Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lielle schreef:De kernregels blijven
- consequent zijn
- zelfvertrouwen en 'arrogantie' uit stralen
en dat is dus al moeilijk genoeg voor iedereen. En hieronder wat ideeen van mij over hoe je dat in de praktijk misschien zou kunnen invullen.
Ze heeft idd te weinig respect voor je, als ze gewoon zich laat afleiden door die knappe buurman Misschien zelf steeds als je met haar bezig bent enorm arrogant en zelfverzekerd overkomen, en echt helemaal geen eigen initatief accepteren. Niet eerst waarschuwen maar meteen optreden met die beruchte borstel. Slaan heeft niet altijd zin (ik neem aan dat ze niet bijt), jouw houding is het eerste wat indruk op haar moet maken. En als ze een keer gestressed is over een schop, negeren en doorgaan met waar je mee bezig was. Dus niet te veel tutten, gewoon poetsen, longeren etc. Als ze dan braaf is, dus uitgebreid belonen (met stem) en vertellen dat ze een grote meid is. En ik heb onze paarden altijd aan twee touwen vast staan, ik weet niet of dat bij jullie kan, maar dan kan ze gewoon minder draaien.
Een paar praktische tips:
- stilstaan is altijd en volledig stil staan, dus ook bij het longeren, afspuiten wat dan ook. Geen voetje opzij accpeteren, maar onmiddellijk terug zetten waar ze stond.
- als ze je om dreigen te duwen, of met die dikke kont over je heen walst: met de punt van een hoevenkrabber of borstel in die buik prikken, en een boze stem erbij. Verder jezelf groot maken en uitstralen "jij duwt mij niet om" Zodra ze maar een mm in jouw richting komt meteen terug zetten. Dus niet eerst een schreeuw dat ze moet luisteren, onmiddellijk die borstel erin prikken en terug zetten.
- meelopen en te hard willen: met een hand voor hun neus zwaaien zodat ze terugdeinzen, en eventueel halstertouw over de neus draaien zodat je meer te zeggen hebt.
- hoeven weg trekken is een lastige, vasthouden maar ja dat valt niet mee. Ik denk dat je eerst de andere problemen moet aanpakken, en meer respect moet gaan afdwingen.