Bokken bij aanspringen galop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:46

Zoals ik al zei, maar helaas is weggehaald (hoezo ??)

Duhh.. valt het kwartje ?!
Blijkbaar nog niet..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 21:36

Je schat me wel erg laag in. Ik rijd nu zo'n 10 jaar paard en heb echt wel wat meegemaakt. Ik weet wat de hulpen zijn en kan ze ook uitvoeren. Ik vind niet dat je kan oordelen over mijn rijkunsten terwijl je me nog nooit hebt zien rijden.
Het gaat hier om een paard dat ik pas sinds zo'n 6 weken rij. De eigenaar en ik zijn overeen gekomen dat het beter is als ik het paard eerst ken voordat ik les ga nemen.
Bokken heeft ze bij haar nog nooit gedaan en doet dat bij mij wel. Het is duidelijk uitproberen.
Op het moment dat ik haar voorwaarts rij, wordt het een racepartij en blijft het bokken wel achterwege. Op het moment dat ik haar terug nam en nog een keer de hulpen geef, gebeurde hetzelfde.

Het is nu (sinds een week) niet meer voor gekomen. Ik heb dan ook het idee dat het puur uitproberen was van haar kant en dat ze me nu heeft geaccepteerd. Ze deed namelijk nog wel meer dan alleen bokken!

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 08:57

Hee Amanda,
Dit komt me zeer bekend voor!

Ik had vanwege mijn chemokuren een tijd niet gereden en Cerise alleen af en toe licht gelongeerd, of lekker los laten lopen, en verder had ze 'vakantie in de wei'. Tong uitsteken

Toen ik haar vorige week weer wilde rijden was het ook bokken in de galop...
Ondanks dat ik haar van tevoren had gelongeerd, en mevrouw haar joligheid al kwijt was.
Het was dus gewoon verzet van haar kant, ff lekker uitproberen of ze onder het werk kon uitkomen.
Want heel begrijpelijk voelde ze behoorlijk haar spieren! *LOL*

Ik probeerde haar met een tikje v.d. zweep na elke bok te straffen, maar ze ging behoorlijk lang door, en ik ben heel gauw buiten adem door mijn longen die niet in orde zijn... Frusty
Gelukkig kon ik haar overtuigen en zodra het goed ging mocht ze weer ff aan de lange teugel stappen. Kon ik ook ff uitrusten... Haha!

Dinsdag en woensdag echter ging het al helemaal zonder bokken, echt supergoed!
Ik heb tijdens de galop met heel lief stemmetje enthousiast aangemoedigd: "Braaf.... gá maar door...góed zo... Braaaaf....góed zo!"

En niet te lang doorgegaan, zodra ik voelde dat ze iets minder 'enthousiast galoppeerde' zeg maar, was ik haar net voor en nam haar terug in draf, nog voordat ze zelf ging proberen terug te vallen.

De dag erop (woensdag) heb ik haar nog net ff een half rondje langer laten galopperen (ze wilde terug vallen maar ik spoorde wat aan) en toen met de stem uitgebreid beloond naderhand nog in stap.
Heel toevallig had ik nog wat lekkers in mijn zak dus kreeg ze een snoepje, wat ik eigenlijk tijdens het rijden zelden doe. Knipoog

Amanda heel veel succes met dit 'nieuwe' paard en geniet ze nu het zo goed gaat! Lachen