Flint (groninger) @ onderlinge L1 dressuur wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Re: Flint (groninger) @ onderlinge L1 dressuur wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:19

Citaat:
Artikel 119 - De verzorging van het geheel
Conditie en toilettering paard/pony
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van
hoefijzers
is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren
van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde.
Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk
is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde
uiteraard niet van toepassing.
De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt
mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over
de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat
het hoofdstel een goede ligplaats heeft.
De bovenkant van de staart:
a. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel
van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten wordt voor dressuurwedstrijden
minder op prijs gesteld.
b. De haren van de staartwortel ‘bijgetrokken’.
c. De haren van de staartwortel ‘bijgeknipt’of ‘bijgeschoren’.
De onderkant van de staart:
a. recht afknipt. De lengte in ‘gedragen’ toestand reikt tenminste een handbreedte
onder de spronggewrichten.
b. gedragen in niet bijgewerkte toestand, lengte als onder (a).

In de reglementen zie ik niks staan over de sokken, en dat een hengstenvlecht niet gewaardeert zou kunnen worden (zie dikgedrukte) Haha!

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 15:24

casperrr schreef:
Citaat:
Artikel 119 - De verzorging van het geheel
Conditie en toilettering paard/pony
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van
hoefijzers
is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren
van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde.
Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk
is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde
uiteraard niet van toepassing.
De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt
mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over
de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat
het hoofdstel een goede ligplaats heeft.
De bovenkant van de staart:
a. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel
van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten wordt voor dressuurwedstrijden
minder op prijs gesteld.
b. De haren van de staartwortel ‘bijgetrokken’.
c. De haren van de staartwortel ‘bijgeknipt’of ‘bijgeschoren’.
De onderkant van de staart:
a. recht afknipt. De lengte in ‘gedragen’ toestand reikt tenminste een handbreedte
onder de spronggewrichten.
b. gedragen in niet bijgewerkte toestand, lengte als onder (a).

In de reglementen zie ik niks staan over de sokken, en dat een hengstenvlecht niet gewaardeert zou kunnen worden (zie dikgedrukte) Haha!

Thnx! Ik heb ook een discussie hieromtrent gestart bij wedstrijden, vragen en discussies Knipoog

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:25

Wat leuk om jouw stoere Groninger weer eens te zien, dat komt vast wel goed met de officiële wedstrijden Lachen

Omdat er rijtechnisch commentaar bij moet Bloos : let op de knik in de pols, blijf subtiel in het contact met de mond. Handen mogen hier en daar wat dichter bij elkaar (zo`n Groninger nek nodigt uit ze verder uit elkaar te doen, ik weet `t Knipoog ).

Talonius: nu zeg je dingen over Groningers die je naar mijn weten niet kunt onderbouwen Knipoog Wat die manen betreft kan ik met je meegaan, maar heb je je werkelijk ingelezen over dat behang? Lips are sealed

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 15:28

@ uums: thnx! idd dat subtiel in contact met de mond blijven is een goed aandachtspunt. ik merk dat hij ook steeds wat zwaarder wordt in mijn handen op sommige momenten, waardoor ik mijn handen en polsen vast ga zetten.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 16:20

Uums, ik heb naar mijn mening nog geen enkele groningerkeuring meegemaakt waarbij de paarden niet geknot /geknipt waren..... Ik weet niet of dat bij het GRP anders is dan bij het Newp? Wel weet ik dat het onder de jury's vaak niet gewaardeerd wordt, hoe ik dit weet....door vaak te hebben geschreven tijdens concours en mijn vorige instructrice is Z jurylid en ook via de vele vragen die zij krijgen, schijnt het eerder als positief te worden ervaren mits het een haflinger of friespaard is, dan een kwpn of groninger.
Nogmaals dit is niet als afbraak bedoelt, ik vind een hengstenvlecht best leuk, maar sommige jury's kunnen het nu eenmaal niet waarderen en lange sokken vind ik persoonlijk niet mooi, mits het een fries of haf is. Maar ieder zijn smaak!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:37

Ik weet wat de meningen van dressuurjury`s over het algemeen zijn, inzake toiletteren. Als die jury`s zich echter ingelezen zouden hebben in decennia, zo niet eeuwen zware warmbloedpaarden, zouden ze behang bij Groningers niet afkeuren. Nu heb ik misschien het 'geluk' dat mijn Groninger eruit ziet als een Groninger (helaas is dat niet bij alle Groningers meer het geval) en heb ik al meerdere malen negens en zelfs eens een tien mogen incasseren voor de verzorging van mijn plaatselijk harige (maar keurig verzorgde) Hercie.
Talonius schreef:
Volgens de reglementen wordt dit door veel jury's niet gewaardeerd, behalve als het bij het type paard hoort dat lang behang hoort te hebben, zoals fries, haflinger etc.

Talonius schreef:
De groninger daarintegen dient netjes geknipt en geknot te worden, zo ook met de keuringen.

Daarmee klopt dit dus niet. Natuurlijk gaat de Groninger met z`n tijd mee (de staart wordt tenslotte ook niet meer gecoupeerd, hoewel dat uiteraard sowieso niet mag) en worden er vele Groningers gladgeschoren en gesnoeid gepresenteerd, maar dit is geen regel binnen de stamboeken. Over de keuringsjasjes bij het IHW staat toevallig een artikel in Paard & Spul en op http://www.hetgroningerpaard.nl kun je vinden hoe bij het GrP wordt voorgesteld.

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:37

zammetje schreef:
Talonius schreef:
Mooie groninger hoor!
Ziet er soms wat zwaar in de hand uit, maar dat wordt vanzelf minder als hij van achter sterker wordt en voor meer gaat dragen. Je houding vind ik verder netjes, en die kapstokjes,,,,,tja wie heeft daar geen last van Haha!

Mag ik vragen waarom je een hengstenvlecht hebt en lange sokken? Volgens de reglementen wordt dit door veel jury's niet gewaardeerd, behalve als het bij het type paard hoort dat lang behang hoort te hebben, zoals fries, haflinger etc. De groninger daarintegen dient netjes geknipt en geknot te worden, zo ook met de keuringen. Wellicht voor jou een persoonlijke keuze, maar het zou zonde zijn als het je straks een punt op de verzorging kost en moet zeggen dat het paard zelf chiquer oogt, wanneer het geknot en geknipt is. (uiteraard positief bedoeld hoor)!!

Succes straks tijdens de officiele wedstrijden!

Dank je wel!
Had me nog niet verdiept in de regelementen, dus daarvoor bedankt! Ik dacht dat bij groningers de sok en lange manen wel geaccepteerd werden.
Afijn, de sokken gaan er dus af Haha!
De manen wil ik wel zo laten, hij heeft zo'n mooie bos Bloos

Ik heb met Flinstone ook ruim een jaar lang met sokken en een hengstenvlecht gereden. Of mijn verzorgingspunt minder was? Nee! (vaak een 8, soms een 7) Ik kreeg voor dat minuutje vlechtwerk vaak nog een hoger cijfer als dat ik ze daarvoor in knotten deed!
Denk dat de jury's daar in het algemeen niet zo opletten dus!