Springen, 100x over dezelfde hindernis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Re: Springen, 100x over dezelfde hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:34

Urielle schreef:
Klopt Marquez en Daniella, ik reageerde op, even terugkijken... Jeanine84.
Ik betwijfel of ieder paard een meter kan springen. Ik weet momenteel een paard te staan, een Draver, die galoppeert ook standaard viertakt (zelfs in de wei) en gaat ook net zo ongelofelijk lomp over 50 cm heen, daar moet je geen springparcours mee in willen, echt niet.

Ik zeg ook; een paard dat kan springen (en tuurlijk ieder paard kan springen maar je weet vast wel wat ik bedoel)..je ziet meestal al wel op een kleine sprong of een paard potentie heeft voor de springsport of niet..Ik spring met het paard dat ik rij amper 90cm maar ze springt zeer ruim met een mooi actief voorbeen. Dus voor haar zal de hoogte geen enkel probleem zijn..uiteraard is het niet zo dat ik haar opeens voor een hindernis van 1.30 zal zetten Knipoog Ik bedoel te zeggen dat wanneer jij de basis goed voor elkaar hebt de hoogte niet het moeilijkste zal zijn!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:46

Ik denk dat het er ook mee heeft te maken dat ruiters geen zin hebben om een heel parcours te springen.
Op mijn oude vereniging hadden we 1x per maand springles, maar tussendoor wilde ik dan ook wel eens springen, ik had dan echt geen zin/tijd om een heel parcour op te bouwen en hield het vaak bij 2 hindernissen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:51

Ik ben het helemaal eens met de TS..
Ik vind het juist niks aan om steeds maar over 1 hindernis te springen. Wij hebben helaas op de pensionstal waar ik sta maar 3 hindernissen maar die gebruik ik als ik spring wel altijd en altijd in verschillende combinaties, die ik onder het rijden vaak ook nog verander. Het gaat mij hierin nooit om de hoogte, meestal stop ik wanneer ik het gevoel heb dat we het beiden goed hebben gedaan, dit kan soms al op 50/60 cm zijn, ik vind het veel belangrijker dat ik mijn wendingen rustig in kan rijden en gecontroleerd over de sprong ga. De hoogte komt vanzelf wel..
Ook wil ik zodra de oefenparcoursen bij ons weer beginnen elke maand een oefen parcoursje mee nemen..

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:57

Geen discussie inderdaad, want je hebt helemaal gelijk Lachen
runningkawa schreef:
Ook zoveel mensen krijg je niet aan het verstand dat een parcours van een meter zoveel anders is dan 1 of 2 sprongen van een meter.
Die roepen dan idd ik ben B springen...jup

Ik moet zeggen dat ik het, in het verleden, best frustrerend vond om zulke verhalen aan te horen. Je werkt je de blubber om een paard geklasseerd te krijgen in het springen (één keer een offday of een baggerbodem en je bent je puntjes weer kwijt...).

Met onze twee oudste Groningers heb ik inmiddels verschillende parcourtjes gesprongen en - blij blij - ze kunnen het aan. Voor dat stamboek spring ik af en toe ook een demo en iedere keer heb je dan collega-fokkers die beweren dat 'O, hun Groninger ook heel goed kan springen. Is een keer over het hek van de paddock gegaan.' Juist... Slapen

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:37

Ik sta op een pensionstal waar springpaarden gefokt worden, dus springmateriaal genoeg hier OK dan!

Je hoeft alleen niet de hele bak vol te zetten hoor. Met eentje op de diagonaal en eentje ergens naast de ac-lijn kan je al wat sprongen achter elkaar maken met wendingen.
Vroeger op de manege gingen we ook over maar 1 sprong op de ac-lijn die steeds hoger werd gezet en waar de paarden steeds gekker van werden. Ik ben niet zo'n held en heb inmiddels ook wel geleerd dat het hele sturen en afstand schatten meer werk is dan een paard over 1 steeds hogere hindernis jagen en hem dan vervolgens zelf richting laten kiezen daarna omdat je niks meer te vertellen hebt.
En idd de basis dressuurmatig voor elkaar hebben!

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:06

ik ben het met je eens, al moet ik zeggen dat ik zelf ook altijd maar 1 hindernis spring. Heel af en toe parcourtje (van 50cm ofzo Clown ) maar nu spring ik ook bijna nooit, en dus ook niet zo hoog, 1m is hoogste.. maar dat was maar 1x. Dus eigenlijk moet ik toegeven dat ik het zelf ook fout doe, maar ik ben het eens met was je zegt! Ik ga binnenkort ook springles nemen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:23

Jeanine84 schreef:
Ik zeg ook; een paard dat kan springen (en tuurlijk ieder paard kan springen maar je weet vast wel wat ik bedoel)..je ziet meestal al wel op een kleine sprong of een paard potentie heeft voor de springsport of niet..Ik spring met het paard dat ik rij amper 90cm maar ze springt zeer ruim met een mooi actief voorbeen. Dus voor haar zal de hoogte geen enkel probleem zijn..uiteraard is het niet zo dat ik haar opeens voor een hindernis van 1.30 zal zetten Knipoog Ik bedoel te zeggen dat wanneer jij de basis goed voor elkaar hebt de hoogte niet het moeilijkste zal zijn!

Ik begrijp wat je bedoelt Haha!

Ik moest alleen gelijk even denken aan mijn dressuurknollie. Is ooit over een flinke omheining (schijnbaar 1.80 maar heb ik niet gezien) gesprongen om uit te breken (dat dan weer wel *LOL* ) en heeft met vrijspringen best een heel leuke springtechniek, maar hoger dan 1.20 gaat ie niet, dan slaat hij alle balken af. Ik ben niet zo'n springer dus hoger dan 50 cm hebben we nog niet gesprongen (daar gaat ie dan ook over alsof er een krokodil onder de sprong ligt Koe ) en gisteren heb ik al moeite gehad om hem over 25 cm te krijgen (die met grondbalk wel, die zonder grondbalk niet - en dat op die fabuleuze hoogte Koe )
Dan kan hij los 1.20 springen (en de omheining hoger) maar ik vrees dat als ik hem nu ineens een B parcours inzet, dat we gewoon drie stops op hindernis 1 hebben Cool
Wel handig om hem binnen de hekjes te houden met dressuren Vork

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:26

Ik doe dat ook wel eens, 1 of 2 hindernissen in de bak zetten en die meerdere keren springen, ik probeer er echter wel de ene keer korter op af te rijden dan de andere keer. En ik doe het dan ook puur voor de lol, en om het paard af en toe een plezier te doen aangezien het beest niet intensief mag springen.

Maar idd, als mensen dit doen en vervolgens een B parcoursje makkelijk rond denken te rijden, vind ik ook dat ze dom bezig zijn. Beetje veel gevraagd van je paard.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:28

Dit ligt imho vaak aan het soort instructie dat deze mensen krijgen.
Als ik het bij ons op stal bekijk, met name dan de springlessen die gegeven worden, daar wordt amper ge-oefend op hoogte, hier en daar eens een zeldzame hoge sprong en that's it.
Hier worden vooral (moeilijke) lijnen geoefend, en kleine parcourtjes (bak is niet groot genoeg voor een parcours van 15 hindernissen).
Met (moeilijke) lijnen en combinaties te springen heb je imho meer voorbereiding voor een B-parcours dan een enkele sprong van 1m20 te kunnen springen.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:30

Wat ben ik blij dat er hier eindelijk een topic over is.
Altijd die mensen die zo trots zijn hoe hoog ze gesprongen hebben, verschrikkelijk.
Ik zal niet zeggen dat ik ook eens trots ben als ik een bepaalde hoogte heb gesprongen, maar ik vind het veel belangrijker dat ik op lagere hoogtes een parcours kan rondspringen, die hoogte maakt voor m'n paard écht niks uit!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:33

ik hoor ook vaak mensen zeggen

jaa dressuur is niks voor mij, daarom doe ik aan springen.

volgens mij is springen dressuur met een hindernis er tussen Bloos er wordt alleen niet naar het dressuur gedeelte gekeken, maar dat telt wel mee om het parcour te kunnen rijden.

en nee ik ben geen springer Bloos

Sjoos

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook wel eens doe hoor. Maar dat is meer onder het mom van een lijntje bouwen, meer niet want het opruimen kost zoveel tijd en moeite Clown
En ook vind ik het wel eens leuk om met een hindernis de hoogte in te gaan.
Daarbij oefenen we ook parcousjes, dus het is en en

Sjoos

lotjj92 schreef:

volgens mij is springen dressuur met een hindernis er tussen Bloos er wordt alleen niet naar het dressuur gedeelte gekeken, maar dat telt wel mee om het parcour te kunnen rijden.

klopt, ik ben ook van mening dat een B springruiter zijn paard beter voor elkaar moet hebben dan een B dressuurruiter

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:35

LaFunkyJazz schreef:
lotjj92 schreef:

klopt, ik ben ook van mening dat een B springruiter zijn paard beter voor elkaar moet hebben dan een B dressuurruiter

Dat moet ie ook, want hij moet een moeilijk parcours rondsturen en die dressuurruiter hoeft maar een paar figuurtjes te rijden.
[edit] Je moet niet voor niets eerst een winstpunt in de Bdressuur hebben voordat je mag springen!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:42

Ja maar dat hoeft dan niet met datzelfde paard, wat dan weer apart is, dit mag met elk paard zijn

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:45

LaFunkyJazz schreef:

Dat zie ik meer als een 'zou moeten hebben'. Over het algemeen schijnen de lijnen en afstanden in een B parcours vrij logisch te zijn? en is het dus ook zo dat de combinaties die gewoon ongecontroleerd rondrakken er nog wel door komen als het paard een beetje handig is.

D_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:46

Ik ben het opzich wel met de TS eens maar ook met uhh..Daniella? die zegt dat ze maar 2 hindernissen heeft maar met 2 hindernissen kun je wel veel lijntjes rijden. Ik ben een spring- en dressuurruiter en spring 1x in de week verder dressuur ik 4-5 dagen in de week en ik merk zeker wel dat hoe beter mijn paard dressuurmatig gaat lopen, hoe beter ik haar voor elkaar heb in het parcours. Maar met 2 hindernissen kun je zeker al veel doen, zelfs met 2 balken. Zo leg ik vaak 2 balken een eind uit elkaar en ga ze dan steeds verschillende afstanden rijden, de ene keer 5 galopsprongen de andere keer 7 en daar heb ik in het parcours ook heel veel aan want ik kan mijn paard terug rijden en vooruit rijden wanneer ik wil.

@Arielle: Dat wp in de B stelt eigenlijk niks voor, ik heb mijn wp gehaald toen ik 8 jaar was op mijn A ponytje gewoon omdat het er waarschijnlijk schattig uitzag en nu mag ik mijn hele leven springen maar dat wil niet zeggen dat ik goed kan rijden.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:48

ik ben dan geen springer maar als ik soms zie hoe dat in het parcour gaat,

denk ik echt ga nog een paar dressuur wedstrijdjes rijden om je paard onder controle te hebben

zie de zin van slaan schoppen en trekken niet echt.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:50

Ja maargoed, hoe vaak zie je dat in de basis (BLMZ) dressuur niet? Dat blijf je tegen komen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:54

klopt inderdaad,

maargoed volgens mij zie je het bij het springen vaker.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:01

Zo gaat het bij mij op stal idd wel vaak.

Zelf ga ik als ik echt ga trainen, meestal hooguit tot de 70, en dan een parcourtjevan ong 5 hindernisse, en die rijd ik constant anders, zodat ik idd eens van de ene kant kom, en dan van de andere, en korte wendingen enz neem ik tuurlijk ook mee.

De hoogte in ga ik nog niet zo, spring zelf eigenlijk meestal hooguit 1.10 en dat is dan idd een enkele hindernis.

vanini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:05

Tja het verhaal heeft twee kanten. De ''foute "kant is al meerdere keren genoemd, maar ik zie er toch ook een "goede" kant aan. Stel je bent nog geen topper met springen, dan is de hele tijd op dezelfde manier over dezelfde hindernis springen helmaal niet zo slecht. Als je dezelfde lijn aanhoudt, weet je zelf dat je passend zit en je paard weet ondertussen ook wat de bedoeling is. Zo kan de ruiter aan zijn/haar houding werken ipv aan het passend rijden. De houding is toch het belangrijkste om mee te beginnen. Ik heb het hier dan niet over het snel hoger leggen van de hindernis.
Dan heb je ook nog het feit van een jong paard wat meestal moeite heeft met het passend op de sprong aanrijden.
Zo rijd ik ook wel eens 1 kruisje wel 30 keer linksom en rechtsom. Ik houd dan bewust dezelfde lijn aan en werk dan aan het in 1 tempo houden. Een jong paard wil wel eens uit elkaar vallen of zoals ik er een heb, zelf initiatief nemen, waardoor ze niet meer passend zit.
Wat ik dus bedoel te zeggen is dat niet iedereen die dit doet, meteen fout bezig is.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:07

Ik doe het soms ook wel eens, gewoon 1 hindernis op het midden, en dan spring ik daar een paar keer overheen, maar ondertusen rijd ik wel gewoon dressuur tussendoor. maar dan heb ik gewoon een sprongetje staan om af en toe mee te pakken voor de lol.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:45

LaFunkyJazz schreef:
Ja maar dat hoeft dan niet met datzelfde paard, wat dan weer apart is, dit mag met elk paard zijn

Echt?? Dat wist ik dus echt niet... Dus als ik met de ene pony één winstpunt in de B heb, dan mag ik met iedere andere pony Springen? Wat is dat nou weer voor gekkenwerk.. Heel vreemd vind ik persoonlijk.

Verder ben ik het helemaal eens met de TS. Zelf hebben wij ook niet zo veel hindernis materiaal, maar ik zet het wel altijd op een andere manier en plaats neer (enkel, dubbel-spong, drie-sprong, op/naast de hoefslag, a-c lijn, diagonaal etc. etc.) en spring ook wel eens 'bijzondere dingen, zoals puntjes en bijv. een hindernis zonder staanders (bij beide is er dus geen aanleuning aan de zijkant, en moet het paard volledig op jouw aanwijzingen het midden van de hindernis springen). Daarnaast spring ik meestal één keer in de week, soms 2 keer en meestal niet hoger dan 50/60 cm. En dan maar een keer of 7/8 over de hindernissen.
Heb trouwens net een 'springtopic' geopend...

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:48

Daar erger ik mij ook maateloos aan. (al was dat vroeger ook zo zonder GOEDE instructeur maar nu al een héle tijd een goede Knipoog )
Bij mij in de les staat meestal ook niet veel gebouwd. Meestal 1 lijn balken 1 oxer en 1 kruis/rechte.
En die oxer hoeft niet hoog te zijn maar zet hem is breed en het paard krijgt plezier in het springen. He hoeft alle maal geen 120 te staan. Daar leert je paard niets van. "Is zien wat hij waard" is ok, maar niet iedere keer.
Neen, ik snap niet dat zoveel mensen die basistraining vergeten..