M1- debuut met Wiliena (v Houston)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Re: M1- debuut met Wiliena (v Houston)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:56

tam20 schreef:
Wat een onzin zeg.. een paard is net als een kind. Het ene kind van 5 is het andere kind niet. Dat neemt niet weg dat ik geen begrip heb voor jou keuze om niet M te starten. Lachen Maar nogmaals, ieder mens en/of paard is verschillend kwa dingen kunnen verwerken. Mijn nu inmiddels 18-jarige merrie ( toen 14 ) kon het in haar koppie allemaal niet bekokstoven toen we net Z reden, die gooide alle oefeningen door elkaar heen, omdat ze het niet meer snapte.. dus een stapje terug gedaan. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat leeftijd niet altijd iets zegt.

Mag je onzin vinden, vind ik niet. Ik ken helaas paarden die ook zo snel zijn gegaan vroeger en die nu niks meer willen. Zonde vind ik dat.
T is maar goed dat iedereen een andere mening heeft.

Maar laten we het er anders per pb over hebben, anders gaan we offtopic Lachen
Laatst bijgewerkt door rowo op 07-07-08 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:02

Kellebel gefeliciteerd!!!!!!
Fijn dat het nu zo goed gaat, mag ook wel eens toch Knipoog
Ben trots op jullie Kusje

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 08:39

@ Needje
De klieren zelf kan je niet weg masseren uiteraard, daar kan je zeezout voor voeren. Maar ze heeft die kaakspieren ook vast zitten, die masseer ik wel los.

@ rowo
Ik snap je beredenering en heb respect voor jouw manier van aanpak. Kan je dan ook begrip opbrengen voor mijn aanpak? Dit paard is van februari, dus die is nu al dik 5,5. Zoals je ziet heeft ze veel massa en kan ze lichamelijk de oefeningetjes wel aan.
In het koppie krijgt ze vaak even time out, keer de veluwe op of een week vakantie (sowieso heeft dit paard vakantie wanneer ik vakantie heb)
Als ik haar stil zet geeft ze zelf aan dat ze zich verveeld.

@ Tam20
Haha! Eindelijk van het halsstrekken verlost.

@ Olijf
He mop. Dank je! EIN-DE-LIJK kunnen we lekker sturen Clown
Al het belssure leed heeft trouwens dit paard ook wel de tijd gegeven om uit te zwaren!

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:00

ik vind het er goed uitzien, en de knhs regels zijn dat vanaf april dat een 5 jarige M mag starten, dat zal toch ook voor een reden zijn, anders zouden ze het niet toelaten. ik vind dat L springen 2 dagen achter elkaar, bv veel erger is voor een 5jarige. Als een paard los genoeg en sterk genoeg is om te wijken, kan hij heus wel een nette sb en travers, en stap-galop overgangen, zolang je de rust in kunt houden.
je zegt dat de stap wat moelijker is, probeer richting middenstap te gaan (dus iets langer laten in de hals en grotere passen) en vanuit daar wat meer oprichten. gr

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:12

Ik vind het een leuke combi maar het paard oogt erg gespannen. Denk dat daar het probleem ook zit met de stap. Ze houdt waarschijnlijk door de (wedstrijd?) spanning iets vast in haar rug en dan heb je al snel wanneer jij niet op tijd afvloeit een onregelmatige stap. Probeer thuis niet te veel te prutsen aan de stap en idd zoals Ginny zegt iets langer in de hals laten. Ook wat je zelf zegt wat ronder instellen is zeker in de training heel goed. En als je wat vaker schuift in je training met je halslengte en diepte zal ze ook meer door de kaak komen.
Lekker veel schakelen in galop en draf terwijl je laag en rond begint. Met sluiten af en toe een trapje hoger instellen terwijl ze door blijft lopen in het achterbeen. Dan komen ze vanzelf meer door de kaak.

En over de leeftijd, lijkt mij belangrijker dat iemand er in de training goed mee omgaat en niet alleen wedstrijdgericht traint. Een M proef vind ik niet zoveel voorstellen voor een 5 jarige eigenlijk... Stel dat hij twee jaar onder het zadel is. Dan mag ik toch hopen dat je er voor de afwisseling een pasje wijken en Sb indoet ? Twee jaar rondjes rijden is ook geestdodend voor een paard lijkt mij.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 10:13

@ jaquel,
inderdaad, als de merrie iets scheef trekt en ik wil dat corrigeren, dan gaan die oren naar achter en gaat ze met de staart zwiepen. Maar zodra ik haar dan weer recht heb, dan ontspant ze ook gelijk. (is ook te zien op de foto's)
Maar goed, dat is IMO een kwestie van spierkracht ontwikkelen en je paard continue recht blijven richten.
In de stap ben ik er inderdaad zoals jullie het beschrijven mee bezig in de training.
Waar ik het niet mee eens ben is laag en rond beginnen. Dat is bij een paard die dat van nature zo makkelijk doet, uit den boze. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening (en van mijn instructeur).

Veel schakelen doe ik uiteraard wel Ja

Bedankt voor jullie kijk erop!

VASKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:59

leuk paard:)

Succes ermee.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:15

Gouden paard + gouden amazone = gouden combinatie!
Jullie gaan goed, Kelly!
Superfijn, levert mooie plaatjes op en het is je gegund. Denk dat je dat paard ook geen groter plezier doet dan er zo fijn mee door te blijven werken. Zo is ze geboren. De merrie zal heus niet over haar heen laten lopen, dus lekker doorgaan! Kan ze makkelijk Ja

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:45

wat een heerlijke merrie!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:27

hahaha dit is echt zo nie tmijn type paard!!

Het ziet er heel netjes uit, jullie zijn een geweldig combi om te zien!1

Probeer het front op te rijden vanuit zn schoft ipv uit zn nek, wanneer je der daar meer lucht kan geven zal de bovenlijn wat losser komen waardoor ze er van achter nog meer bij komt.. Dan komt het front vanzelf op!

wees zuinig op der, want het is zeker wel een mooi paardje (ookal is het niet mijn type Knipoog)

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:31

Ziet er goed uit!
Probeer alleen op je handen te letten (Pianohandjes)
En het op je kont zitten geef je zelf al aan!
Gefeliciteerd met je punten en veel succes Haha!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:51

Wat leuk om foto's van jullie te zien. Jullie gaan al hard zeg! Combi ziet er goed uit, lijkt een fijn dier te rijden.

Ohja en er MOET commentaar gegeven worden hier hè? MIsschien als je met training haar ronder probeert te houden in de middengalop, komt ze er ook fijner onder waardoor haar sprong verbeterd. Succes!

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 14:48

En ineens loopt het weer hahaha

@ Dees
Knap is ze geworden he.
Ze is inderdaad echt een werkpaard!

@ Romy
Ik richt mn paard altijd vanuit de schoft op, maar ivm de leeftijd loopt ze alleen in proeven opgericht. Dus dat is de reden dat ze vlak voor de schoft nog niet genoeg ontwikkeld is.
Met de activiteit van dit achterbeen is niets mis hoor Cool
De foto's zijn misschien zo getimed dat het lijkt alsof ze meer activiteit van achter moet krijgen, maar ze is echt actief zat.

Nee, ik snap dat dit niet je type is hahah. Jij hebt zwart en robuust, dit is vos en echt type sportpaard hahaha

@ Patriciaa
Mn handen was inderdaad al gezegd! Probeer het af te leren, maar das niet makkelijk hahahaha

@ Vvalar
In training loopt ze inderdaad ronder. Meer de practische houding, zeg maar.

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:30

Echt goed hoor voor de eerste keer! Prima gedaan zeg.
Je paard zou mischien iets meer na kunnen geven in de galop.
Ik vind het toch al super hoor.

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:27

Heel fijn dier geloof ik om te rijden, enneuh je voorlezer is ook wel fijn om naar te kijken (i guess) Bloos

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:41

afgaande op deze foto's ziet het er nog niet echt heel constant uit in de aanleuning. In galop met neus eruit en soms wisseld in aanleuning.. Vind het er verder wel leuk paard...

Met een 5 jarig paard in de M vind nog wel gaan. B en L zijn eigenlijk alleen maar basisoefeningen en al je je paard beetje netjes rijdt ben je daar zo door.. Vanaf m begint verzameling langzaamaan beetje.. dus vind voor ruim 5jarig paard nog niet echt een ramp...

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 06:54

Ziet er goed uit Kel!!! Jullie zijn lekker bezig en uiteraard is het plaatje weer heerlijk Haha!
Je kan zooo mooi zitten ;D

Tj, ik weet dat Wil meer pauze heeft gehad dan je lief is Clown dus in dat opzicht gaat er niets te snel bij jou hoor.
Je weet waar je mee bezig bent en hoe je dat zo correct mogelijk wilt en kunt bereiken dus daar zou ik me niet druk om maken Knipoog

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 08:35

Vind het toch grappig dat jullie zeggen dat ze in aanleuning wisselt in galop... Er zit arbeidsgalopfoto en een middengalop foto bij.
Ik heb geleerd dat een paard in de middengalop langer moet worden in het frame en ik dus ook het neusje er iets uit mag (moet) rijden.

Verder klopt het dat het beeld nog niet constant is.
Spanning in de kaaklijn klopt ook, ga eens een tandarts om raad vragen, want lichamelijk heeft ze helemaal geen stress punten.

Hahahah Leef, ze heeft inderdaad meer 'rust' gehad dan me lief was hahaha. Sloopgraag paard is het!

Bedankt voor de reacties.

Ukkie_Cathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:05

Zoo voor je M debuut loopt je paardje echt goed! Zou willen dat die van mij bij mn M debuut zou goed zou lopen.
Mooi hè die knotjes vanaf boven, als je wat meer omhoog kijkt, wordt zitten in de galop makkelijker (blijkt uit mn ervaring). Verder geen commentaar, ga zo door, kan je binnenkort al wat van je Z oefeningen in de ring laten zien Tong uitsteken

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:20

Wow Kel wat een super debuut voor jullie. Het loopt echt als een trein nu als ik het zo zie en hoor. Fijn hoor dat het zo goed gaat, het is jullie zeker gegund na alles! Ja

Commentaar is wel gegeven, vooral ook door jezelf! Knipoog Haha!