9-jarige 'hengst' Ravi @ Training + Fotoshoot

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winddancer

Re: 9-jarige 'hengst' Ravi @ Training + Fotoshoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:52

Het kan inderdaad niet iedere keer van het scherm af spatten en zoals je zelf zegt wil je eerst de problemen waar jullie tegen aan lopen/liepen oplossen.
En zo hoort het naar mijn mening ook!
Ik ken de "wauw" foto's niet, maar vind dit toch een heel prettig beel geven. Ik zou zeggen ga zo lekker door!

En trouwens op foto 8 trekken jullie precies hetzelfde gezicht Haha!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:13

ziet er fijn uit hoor,
gaat vast helemaal goedkomen met jullie Lachen
puntjes van aandacht noem je zelf al.

weet niet of het al gezegt is, heb het topic verder nog niet doorgelezen,
maar het zadel mag wel 10cm verder naar achteren liggen.

Verder ga zo door, en succes met de wedstrijden Knipoog

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 17:18

snater schreef:
Op zich zijn jullie een mooie combinatie, alleen mis ik de verbinding vanvoor naar achter. Het komt op mij een beetje over dat je zo graag hogere oefeningen en meer verzameling probeert te rijden omdat je weet dat het paard het met de eigen ruiter ook kan, terwijl het achterbeen nu echt onvoldoende ondertreedt en het paard hierdoor in twee stukken loopt. Het achterbeen komt goed van de grond hoor, maar moet veel meer naar voren grijpen, de lendenen moeten daarbij meer aanspannen. Op de laatste foto's lijkt het zadel ook erg ver naar voren te liggen, misschien heeft het daar wat meer te maken? Al eens een fysio bij gehad?

Mijn advies: schakel veel en let voor goed op de nageeflijkheid. Dan heb ik ze liever een slag te diep en kort dan niet over de rug.
Niet zo focussen op oprichting, verzameling en oefeningen. Eerst zorgen dat je paard vanachteruit gaat lopen. Dan kan je 'm aan de voorkant helemaal loslaten en blijft-ie toch gedragen. Dan zul je ook zien dat je geen moeite meer hebt om mee te zitten in bv appuyementen en je handhouding, die op deze foto's nogal strak en gespannen lijkt, zal dan ook verbeteren. Succes!

Als ik haar niet van achteren naar voren rijd dan krijg ik haar nog niet eens rond, laat staan oefeningen rijden. Dus dat is er zeker Knipoog Waar ik er wel mee eens ben dat ze meer mag toetrekken en doortreden en ik denk dat doordat het zadel te ver naar voren ligt de voorkant niet kwijt kan.
Schakelingen is mijn grootste bezigheid met het rijden. Schouderbinnenwaarts, en vertrekken in middendraf, bijvoorbeeld. Of op de lange zijde tempo terug en op de korte zijde weer veruimen. Dit geeft niet alleen een goede activiteit op de achterhand maar ook voor de reactievermogen. Maar ben op zeker veel punten met je eens! Ja

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:34

Ziet er goed uit! Gaaaap.
En trouwens, ik ben misschien scheel, maar ik zie het probleem met je houding niet.
Over je SB, ik zie eerlijk gezegt geen SB of was het een aanzet?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:40

snater schreef:
Op zich zijn jullie een mooie combinatie, alleen mis ik de verbinding vanvoor naar achter. Het komt op mij een beetje over dat je zo graag hogere oefeningen en meer verzameling probeert te rijden omdat je weet dat het paard het met de eigen ruiter ook kan, terwijl het achterbeen nu echt onvoldoende ondertreedt en het paard hierdoor in twee stukken loopt. Het achterbeen komt goed van de grond hoor, maar moet veel meer naar voren grijpen, de lendenen moeten daarbij meer aanspannen. Op de laatste foto's lijkt het zadel ook erg ver naar voren te liggen, misschien heeft het daar wat meer te maken? Al eens een fysio bij gehad?

Mijn advies: schakel veel en let voor goed op de nageeflijkheid. Dan heb ik ze liever een slag te diep en kort dan niet over de rug.
Niet zo focussen op oprichting, verzameling en oefeningen. Eerst zorgen dat je paard vanachteruit gaat lopen. Dan kan je 'm aan de voorkant helemaal loslaten en blijft-ie toch gedragen. Dan zul je ook zien dat je geen moeite meer hebt om mee te zitten in bv appuyementen en je handhouding, die op deze foto's nogal strak en gespannen lijkt, zal dan ook verbeteren. Succes!

Hier ben ik het mee eens. Vind haar op foto 10 ook niet echt verzameld lopen, maar lijkt erop alsof ze een beetje uit elkaar valt. Lachen Zoals vele al zeggen dat je je hakken moet uitdrukken, want je trekt ze op. Lachen
En je geeft de verkeerde hulpen met de schouderbinnenwaarts Knipoog

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:05

Ik weet niet wat Sas haar niveau van haar zelf is, maar wil niet zeg dat een ieder zo maar even de Z knoppen eruit rijdt van een paard die van een ander is. Diegene kent dat paard door en door en heeft haar neem ik aan ook naar het Z getraind. Saskia gaat er L mee starten... Ik weet dat het paard meer over de rug gereden moet worden en sommige momenten ronder moet, maar in de L vragen ze zeker nog geen verzameling. Als je alles nu al zo graag zou willen, wacht dan met starten en start dan M.
Ik vind het losrijden er erg ontspannen uit zien. Houding van ruiter stoort me niet (op sommige plaatjes rommelig, maar op sommige ook weer erg super!).
Niemand heeft gezegd dat paardrijden makkelijk is, dus ook niet op een kant en klaar Z paard en ik denk dat de ruiter er vast ook zo over denkt.
Ik vind het een mooie combinatie om te zien en ik denk dat ze even geduld moeten hebben, lekker rustig doortrainen met schakelen, desnoods wat extra laag/rond longeren in de week.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:19

euh ik zie nu dat ik 'van voor naar achter' heb geschreven... Koe Maar gelukkig wist je dat ik het andersom bedoelde!

Wat je zegt met dat ze wel van achter naar voor moet zijn, omdat ze anders niet eens rond is: ook dan denk ik nog dat ze onvoldoende van achter naar voor is. Achter is er wel activiteit maar dat trekt onvoldoende door via de rug naar de voorkant. Het gedeelte net achter je zadel, daar moet meer gebeuren! Op verschillende foto's drukt ze zich er wat uit, wat er vrijwel altijd toe leidt dat de achterhand niet meer helemaal doortreedt.

En schakelen: op een lange zijde terugrijden en op de korte weer toe, noem ik geen schakelen Bloos Haha! . Op de lange zijde drie keer weg en weer terug, dát is schakelen! Dus heel korte stukjes, en het hoeft ook niet veel te zijn. Het gaat niet alleen om de reactie en dus gehoorzaamheid, maar ook om de bovenlijn te verbeteren doordat de activiteit van achteren effect heeft op de voorkant. Ook af en toe helemaal doorschakelen, een tweede, derde, vierde versnelling rijden om te blijven variëren en natuurlijk te controleren of ze wel echt voor de volle 100% aan je been is. Want dat is niet hetzelfde als voorwaarts Lachen

Wat betreft het zadel: ik weet niet of het vaker zo ligt? Want dan zou ik er zeker even naar laten kijken (sowieso bespreken met de eigenaar) en je willen aanraden een fysio de rug even te laten inspecteren. Want straks ligt het zadel weer prima maar is de rug nog wat verkrampt of geïrriteerd van hoe het nu ligt/lag. Twee of drie relatief eenvoudige behandelingen kunnen dan een hoop ellende voorkomen!

Oh en sunnymay: ik weet niet of je op mijn reactie doelde, maar ik probeer juist aan te geven dat het belangrijker is dat Saskia en Ravi eerst een fijne basis ontwikkelen dan dat de verzameling en oefeningen goed gaan. En wat betreft het laag en rond longeren: rond zou ik zeker ook doen, maar laag niet teveel. De bedoeling is wel dat de bovenlijn meer een geheel gaat worden, zonder verlies van de activiteit van het achterbeen. Als je m in dit stadium van training laag en rond zet, maak je het wel heel moeilijk om én actief te blijven, én nageeflijk, én aan elkaar.

Macho_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:27

ziet er leuk uit !
Toen je de zweep er bij pakte leek het wel dat ze echt Zenuwachtig werd !

veel suc6 nog en op naar het z.

Nikkel1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 02:17

Mooi paard ziet er goed uit!!

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 04:33

Heeee Sassefras!!

Ik vind het er weer heel fijn uit zien. Deze foto's geven, zéker vergeleken met je vorige foto's, weer een érg fijn beeld.
Je houding vind ik eigenlijk ook geen probleem. Je handhouding vind ik netjes en je lijkt mooi onafhankelijk te zitten en dat zie ik graag.

Fijn dat ze nu weer rechter is. Die galop komt nog wel, aangezien je nu weer meer kan trainen.
Voor het plaatje zou het misschien nog mooier zijn als je je tegen een tikje naar binnen draait, maar ik vind het nog helemaal niet storend op dit moment, hoor. Zoals je zelf al zegt; let op je houding in de appuyementen. Let er op dat je niet tegen haar beweging in zit. Meekijken kan ook helpen.

Al met al, het ziet er erg netjes uit!
Tot snel Knipoog

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:00

snater schreef:
Oh en sunnymay: ik weet niet of je op mijn reactie doelde, maar ik probeer juist aan te geven dat het belangrijker is dat Saskia en Ravi eerst een fijne basis ontwikkelen dan dat de verzameling en oefeningen goed gaan. En wat betreft het laag en rond longeren: rond zou ik zeker ook doen, maar laag niet teveel. De bedoeling is wel dat de bovenlijn meer een geheel gaat worden, zonder verlies van de activiteit van het achterbeen. Als je m in dit stadium van training laag en rond zet, maak je het wel heel moeilijk om én actief te blijven, én nageeflijk, én aan elkaar.

Niet echt naar jou toe hoor! Knipoog
Basis bij Saskia en Ravi mag wat fijner ontwikkeld worden, betere verzameling en goede oefeningen volgen daar dan vanzelf uit. Dat is eigenlijk ook wat ik bedoel, maar wist niet goed hoe ik dat moest brengen Bloos
Als het paard vanzelf zakt naar laag tijdens longeren en er geen activiteits verlies optreedt, dan is dat natuurlijk het mooiste. Maar daar train je voor.
En net wat je bij je laatste zin zegt... actief-nageeflijk-aan elkaar... dat is uiteindelijk wel je doel, maar te hoog gegrepen voor L niveau vind ik zelf.
Maar combinatie is hard aan het werk en dat is belangrijk! Haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:25

Ik vind het een mooi paard maar ze loopt nog te weinig losgelaten. Ik mis een stukje nageeflijkheid en daarmee aan- en ontspanning over de bovenlijn. Ze zet zich nog iets te vast en mag net wat losser in haar lijf en in de aanleuning, net wat soepeler.

Maar dat komt wel goed, jullie zijn mooie combi!
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 04-07-08 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:35

Toevallig wilde ik ongeveer gaan schrijven wat Suzanne F. hierboven schreef... Knipoog

En ik zat naar jouw houding te kijken.
Het valt mij op dat je wat achterin het zadel zit en je knieen wat optrekt. Op de een of andere manier ziet dit er ietsjes gespannen uit.
Probeer wat meer voorin het zadel te zitten (ik heb het echt over een cm...) en je onderbenen lang te maken. Dat zal er net iets ontspannener uit zien. mogelijk kan het helpen bij je probleem met je onderbenen?

Verder vind ik het fijne foto's om naar te kijken! mooi paard!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:00

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [HAW] Welkom op HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.
Een titel moet de juiste informatie bevatten.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:10

Katja: wat is hier mis mee dan?

Volgens de onvolprezen nieuwe regels is het volgende verplicht in de openingspost:
1. Het niveau van jullie als combinatie.
2. Waar zijn jullie op dit moment mee bezig
3. En tegen welke problemen jullie aanlopen en/of wat er beter kan
4. Als er dingen afwijken van het 'normale', geef dat dan aan.

Door simpelweg de openingspost te lezen kun je antwoorden op die punten, ik zal het even opnoemen:

1. Het paard loopt Z1 maar gaat met de amazone op de foto's L starten
2. De galop: goed op de achterhand maar wel ontspannen. En de houding van de amazone, meer specifiek haar onderbenen en heupen.
3. Ze liep niet meer op 2 teugels en de galop mocht meer op de achterhand
4. nvt

Wat betreft de titel die je noemt (want dat is geen onderdeel van de openingspost lijkt me, maar goed, discutabel):
De titel geeft de volgende informatie:
- het gaat om een 9-jarig paard
- het paard heet Ravi
- het gaat om foto's van een training
- het paard Ravi heeft zich als hengst gedragen, dat maak ik op uit de aanhalingstekens.

Om even terug te komen op de onvolprezen nieuwe regels:
Vogens mij zijn ze opgesteld om een andere sfeer op HAW te krijgen. In dit topic wordt op een nette manier gereageerd, er worden positieve punten van de combinatie genoemd en er worden opmerkingen geplaatst over de zaken die voor verbetering vatbaar zijn. Daarbij worden adviezen gegeven en de topicstarter reageert hier netjes op. Dus naast het feit dat je argument inhoudelijk weinig om het lijf heeft, vind ik het zeer discutabel een verder prima lopend topic te sluiten. Ik ben benieuwd naar je reactie Vingers aflikken

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:17

Wat nou Bad hengst Ravi???? Bloos

Afbeelding

Ik zie een geweldige aanleg voor een prachtige levade voor in de nabije toekomst. Haha!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:43

Hey Sas! Ten eerste vind ik het totaal plaatje er fijn uit zien, leuk hé, zon hittepettit?

Verder ga ik wel mee met het voorgaande commentaar, ook ik mis een stukje nageeflijkheid op sommige stukken waardoor je die lossigheid wat mist. Verder zou ik voor het mooie het dekje niet te ver naar voren leggen Knipoog heel stom iets ik weet het, maar Ravi heeft al een vrij korte hals, en als je het dekje dan zo ver naar voren legt oogt het alleen maar korter waardoor ze snel te kort in de hals lijkt. En dat is geen rijtechnisch punt in dit geval, maar zo is haar bouw. Snapje?

Verder zou ik haar, mede vanwege de ietwat korte hals, tijdens het vw-nw rijden nóg meer nw willen zien gaan zodat die spieren nog wat meer opgerekt worden. Tenminste, zo zou ik dat met dit paard doen.

Daarnaast wil ik nog even zeggen dat ik het toch knap vind wat je doet! Want ondanks dat iedereen hier commentaar geeft voor een Z-combinatie (waar natuurlijk niets mis mee is) is Ravi wel Z, maar jij niet. En toch weet je de knopjes wel even te vinden!

Succes met deze me.. eh.. Hengst Haha!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:13

Je hebt een fantastisch paard aan deze stoere me- ehm, hengst Clown .

Ik las het al meer hier: ik zou Ravi liever nog wat meer van achteren naar voren gereden zien worden. De achterbenen er nog wat actiever onder, dan wordt ze aan de voorkant denkt ik vanzelf constanter. Je houding vind ik trouwens echt om jaloers op te zijn, absoluut niets mis mee, ik wou dat ik zelf zo zat Vork
Mijn tip: schakelen, schakelen, schakelen; overgangen tussen alle gangen en binnen de gangen ook steeds tempowisselingen rijden. Lekker actief bezighouden dan komt de gedragenheid in galop ook vanzelf.
Je hebt je paard al fantastisch aan het lopen, ga vooral zo door!

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 13:51

Bedankt allemaal voor het commentaar. Ik kan er zeker wat mee en heb vandaag ook weer gereden.
Heb de zweep met oppakken erbij gepakt. Heb heel veel geschakeld en het was een hele klus. Ben nog niet tevreden maar je krijgt dit natuurlijk ook niet meteen gefixed. Weet zeker dat het morgen beter zal gaan! Ze liep in ieder geval wel een stuk beter! Ja
Bedankt voor de tips allemaal!

@Katja: Zo ook ik wil graag weten welke eisen mijn topic niet aan voldoet.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:17

Leuk paard, ziet er god uit jullie zijn gewoon een leuke combi

xFayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 16:16

kan égt moooi lopen Knipoog
supper paardje

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:16

Ik blijf het een schitterend paard vinden en jullie samen een mooie combinatie. Jouw houding, mwah meid ik zou er toch best al trots op zijn hoor als ik zo kon zitten!

Je zegt zelf al dat de galop even een minder puntje is, en dat zie je ook wel een beetje terug op de foto’s, ze lijkt zich wat sterker te maken/hangen en loopt niet altijd mooi rond. Wellicht kun je dat oplossen door ophoudingen te maken op de buitenteugel, bijdrijven en weer loslaten. Veel tempowisselingen, overgangen maken en controle houden over het tempo.

Ook vind ik het plaatje deze keer, ook in draf, wat ‘strak’ ogen, het geheel mag er makkelijker en losser uitzien. (kan niet precies zeggen hoe ik het bedoel Clown)

Maar jullie komen er vast wel hoor, Ravi kan goed lopen en jij kan netjes rijden, succes ermee!

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 08:47

Hier een kleine update van mijn training gisteren:

In de middag heeft Mash me nog geholpen met Ravi! Wat liep die fijn vandaag! Geen zweep gebruikt en ik voel nu al de problemen. De aanleuning is nu perfect en op het einde was de draf zo gedragen! Bloos!
In de galop was ze echt een merrie. Ik moest schoudervoor, contrastelling met haar hals en dan aangalloperen. Dit voorkomt dat ze scheef aangalopeert, dus niet met haar kont naar binnen, wat ze altijd doet. Het verzuurde zo erg bij haar van achteren dat ze echt flink omhoog ging waarbij ik mijn nek hebt verrekt. Kan me nek nu maar naar 1 kant draaien... Nagelbijten / Gniffelen
Er lagen ook wat problemen aan mij, ik klem teveel met mijn bovenbenen. Ik moest echt mijn benen laten hangen, vooral in de middendraf. Voelde me echt een zak aardappel, maar dit was totaal niet het geval, omdat ik het met het ritme meeging!
Ben echt trots Haha!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:28

SaskiaKur schreef:
Hier een kleine update van mijn training gisteren:

In de middag heeft Mash me nog geholpen met Ravi! Wat liep die fijn vandaag! Geen zweep gebruikt en ik voel nu al de problemen. De aanleuning is nu perfect en op het einde was de draf zo gedragen! Bloos!
In de galop was ze echt een merrie. Ik moest schoudervoor, contrastelling met haar hals en dan aangalloperen. Dit voorkomt dat ze scheef aangalopeert, dus niet met haar kont naar binnen, wat ze altijd doet. Het verzuurde zo erg bij haar van achteren dat ze echt flink omhoog ging waarbij ik mijn nek hebt verrekt. Kan me nek nu maar naar 1 kant draaien... Nagelbijten / Gniffelen
Er lagen ook wat problemen aan mij, ik klem teveel met mijn bovenbenen. Ik moest echt mijn benen laten hangen, vooral in de middendraf. Voelde me echt een zak aardappel, maar dit was totaal niet het geval, omdat ik het met het ritme meeging!
Ben echt trots Haha!

Nou ik ken het, heb zelf ook zo'n soort "hengst"thuis lopen. Die kwam ook vaak omhoog en daardoor ga je je bovenbeen klemmen. Ik herken ook je probleem beetje met aanleuning. Mijn paard moet ook goed vwnw en achter de kaak loslaten ook doe ik dat in langzaam tempo maar wel met actieve achterhand. Daar komen ze goed los van in de rug en krijg je dat losgelaten heid ook meer. Mijn paard is ook vrij makkelijk soepel in lichaam maar als ie zich vastzet is het ook in de rug en dan blokkeert ze dus ook en komt ze omhoog. Ze had dan ook geen respect voor mijn been, nu gaat dat goed. Mijn paard heeft ook moeite met galop. Wat ik doe is goed voorwaarts rijden met been en voor wat begrenzend werken, dan krijg je wel wat druk in aanleuning maar ik wacht tot paard nageeft en als deze nageeft dan kun je ook tempo wat makkelijker regelen. Ook hou ik hoofd/hals houding wat hogerin zodat ze al automatisch wat meer druk op achterbeen houden en daardoor wat sterker kunnen worden. Schitterende combinatie.
Betreft je heup schouderlijn in appuyment, je knikt wat in waardoor je schouder wat lager komt en druk je je gewicht juist verkeerde kant op. Probeer zoveel mogelijk paard het werk te laten doen en zelf "gewoon"mogelijk te blijven zitten en niet paard willen helpen door aan je houding veel te wijzigen. Snap je wat ik bedoel?