lieskehh schreef:Al zeg ik het zelf, ik vind het van me eigen knap om zo er zonder bit op de klimmen.
dat is vertrouwen tussen jou en je paard.
Hoezo is dat extra knap? Ik kan ook zo zonder zadel op mijn paard springen en hem aan het halster naar de stal rijden. Daar is niks voor nodig, daar komt geen extra vertrouwen bij kijken ofzo. Dat zit denk ik meer tussen de oren van degene die ineens besluiten met een halster te gaan rijden....
lieskehh schreef:er zijn vast en zeker mensen die dat niet kunnen, bekijk mischien mijn andere topics eens?
dan zie je hoe die wel goed kan lopen.
Ik zie hier op een enkele uitzondering na geen topics voorbij komen waar paarden bitloos gereden worden waar ik rijtechnisch zwaar van onder de indruk ben, sorry. Ik heb jou andere topics niet bekeken, dus ik ga alleen uit van de foto's in dit topic...
lieskehh schreef:en het was ook de eerste keer zo zonder bit dus alles is wennen.
ben jij er mischien een van : '' hup geen gelul, pony in de krul'' ??
Eerste keer of niet; rijtechnisch vind ik het dus nergens naar lijken zoals ik al eerder zei. Ik zei ook dat als jij daar plezier aan beleeft dat dat helemaal prima is. Ik begrijp alleen al die reacties niet van de mensen die dit rijtechnisch gezien kennelijk wel fantastisch vinden?
Bovendien vind ik de aanleuning zeer belangrijk als je je paard echt wil trainen. Zonder een fatsoenlijke aanleuning in combinatie met voldoende tact en impuls train je niets.
lieskehh schreef:ik iniedergeval niet en ik vind ontspanning zeker het belangrijkste als je gaat rijden.
ontspanning is naar mijn mening de basis.
De basis beslaat meer dan ontspanning alleen hoor. Zonder aanleuning, tact, impuls en rechtgerichtheid is ontspanning niks waard, behalve misschien op een buitenrit als paard en ruiter lekker aan het genieten zijn van de omgeving. Maar als je met dressuur bezig bent is er meer nodig dan ontspanning alleen.
lieskehh schreef:heeft jou pony geen ontspanning in zijn rug, nek enz. dan kun jij geen stelling zetten of ontspannen stappen draven en galloperen.
Jawel, mijn paarden moeten in actie ontspannen zijn. Dus zij moeten in de juiste aanleuning, met voldoende tact en impuls door de baan gaan.
lieskehh schreef:zorro en ik hebben een moeilijke tijd gehad omdat hij zo gespannen liep van alles schrok enz. ben ik hartstikke tevreden ermee dat hij zo kan lopen.
Nogmaals; als jij vind dat je lekker bezig bent zo en plezier hebt zo, is daar niks mis mee. 
Edit: Die foto's om je profiel met de haflinger zien er rijtechnisch/dressuurmatig gezien wel heel goed uit