Iemand tips om mijn paard bij de les te houden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinus91

Re: Iemand tips om mijn paard bij de les te houden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:50

Mijn nichtje haar paard is ook heel erg kijkerig. Sinds kort doet zij heel veel tempowisselingen. Dat helpt goed. Ook houdt ze hem alert, zodat hij alleen nog maar op haar concentreerd.

Ze reed eerst alleen maar in de binnenbak omdat ze het anders te eng vond. Maar nu (onder begeleiding) maakt ze ook buitenritten. Of gaat ze even naar het strand.
Het paard is eigenlijk gekocht voor dressuur. Maar hij blijkt springen veel leuker te vinden. Dus doet ze dat ook 1 x per week.

Hier een schema wat ze allemaal doet:

Maandag: Dressuur
Dinsdag: Buitenrit door het bos
Woensdag: Dressuur
Donderdag: Springen
Vrijdag: Naar het strand
Zaterdag: Schrikoefeningen* (even verder kijken)
Zondag: Vrije dag

* met schrikoefeningen bedoel ik over een zeil heen lopen en zulke dingen. We hebben ook een rookapperaat en die gebruiken we ook nog weleens.
Hier een rijtje van wat we allemaal doen bij de schrikoefeningen:

1. Over het zeil lopen.
2. Slalommen (door die oh zo enge pionnen)
3. Onder een hangend zeil heen lopen.
4. Flink joelen en klappen tijdens het rijden.
5. Mijn scooter aanzetten en even flink gas geven.

En nog wel meer. We hebben toevallig een stukje land bij de snelweg. En aan de andere kant van het weiland rijden altijd trekkers enzo langs. Daarin gaan we dan rijden.

Het heeft ons in ieder geval allemaal wel geholpen. Hij concentreerd zich nu echt op mijn nichtje en schrikt nergens meer van. Want hij kent het allemaal al.

Misschien helpt dit jou ook wel.

Gr.

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 06:42

Weer heel erg bedankt voor jullie tips allemaal.

Het is niet zo dat als mijn paard niet oplet of reageerd op m'n been dat ze gelijk een tik krijgt dat doe ik niet.

We zijn nu alleen met de basis bezig.
Lang laag tussen 2 benen en 2 teugels.
Voltes, achtjes, gebroken lijnen, tempowisselingen, overgangen.
Ik moet zegge, zal het maar gelijk weer afkloppen, dat het de afgelopen dagen al veel beter gaat.
Tuurlijk schrikt ze nog wel eens.
Maar heb het al meer onder controle.

We rijden trouwens net M1 en hebben al 3winstpunten.
Sta versteld dat we er al 3 hebben, 3 wedstrijden gestart.
Want in de proeven let ze ook niet altijd op.
Afgelopen zaterdag zei de jury nog: je paard let de hele proef niet op en doet eigenlijk maar waar ze zin in heeft.

Een buitenrit maken wil ik wel, maar ze let dan niet op het verkeer, daar doet ze eigenlijk nix tegen maar wel voor dingen op de grond.
Een steentje dat anders ligt of een plat stukje gras tussen het hoge gras, dinge opzoeken.
En aangezien het bij ons een drukke weg is, altijd auto's vrachtwagens trekkers, is dat wat lastig.
Maar wil het wel meer gaan doen dat ze er wat vertrouwd mee word.
Met een ander paard erbij zullen jullie dan zeggen maar daar trekt ze zich nix vanaan.
Ze reageerd meer op een fietser erbij, dus dat doen we de volgende x weer.

Als jullie nog meer leuke bruikbare tips hebben, zijn die van harte welkom!!

Groetjes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 06:56

constant aan het werk houden, de ene oefening afwisselen met de andere Lachen

geestelijk zo prikkelen dat ze dr aandacht bij jou wil houden Knipoog

Nomination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:59

Zorg voor heel veel afleiding, rijd enorm veel oefeningen, en dit is niet alleen goed voor de afleiding, maar ook voor een ontspannen paard. Een paard dat snel afgeleid is, kan ook niet ontspannen lopen.

Door veel oefeningen te doen, moet ze bij de les blijven, en uiteindelijk echt gaan werken.

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 20:23

Hallo iedereen,

We hebben veel aan jullie tips.
We oefenen elke dag weer.
Rijden meer oefeningen, ze gaat al beter "ertussen" lopen.
Tuurlijk gaat langs nog niet alles vlekkenloos maar als iets niet goed gaat of niet helemaal zo als het hoort doen we het gewoon nog een keer.
Bv. van stap naar draf der ontspannen omlaag houden en weer terug en ook van draf naar galop en weer terug naar draf.
Of vanuit de stap naar galop en weer terug.
Hebben jullie nog leuke niet alle daagse oefeningen?
Die eens wat anders zijn dan de normale oefeningen om te rijden?

Groetjes Miranda.

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:31

Goed om te horen dat je het effect begint te merken! Zoals je zelf al zegt, gewoon blijven proberen wanneer het niet lukt, is ook weer een vorm van bezigheidstherapie Knipoog

Citaat:
Hebben jullie nog leuke niet alle daagse oefeningen?

Ik vind zelf grondwerk een goede en leuke afwisseling. Probeer je eens te verdiepen in de principes van het Natural Horsemanship/Parelli. Niet dat je perse een Join Up moet gaan doen ofzo, maar leer met je paard te communiceren op zijn manier. Door op de grond meer begrip voor elkaar te krijgen, zal je onder het zadel ook helpen. Daarnaast erg goed om de band met je paard te versterken.

En zoals enkele malen aangegeven: schriktraining. Niet alleen vermakelijk, maar geeft ook erg veel voldoening wanneer het zijn vruchten gaat afwerpen.

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 06:28

Hallo mensen,

Ben gister sinds heel wat weekjes weer eens naar clubles geweest, heb ik de groep gereden.
Mijn paard doet normaal best wel moeilijk in die bak bij de deurtjes, want ja daar ligt het zand anders en is normaal ook heel bang voor andere paarden.
Nu echt waar ze was braaf!!
Sprong niet opzij bij de deurtjes en doop ook niet ineen voor een ander paard.
Ze was nog niet helemaal ontspannen maar er zaten goede stukken tussen.
Toen ben ik lekker gestopt, wou niet tever de grens opzoeken.

groetjes Miranda.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 06:30

heel goed!!! ook heel goed dat je op het juiste moment gestopt bent Lachen

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:56

Citaat:
Toen ben ik lekker gestopt, wou niet tever de grens opzoeken.

Heel netjes OK dan! . Het positief beeindigen van een trainingssessie is het halve werk voor een goede start van morgen! Ga vooral lekker door met je paardje Haha!

Misschien heb je binnenkort even een terugval (paard beseft ineens: heeeeee, ik moet werken!), maar dat is normaal. Niet teveel waarde aan hechten en vrolijk verder gaan. Wanneer je dan de confrontatie teveel gaat opzoeken is je werk voor niets geweest en kan je weer van voor af aan beginnen.

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 07:05

Hoi Hoi,

Dank jullie wel.
We hebben geen haast in het verder trainen.
Heb wel een wedstrijd tussendoor geplant zodat we dan ervaring opdoen op vreemd terrein, en niet voor de prestaties gaan.

We krijgen zeker wel weer een terugval maar ja dat heeft iedereen wel denk ik.
Het kan niet altijd goed blijven gaan.
Ik weet nu gewoon zeker dat ik consequent moet blijven en niet iets half goed moet vinden, maar dat ik haar ook niet moet beledigen.
Dat is voor mij een hele taak maar voor mijn paard ook.
Maar we hebben de tijd.

Groetjes Miranda.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:27

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar wat ik zou zeggen;
Véél overgangen rijden, veel tempowisselingen in de gang zelf.
Niet te veel toelaten idd.
Als zo'n paard onder je vandaan schiet of uit de ontspanning raakt omdat er iets in de bak naast je gebeurd, gewoon weer even bij de les krijgen door weer een volte te rijden of even in een andere gang over te gaan.
Ik weet niet of ik het zo duidelijk uitgelegd heb, maar dat lijkt me wel Lachen

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:12

heel veel bezig zijn, voltes en gebroken lijnen, ook heel veel overgangen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:12

Heel veel overgangen rijden. Is je paard erg voorwaarts, rij hem dan wat rustiger op JOUW tempo, is je paard erg sloom, rij hem dan wat vooruit, ook op JOUW tempo! Ook als je bijv. stapt, rij dan eens middenstap, maar rij hem ook weer eens terug. Net zoals in draf! Succes.

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 11:06

Hallo mensen,

Bedankt voor de tips ga er vanavond weer mee aan de slag.
Heb een paar dagen even rustig aan gedaan, een keer gelongeerd aan halster een keer gewandeld over de weg en een dag nix.
Dus vanavond gaan we weer aan de slag en ga deze week wat afwisseld werk doen, zelf rijden priveles en een keer naar m'n vriendin der bak toe rijden en naar groepsles in de manege.

Hou jullie op de hoogte van de vorderingen of tegenslagen.

Groetjes Miranda.

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 06:31

Hallo mensen,

Het rijden gaat niet zo best.
Het weer zit niet mee rij steeds in de regen, alleen buitenbak.
En madam is heel zwaar in mijn hand dus rij ik bij met been slaat ze naar m'n been van dag vandaag niet.
Als ze even fijn loopt dan schrikt ze wel weer van iets wat er niet is.
Ik hoop op beter weer volgende week dat we weer lekker droog kunnen rijden en dat het dan ook weer wat beter gaat.
Hebben jullie er ook last van dat het wat minder gaat met slecht weer??

Groetjes Miranda.

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:14

Dat ze beledigd is, als je haar een tik geeft met de zweep, moet je je niks van aantrekken. Op gegeven moment houdt dat wel op. Mijn paard gaf eerst bij elke tik een bok, maar op gegeven moment kreeg ze toch door dat dat allemaal niks hielp. Nu heeft ze meer respect voor mij en het zweepje. Dus als je paard niet voorwaarts is (want dit is echt heel belangrijk), eerst kuit geven, geen reactie?, geef haar maar een goeie tik dat ze het goed in haar oren kan knopen dat jij de baas bent.

Rowtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:32

Mijn paard is ook erg schrikkerig, schrikt van de stomste en kleinste dingen.
probeer veel figuren te rijden en je paard goed bezig te houden, goed voorwaarts rijden maar vooral op jouw eigen tempo.
Meestal als ik merk dat mn paard afgeleid is geef ik een tikje achter de kuit zodat ze weet dat ze haar aandacht bij mij moet houden. Probeer je paard ook voor te zijn bv als je weet dat hij ergens van gaat schrikken.

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 06:38

Hallo allemaal,

Bedankt weer voor de tips.
Ik heb vorige week niet zoveel gereden, moet veel werken en was half ziek, heel erg verkouden en hoofdpijn enzo.
Heb daardoor ook minder gereden, is dan verstandiger om niet op te stappen, ze heeft me zo door en begint dan al gelijk.
Maar voel me nu weer beter dus ga vanaf vanavond weer aan de slag nu nog blijven hopen dat het weer mee blijft zitten.

Ik snap dat ze moet luisteren, maar als ik haar beledig dan word het alleen maar erger.
Ik moet met haar samenwerken om het zo te zeggen.
Maar dan wel op mijn consequentie en niet op die van haar.
Dus daar gaan we mee aan de slag.

Ik hou jullie op de hoogte.
Als jullie nog meer tips hebben zijn die van harte welkom.

Groetjes Miranda.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 07:27

Hallo Miranda21 en anderen met kleine of grotere problemen .
Ik laat de ruiters als de paarden niet opletten de hulpen geven om schouder voor te rijden, of als ze het kunnen schouder binnenwaarts te rijden, waardoor ze meer aandacht vragen aan het been en meer moeten werken, ook als ze bijvoorbeeld te snel gaan lopen.
Hebben ze dan nog niet voldoende aandacht dan leggen we overal balken, tonnen, in de rijbak, niet om er overheen te rijden maar er omheen, dan moet de ruiter opletten en er aan werken en het paard ook anders stapt hij ergens op.
Niet allen sturen maar rijden, dus licht in de hand, als ze zwaarder in de hand worden dan worden de paarden niet voldoende voorwaarts gereden.

Ukkie_Cathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:58

Als je M rijdt, zijn oefeningen in je schouderbinnenwaarts heel leuk en leerzaam voor je paard. Bijvoorbeeld tempowisselingen in je schouderbinnenwaarts. Wordt paard ook fijn los van en beter voor je sb. Ook kan je sb inzetten en zodra ze 2 passen sb loopt volte 8 meter en dan weer sb. Doe sb zoang jij het controleerd en dan weer volte. In wijken kunnen die tempowisselingen ook doen. In galop proberen te wijken en dat soort dingen. Zeker als je verder komt met je oefeningen creatief naar je oefeningen kijken.
Aan het begin veel overgangen, maaaar niet weg laten lopen. Iets tegenhouden in de overgang naar voor met een ontspannen hand. Als ze aanzet achter net iets meer laten aanzetten achter door een actief snel been. Als ze de overgang maakt dan net met iets meer kuit doorkomen zodat ze echt aanzet. dan weer opnieuw probeer aanzet enz af te wisselen.
Ik denk dat je paard zo slim is dat ze het allemaal al heel snel door heeft en dat gaat ze vervelen. Probeer dr echt uit te dagen met niet alledaagse oefeningen. Succes!

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:34

bij sommige paarden/pony's helpt het om druk met de kuiten te geven wanneer je ziet dat ze afdwaald mischien is het handig om te proberen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:41

goed voorwaarts rijden, veel figuren rijden en tempowisselingen

probeer te zorgen dat het paard goed op je been reageert en op jou let en niet met vanalles en nog wat bezig is dit kun je doen door tempowisselingen en figuren te rijden en zorgen voor veel afwisseling zodat je paard zich niet gaat vervelen

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 06:45

Hallo allemaal.

Bedankt voor jullie tips en uitleg.
Om eerlijk te zijn rijden we zo voorwaarts dat ze het overneemt ze wil juist graag hard en duwt dat er van voren uit waardoor ze sterk is aan de voorkant.
Ik probeer met meer been en licht op te vangen haar gecontroleerd te laten lopen.

Ik ga jullie tips oefeningen vanavond mee pakken.

Groetjes Miranda.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:41

je kan natuurlijk veel overgangen rijden en veel afwisselen zoals: verzameld en dan weer naar voren rijden

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 06:36

Hallo,

Het ging gisteren beter met rijden.
Heb der om het zo te zeggen haar zin gegeven het eerste kwartier.
Heb der gewoon laten lopen hoe ze wou maar dan wel voorwaarts in stap draf en galop.
In galop vond ze het maar raar zo los ze viel een paar keer terug naar draf.
Zij lekker schudden met der hoofd en proetsen.
Ik oke laat maar even daarna zakte ze zelf naar m'n hand toe en hebbe we wat geschakeld in alle gangen en stap draf overgangen gereden, bij die overgang neemt ze een hupje.
Vanavond ga ik weer zo beginnen zij een beetje haar zin en ik daarna. Hopen dat dat ook een beetje een oplossing is.

Groetjes Miranda.