het ene figuur in het andere te sturen. Zo krijg je ook meer lengtebuiging en zal je paard waarschijnlijk ook minder sterk worden. Blijf onder de figuren goed 'naar voren denken', lekker met overgangen spelen zodat het werk verrassender voor je paard is. Bij de figuren goed je binnenbeen gebruiken en eventueel wat kneepjes in de teugel waarop je paard zich sterk maakt om die stijve kaak voorzichtig los te kneden.

Als je zelf beseft dat je niet op de goede weg bent heb je het zwaarste stuk al achter de rug, vanaf nu kan het alleen maar beter gaan. Zeker met goede instructie!!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:42

Maanling schreef:
Je schrijft dat ie door de stiek heen trekt, dat kan ik me voorstellen (deed die van mij ook). Dus ik wil je nogmaals de tip geven om eens de gogue op de meest losse stand te proberen. Was bij sterrenkijker Jo dé oplossing. Die gogue verdeeld ook de druk tussen bit en oren, maar geeft niet mee als de stiek.

Ieder zijn eigen mening, maar in mijn ogen is het onzin om met hulpmiddelen aan te komen bij een paard dat technisch niet goed wordt gereden. Eerst het rijtechnische deel goed voor elkaar, daarna kunnen hulpmiddelen eventueel als aanvulling worden gebruikt als het echt niet anders kan.

Als je dan per se met hulpmiddelen wilt werken zou ik dat met een Pessoa-tuig tijdens het longeren doen, dan zie je tenminste goed wat het effect is en kun je meteen aanpassen als dat nodig is. Een Gogue geeft inderdaad niet mee, waardoor je een keiharde en stugge hand nabootst. Op die manier win je het in kracht van je paard, maar als reactie gaat je paard hoogstens nog meer druk geven en is zonder gogue rijden op den duur bijna niet meer mogelijk.

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 17:50

@patos: Ik heb al eerder op dit forum gezegd dat ik hem met stiek longeer, ik heb het ook met een pessoa geprobeerd en beide gaven hetzelfde resultaat..

Bij Fantast werkt het juist heel goed om hem met hulpmiddel te longeren, hierdoor is hij al een stuk beter gaan lopen, ook onder mijn kont

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:59

Fantastico: Hoe reageert Fantast op de dubbele longe?

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 19:29

Nog niet geprobeerd.. een vriendin van mij kan dat als het goed is, dus zal weleens vragen of ze dat wil proberen met hem!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:41

Fantastico schreef:
@patos: Ik heb al eerder op dit forum gezegd dat ik hem met stiek longeer, ik heb het ook met een pessoa geprobeerd en beide gaven hetzelfde resultaat.. Bij Fantast werkt het juist heel goed om hem met hulpmiddel te longeren, hierdoor is hij al een stuk beter gaan lopen, ook onder mijn kont

Weet ik, mijn commentaar was vooral op het advies van Maanling om met gogue te rijden. Elastiek geeft bij longeren idd niet een heel andere werking, alleen motiveer je je paard niet om de achterhand mee te nemen en zit je vooral op de voorhand in te werken. Ik denk dat je paard nog niet zo ge-fine-tuned is dat je dat verschil duidelijk kan merken maar voor de lange termijn lijkt het mij verstandig om het voorwaarts-neerwaarts door heel zijn lichaam te trainen.

Overigens denk ik dat mijn eerste post voor jou het meest als tip kan dienen, over het figuren rijden enz.

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 19:44

Dat vond ik ook goede tip! Ik rij normaal ook wel veel volte en overgangen, maar met de foto's wat minder omdat dat soms niet zo handig was voor de fotograve;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:07

patos schreef:
Maanling schreef:

Ieder zijn eigen mening, maar in mijn ogen is het onzin om met hulpmiddelen aan te komen bij een paard dat technisch niet goed wordt gereden. Eerst het rijtechnische deel goed voor elkaar, daarna kunnen hulpmiddelen eventueel als aanvulling worden gebruikt als het echt niet anders kan.

Als je dan per se met hulpmiddelen wilt werken zou ik dat met een Pessoa-tuig tijdens het longeren doen, dan zie je tenminste goed wat het effect is en kun je meteen aanpassen als dat nodig is. Een Gogue geeft inderdaad niet mee, waardoor je een keiharde en stugge hand nabootst. Op die manier win je het in kracht van je paard, maar als reactie gaat je paard hoogstens nog meer druk geven en is zonder gogue rijden op den duur bijna niet meer mogelijk.

Idd, ieder zijn mening.

Ik kan alleen maar mijn praktijkervaring neerzetten. Bij ons was het de oplossing. Jo moest gewoon leren dat het fijner is om laag te lopen dan met haar kop in de lucht. Dat heeft ze aan de longe met de gogue + dubbele longe geleerd. Ze trok overal doorheen, behalve door de gogue, die accepteerde ze gewoon, en ze leerde dat ontspannen lopen over haar rug fijner is dan met haar kop in de lucht. Onder het zadel heeft dat doorgezet en ik heb nu eindelijk EINDELIJK een paardje dat fijn voorwaarts-neerwaarts te rijden is.

Persoonlijk heb ik een hekel aan hulpteugels en ik was blij toen ik weer gewoon simpel zonder poespas kon rijden, maar soms moet je gewoon iets. Ik had nog wel maanden kunnen aantobben, maar hier hadden we beide veel meer aan.

Dus ga mij niet vertellen dat het niet goed is, wat het bewijs loopt nu lekker in de wei.

Wat jouw laatste zin betreft, dat klopte bij Jo mbt stiek (trok ze dwars doorheen) en touwtjes (bleef ze hoog mee lopen met spanning erop) maar met de gogue pertinent niet. Ze zakte en het ding hing de meeste tijd slap. Kwam ze omhoog, dan was het vragen met de dubbele longe en dan zakte ze weer. Ze had die begrenzing gewoon even nodig. Het leuke was dat ze de begrenzing nauwelijks opzocht, juist deze hulpteugel trok ze niet doorheen.

Die hele aversie op bokt tegen hulpteugels is leuk en aardig, maar als je ze gebruikt waar ze voor bedoeld zijn (namelijk tijdelijke hulp) kan het gewoon echt goed werken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:20

Je hebt nog veel werk, maar bent zeker vooruitgegaan.
Probeer wel de teugels toch beter op maat te houden. Dat Fantast dan gaat hangen, dan is het aan jou om dat door voorwaarts rijden op te lossen. En hiervoor moet je inderdaad op zoek gaan naar een goede instructrice/intructeur.
Die kan het hele plaatje sowieso al verbeteren.

En probeer de tips van andere wel respectvol te bliijven behandelen en niet te gaan afkatten als ze jou niet bevallen.

Wat betreft chaps, je geeft aan dat je die te warm vind. Daar kan ik helemaal inkomen, dat zijn ze ook.
Maar koop op z´n minst schoenen met een hakje (die voor paardrijden gemaakt zijn uiteraard), dat is al veel veiliger dan dit en ook helemaal niet zo duur. Als je een goede instructrice/instructeur hebt gevonden, zul je toch iets anders moeten, want een goede laat je niet met zulke schoenen rijden.
Knipoog

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 08:40

Silence schreef:
En probeer de tips van andere wel respectvol te bliijven behandelen en niet te gaan afkatten als ze jou niet bevallen.

Er werd een opmerking gemaakt dat ik totaal niet vooruit ben gegaan, deze opmerking vond ik een beetje onzin.. zoals je zelf zegt, zit er wel wat vooruitgang in.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:21

Mooi dat je het echt aanpakt. Ik heb je vorige topic niet gezien dus ik kan maar moeilijk vergelijken (ga er straks wel eens naar op zoek). Ontspanning komt niet zomaar in een paar dagen tijd. Hij maakt zich nu idd nog wat lang, ook in zn nek, maar naarmate hij actiever wordt in die achterhand zal hij vanvoor ook gaan zakken, en dan is het nog op tijd om hem iets meer op te pakken en je teugellengte aan te passen. Ik las hier ergens dat je gewoon je teugels op maat moet nemen en iets meer doorrijden, maar zelf vind ik dit ook niet de fijnste aanpak. ik maak ze het liefst eerst los om daarna op te pakken eens ze los zijn, zo heeft het wat weinig zin denk ik. het lijkt me wel een fijn paardje. Rij hem maar lekker vooruit, en maak veel grote voltes en wendingen, veel tussen door van hand veranderen over je voltes, worden ze ook losser van. Je houding vind ik er wel netjes uitzien. maar daar is al behoorlijk wat commentaar over gegeven. Op sommige foto's lijkt het alsof hij een beetje naar buiten draait met zn hoofd. Let erop dat hij recht blijft en je contact blijft hebben met je buitenteugel.
De foto die hier ook tussen werd gepost, vind ik er mooie uitzien. daar merk ik precies wel een beetje ontspanning.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:24

Misschien volgende keer wat foto's van dichterbij maken, dat is ook even wat duidelijker Knipoog

verder vind ik het wel goed dat je met deze punten die bokkers aangeven toch wat probeert te doen, succes ermee Haha!

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 12:30

@ Zitake: helemaal bovenaan staat het vorige topic, dan heb je idd een wat beter beeld over 'de vooruitgang'
Ben het met je eens wat betreft de teugels, als ik ze nu korter ga nemen gaat hij hangen, waardoor er weer veel druk in zijn mond komt, hierdoor lijkt het dan weer alsof ik zit te trekken enzo, en dat wil ik juist niet!

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 13:03

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:47

je moet je inderdaad nog niet bezighouden met galopswissels want zover zijn jullie nog niet. Als ik je paard zie lopen denk ik maar 1 ding: wat loopt ie alles behalve soepel! Ook in zn galop lijkt het een houten hobbelpaard (zie je goed op het filmpje) er zit geen souplesse of wat dan ook in.. Het lijkt alsof ie in zn hele lijf wat 'vast' zit. Mijn advies: figuren figuren figuren! En niet een volte af en toe, maar figuren waar ie ECHT los van kan komen. Dus slangevoltes, kleine voltes, s figuren, gebroken lijnen. Vooral bij slangevoltes gaat ie meer aan zn balans verbeteren en krijgt ie soepelheid in zn lijf wat ie nu echt mist! Echt he-le-maal terug naar de basis en je paard volledig los zien te krijgen. dan volgt de rest stapsgewijs...

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 13:55

Daar ben ik op dit moment ook mee bezig.. kleine voltes zijn nog te moeilijk voor hem, wil ik die maken moet ik hem echt de bocht om trekken, dus dat laat ik nog maar even. Voltes rijdt ik wel heel veel. Slangenvoltes is ook een goed idee! Bedankt voor de tip

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:58

graag gedaan, slangevoltes zijn echt super om je paard goed te leren balanceren/omschakelen/soepel in het lijf te krijgen.. succes