Ik en redondo (PRE dekhengst) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Re: Ik en redondo (PRE dekhengst) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 13:17

Ik reed hem op een spaanse stang. Hij word door de eigenaresse en door het andere meisje die op hem rijd op een stang en trens gereden, maar omdat ik die over het algemeen scherper vind en er niet zo goed mee om kan gaan rijd ik hem liever met deze spaanse stang. Zoals ik volgens mij al eerder heb gezegd rij ik hem helemaal niet op mijn handen. Juist omdat hij met een stang gereden word ben ik extra voorzichtig en heb ik soms zelfs een beetje te weinig contact waardoor hij in zijn eigen houding gaat lopen.
Dat ik een B ruiter ben dat weet ik zelf hardstikke goed, ik ben ook niet zo van het wedstrijd rijden en heb hier dus bewust voor gekozen, en daarom ben ik de eerste keren dat ik op hem reed ook goed begeleid..
Tsjaah dat hij te mager is daar kan ik verder ook niets aan doen, ik kom daar nu misschien nog 1 keer dus daar heb ik verder geen invloed meer op..
@ magda_90: Ik zou zeggen probeer het zelf eens, zoals ik dus al zei rijd ik op hem al met heel licht contact en probeer ik hem voorwaarts te houden wat niet altijd even goed lukt..
Maarjah ik rijd nu nooit meer op hem..

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:25

Ik begrijp dat het enorm leuk is om alle oefeningen te proberen. maar waarom neem je als je weet dat je het te hoog is gegrepen de beslissing om toch oefeningen te doen die je zelf niet beheersd terwijl je paard niet fijn loopt? Beetje jammer.

Misschien iets voor de volgende keer om op te letten Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 15:13

feliciaa schreef:
@ magda_90: Ik zou zeggen probeer het zelf eens, zoals ik dus al zei rijd ik op hem al met heel licht contact en probeer ik hem voorwaarts te houden wat niet altijd even goed lukt..
Maarjah ik rijd nu nooit meer op hem..

De foto's geven geen licht contact weer. Als je meer aan de basis had gewerkt dan hadden de foto's er beter uit gezien. Wat de meesten voor mij ook al hebben gezegd.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 15:47

Ik denk dat het nu wel duidelijk is? Lachen

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:46

[quote="VivaLaVida"]Wat een leuk paard, knap ding!!
Met wijken hang je scheef naar buiten, je moet echt proberen rechter op te blijven (en ook niet naar binnen hangen zoals hier wel als advies word gegeven....)
quote]

Ik gaf geen advies van aan de binnenkant te hangen Knipoog Ik zei dat je op de binnenkant moet zitten, is iets heel anders dan hangen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 19:37

Noujah, nog even 1 keer voor de duidelijkheid. Ten eerste heb ik nooit gezegd dat het paard nagefelijk loopt op de foto's, ik heb alleen gezegd dat dit zijn eigen houding is en dat is ook zo. Hij word door zijn eigenaresse ook zo gereden.. Ik heb de moeilijke oefeningen aangeleerd (piaffe, passage, spaanse pas en steigeren) onder goede begeleiding zodat ik het niet verkeerd zou doen. Als het zo erg zou zijn voor het paard dan had de eigenaresse echt wel ingegrepen. Én ik heb de oefeningen op hem misschien maar 4 keer van de keren die ik op hem heb gereden uitgevoerd, dus zo erg kan dat toch niet zijn??
Ook ben ik van mening dat een paard dat in zijn eigenhouding loopt niet altijd heel erg gespannen is, dat zou ook niet best zijn want dan zou hij zo ongeveer de hele dag gespannen rond lopen op de wei en in zijn stal..
Ik ben mezelf er heel erg van bewust zodra ik te streng word met mijn handen en let hier heel goed op, overigens had ik er denk ik dan niet lang opgezeten want dat hij echt niet van mij gepikt..
@ magda_90: Waar let jij dan op als je naar het lichte contact kijkt? Op hoe het paard met zijn mond doet of op de teugels, ik zie namelijk op 4 foto's een teugel zonder boogjes en als je goed kijkt zie je op de andere foto's lichte boogjes in de teugels.. Dat hij zijn mond vaak open heeft komt dus waarschijnlijk door het bit en niet doordat ik te sterk inwerk. De stang staat vanzich zelf ook al best een beetje naar achteren..

Ook heeft het paard veel meer plezier in de zwaardere oefeningen als in alleen maar rondjes lopen.. Ik weet wat ik deed en het is me onder goede begeleiding aangeleerd..

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:51

feliciaa je vraagt zelf om tips en als je die krijgt schiet je in de verdediging.
Kijk eens echt naar de reacties en doe er wat mee. Zijn echt goedbedoelde adviezen Ja

zie net je laatste post Lips are sealed

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 20:55

Ik schiet niet in de verdediging, ik leg alleen uit dat ik het er dus niet helemaal mee eens ben, de foto's vertekenen naar mijn idee een beetje het beeld, want ik had dus onder het rijden absoluut geen gespannen paard onder me..
Het is ook absoluut niet dat ik er niets mee doe, maar als je 10 duizend keer het zelfde uit moet leggen word ik het een beetje zat, en ja dan ben ik misschien iets minder aardig Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:43

imo kan een paard nooit de goede 'hogere' oefeningen uitvoeren als hij niet nageeflijk is.

het lijkt me wel gaaf om het eens een beetje 'aan te voelen'

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:50

Jee, ten eerste ben ik het met de meeste commentaren gewoon eens.....maarrrrrrrrrrr, ik kan me zógoed voorstellen dat je als je een paard waar deknopjes opzitten rijdt óók de knopjes gaat proberen als de eigenaar dt oke vind. Als jezelf nog lang niet aan dat niveau toe bent voel je de fouten niet, alles voelt geweldig.

Ik vind het absoluut geen tekortkoming van de amazone, wél van de eigenaar die meer begeleiding had moeten geven.

De stijgerfoto is overigens wel errug stoer voor in je "album"......ook al was het per ongeluk......

In ieder geval succes met je eigen pony's........je weet waar je aan moet werken;-)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:52

dat is ook zo,de eigenaresse had betere begeleiding moeten geven.
ik kan me ook best voorstellen dat je het wil proberen

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 22:14

Het is ook echt niet zo dat ik nu denk dat ik kan zeggen dat ik op hoog niveau rijd ofzo en dat is ook niet mijn visie voor de toekomst, ik wil juist lekker gaan springen (waar ook een goede dressuur basis bij hoort, dat weet ik heel goed Knipoog ).
Het was ook niet mijn intensie om alle oefeningen er perfect uit te rijden, ik weet ook wel dat het nog lang en lang niet perfect is maar het is wel een mooie ervaring en ik ben de eigenaresse dankbaar dat ik er even aan mocht proeven..

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:28

Je kunt er echter alleen aan "proeven" mits ze goed uitgevoerd worden en dat is hier niet het geval.

yoda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:24

Ik vind het beeld wat we hier op de foto's zien echt verschrikkelijk!! sorry!

Maar, indd wat de meeste hier al vermelden de eigenaresse van dit paard had beter moeten weten en meer voor haar paard moeten kiezen inplaats van een te onervaren persoon ''de knopjes'' te laten uit proberen!

Het rijden: Probeer paarden in het algemeen iets losser telaten en meer van achteren naar voren te rijden en je lekker te strekken op een rug van een paard inplaats van in elkaar te duikelen.

Hoop je nog eens terug te zien op 1 van je eigen paarden/ pony's en dan verbetering te zien!

Edit: Heb even in je profiel gekeken. En hoe je daar rijd en voornamelijk op je eigen pony ziet er zo ontzettend veel beter uit als het paard in dit topic. Probeer wel recht op te blijven zitten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:55

Prachtig paard en super dat je de kans hebt gekregen om er op te rijden en er dus ook van te leren.
Persoonlijk had ik liever wat meer basisplaatjes gezien met meer ontspanning en een beter gebruik van het lichaam van het paard. Maar ik kan me wel indenken dat het erg aantrekkelijk is om te proberen om 'op de knopjes te drukken' als je eens op zo'n ver doorgeschoold paard mag rijden.
Nog wel even een opmerkinkje over je benadering naar paarden: ik denk niet dat het paard de kantjes er vanaf loopt. Ik denk dat een paard een ruiter nodig heeft die 'm optimaal kan laten presteren om dergelijke zware oefeningen te doen. Misschien is dat er eentje om eens over na te denken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:53

Moderatoropmerking:
En opnieuw berichten verwijderd die niet aan de nieuwe HAW regels voldoen, wellicht kan men de nieuwe regels even doorlezen alvorens te reageren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:11

feliciaa schreef:
@ magda_90: Waar let jij dan op als je naar het lichte contact kijkt? Op hoe het paard met zijn mond doet of op de teugels, ik zie namelijk op 4 foto's een teugel zonder boogjes en als je goed kijkt zie je op de andere foto's lichte boogjes in de teugels.. Dat hij zijn mond vaak open heeft komt dus waarschijnlijk door het bit en niet doordat ik te sterk inwerk. De stang staat vanzich zelf ook al best een beetje naar achteren..

http://pic90.picturetrail.com/VOL2341/1 ... 011780.jpg
Paard is kort in de hals en de mond staat open. Bij deze oefening (mits goed uitgevoerd) is zijn hoofd idd wat hoger vanwege de verzameling. Maar jij had ze een fractie langer kunnen zetten.

Ik weet niet precies wat voor bit het is, maar ik zie de stang meerdere malen vrij ver naar achteren (zo goed ik het kan zien op deze foto's), terwijl dat niet de bedoeling is.

Daarnaast is het wel een gewoonte van jou dat je mij steeds zit 'af te zeiken' als ik commentaar geef. Niet alleen hier maar ook met andere rijfoto's. Beetje iritant de laatste tijd Knipoog

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 13:30

Ik zeik niet alleen jou af, ik ben het gewoon niet eens met wat jij zegt, daar kan ik ook niks aan doen. Ik ben heel voorzichtig met hem wat mijn handen betreft, juist vanwege het bit. Dat hij zijn mond steeds open doet komt waarschijnlijk omdat het bit best wel dik is en hij maar een klein mondje heeft..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:32

Waarom wordt er dan meegereden Verward

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 13:35

dat moet je niet aan mij vragen, ik kan kiezen tussen een stang en trens waar hij vind ik niet zo fijn op loopt en waarbij hij dus ook heel veel in zijn mond heeft of met dit bit rijden.. Omdat ik vond dat hij op dit bit beter liep en ik hem met dit bit ook het minst in de weg zat had ik deze altijd in..

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:00

Nu rest mij nog een vraag:

Waarom zet je foto's op HAW als je het commentaar niet serieus neemt en dit de laaste x is dat je hem gereden heb?

Is het dan om te laten zien : kijk ik heb de oefeningen geprobeerd?!

Wat is de toegevoegde waarde nu dan?

Wij kunnen met die argumenten dan toch geen commentaar meer geven ?

Ik denk heel serieus dat je met heel veel tips iets kan vooral met betrekking op je houding maar in plaats daarvan zet je je alleen maar af?

Probeer dingen aan te nemen, en maak volgende een topic waar mensen je echt kunnen helpen, b.v met een paardje waarvan je zeker weet dat je daar nog eens een topic mee kan maken of de tips in uitvoering kan brengen.

???

Het laatste wat me te binnen schiet is als je de optie heb, neem dan eens zit les dat zal je goed kunnen helpen Knipoog

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 14:07

Voor de duizende keer: Het is niet dat ik niets met de tips doe. Ik geef het aan als ik het met dingen niet eens ben of ik leg dingen uit als ik er een rede voor heb dat ik dit deed. Ik heb me ook nooit afgezet tegen de tips over mijn houding. Ik weet dat ik er af en toe een beetje verklamd op zit, vooral op de momenten dat hij wat onder mij vandaan loopt en ik hem niet in zijn mond wil gaan hangen, dat dit fout is weet ik zelf ook wel, daar heb ik ook nooit iets over gezegd.
Het enige over mijn houding waar ik een weer woord heb gegeven is mijn te strenge handen want die heb ik op hem niet, maar dat heb ik ook al duizend keer uitgelegd geloof ik..

Mijn volgende topic kan nog wel een tijdje duren aangezien ik bijna nooit een goede fotograaf kan vinden..

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:19

ik vraag niet naar een duizendste uitleg Knipoog ik kan gewoon lezen

de enige tip is een zitles en volgende keer een topic starten waar je ook daad werkelijk iets heb aan het rijtechnische commentaar wat gegeven wordt. Omdat je het paard na het topic ook nog rijd... En sorry de handen kan ik op inkomen...

sylromans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:14

mooi paard echt een mooi ding ,alleen je moet recht op ziten en je gaf aan piaf bij de foto aangeeft maar ik zie totaal geen piaf of passage het ziet eruit als verzet hij drukt ze rug weg heel gespannen ziet het eruit ik zou het ook nog niet aangeven als het bij de basis nog niet helemaal goed zit maarja kan aangewerkt worden toch Haha!