weet het echt niet meer.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:33

Verdere tips komen morgen, zal ik er nog even goed over nadenken. En dat bedoel ik niet vervelend *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 01:27

Bol, het is inderdaad best handig dat je even in je onderschrift hebt gezet dat je dyslectisch bent, dan kan iedereen er rekening mee houden Lachen. De reactie van Lielle is ook begrijpelijk, er zijn ook wel eens bokkers die niet dyslectisch zijn, maar het gewoon niet nodig vinden om zorgvuldig te typen en die mensen wijzen wij daar wel eens op, zo zit dat. Het was dus niet vervelend bedoeld.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 12:57

Mijn beloofde tips:

- ik zou eerst eens vragen of iemand die fysiek wat sterker is ermee naar buiten kan. Dan kun je zien of het aan jouw reuma ligt of dat ook Balou problemen heeft. Als ook Balou vervelend blijft, zou je kunnen vragen of hij/zij daar een paar keer aan wil werken zodat hij leert dat hij zich buiten gewoon moet gedragen. Dat maakt het voor jou daarna ook makkelijker.

- Je zegt dat hij zo sterk is, ook binnen. Dan zul je dat eerst moeten aanpakken, en dat betekent heel consequent zijn met rijden. Veel werken aan overgangen, reactie op je been en gehoorzaamheid. Als je zelf niet veel kunt rijden, zou ik vragen of iemand anders dat kan/wil doen zodat Balou wel voldoende beweging krijgt en goed getraind wordt.

- Verder denk ik dat Balou jou niet accepteert als de baas, je geeft zelf al aan dat hij alleen sterk wordt als hij ergens niet langs wil. Ook dan oet je thuis al beginnen met duidelijk en consequent zijn, en geen onzin accepteren van hem. Hieronder wat tips die ik voor iemand anders had geplaatst:
lielle schreef:
De kernregels blijven
- consequent zijn
- zelfvertrouwen en 'arrogantie' uit stralen
en dat is dus al moeilijk genoeg voor iedereen. En hieronder wat ideeen van mij over hoe je dat in de praktijk misschien zou kunnen invullen.

Ze heeft idd te weinig respect voor je, als ze gewoon zich laat afleiden door die knappe buurman Misschien zelf steeds als je met haar bezig bent enorm arrogant en zelfverzekerd overkomen, en echt helemaal geen eigen initatief accepteren. Niet eerst waarschuwen maar meteen optreden met die beruchte borstel. Slaan heeft niet altijd zin (ik neem aan dat ze niet bijt), jouw houding is het eerste wat indruk op haar moet maken. En als ze een keer gestressed is over een schop, negeren en doorgaan met waar je mee bezig was. Dus niet te veel tutten, gewoon poetsen, longeren etc. Als ze dan braaf is, dus uitgebreid belonen (met stem) en vertellen dat ze een grote meid is. En ik heb onze paarden altijd aan twee touwen vast staan, ik weet niet of dat bij jullie kan, maar dan kan ze gewoon minder draaien.

Een paar praktische tips:
- stilstaan is altijd en volledig stil staan, dus ook bij het longeren, afspuiten wat dan ook. Geen voetje opzij accpeteren, maar onmiddellijk terug zetten waar ze stond.
- als ze je om dreigen te duwen, of met die dikke kont over je heen walst: met de punt van een hoevenkrabber of borstel in die buik prikken, en een boze stem erbij. Verder jezelf groot maken en uitstralen "jij duwt mij niet om" Zodra ze maar een mm in jouw richting komt meteen terug zetten. Dus niet eerst een schreeuw dat ze moet luisteren, onmiddellijk die borstel erin prikken en terug zetten.
- meelopen en te hard willen: met een hand voor hun neus zwaaien zodat ze terugdeinzen, en eventueel halstertouw over de neus draaien zodat je meer te zeggen hebt.
- hoeven weg trekken is een lastige, vasthouden maar ja dat valt niet mee. Ik denk dat je eerst de andere problemen moet aanpakken, en meer respect moet gaan afdwingen.

- vraag hulp aan je instructeur, daarvoor neem je les!

- als laatste, ik heb geen hulpteugels oid geadviseerd, ik denk nl dat je eerst aandacht moet besteden aan de onderliggende problemen, anders wordt het geen tijdelijke maar een permanente oplossing.

bol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 13:33

Bedankt voor de tips ik heb vanavond weer les zal het met haar er ook over hebben.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 13:47

ben benieuwd, hou je ons op de hoogte?

bol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 14:02

Ik hou jullie op de hoogte.

NANZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 22:38

mijn pony deed dat ook heel erg heb nu een dubbel gebroken bitje en loopt uistekend!verder moet je niet in zijn mond gaan zitten trekken en plukken als ie zijn bit vast-pakt ( werkt averechts=of hoe je het schrijft) maar oplossen met je benen! succes

Winnetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 10:19

hoi, ik heb met groot interesse je probleem gelezen.
Het kwam me erg bekend voor, omdat we met de onze ook een soortgelijk probleem hebben gehad.
Dat was in de periode dat we hem nog niet zo lang hadden.
Wat ik nu ga schrijven weet ik al van te voren dat er commentaar op komt, maar toch:
mijn dochter was destijds 11-12 jaar en ons paardje is ook beresterk.
Thuis rijden, niets aan de hand, maar buiten en in het veld en bos werd het gewoonweg gevaarlijk omdat hij vaker er vandoor wilde gaan.
Op advies van haar instrukteur hebben we en pelhambit gekocht. Misschien niet de beste oplossing voor het paardje, maar wel voor de veiligheid van mijn dochter. En dat gaat mij voor!!
Het heeft goed gewerkt. Rijden buiten werd veiliger. Nu we een paar jaar verder zijn ligt die pelham allanger ongebruikt in de kast. (weet eigenlijk nog niet eens waar) De band is gegroeid, dochter groter en sterker, paardje gewend. Ja, ik weet. Lang niet alles even goed. Maar als het erop aankomt kies ik voor de veiligheid van mijn kind.
Laatst bijgewerkt door Winnetoe op 15-01-03 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Winnetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 10:19

p.s. Bol. Ga een naar hippics. Vind ik persoonlijk vriendelijker dan Divoza.

bol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 11:24

Ik vindt dat je gelijk heb veiligheid gaat voor alles zeker met kinderen.Ikben haar nu samen met mijn instructriese bezig om haar aan te pakken ,mijn instructriese gaat er eerst op en dan ik en zeg wat ik moet doen.Zeprobeert het bij haar ook maar zij lost het gelijk op,dus wordt het voor mijn werken geblazen bloed,zweet en tranen.Maar ik blijf het proberen is het me alles waard.

Winnetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:52

zeker doen, volhouden! Ik heb indertijd ook wel eens gedacht: ik verkoop hem, het gaat niet goed. Maar gelukkig hebben we volgehouden en u een heerlijk paardje. Ik zou hem nooit willen missen.
Kijk, dit is een foto van Perez en mijn dochter:

Afbeelding

bol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 13:29

Het pelhambit was die gebroken of een stang.Jullie verkopen hem zeker niet .

Winnetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:34

gebroken, en nee, we verkopen hem niet. Het is een vrij duur bit en je weet maar nooit of het nog eens nodig is.
Zo doende bewaren we hem liever zelf.

bol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 14:08

oke toch bedankt.