Haf Iris @ Work in Anky Navy

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Binckydenice

Re: Haf Iris @ Work in Anky Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:07

Naar mijn mening zit je zadel erg ver naar voren. Ik vindt je houding erg netjes, weinig op aan te merken, alleen die slof... Die slof is link om zo te gebruiken en daar is het echt niet voor bedoeld. Om in te grijpen ben je op deze manier zeker te laat... Voordat je hem weer in je handen hebt staan je paard al 100 meter verder met alle gevolgen van dien. Gebruik dan een bijzetteugel of elastiek, deze zit vast en hoef je zelf niets in je handen te houden...

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:09

Als je de slof niet nodig hebt, haal hem er dan af. Je kunt zeggen wat je wilt, maar door dit slofgebruik kunnen er echt ongelukken gebeuren. Paarden kunnen rare bewegingen maken en reken maar dat jouw paard er met zijn been in kan komen te zitten. Houd hem dan of vast, of haal hem er helemaal af. Lijkt me ook niet echt een probleem als je hem tóch niet nodig hebt. Lachen
Probeer je ellebogen netjes in een knik te houden en je bovenarmen meer naast je lichaam (op sommige foto's lijkt het net alsof je de kippendans doet Lachen ), als je je ellebogen netjes buigt zal je ook een minder strenge hand krijgen. Want het lijkt op de foto's alsof jij je armen helemaal vast zet.

Mooi dier heb je trouwens. Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:10

Ik moet zeggen dat ik me goed voor kan stellen dat je het zo doet met de slof. Hij zit niet te strak Knipoog je kunt hem erbij pakken als het nodig is maar je loopt niet het risico om onbewust toch te veel druk erop te zetten.
Ik denk dat het risico van verstrikt raken hier net zo groot is als 'normaal' bij paardrijden: namelijk vooral als de ruiter eraf gevallen is en de teugels helemaal loshangen. Anders kun je het als ruiter heel makkelijk voorkomen en gebeurt het niet zo maar.

Wat betreft het rijden, je geeft aan dat nageeflijkheid een lastig punt voor je is. Ik denk dat het kan schelen als je je handen iets hoger houdt, een cm of 10 boven de schoft en voor je buik. Als je dan ook je ellebogen en polsen buigt, heb je iets meer bewegingsvrijheid en kun je zowel makkelijker meegeven als je handen op z'n plek houden als het nodig is. Dit maakt het voor de pony meestal makkelijker om na te geven. (En ik verwacht dat het dan geen groot probleem meer zal zijn, jullie zitten best heel dicht in de buurt. Ja )

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 13:16

Bedankt allemaal!
En Shadow jij begrijpt mij Tong uitsteken

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:23

Van de slof is nu wel genoeg gezegd denk ik, maar die neusriem zit echt heel slecht Nagelbijten / Gniffelen zo zitten de ringetjes op het jukbeen wat hem echt enorm veel pijn doet als hij zijn mond open wil doen. Als er een bult bij zijn neus zit kan je beter even zonder neusriem rijden Knipoog

Verder zie ik vooral wat veel spanning in de fotos, probeer niet te veel bezig te zijn met het nageeflijke, lekker loslaten in het lijf, veel overgangen, voltes sluiten en openen... dan komt dat allemaal vanzelf wel goed Ja

en een paard hou je niet tegen op een slof als hij gaat gaan lopen een paard gaat weg als die wegwil, dan mag je dr nog alle bitten en hulpteugels van de wereld aanhangen... een slof heeft een ander doel, vraag anders eens of je lesgever je het wil uitleggen hoe hij graag heeft dat jij hem gebruikt ( dus neem je slof gewoon eens mee naar de les, als je hem dan toch wil gaan gebruiken Knipoog )

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 13:30

Nou ik weet dat die neusriem te hoog zit maar ze heeft een bult zoals ik al had gezegt en zonder neusriem ging opzich wel alleen dan deed ze haar mond wagenweid open en dat was niet echt een zicht maar als die bult weg is doe ik hem weer lager

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:35

Heel gave kleur haf! *LOL*

Slof is al genoemd,

Plaatst je zelf het zadel zover naar voren,of gaat dat vanzelf?
Zoals het nu ligt is het heel hinderlijk voor je pony

Verder zie ik heel veel spanning in zijn lijf en loopt hij erg op de voorhand
Misschien eens izijn spieren echt los laten maken, en je zadel zou ik zeker even na laten kijken als deze twee dingen opgelost zijn zal het rijden ook een stuk makkelijker gaan.

Heel veel succes! Lachen
Laatst bijgewerkt door taffy op 25-06-08 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 13:36

Je bedoeld haar laten kraken?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:39

Dat kan ook helpen maar is weer heel anders dan spieren los maken.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:41

dunesjka : als ze haar mond wagenwijd opendoet dan wil dat zeggen dat ze pijn heeft... die pijn gaat heus niet weg door haar neus toe te snoeren Knipoog

Ik zou er eerlijk gezegd eens een tandarts, fysiotherapeut en een zadelmaker bij halen Knipoog

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 13:44

Tandarts is net geweest en de is begin april gekraakt.. En volgende me instructrice was het ook deels klieren want ze deed het niet constant en nu doet ze het niet meer en daar ben ik erg blij mee

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:44

Suusje92 schreef:
ik zge enit dat hijt e klein is dat hij te hoog xit maar tja op die eusriem nou de hele tijd op die bult hebben is ook neit fijn Tong uitsteken

Wow, wat staat hier dan?????

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 13:45

Tja ik kon eruit begrijpen dat de neusriem te hoog zat haha Tong uitsteken

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:45

De mond opendoenis een uiting van pijn... maar zo te zien ga je al heel dit topic in op alle tips die gegeven worden.
Als je geen tips wil plaats je je fotos op ITP ... lees even de regels door

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 13:47

Ik wil wel tips en die krijg ik ook en dat accepteer ik ook.. Anders ga heb ik vandaag toch ook niet zonder slof gereden etc. En over bepaalde dingen zijn er ook redenen en dat vertel ik dan ook.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:49

Dunesjka schreef:
Tandarts is net geweest en de is begin april gekraakt.. En volgende me instructrice was het ook deels klieren want ze deed het niet constant en nu doet ze het niet meer en daar ben ik erg blij mee

Paardentandarts is een vrij beroep,iedereen kan zich zo noemen,dus hopelijk heb je er wel een erkende paardentandarts bijgehad.

Het is heel logisch dat je een tandarts erop vertrouwd dat hij weet wat hij doet maar toch erg zonde als hij niet goed werkt en je denkt dat het niet aan zijn tanden kan liggen,want er is toch een tandarts bijgeweest........

Al hoeft dit in jou geval natuurlijk niet op te gaan Lachen

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 13:50

We hebben een erkende paardentandarts gehad Knipoog Hij komt tenslotte altijd bij ons. En hij heeft mij laten voelen voor en na het vijlen dus ik weet wat hij gedaan heeft Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:27

Misschien is er dan iets anders aan de hand, ik rijd mijn paarden zonder neusriem en die doen hun mond echt niet wagenwijd open. Zou het kunnen liggen aan het feit dat je veel te hard bent met je handen? Dat is nl. wat ik heel duidelijk zie, ook aan de mond van je paard. Dus als je nou eens gaat proberen om zonder slof en zonder neusriem je paard weer zo te krijgen dat hij doet wat je wil ben je op de goede weg. Met dwangmiddelen maak je het probleem steeds groter. Overigens is een neusriem en zeker degene die jij gebruikt ook een ( niet zachtzinnig) hulpmiddel (= lees dwangmiddel!).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:34

Ik rijdt ook een haf en dat is ook een pijlsnel drammerig ding.... 'I feel your pain' zal ik maar zeggen Knipoog
Ik heb echter juist besloten alles eraf te halen, soms zelfs zonder bit te rijden, de rust erin te brengen en zoveel mogelijk te werken op zit.
Dit zal op de lange duur een beter resultaat geven, dan het nu even snel afdwingen... Ik sta versteld van het effect dat deze aanpak heeft!
En eerlijk is eerlijk, een goede instructeur die ook denkt aan resultaat 'op lange termijn' is hierbij een gouden greep!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:46

Paljassofie schreef:
De mond opendoenis een uiting van pijn...

Kan het ook zo zijn dat je paard het bit niet prettig vind?Of juist mss te dik is,dan willen ze de mond ook wel eens open doen.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:23

ElCid schreef:
Misschien is er dan iets anders aan de hand, ik rijd mijn paarden zonder neusriem en die doen hun mond echt niet wagenwijd open. Zou het kunnen liggen aan het feit dat je veel te hard bent met je handen? Dat is nl. wat ik heel duidelijk zie, ook aan de mond van je paard. Dus als je nou eens gaat proberen om zonder slof en zonder neusriem je paard weer zo te krijgen dat hij doet wat je wil ben je op de goede weg. Met dwangmiddelen maak je het probleem steeds groter. Overigens is een neusriem en zeker degene die jij gebruikt ook een ( niet zachtzinnig) hulpmiddel (= lees dwangmiddel!).

het is een hulpmiddel als het gebruikt wordt zoals het gebruikt moet worden en je er goed mee om kan gaan. alleen veel mensen gebruiken het als dwangmiddel(maar denk ook wel dat je zoiets bedoelt)

maar mijn paard, die wil zijn mond ook wel eens openen, maar dat is het strakhouden, als hij er doorheen is, dan doet hij zijn mond weer dicht, dus is geen pijn. (is laatst ook naar de tandarts geweest) het KAN pijn zijn, maar er kunnen ook andere oorzaken zijn.

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 15:26

Nou ik hou er alles gewoon aan als je het niet erg vinden Knipoog Maar ik probeer wel ontspannender te zijn en losser te rijden.. Dus niet met een te strenge hand. En ik merk nu al dat het veel meer effect heeft.. en me slof is er al af..

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:43

akci schreef:
Paljassofie schreef:
De mond opendoenis een uiting van pijn...

Kan het ook zo zijn dat je paard het bit niet prettig vind?Of juist mss te dik is,dan willen ze de mond ook wel eens open doen.

als een paard een bit niet heel fijn vind (te dik, te beweeglijk, te klein... ) dan is dat meestal omdat het hem stoort/ pijn doet... waarom vind jij bepaalde schoenen niet goed zitten? als de pasvorm niet goed is en ze je pijn bezorgen Knipoog

ook strak houden omdat ze er nog niet helemaal door zijn imo een soort pijnuiting, maar dan spierpijn oid...

Favodres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:02

De aanleuning is zeker een probleem hier. Ik denk dat jij vanaf de foto te zien tenminste dat je veel druk geeft. Niet dat je je handen helemaal vast zet , maar gewoon teveel druk hebt. Ik denk dat je beter een beetje kan gaan spelen een beetje kneden links en rechts wil wel eens helpen. En goed kuitdruk geven Lachen Ook vind ik dat het zadel te ver naar voren ligt mag wel een stukje achteruit. En over de neusriem het lijkt wel of ie best wel strak zit misschien een gaatje losser ?

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:05

Dit paard doet vast zijn mond open vanwege de pijn.
Zoals ik al zag rijdt ze met een Correctiebit en als je sterk bent en gaat lopen trekken met je handen werkt het bit ook ontzettend scherp in de mond van het paard. Dan rijdt ze ook nog eens met een slof(die dan gelukkig niet wordt gebruikt) & mexicaanse neusriem.

Ik vind het niet zo gek dat het arme paardje zijn mond steeds open doet en hartstikke sterk + gespannen is. Lachen
Ik zal een normaal bitje in doen als je niet met het bit overweg kan, een normale neusriem en die slof kan ook helemaal af.
Niet gaan trekken met je handen maar drijven met je benen en af en toe een kneepje + ruimte geven om te kijken of ze je hand wilt volgen.
Je paardje lekker ontspannen laten lopen en goed van achter naar voren rijden, dan wordt ze vast ook véél minder sterk en een stuk rustiger!