Hoe kan je leren dat je paard stil gaat staan als jij eraf v

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: Hoe kan je leren dat je paard stil gaat staan als jij eraf v

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:02

Het is een paard goed aan te leren te blijven staan zonder ruiter (of die nu vrijwillig of onvrijwillig afstapt Haha! ). Echter het is alles behalve simpel en vergt veel grondwerk, gehoorzaamheid en vertrouwen.

Indien je een paard hebt die van nature steun zal zoeken bij zijn ruiter heb je het al gemakkelijker.
Bij een koel en onverschrokken paard ook maar een heethoofd met een grote aangeboren vluchtdrang wordt een ander verhaal.

In het kort gezegd zul je eerst moeten beginnen het paard naast je aan een lijn op commando te leren halthouden. Plak hier een commando aan bijv HALT. Indien hij het aan de hand naast je beheerst ga je het aan de longe oefenen. Zorg dat je altijd met zn twee-en bent. Een die de longe vast heeft één op de volte naast het paard. Herhaal de oefening eerst met de tweede persoon, snapt ie dat hij niet naar binnen mag komen of mag weglopen dan probeer je het alleen. Als hij dat beheerst wordt het tijd de longe los te maken en met het paard in de vrijheid aan het werk te gaan. Hij moet leren zonder verbindingslijn toch op je te gehoorzamen. Lukt ook dát dan ben je ver op weg.
Dan is het proberen of hij ook onder vreemde omstandigheden gehoorzaam blijft.

Indien je dit regelmatig oefent, consequent bent en blijft, hem ruimschoots beloont dan wordt het commando HALT "ingebakken" in zijn systeem. Mocht je er dan in het bos afvallen en je geef hem ferm het commando HALT dan is de kans groot dat hij keurig blijft staan. Echter stress is altijd een onstabiele factor en slechts zéér correct getrainde paarden zullen het ook onder extreme omstandigheden keurig uitvoeren.

Het is zeker niet onmogelijk maar voor een amateur niet eenvoudig.
Hopelijk heb je hier wat aan.

Succes! Vork

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:24

Ik denk dat je hem dat niet kunt leren. Ik denkd dat het in zn karakter zit of niet, het is en blijft gewoon een risico om eraf te vallen eigenlijk Vork .

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 17:32

@pensionnetje: Dank je wel voor de tip Go jij! Go jij! , hier kan ik wat mee! Al zou het wel moeilijk worden want ik ben idd. maar een amateur Bloos ! Maar dat mag de pret niet drukken, we gaan het proberen!
Als ik niets probeer, weet ik zeker dat ik hem het niet aan kan leren!

Of iemand heeft nog andere tips?????

love_heidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:54

Ligt aan de situatie. Heb ik ook. Als mijn pony('s) in rengalop zit, en ik val eraf omdat hij ergens van schrikt, dan blijft ie ook niet stilstaan. Maar ik heb ook heel vaak gehad, dan viel ik bijv. met springen, maar ze stonden altijd stil dan. En die pony die ik nu rijd (die anders is te klein voor me:'( was altijd een hele fijne pony) heb ik een keer meegehad, dat we sprongen, en hij kwam op zijn knieen terecht. En het was nog een behoorlijke sprong, zo'n 1m. Dus hij en ik gingen echt recht naar beneden. en ik zat op zijn hals. Hij kon er meteen van door gaan als hij wou, maar dat deed ie niet, hij stond keurig stil, en ik sprong van zijn hals af, want ik kon niet meer zo in het zadel. Ik had hem even gecontroleerd, en hij had gelukkig niets. En we hebben weer gesprongen, en het was helemaal goed. Ik heb wel geluk dat hij zo betrouwbaar is, en alles voor je wilt doen. En hij schrikt ook niet zo snel. Maar daarvoor is het een Haflinger;) Ik heb gewoon een superpony (nee 2 superpony's;))

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:58

OohafoO schreef:
Die van mij blijft automatische staan. Soms rent hij door als ik hem roep heeft hij pas door dat ik er af lig en dan komt hij terug rennen

wat schattig..! Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:59

Evelienepien schreef:
@pensionnetje: Dank je wel voor de tip Go jij! Go jij! , hier kan ik wat mee! Al zou het wel moeilijk worden want ik ben idd. maar een amateur Bloos ! Maar dat mag de pret niet drukken, we gaan het proberen!
Als ik niets probeer, weet ik zeker dat ik hem het niet aan kan leren!

Of iemand heeft nog andere tips?????

Juist!! Gewoon mee aan de slag gaan. Mocht je vragen hebben mag je altijd even een PM-tje sturen!

Succes

Yvonnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:36

als je in een bak bent waar je paard dus niet weg kan rennen kan je m toch gwoon loslaten? als je op buitenrit bent de teugels vasthouden. want ik denk dat leren stilstaan als jij eraf valt heel moeilijk word!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:51

Een paard dat met 50 km per uur aan de haal gaat en laten we zeggen 600 kilo weegt houd je niet even door de teugels vast te houden. Als je geluk hebt breken de teugels, anders heb je een arm uit de kom, wordt je meters mee gesleurd of je hebt een paard bovenop je. Bovendien als je eraf wordt geknikkerd denk je eerst aan je eigen veligheid. Beetje erg kort door de bocht dus. Het kan iedereen gebeuren.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:57

Niisj schreef:
Mijn paard stopt altijd meteen met lopen als ik eraf val en dan komt ze meteen bij me staan.
Maar volgens mij kun je dit je paard niet aanleren ...
Als je een goede band hebt met je paard, zal ie vanzelf stoppen als je eraf valt omdat ie bij je wil blijven en jou volgt ...
Dus ik zou zeggen: ga grondwerken ! Doe oefeningen in de piste ofzo waarbij je paard je moet volgen ...eerst met halster, daarna zonder ...sta jij stil, moet je paard ook stilstaan, ga jij door, moet je paard ook door gaan. Ga ook eens in het midden van de piste staan met je rug naar je paard toe en draai je hoofd niet om ! Je paard zou dan naar je moeten toekomen ...
Zo leert jou paard je te volgen en bij jou te blijven !
Wat hij dan ook normaal gaat doen als jij eraf valt.
Mijn paard verschoot eens op buitenrit van een stel ganzen aan de kant van de weg en ze zette het op een lopen, ik verloor een beugel en raakte uit balans en ik viel. Ze stond meteen naast me stil ookal was ze bang van de ganzen, ze bleef bij me w8en. En zo hoort het !
Dus grondwerken maar ! Haha! Knipoog

Mijn pony kan dat grondwerken enzo al. En doet het goed, maar als ik val is hij weg. Omdat hij dan doodsbang is als ik ben gevallen. De val vindt hij neit eng maar hij is bang dat ik hem ga slaan ofzo. Weet neit hoe hij darabij komt. Maarja. ALs ik hem dan heb en wil hem aaien om het te belonen(dat hij er weer is;)) trekt hij zijn hoofd weg en steigert in het ergste geval:S.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 21:26

Het klopt; Pensionnetje, van de teugels vast houden met 60 km per uur, is niet handig ....
Yvonne:Het gaat niet om de discussie of het een paard wel te leren valt want ik ben zelf overtuigd van wel.
Voorbeelden te over: TV-paarden, show paarden etc.
Ik vraag om tips Knipoog !!!

Het verbaast me wel een beetje dat er hier op bokt zoveel duizenden mensen zitten en dat er zo weinig tips op komen Bloos .
Dat is jammer maar misschien ook wel begrijpelijk want het is natuurlijk ook een moeilijk iets Haha! !

Zijn er hier op bokt geen mensen die i.v.m. hun werk o.i.d. valtrainingen hebben gedaan? Ik denk dan aan stuntmensen / voltigeerders of western-ruiters (daar zie ik van dat die 1 teugel laten vallen en hup, paard staat stil!), die nog tips hebben? Dan gaat het natuurlijk niet om valtechnieken maar hoe zij dat hun paarden leren!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:23

Ik denk ook idd dat je de kracht van grondwerk niet moet onderschatten. Als je het nooit doet moet je bij het begin beginnen. Ik lees net dat iemand zegt mijn pony kent al het grondwerk etc al nou dat lijkt me een beetje sterk. Je kunt daar namelijk zo ver in doorgaan dat je met kleine handgebaartjes je hele paard kan sturen. Ok het loopt over in vrijhidsdressuur etc. maar de combi van de juiste oefeningen is het hem.
Begin met volgen en stilstaan, achteruitlopen, draaien om de voorhand en achterhand, later ook in draf leer hem luisteren naar jouw lichaamstaal. Hij zal dan zeer zeker later ook gaan reageren als er iets gebeurd dat niet goed is. Er is niet 1 trucje voor en dan kan hij het, het heeft met de hele opvoeding te maken.
Haha en of de mijne stilstaat als ik val weet ik niet, is nog niet voorgekomen maar ik heb er alle vertrouwen in dat hij er niet vandoor gaat.........ik ga het alleen niet uitproberen. Dan heeft de mijne ook eerst nog wat opvoeding nodig.

Als je kijkt naar stuntmensen etc....die zijn al zoveel verder met hun paard dat kun je niet even overslaan. Het is wel evenwat anders dan rijden maar ik vind het geweldig leuk om te doen. En de band die je daardoor krijgt met je paard is onbeschrijvelijk mooi.....
Er zijn boeken te koop....bijv Grondwerk van Inge Teblick maarer zijn er zoveel meer. Als je er zin in hebt moetje even uitzoeken wat jou het meeste aanstaat.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:08

roxxxiejjj schreef:
Niisj schreef:
Mijn paard stopt altijd meteen met lopen als ik eraf val en dan komt ze meteen bij me staan.
Maar volgens mij kun je dit je paard niet aanleren ...
Als je een goede band hebt met je paard, zal ie vanzelf stoppen als je eraf valt omdat ie bij je wil blijven en jou volgt ...
Dus ik zou zeggen: ga grondwerken ! Doe oefeningen in de piste ofzo waarbij je paard je moet volgen ...eerst met halster, daarna zonder ...sta jij stil, moet je paard ook stilstaan, ga jij door, moet je paard ook door gaan. Ga ook eens in het midden van de piste staan met je rug naar je paard toe en draai je hoofd niet om ! Je paard zou dan naar je moeten toekomen ...
Zo leert jou paard je te volgen en bij jou te blijven !
Wat hij dan ook normaal gaat doen als jij eraf valt.
Mijn paard verschoot eens op buitenrit van een stel ganzen aan de kant van de weg en ze zette het op een lopen, ik verloor een beugel en raakte uit balans en ik viel. Ze stond meteen naast me stil ookal was ze bang van de ganzen, ze bleef bij me w8en. En zo hoort het !
Dus grondwerken maar ! Haha! Knipoog

Mijn pony kan dat grondwerken enzo al. En doet het goed, maar als ik val is hij weg. Omdat hij dan doodsbang is als ik ben gevallen. De val vindt hij neit eng maar hij is bang dat ik hem ga slaan ofzo. Weet neit hoe hij darabij komt. Maarja. ALs ik hem dan heb en wil hem aaien om het te belonen(dat hij er weer is;)) trekt hij zijn hoofd weg en steigert in het ergste geval:S.

Oei klikt alsof je pony op dat momment bang heeft van jou ...
Enig idee of hij in zn verleden geslagen is door iemand ?
Kan ook zijn dat zn vorige ruiter toen ie eraf viel hem elke keer een mot verkocht ...en dat dat nu ingeprent zit bij hem ook al vertrouwt ie je, dan komt op dat momment die herrinering weer boven ...

mishorcegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:15

ik rij al ong 2 jaar maar ben er nog nooit afgevallen Pling wel een keer gehad dat 't paart op hol sloeg maar ben er niet afgevallen
maar ik heb geen idee hoe je dat kan leren

diablolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:40

Waar mijn pony gestald staat stoppen alle pony's als iemand eraf valt.(incl. de mijne Tong uitsteken )
Alleen wanneer je eraf valt omdat ze verschieten kan je natuurlijk niet direct verwachten dat hij zal stilstaan.
Het is heel eenvoudig te leren hoor.
Iemand zit op het paard en iemand loopt ermee aan de hand, en op het moment dat de persoon die erop zit van het paard springt, zet de begeleider het paard stil. Dan inderdaad belonen en dit opbouwen tot hij het uiteindelijk ook vanuit galop doet.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:48

Saarlovee schreef:
Flugel schreef:
Misschien zelf de teugels vasthouden als je eraf valt? Nagelbijten / Gniffelen

Hmm , niet slim ! Wanneer jij dit doet , word de kans groter dat hij boven op je staat !

of dat je erachteraan word gesleurt als hij heel erg in paniek is of dat je zo zijn mondhoeken uitscheurd.

meestal zullen paarden niet ver wegrennen ze zullen over het algemeen snel terugkomen.

als ik jou was zou ik (in de wei bijvoorbeeld) als je hem roept en hij komt dat hij een snoepje krijgt.

en dan misschien in stap in dameszit gaan zitten je eraf laten glijden als hij dan stil staat hem belonen (met iets lekkers).

en anders (wat andere al zeggen) er een lenig iemand opzetten die eraf springt.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:48

Zou het niet logischer zijn om je paard te trainen zodat hij niet meer schrikt en je afwerpt ?
Zo pak je de oorzaak en niet het gevolg aan en vermijd je blauwe plekken en erger.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 09:06

MarcR schreef:
Zou het niet logischer zijn om je paard te trainen zodat hij niet meer schrikt en je afwerpt ?
Zo pak je de oorzaak en niet het gevolg aan en vermijd je blauwe plekken en erger.

Je hebt duidelijk niet het hele topic gelezen, lijkt me Knipoog . Zijn reactie is in mijn ogen volledig terecht. Ga jezelf maar na als er een konijntje voor je auto schiet of een duif vliegt op je autoruit af?
Iedereen die ik ken, reageert in een reflex en/of stuipbeweging Haha! . Dus mijn paard ook Koe !
Maar als ik jou zo lees, dan is dit dus geen normale reactie......

Paard is nl. bomproof, alleen het zijn en blijven beesten, die net zoals de mens kunnen schrikken van iets doms .... Dus nee, het is niet logischer om het (bomproof) paard te trainen dat hij niet meer schrikt want hij zal nooit geen machine worden Haha!.
Sorry, ander idee???

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:00

Hmm, het is inderdaad de vraag of je het wel kan aanleren. Maar hoe doen ze dat dan in die westernfilms?

Ik ga even zitten filosoferen. Dmv clickertraining (of ander beloningssysteem) in de bak (of ander afgesloten ruimte) en dan evt zonder zadel er af en toe af springen?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:09

Een paard is een vluchtdier. Als je er af valt doordat het paard schrikt, hangt het een groot deel vanaf hoe z'n karakter is. Normaal gezien vlucht een paard en na een tijdje stopt hij om te kijken of dat het gevaar geweken is. Is het een dapper paard, dan stopt hij na een paard meter. Is het een banger paard, dan kan er achteraan gaan crossen Knipoog . Je kan adhv schriktraining (eerst op de grond, dan erop) je paard wel leren, als hij schrikt, eerst even te kijken ofdat er wel echt gevaar is...
De filmpaarden leren inderdaad stoppen als iemand "valt", maar zij schrikken dan ook niet van iets, het is gewoon een oefening. Kan goed zijn als ze echt schrikken, ruiter eraf, dat het getrainde paard er wel vandoor gaat.

Ik ben er ook al enkele keren afgevallen (verschillende paarden) na een schrikreactie. De ene keer gaat dat paard wat verder grazen, de andere keren had ik de teugels nog vast en bleef dat paard gewoon dom staan kijken naar z'n schrikobject. Dat is enkele jaren geleden allemaal en op een engels zadel. Nu heb ik een vastere zit en een westernzadel, ze mogen al serieus schrikken vooraleer ik er af val. Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:11

MarcR schreef:

Een nog beter idee is er vooral niet meer op te stappen. Kun je er ook niet afvallen.. of helemaal geen paard Haha! Kunnen ze ook niet aan de kletter gaan. Zelfs het best getrainde paard kan schrikken en zijn ruiter afwerpen. Juist de mensen die denken dat hun paard dit nooit zal doen, maken uiteindelijk de grootste ongelukken mee. Wees altijd bedacht! Hoe braaf je paard ook is.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:13

Pensionnetje schreef:
MarcR schreef:

Een nog beter idee is er vooral niet meer op te stappen. Kun je er ook niet afvallen.. of helemaal geen paard Haha! Kunnen ze ook niet aan de kletter gaan. Zelfs het best getrainde paard kan schrikken en zijn ruiter afwerpen. Juist de mensen die denken dat hun paard dit nooit zal doen, maken uiteindelijk de grootste ongelukken mee. Wees altijd bedacht! Hoe braaf je paard ook is.

Gelijk heb je! Helemaal mee eens.

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:32

Heel veel er af gaan vallen, dan blijft ie op een gegeve moment wel staan denk ik

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 12:42

linneketeut schreef:
Heel veel er af gaan vallen, dan blijft ie op een gegeve moment wel staan denk ik

OK dan! Go jij! Go jij!
Was ik net zo blij dat ik niets echts mankeerde , zou ik het ff vaak gaan opzoeken Clown !
Maar toch bedankt Knipoog !

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:48

Evelienepien schreef:
MarcR schreef:

Je hebt duidelijk niet het hele topic gelezen, lijkt me Knipoog . Zijn reactie is in mijn ogen volledig terecht. Ga jezelf maar na als er een konijntje voor je auto schiet of een duif vliegt op je autoruit af?
Iedereen die ik ken, reageert in een reflex en/of stuipbeweging Haha! . Dus mijn paard ook Koe !
Maar als ik jou zo lees, dan is dit dus geen normale reactie......

Paard is nl. bomproof, alleen het zijn en blijven beesten, die net zoals de mens kunnen schrikken van iets doms .... Dus nee, het is niet logischer om het (bomproof) paard te trainen dat hij niet meer schrikt want hij zal nooit geen machine worden Haha!.
Sorry, ander idee???

Inderdaad kan je nooit alles uitsluiten, een paard is geen robot maar je kan door training heel wat bereiken ivm schrikken van een paard.

_Eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:51

Maar als je je paard vast houd en hij galloppeerd door, dan zit je onder de wonden, een vriendin van mij had dat laatst en kon heel lang niet rijden!