Vw-nw: hoe laag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Vw-nw: hoe laag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 00:30

Fahyagemke: ook met lange teugels kun je een paard perfect terug rijden, zet je handen eventueel wijder maar NOOIT langer dan 1 pas. Dus even ophouden en weer handen bij elkaar en met je zit ritme aangeven. Steeds opbouwen en weer vw-nw vragen en volhouden Lachen Het is niet makkelijk en tot nog toe krijg ik het alleen maar voor elkaar bij paarden die het zelf al kunnen Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 07:01

Vw nw is voor mij op boeghoogte Ja
Wat hier op de foto's getoond wordt gaat meer richting halsstrekken (waarmee ik overigens ook mijn trainingen vaak begin) vind ik.

Voor mij is vw nw de trainingshouding, paard loopt gewoon gesloten en bij elkaar maar lager dan je in de proef wilt hebben.

Ik onderscheid dus halsstrekken - vw nw - oprichting. En dat kan dan nog in verschillende hoogtes maar dan hebben we het over centimeterwerk.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:39

voor mij is bij vw nw het niet uitmaakt hoe lag het hoofd is, als er maar contact is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:48

Ik denk dat dit een super manier is om een paard ontspannen te krijgen, zijn rugspieren goed te laten gebruiken en hem soepel te maken.
Vooral bij een jong paard zie ik dit heel graag, als ze zo lopen kan er namelijk geen spanning zijn.

Wil je echt aan het werk gaan dan zul je hem wel iets meer moeten oppakken aangezien oa verzameling niet mogelijk is in deze houding. Vanuit dat oogpunt bekeken zie ik dit ook meer als halsstrekken, net een tikje meer oprichting zorgt ervoor dat je wat meer aan het werk kunt.

Voor het losrijden, soepel maken en vooral het trainen van jonge paarden is dit onmisbaar.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 13:53

De meningen zijn duidelijk verdeeld. Ik vind dat vw-nw sowieso moet uitgaan van het zakken vanuit de schoft, dus paarden die daar nog oprichten vind ik al niet meer vw-nw.

Ik kan de opsplitising halsstrekken-vw-nw nog snappen, maar voor mij blijft deze hele lage houding iig een basiswerkhouding.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:27

Ik gebruik deze echt lage houding eigenlijk alleen bij het opstarten van het rijden en tussendoor bij een gelukte oefening als beloning en kleine pauze voor het paard en dan op het einde om af te sluiten, voor ik ga uitstappen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 17:15

Ja ik ook maar iets langer dan de meeste mss. Maar zeker in het begin vind ik dit wel een houding om naar te streven, terwijl ik soms het gevoel hebben dat mensen dit idd zien als halsstrekken en het hoogstens tussendoor eens in stap een rondje rijden of zo.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:25

Ik denk dat dat gewoon even kijken is naar wat voor paard je onder je kont hebt zitten?
Ik heb een paard gereden wat hartstikke scheef en teugelkreupel was, liep alleen bovenin in een houding dus daarbij heb ik heel veel werk gestoken in juist dat lange lage werk, want dat was moeilijk. Wrangler zou niks liever doen dan een uur zo te lopen, maar die moet juist kort en bij elkaar, in een langzaam tempo maar heel gedragen. Dat is bij ons het moeilijke punt. Die moet ik dus niet te lang en te veel op die manier rijden want voor hem voegt dat niks toe.
Tja, misschien een beetje nietszeggend antwoord van mijn kant Bloos maar je kent mijn motto: het maakt niet uit hoe je rijdt, als het maar effectief is Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 17:28

Ja das natuurlijk wel waar Ja

Maar..hoe zal ik het zeggen... ik denk gewoon niet dat je een paard correct kunt rijden als je hem niet eens in deze lage houding netjes voor elkaar krijgt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:20

Hangt gewoon van de bouw van het paard af,de ene strekt zijn hals met zijn neus over de grond en de ander komt niet verder dan boeghoogte.Zolang het van achter naar voor is,met het neusje eruit en aanleuning,is het goed.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:38

poes schreef:
Ja das natuurlijk wel waar Ja

Maar..hoe zal ik het zeggen... ik denk gewoon niet dat je een paard correct kunt rijden als je hem niet eens in deze lage houding netjes voor elkaar krijgt.

Maar in die lage houding is het met sommige paarden juist veel moeilijker om ze netjes voor elkaar te krijgen. Ik vind de foto's in het begin van het topic ook niet netjes voor elkaar, ik vind dat teveel op de voorhand.
Mijn paard loopt van nature graag wat langer in zijn lichaam, en heeft moeite met geslotenheid en dat laatste stukje verzameling voor het Z. Als ik hem eerst 15-20 minuten met zijn neus over de grond ga rijden krijg ik hem daarna echt niet even 1-2-3 goed op het achterbeen zoals ik hem in de ring wil hebben. Dan heeft hij daar echt geen zin meer in omdat vanuit die makkelijke houding ineens te moeten werken. Toen ik B-L reed kon ik wel zo laag losrijden, maar nu moet hij vanaf het begin meer op het achterbeen om hem goed te krijgen.
Natuurlijk vraag ik hem niet meteen helemaal bovenin in oprichting met losrijden, maar boeghoogte vind ik laag zat, en er zijn ook dagen dat ik hem meteen iets hoger pak, of juist iets lager dat is puur afhankelijk van hoe hij aanvoelt.
Hij mag halstrekken met losstappen, en na de training laat ik hem vaak ook een paar rondjes halstrekken voor het uitstappen, dit is dan ook een mooie controle of hij mijn hand naar beneden volgt, en of hij niet meteen gaat versnellen en op eigen benen loopt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 23:58

Maar vw-nw zo laag vind ik, mits correct gereden, echt geen gemakkelijke houding voor het paard hoor. Elk paard kan imo zover strekken maar het vraagt doorgedreven training en het is lastig. Maar das de visie die ik er tot nog toe op heb, is wel interessant hoe anderen het zien Ja
Fleurtje: jij rijdt iig veel en veel hoger dan ik Haha! dus ik geloof je wel als je zegt dat je liever op boeghoogte losrijdt.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 14:14

Een paard dat met de neus stofzuigt rijdt niet VWNW. Er gaat ook geen gymnastische werking van uit. Het paard gaat juist ontspannen, de gymnastisering is minimaal.

De neus is ter hoogte van de voorknie, daaronder heeft geen zin. De gymnadstische werking is maximaal als je in die positie de voet van het achterbeen voor de loodlijn van de lende-kruis verbinding (SI gewricht) weet te brengen bij het neerzetten van het achterbeen.

Alleen op die manier is de hefboom inwerking voor het aanspannen en ontspannen van de bovenlijn vanuit de achterhand maximaal.

Met een uitgestrekte hals met de neus thv de voorknie geeft maximale gymnastisering van de bovenlijn, echter deze inwerking gaat niet voldoende ver van voor naar achteren tot in de lendenstreek.

Daarom is de inwerking van de veel sterkere hefboomweking van de achterhand zo belangrijk.

Bovendien gymnastiseert het paard zichzelf zonder verkeerde inwerking van buitenaf op een harmonische manier.

Als de spierontwikkeling en gymnastisering harmonisch is, zal een paard ook harmonisch, dus zuiver bewegen of gaan.

Als je de hals op en afrolt dan werk je meer in op de hals zelf en op het schoudergebied. Deze inwerking geeft misschien wel een mooie hals en losheid in de voorhand, maar de inwerking is in de meeste gevallen niet harmonisch. Het paard zal onzuiver gaan en wat je ziet is mooie halsen, maar een onzuiver gaand paard en overdreven voorbeen gebruik.

VWNW is een van de manieren waarmee je een paard op een geweldige manier kan gymnastiseren en wel zodanig dat het paard hetzelf doet, er worden geen verkeerde spieren door het paard en ook niet door de ruiter gebruikt.....

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 14:29

Als een paard de hals onvoldoende strekt en te hoog houdt, dan houdt het paard nog vast, het paard laat niet los. Als de hals gestrekt iets moet zakken, dan is dat een beweging die elk goed gereden paard bijzonder graag doet, omdat het als beloning, ontspanning ervaren wordt. In deze houding ontspant en gymnastiseert het paard, zonder inwerking van buitenaf.....

Als je het hoofd iets wilt laten zakken, dan moet je het paard NIET LAGER instellen. Je zet het paard op een grote volte in draf in het natuurlijke tempo. Na een of twee voltes en op beide handen zal elk paard in de lengterichting loslaten en langer willen worden. Het paard zal loslaten en de hals uitstrekken en het hoofd verder laten zakken.... Elk gezond paard doet dat. Als het paard dat niet doet, bij de eerste reactie die goed lijkt, belonen.... Het paard weet niet wat hem overkomt. Een paard heeft dit na twee of drie keer, vaak eerder, direct door en als je dit consequent blijft doen, zal elk paard vanzelf de hals strekken en het hoofd op de goed manier laten zakken, met de neus voor de loodlijn en de neus op kniehoogte....

Als dat lukt kan je instellen....

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:20

Ik lees dit net na en zie dat ik een fout - bij het snelle inkloppen en niet nalezen - gemaakt heb.

Hierboven staat: De neus is ter hoogte van de voorknie, daaronder heeft geen zin. Het daaronder moet bij VWNW natuurlijk zijn daarboven heeft geen zin . Je probeert het paard eerst de hals te laten strekken en vervolgens het hoofd te laten zakken tot minimaal de voorknie.
Als het paard dit door heeft is de neus hoogte bij VWNW zo rond halverwege de voorknie en de kogel, dus zo rond halverwege de pijp van het voorbeen.

Als de neus ter hoogte van de kogel of lager komt, verdwijnt de aanspanning door de hefboomwerking van hoofd en hals via de schoft. Het paard laat los spant gymnastisch nog nauwelijks aan. Het hoofd en de hals komen dan steeds dichter bij de romp, daardoor wordt de hefboomwerking van hoofd en hals nagenoeg volledig teniet gedaan.

De bedoeling van VWNW is om de volledige keten lopend van de: nek, hals, schoft, rug, lenden, bekken, dijbeen, knie tot in het spronggewricht te gymnastiseren. Het paard moet volledig ontspannen zijn, zich dus mentaal volledig overgeven om met minimale inspanning in beweging VWNW te kunnen doen. Neerwaarts zonder Voorwaarts heeft geen zin. Voorwaarts is niet gewoon naar voren bewegen, maar dragen en stuwen, met goede ondersteuning van de massa vanuit de achterhand (zie boven). Doe je dit niet dan gaat het paard niet VWNW en wordt het nagestreefde doel niet bereikt.

De beweging van een paard komt uit de achterhand. De ontspanning, het loslaten en soepel worden van een paard verloopt vanaf de voorkant naar de achterkant volgens een bepaalde keten die reikt tot in de achterhand. De hoofd/halshouding is het belangrijkste lichaamsdeel om evenwicht in beweging te kunnen houden en heeft grote invloed op de bewegingsafwikkeling van het paard....

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:20

Wat ben ik toch altijd blij met jouw uitleg Goofy! Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 05:31

Goofy44 schreef:
Ik lees dit net na en zie dat ik een fout - bij het snelle inkloppen en niet nalezen - gemaakt heb.

Hierboven staat: De neus is ter hoogte van de voorknie, daaronder heeft geen zin. Het daaronder moet bij VWNW natuurlijk zijn daarboven heeft geen zin . Je probeert het paard eerst de hals te laten strekken en vervolgens het hoofd te laten zakken tot minimaal de voorknie.
Als het paard dit door heeft is de neus hoogte bij VWNW zo rond halverwege de voorknie en de kogel, dus zo rond halverwege de pijp van het voorbeen.

Hierbij stel je dus eigenlijk dat de normale trainingshouding en het opgericht rijden geen toegevoegde waarde heeft? Daar kan ik het toch niet mee eens zijn!
Vanuit het fysieke element kan ik het niet verantwoorden (ik hoop iemand anders wel?) maar vanuit de praktijk wel. Alleen al omdat diverse paarden correctere bespiering opbouwen in een hogere halshouding en rijtechnisch ook alleen verbeteren vanuit een houding die soms zelfs tussen traininghouding op boeghoogte en oprichting inzit.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:55

Wat je de normale trainingshouding en opgericht rijden noemt heeft zeker waarde. VWNW alleen is niet zaligmakend. Je bereikt daar een essentieel aantal voorwaarden mee (als je het goed doet) om een training van een paard goed te kunnen opbouwen.

Als je een paard dat niet lang en laag en voorwaarts gereden kan worden eerder in trainingsprofiel en oprichting rijdt, dan gaat er iets fundamenteels verkeerd. Het kan lijken alsof je progressie hebt, je loopt op een gegeven moment vroeg of laat vast. Als de fundering verkeerd is, is alles wat daarop gebaseerd zou moeten zijn erg fragiel.

Als een paard aangeeft dat iets moeilijk is en dat het andersom wel lukt, dan wil dat niet zeggen dat het goed is. Erger het kan van kwaad tot erger worden of het komt er later vanzelf uit....

Dat is niet alleen theoretisch zo maar helaas ook mijn langdurige praktijkervaring. Je mag of kan dat alleen niet vaak tegen een klant zeggen.... Ik doe dat wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:58

Volgens mij is dat afhankelijk van de bouw en het gebruik van het achterbeen van het paard.En het opgericht rijden heeft pas zin als je correct vw/nw kan rijden,want dan heb je ook verbinding en dan kun je iets meer gaan oprichten door de achterhand meer te gaan activeren.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 13:54

Oprichting vindt vanuit de achterhand plaats. Een van de voorwaarden is dat het paard het achterbeen voor het SI gewricht (voor de verbinding van het bekken met de lenden) op de grond kan plaatsen en de massa van het eigen gewicht kan dragen. Dit geldt onder alle voorwaarden, dus ook als de bouw van een paard niet optimaal of verkeerd is.

Oprichting door de reacties van de grond op de voorbenen te gebruiken om de voorkant voor het oog omhoog te brengen, is geen oprichting. Dat is "fake". M.a.w. het paard gebruikt het eigen lijf meer tegen zichzelf dan voor zichzelf. Een paard doet dit vaak omdat het verkeerd getraind en gereden wordt en omdat wij vinden dat het goed of mooi is. Als dit dan nog door jurering ondersteund wordt, dan ben je wel verkeerd bezig. Hoe een paard in elkaar zit weten ruiters helaas vaak niet en hoe het globaal samenwerkt ook niet. Als je dat een beetje door hebt, werkt dan aanzienlijk in je voordeel als ruiter maar nog meer voor je paard.

De aangegeven problemen zie je ook heel vaak bij paarden die worden ingereden, getraind en gereden voordat ze verkocht worden aan de volgende eigenaar. Het ziet er op het eerste gezicht allemaal goed uiit. Bij rijden na de aanschaf, komen dan vaak de problemen, die voorkomen hadden kunnen worden....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 14:22

Mee eens,er word teveel gekloot aan de voorkant.Oprichting etc. zit gewoon echt niet in een kop erop trekken.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:32

Bij mijn 3 jarige wordt niks anders gedaan dan een fijne reactie op het been verwachten, en dan laat hij zelf fijn los, hij mag niet gaan hangen in de teugels maar mag wel lekker zakken.. Als hij dan straks helemaal lekker door zijn lijf loopt, zien we wel weer verder.. met mijn vorige merrie heb ik het andersom gedaan en daar heb ik nu nog altijd spijt van... Vandaar de omslag bij mijn jonkie nu...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:41

Goofy44 schreef:
Als je een paard dat niet lang en laag en voorwaarts gereden kan worden eerder in trainingsprofiel en oprichting rijdt, dan gaat er iets fundamenteels verkeerd. Het kan lijken alsof je progressie hebt, je loopt op een gegeven moment vroeg of laat vast. Als de fundering verkeerd is, is alles wat daarop gebaseerd zou moeten zijn erg fragiel.

Dan zijn wij het daarin helemaal eens Haha!

Maarrrr, ik ben persoonlijk ook niet gelukkig met een paard dat wel lang en laag kan lopen maar dat niet meer opwaarts en gesloten gereden kan worden (en dan heb ik het nog niet over echte oprichting).

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:55

Met VWNW en andere oefeningen kan je een paard voldoende sterk, lening, los en soepel maken om het paard opwaarts en gesloten te kunnen rijden. Als dat niet lukt of te moeilijk gaat moet de oorzaak hiervan bepaald worden en daaraan gewerkt worden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 23:14

Zo goofy, blij dat je je komt tonen hier Ja Ik ben het eigenlijkw el eens met je uitleg: dus eigenlijk toch lager dan boeghoogte maar hoger dan de kogel is ideaal (mits goed voorwaarts zijn uiteraard)? Dat klinkt me wel logisch ergens Ja