Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Lowara schreef:hestejente schreef:Coole pony!![]()
De ruiter mag wat mij betreft de knieen nog wat meer aanleggen, zo kan ze makkelijker de benen lang maken en ontspannen. Daarnaast komt ze op foto 5 te ver uit het zadel, wat niet bijdraagt aan een ontspannen bovenlijn. Succes vast in het L!
zal ik je vertellen dat dit ook al op de coupon stond? dat er te hoog werdt lichtgereden? ik had nog nooit gehoord dat dit een ' probleem" kon zijn of dat je op die manier fout kon lichtrijden.
iemand enige tips om dit af te leren ( mjah.. minder hoog lichtrijden natuurlijk)
maar na een paar jaar wen je jezelf natuurlijk aan om op een bepaalde manier licht te gaan rijden, dus we staan zeker open voor oefeningen die kunnen bijdragen dat er minder hoog lichtgereden wordt.

: als je lichtrijdt doe je dat met de beweging van het paard mee, niet gaan staan en dan weer zitten, dan beweeg je uit jezelf en als je dat niet toevallig heel goed synchroon met je paard kunt spant hij alleen maar aan. Laat je gewoon ietsjes omhoog wippen door de bewegingen van het paard, dus niet overdreven je enkels, knieen of beenspieren gebruiken, is helemaal nergens voor nodig. Wat je dus eigenlijk doet is jezelf met zo weinig mogelijk spanning waar dan ook (anders werkt het niet) zo min mogelijk moe maken, het paard doet de helft van het werk (waardoor je een klein stukje wordt opgegooid) en jij doet de andere helft (zachtjes weer terug in het zadel) Zo kun je ook beter met je paard meebewegen, niet statisch sta-zit-sta-zit maar samenspel in de combinatie. Wat ik ervan merk, behalve dat het er mooier uitziet, is dat je ook een stuk beter in balans blijft als je niet te ver uit je zadel komt.