Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

), als je je ellebogen netjes buigt zal je ook een minder strenge hand krijgen. Want het lijkt op de foto's alsof jij je armen helemaal vast zet.
je kunt hem erbij pakken als het nodig is maar je loopt niet het risico om onbewust toch te veel druk erop te zetten.
)
zo zitten de ringetjes op het jukbeen wat hem echt enorm veel pijn doet als hij zijn mond open wil doen. Als er een bult bij zijn neus zit kan je beter even zonder neusriem rijden
een paard gaat weg als die wegwil, dan mag je dr nog alle bitten en hulpteugels van de wereld aanhangen... een slof heeft een ander doel, vraag anders eens of je lesgever je het wil uitleggen hoe hij graag heeft dat jij hem gebruikt ( dus neem je slof gewoon eens mee naar de les, als je hem dan toch wil gaan gebruiken
)

Suusje92 schreef:ik zge enit dat hijt e klein is dat hij te hoog xit maar tja op die eusriem nou de hele tijd op die bult hebben is ook neit fijn
Dunesjka schreef:Tandarts is net geweest en de is begin april gekraakt.. En volgende me instructrice was het ook deels klieren want ze deed het niet constant en nu doet ze het niet meer en daar ben ik erg blij mee
Hij komt tenslotte altijd bij ons. En hij heeft mij laten voelen voor en na het vijlen dus ik weet wat hij gedaan heeft
Paljassofie schreef:De mond opendoenis een uiting van pijn...
ElCid schreef:Misschien is er dan iets anders aan de hand, ik rijd mijn paarden zonder neusriem en die doen hun mond echt niet wagenwijd open. Zou het kunnen liggen aan het feit dat je veel te hard bent met je handen? Dat is nl. wat ik heel duidelijk zie, ook aan de mond van je paard. Dus als je nou eens gaat proberen om zonder slof en zonder neusriem je paard weer zo te krijgen dat hij doet wat je wil ben je op de goede weg. Met dwangmiddelen maak je het probleem steeds groter. Overigens is een neusriem en zeker degene die jij gebruikt ook een ( niet zachtzinnig) hulpmiddel (= lees dwangmiddel!).
Maar ik probeer wel ontspannender te zijn en losser te rijden.. Dus niet met een te strenge hand. En ik merk nu al dat het veel meer effect heeft.. en me slof is er al af.. akci schreef:Paljassofie schreef:De mond opendoenis een uiting van pijn...
Kan het ook zo zijn dat je paard het bit niet prettig vind?Of juist mss te dik is,dan willen ze de mond ook wel eens open doen.

Ook vind ik dat het zadel te ver naar voren ligt mag wel een stukje achteruit. En over de neusriem het lijkt wel of ie best wel strak zit misschien een gaatje losser ?