CubaLibre @ trainingswork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimi_

Re: CubaLibre @ trainingswork

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:40

Leuk paardje!
Het lijkt alleen wel of je soms iets teveel spanning op je teugels zet. En ook dat je iets te weinig in het zadel zit zegmaar, maar dat kan ook een moment opname zijn Knipoog

Ziet er leuk uit! Haha! Veel succes verder!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:12

Oke uitleg is duidelijk, bedankt daarvoor. Misschien is het een optie om een filpje te maken. foto's is altijd moeilijk te beoordelen om dat het met recht moment opnames zijn. Als ik je zo aan de hand van deze foto's een tip wil geven zou ik het paardje toch wat meer in de bovenlijn willen zien. Iets een tikkie meer over de rug. Wat helpt is heel varierend te rijden in je hoofd hals houding.

Constant bezig blijven met vloeiende overgangen en zo aan het werk houden dat ze niet de kans krijgt om te bedenken dit doe ik wel of niet. Ik moet wel zeggen dat ik er van overtuidg ben dat 97% van het protest van een paard bij de ruiter ligt. Paarden zullen je altijd een spiegel voor houden. Het is nooit goed. Knipoog

Veel succes ermee

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:11

Zoals je waarschijnlijk wel weet ben ik absoluut geen fan van je manier van rijden maar dat ter zijde.. Zou je niet eens een bit proberen wat iets minder scherp is dan een pessoa bit en waarmee je net iets meer te zeggen hebt dan met een normaal bit? (bijvoorbeeld enkelgebroken met een ringetje erachter) Het lijkt er namelijk sterk op dat cuba gewoon even blokkeert op je bit als je met de buitenteugel iets meer vraagt.. En dit zeg ik niet alleen op basis van die foto's maar het viel me hier ook al soms op dat cuba er toch niet helemaal lekker op loopt. Verder moet ik wel zeggen dat ze er goed uit ziet en dat je een leuk veulen hebt!

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:13

Of je hard inwerkt, kan ik niet bepalen vanuit foto's. Wel vind ik dat je je handen erg hoog draagt, op veel foto's te breed en vaak ook ongelijk. Misschien als je je handen een tikkie lager houdt en bij elkaar, dat je dan veel makkelijker een rustige hoofd-hals houding kan bereiken. Heb je zelf al aangegeven in het begin, denk dat dit inderdaad heel wat scheelt Lachen.

Hoe reageert ze verder op inwerkingen vanuit je zit? Ik rijd mijn Arabier ook met mijn zit, dus puur drijven en terugrijden met zit en eigenlijk minimale teugelinwerking (behalve bij het halthouden, dan dramt ze net zo lang door dat ik haar iets meer moet overtuigen Knipoog ). Als ik tijdens het schakelen teveel aan mijn teugels zit, wordt ze alleen maar wilder.
Ik reed vroeger op een Arabische hengst, en die was ook zo onvoorspelbaar als het zijn kon. Hij kon in 1 keer omslaan, liet mij alle hoeken van de bak zien of gaat staken en dreigen. Hij was echt uitgekookt, neemt een megabok en steigerde er snel achteraan, zo snel was hij. We zijn zelfs al meerdere malen achterovergeklapt. Gelukkig nooit iets aan overgehouden. Bij hem, moest ik ook de rust erin brengen, heel veel schakelen met de zit en hem constant aan het werk zetten, steeds een stapje voor zijn, zeg maar... Lachen. Dus dan kan je pony nog zo onvoorspelbaar zijn, ik weet zeker dat je problemen op te lossen zijn (mits het dier lichamelijk in orde is). Je moet alleen een manier vinden dat werkt bij haar.

Succes!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 10:16

@rana: bedankt voor de tip, ik ga er zeker iets mee doen!

@miss87: Dank je, ik weet dat je geen fan van mijn rijstijl bent maar wat je zegt over het bit klinkt wel goed. Mijn vraag aan jouw is dan ook: welk bitje zou ik dan het beste kunnen proberen. Want ongeacht of het met dit bit is of met een gewoon enkel of dubbelgebroken is blijft ze het er niet eens mee zijn als ik aan de buitenteugel kom.
Dank je voor de opmerking met betrekking tot hoe ze er uit ziet en over het veulen!

@youko: bedankt! ga het proberen... op zich reageerd ze wel erg goed op mijn zit en blijft ze meestal dan wel bij/onder me.

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:33

ik vindt het zonde van zo'n leuke en ze is niet oude merrie
dat ze op deze manier gereden wordt

Leuk setje en schattig veulentje
maar ik zou haar maar eerst wat ontpsnannender gaan rijden
want het lijkt alsof ze een beetje op de teugels hangt
ik zou niet zeggen dat ze M1 gericht was

maar het kunnen ook moment foto's zijn
sucses verder
jullie komen er vast wel

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:34

Om positief te beginnen: ik vind het een zeer leuk dier om te zien, en je houding is ook netjes!
Maar, zoals hierboven al genoeg gezegd is, ben ik ook geen fan van dit bit. Voor extra controle in een cross kan ik me er iets bij indenken, maar voor dressuurmatige scholing zie ik er geen voordeel van. Als je dit soort stukjes tegenkomt is je paardje bij lange na nog geen M klaar, en zou ik helemaal back to basic gaan in plaats van de kunstjes oeffenen Lachen.
Even over het staken: in 99% van de gevallen is het een uiting van ongenoegen of pijn. Wanneer is voor het laatste de tandarts geweest? (En dan wel een goede Lachen ). Ik heb namelijk al vaker paarden met dit soort klachten gezien, die emaille punten op hun bovenkiezen hadden. Als je paard "strakke" wangen heeft, worden die door druk op je teugel tegen de puntjes aangedrukt..
Ook kan je paardje pijnlijk zijn in de hals of ergens een kreupelheid hebben die naar boven komt bij bepaalde belasting. Even laten checken dus!!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 15:11

@passionato: ze heeft geen pijn (heb ik ook al eens gezegd) een paard met pijn loopt ook niet ontspannen en met haar oren strak naar voren....
tandarts komt er standaard ieder jaar bij omdat mijn (inmiddels) verkochte ruin een afwijking aan zijn kiezen had nam ik haar altijd meteen mee.
Kreupel is ze ook absoluut niet, daarbij ik rijd echt niet op een kreupel paard hoor.
ze zit ook niet vast in haar hals of iets dergelijks.

Ik heb ook al gezegd dat ik zo af en toe een tijdje met dit bit rijd en dat ik anders met een dubbel of enkel gebroken trens bitje rijd (maar dan val ik weer in herhaling).

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:37

Het is gewoon niet goed dat als jou pony zich sterker maakt dat jij er maar een ander bit in hangt om vervolgens ( daar komt het op uit ) terug te gaan trekken.

_Eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:39

Ziet er goed uit! Maar ikzelf had wel chaps aangetrokken, dan voel ik met veiliger voor als je valt, maar dat is natuurlijk je eigen keus;)
Erg leuk beest, lief veulentje
Je hebt hem haar goed aan het werk:D
Ik ben het met de velen anderen eens, dat ik geen fan ben van dit bit,
Het is natuurlijk je eigen keus, maar het is wel zielig voor het paard,
En het is al zielig dat we eigenlijk (we doen het toch) op paarden rijden
Het zijn ook levende wezens, maar om even terug te komen op het bit,
ik zou het niet gebruiken. En als je het beste wilt voor je paard zou ik
het als ik jou was ook niet doen:D

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 15:44

@charlotte: IK TREK NIET en dat heb ik ook al meer dan een keer gezegd!
Sorry hoor maar wordt een beetje moedeloos van elke keer haast dezelfde reactie....

De reden waarom ik geregeld wissel is omdat ze dan juist wel weer een hele tijd goed reageerd op een dubbel of enkel gebroken bit, zonder dat ze gek gaat lopen doen of het bit vastpakt tussen haar kiezen en mij alle hoeken van de bak laat zien. Nogmaals ik heb geen zin in een stuurloos paard want dat is levensgevaarlijk.... Bit is en blijft nog steeds mijn eigen keuze!

@nuggie: dank je! Ik rijd eigenlijk nooit met chaps, wel redelijk vaak met mn leren rijlaarzen maar dat is geen lolletje als het warm is....
weer iemand die ook nog iets positiefs eraan ziet Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:55

Ik ga toch mee met de eerdere reactie's; vind je bitgebruik er niet erg vriendelijk uit zien. Het ringen van het bit zitten bijna horizontaal, dat geeft aan dat je flinke druk op de onderste teugel hebt.

Verder ziet het er wel netjes uit, je handen mogen iets lager, ik zou alleen liever een gewoon trensje zien.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:00

Je trekt inderdaad niet, laat ik het anders uitleggen:
Als jou paardje zich sterk maakt , geef jij druk op die teugel, je wilt dat met je hand oplossen.
Maar je moet dat juist vanuit je been oplossen en niet met je hand, als jou paardje omhoog komt omdat jij dat met je hand oplost, is dat heel begrijpelijk.
Je trekt hem misschien niet, maar aan deze foto's te zien heb je wel een beetje teveel druk in je handen!
En dat jij zelf voor dit bit kiest, is je eigen pakkie-an, wij kunnen alleen maar commentaar geven.
En als jij aangeeft dat je zonder bit een stuurloos paard hebt is er nog een hele hoop basis werk te doen!
Rijd meer met je benen en minder met je handen

Het is totoaal niet aanvallend bedoeld maar ik geef commentaar op wat ik zie Knipoog
Laatst bijgewerkt door Charlottte op 19-06-08 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

NoaFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:00

CubaLibre schreef:
@charlotte: IK TREK NIET en dat heb ik ook al meer dan een keer gezegd!
Sorry hoor maar wordt een beetje moedeloos van elke keer haast dezelfde reactie....

Ik kan wel begrijpen dat mensen denken dat je sterk bent in je hand. Op deze fotos staat nl zo goed als overal het bit met de ringen horizontaal, op deze fotos trek je dus wel. Nu kan ik best begrijpen dat dit momentopnames zijn maar aangezien dit de enige momenten zijn waar je fotos van hebt kan je het toch moeilijk kwalijk nemen dat er dit over gezegd wordt? Maar aan de hand van deze fotos denk ik wel dat je heel vriendelijk bent met je sporen, je ziet zovaak dat mensen eigenlijk bijna alleen met hun hakken drijven waardoor als ze dus sporen aanhebben deze continu gebruiken, ook als het niet moet. Dat idee heb ik bij jou niet

*edit* zie dat anneliesdj net hetzelfde zegt Lachen

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 16:36

@Charlotte: ik weet dat je het niet aanvallend bedoeld en mijn reactie is ook niet aanvallend bedoeld hoor!
Maar wat je zegt over met mn benen rijden... als ik ook maar even druk durf te geven met mn benen is ze er weg van, zo fel is ze. Ze is gewend om op mn zit terug te komen en op mijn bovenbeenhulpen reageerd ze wel gewoon erg goed....

@noafleur: dank je, sporen gebruik ik ook echt alleen als ik ze nodig heb maar aangezien ik haar dus niet met zweep kan rijden heb ik ze wel altijd aan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-06-08 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Off-topic reactie op verwijderd bericht verwijderd.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:29

@ Cubralibre: mijn antwoord was ook niet bedoeld om je aan te vallen dat je op een niet gezond paard rijd, of hoe stom je kan zijn dat je dat nog niet hebt na laten kijken
Bovendien is het helemaal niet zo'n onzin je paard te laten checken als hij staakt. In meer dan 80% van de gevallen is er iets aan de hand. Een paard kan best iets mankeren als het niet kreupel is, en daar kan jij natuurlijk helemaal niets aan doen dat jij dat niet opmerkt. Zo heb ik bijvoorbeeld een pony meegemaakt met een mini-puntje op haar kies. De wangen werden ertegen gedrukt tijdens het rijden--> dus staken.. Of een zadel dat net een beetje knijpt bij de schoft. Het ene dier loopt overal doorheen, het andere staakt al op minimale dingen..
Paarden staken NOOIT zonder reden. Het kan of lichamelijk zijn, of geestelijk dat ze zich ergens tegen verzetten. Als ze het rijden niet fijn vinden is het jouw taak als ruiter om het werk zo aan te passen dat ze er wel de lol van in gaan zien.
En dat er af en toe een moeilijke dag bij zit overkomt iedere ruiter, je paard kan ook eens een dagje spierpijn oid hebben..
Mijn vorige reactie kwam misschien een beetje aanvallend over, maar was meer bedoeld als advies met meerdere factoren rekening te houden als je paard zich zo verzet.

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:50

een paar dat wat mankeert hoeft niet altijd pijn te hebben. Last ergens van hebben kan ook.
diegene waar ik altijd op reed, is 15 mei ingeslapen, liep altijd met de oren naar voren en was zo gek als een deur omdat hij op die momenten zijn energie kwijt kon, toch had hij hoefkatrolontsteking. pijn had hij op die momenten niet,maar iets last ervan wel.

ik wil hiermee zeggen dat een je paard misschien geen pijn heeft, maar misschien ergens last van heeft!
misschien toch een controle van de DA?

ben benieuwd naar de rest van je foto's! hoop dat je vriend snel mee kan! wil graag ook de andere kant zien!
over het bitje weet ik zelf niet zo goed. als je zegt dat je ermee kan rijden, ga zo door!

en ik vind dat je echt super netjes zit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 10:35

Moderatoropmerking:
En opnieuw berichten verwijderd die niet aan de nieuwe HAW regels voldoen, wellicht kan men de nieuwe regels even doorlezen alvorens te reageren.