Pony wil niet achter in de bak komen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AliesMeijer

Re: Pony wil niet achter in de bak komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:28

*maakt een tekening-uitleg* Vork

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 21:33

aliesjeh schreef:
*maakt een tekening-uitleg* Vork

wij wachten af Lachen

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:35

Afbeelding
Clown ik bedoel dus dat je dus
*eerst voltes gaat rijden die steeds iets dichter naar het 'enge' toegaan.
*(paard stopt en gaat bijna achteruit lopen) jij neemt je *op de tekening* rechter teugel aan en brengt je pony door middel van stelling uit evenwicht, geeft been en je paard moet wel gaan lopen. zo ben je weer een klein stukje dichterbij.
dat heel vaak herhalen tot ook je paard er zat van is Knipoog
hihi

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:39

Mijn enge gedeelte ziet er iets anders uit. Het deel van jouw tekening, + de hoefslag van die helft van de bak. Clown
Maar als ik dat doe zoals jij neerzet (wel heel erg bedankt!) dan laat ze zich óf die kant niet eens opdraaien, en dan kan je lopen trekken of duwen wat je wilt. óf ze gaat dan al gelijk stil staan. en na dat stilstaan achteruit. óf als je haar wel om krijgt, ook stilstaan en achteruit.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 21:39

aliesjeh schreef:
Afbeelding
Clown ik bedoel dus dat je dus
*eerst voltes gaat rijden die steeds iets dichter naar het 'enge' toegaan.
*(paard stopt en gaat bijna achteruit lopen) jij neemt je *op de tekening* rechter teugel aan en brengt je pony door middel van stelling uit evenwicht, geeft been en je paard moet wel gaan lopen. zo ben je weer een klein stukje dichterbij.
dat heel vaak herhalen tot ook je paard er zat van is Knipoog
hihi

Nou, we gaan het in elk geval proberen Lachen
bedankt hoor Knipoog

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 21:41

absque_dubio schreef:
Mijn enge gedeelte ziet er iets anders uit. Het deel van jouw tekening, + de hoefslag van die helft van de bak. Clown
Maar als ik dat doe zoals jij neerzet (wel heel erg bedankt!) dan laat ze zich óf die kant niet eens opdraaien, en dan kan je lopen trekken of duwen wat je wilt. óf ze gaat dan al gelijk stil staan. en na dat stilstaan achteruit. óf als je haar wel om krijgt, ook stilstaan en achteruit.

de mijne ook,, meestal..
niet altijd, ligt eraan hoe eng het is Clown

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:41

haha graag gedaan! ik hoop dat het lukt!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:43

Waar mijn pony staat hebben we ook last van zo'n plek, daar staan voor de helft van de bak bomen met een schutting er tegenaan, vooral als het waait krijg je daar wervelwindjes, onder de schutting door vooral en het kraakt en piept. Ik heb er 12 paarden gereden, ze hebben er allemaal last van. Ook als het niet waait, want dat is ze dan lekker ingeprent Clown
Gelukkig is de bak 30x40, hou ik altijd nog een bak van 25x40 over Haha!
Ben er al 6 jaar mee bezig, ik hoop dat er goeie tips binnenkomen die ik zelf nog niet geprobeerd heb Nagelbijten / Gniffelen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:44

Het getekende verhaal is een goeie methode hoor!
Nog wat aanvullende opmerkingen; begin aan de veilige kant (zoek het gevecht dus niet op) en zet haar daar dan goed aan het werk: oefeningetjes, overgangen. Liever niet stappen maar draven. Neem elk moment het initiatief en geef haar geen seconde de tijd om na te denken of iets eng zou kunnen zijn. Heel leidend rijden, vooral niet afwachten of ze misschien zou schrikken. Houd continu haar aandacht vast (bijv. extra ophoudinkjes), ze mag zich niet laten afleiden!
Als ze flink aan het werk is, kan je de volte gaan verschuiven.
Ook dan aan het werk houden met tempowisselingen enz zodat ze niet de tijd krijgt om op het idee te komen dat het weleens eng zou kunnen zijn.

N.b. dat betekent dat je zelf vooral niet moet focussen op de plek die misschien eng is. Enge plek? Welke enge plek?
Als je zelf anticipeert op een schrikreactie, komt hij er ook gegarandeerd.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 22-06-08 21:45, in het totaal 2 keer bewerkt

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 21:44

Haha, ja zo ben je ook wel even bezig..
Wij hebben gelukkig geen wervelwindjes.. maar wel bakkabouters Clown

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:45

Valt mee hoor, het kan heel snel gaan.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 21:46

beantsje schreef:
N.b. dat betekent dat je zelf vooral niet moet focussen op de plek die misschien eng is. Enge plek? Welke enge plek?
Als je zelf anticipeert op een schrikreactie, komt hij er ook gegarandeerd.

Na al die reacties van hem vind ik het toch wel spannend om daar heen te rijden.
Het er niet op focussen is dus erg moeilijk..

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:47

Haha ja, het ligt er idd aan hoe eng het deze keer is. De ene keer kan ik er aan de hand gewoon langslopen, de andere keer kost het wat meer moeite. De ene keer kan ik ohz in meer bak rijden, en de andere keer bijna nergens meer.
Heel intensief werken gaat moeilijk als je net een grote volte kan maken.. Ik heb ook wel eens gedaan dat ik eerst een stukje had buitengereden, en daarna de bak in, en was het serieus gewoon vergeten (had verwacht dat het over was), en liep lekker met een lang teugeltje, en na een paar meter kwamen we dus op het enge gedeelte en daar begon het weer.
idd, nu focus ik me er ook elke keer op. Niet doen is ook niet mogelijk.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:48

ik ken het hoor!
Praat maar onzin tegen je paard en jezelf, dat helpt. Bijv. 'nu gaan we in de richting van de bikskar, dat is fijn he?'
(ok klinkt idioot maar het helpt jezelf ontspannen en een lage rustige stem is ook goed voor je paard)

Even als voorbeeld; ik verstijfde weleens bij een grote rode container. Mijn paard ook. Totdat ik las dat paarden de kleur rood niet eens kunnen zien...nu loopt mijn paard er zonder blikken of blozen langs.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:49

Is het niet zo dat je zelf ''bang'' bent geworden omdat je pony/paard daar is geschrokken? hier heb ik ook vaak last van (stiekum) en dan vertikt ze ook om er langs te gaan Knipoog

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:50

Heeft het niet te maken met dat je weet dat je pony het eng vindt en daardoor zelf al gespannen gaat zitten? Want zonder ruiter gaat het prima. Probeer het anders eens met iemand anders erop, die nog niet (precies) weet wat jouw pony gaat doen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 21:51

angelaatjuh schreef:
Is het niet zo dat je zelf ''bang'' bent geworden omdat je pony/paard daar is geschrokken? hier heb ik ook vaak last van (stiekum) en dan vertikt ze ook om er langs te gaan Knipoog

Ja, ik vind het wel redelijk eng om het te gaan proberen, aangezien de mijne echt een schijterd is van alles en nog wat..
En mijn pony voelt dat heel goed aan.. dus het kan ook gewoon aan mij liggen..
Het ligt ook waarschijnlijk aan mij als ik erzo over denk..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 21:52

Ukkiee schreef:
Heeft het niet te maken met dat je weet dat je pony het eng vindt en daardoor zelf al gespannen gaat zitten? Want zonder ruiter gaat het prima. Probeer het anders eens met iemand anders erop, die nog niet (precies) weet wat jouw pony gaat doen.

Dat zou ik eens kunnen doen, maar dan ben ik weer bang dat hij iets gaat doen zodat diegene eraf valt..
Ik haal de gekste dingen in mijn hoofd, terwijl hij het niet eens doet..
Maar dan zeg ik altijd tegen mijzelf: tja, het kan gebeuren, het kan gebeuren en dan vind ik het toch wel eng..
Er zijn trouwens maar heel weinig mensen die op Aaron durven rijden, vanwege zijn geschiedenis verhaal..

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:53

Nou ik ben wel degelijk bang ja, heb jij dat niet als je paard je het gevoel geeft dat ze zich elk moment naar achter kan laten vallen? Geen fijn gevoel..
Ik heb lief gedaan, rustig, lopen schreeuwen, boos geworden, echt álles geprobeert, en toen de hoop opgegeven en het rijden op niks gezet. Toen zijn we alleen nog maar wezen 'spelen' in de bak, aan de hand aan het oefenen geweest, en heb ik haar laten vrijspringen. Op het begin was het elke keer weer moeilijk om haar erlangs te krijgen, maar dat ging meestal snel weer beter. Helaas is mn pony nu hoefbevangen, en kan ik nu niks proberen. Maar als ze weer kan lopen, gaat de andere eigenaar erop met slof. De andere eigenaar heeft haar vroeger ook met slof gereden, en daar schijnt ze goed op te reageren. Dus ik schuif mijn probleem eventjes naar een ander toe, want ik raak er echt gefrustreerd van, en ook helemaal onzeker over mn eigen kunnen. Bloos

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:56

_Nancy schreef:
angelaatjuh schreef:

Ja, ik vind het wel redelijk eng om het te gaan proberen, aangezien de mijne echt een schijterd is van alles en nog wat..
En mijn pony voelt dat heel goed aan.. dus het kan ook gewoon aan mij liggen..
Het ligt ook waarschijnlijk aan mij als ik erzo over denk..

Ik heb daar dus ook last van, nu valt het wel mee in de bak, maar wil ik naar buiten word het 1 ramp Bloos
Misschien helpt het ook als je tegen je pony gaat praten word je zelf ook rustiger van maar helpt vaak ook niet altijd..
andere manier: intensief rijden en dan zelf een stukje die kant op rijden en focus je dan bijvoorbeeld op 1 bepaald iets.. of laat iemand je even goed les geven (bijv. vriendin) echt lekker streng en veel oefeningen laat doen zodat je die enge plek even vergeet en zo toch stiekum naar die plek gaan Knipoog

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:57

En als je dat angstige gevoel, onzekerheid, woede etc. al lang voorbij bent?
Vorige week reed er voor het eerst een pony in die bak met 20 jaar ervaring en die sprong ook een meter in de lucht, terwijl we die ruiter niets verteld hadden over dat hek. Zou het dan toch komen omdat er wind onder de schutting doorkomt wat tegen hun benen aankomt?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 21:58

absque_dubio schreef:
Nou ik ben wel degelijk bang ja, heb jij dat niet als je paard je het gevoel geeft dat ze zich elk moment naar achter kan laten vallen? Geen fijn gevoel..
Ik heb lief gedaan, rustig, lopen schreeuwen, boos geworden, echt álles geprobeert, en toen de hoop opgegeven en het rijden op niks gezet.

Dat wat nu dikgedrukt is heb ik nu..
Het is zo frustrerend dat hij het gewoon niet doet ohz..
Terwijl hij het in de hand wel gewoon doet..

Hij voelt mijn angst dan, en dan gaat hij waarschijnlijk in verzet..
Hoe kan ik over mijn angst heen komen?
Als dat misschien over is, dan doet hij het misschien wel??

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 21:59

angelaatjuh schreef:
Ik heb daar dus ook last van, nu valt het wel mee in de bak, maar wil ik naar buiten word het 1 ramp Bloos
Misschien helpt het ook als je tegen je pony gaat praten word je zelf ook rustiger van maar helpt vaak ook niet altijd..
andere manier: intensief rijden en dan zelf een stukje die kant op rijden en focus je dan bijvoorbeeld op 1 bepaald iets.. of laat iemand je even goed les geven (bijv. vriendin) echt lekker streng en veel oefeningen laat doen zodat je die enge plek even vergeet en zo toch stiekum naar die plek gaan Knipoog

Praten tegen paarden vind ik vrij moeilijk, dan heb ik het idee dat ik nog zenuwachtiger wordt..
Ik zeg wel altijd braaaf, goed zo oid..
Maar echt een verhaal tegen hem vertellen vind ik moeilijk..

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:02

is je pony eigenlijk normaal wel gewoon helemaal goed aan het been? of moet je eerst 3 keer drijven voordat hij het tempo verhoogt?

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:02

_Nancy schreef:
angelaatjuh schreef:

Praten tegen paarden vind ik vrij moeilijk, dan heb ik het idee dat ik nog zenuwachtiger wordt..
Ik zeg wel altijd braaaf, goed zo oid..
Maar echt een verhaal tegen hem vertellen vind ik moeilijk..

oké ja heb ik ook wel is! weet je wat nog meer helpt! als je bang bent Haha!
Liedjes in je hoofd of zachtjes zingen! kalmeer je zelf van (wel rustig liedje Sigaar ) en je paard ook als je het zachtjes doet Ja
ik ging altijd vrolijk zingen als ik een beetje bang was: papagaaitje leef je nog ija deja papagaaitje leef ija ho oid Vork