Voor het eerst op bokt (arabische hengst)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Re: Voor het eerst op bokt (arabische hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:15

Wat mijn opvalt:
Op de ene foto heb je je handen laag en dichtbij, op de andere weer meer naar voren gestoken. Op sommige foto's zit je rechtop, soms iets voorover. Ik vind dus ook dat je misschien iets meer op je houding kunt letten. Denk dat het juist heel belangrijk is voor een paard dat soms nog op zoek is naar stabiliteit.

Verder vind ik het wel grappig om jou nu eens in het echt te zien. Lees jouw reacties vaak en je bent soms erg pittig in discussies (weet ook vaak heel goed hoe het moet) en nu blijkt dus dat je zelf ook nog weleens foutjes maakt. Ik bedoel dit trouwens niet vervelend ofzo. Viel me alleen op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 23:47

Klopt, ik heb ook getwijfeld of het wel zo verstandig zou zijn om foto's te plaatsen maar ja, waarom niet. Dat ik goed weet hoe het moet wil niet zeggen dat ik perfekt op het paard zit, dat zal bij jullie ook niet zo zijn.
En nu ik eens foto's bekijk zie ik zelf ook dat er genoeg te verbeteren valt Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 00:06

Maar om nog even door te gaan op je opmerkingen; hij is nog niet goed in balans en slingert dus nog wat, dan vind ik het belangrijker dat ik goed meega en hem niet stoor dan dat ik mijn hand 10cm naar links houd, even overdreven.

En dit is ook niet een paard waar ik al ervaren mee ben om het zo te zeggen, we moeten nog leren elkaar aan te voelen. Eigelijk zou ik eens foto's moeten plaatsen van het paard waar ik al jaren op rijd om te 'bewijzen' dat ik er niet altijd zo beroerd op zit.

Om door te gaan op de vraag of hij niet door een ervarener iemand moet worden ingereden; ik heb er al genoeg ingereden en heb tot nu toe alleen maar positieve reactie's gehad. Daarbij wil ik dat hij aan mij went qua rijden en als ik hem zelf inrijd kan ik hem perfekt naar mijn hand zetten. Bovendien heb ik er sterk mijn twijfels bij of hij wel iemand anders op zijn rug duld, hij vertrouwd mij volledig en mede daarom is hij ook zo braaf en rustig onder het zadel.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:40

Ik wil dan wel eens foto's zien waar je een paard wel netjes rijd, want nogmaals...ik vind dit nu niet een beeld geven van een amazone die weet hoe je een paard moet africhten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:37

Het heeft lang geduurd voor deze reacties kwamen, ik moet eerlijk toegeven dat dit ook mijn eerste gedacht was hoor Clown Ik weet dat zelfs een Z-ruiter op een groen paard er heel anders kan uitzien dus idd, ik wacht liever volgende foto's af Ja En je hebt gelijk met sommige argumenten, alleen vind ik je houding toch ook echt een stukje storend qua gewichtsverdeling.

Jij bent iemand die zeker rijtechnisch graag flink in discussie gaat dus ja ik had ook wel iets betere foto's verwacht Knipoog Zeker na ergens eens die discussie over rijniveau waar je toen niet wou vermelden welk je reed, had ik eigenlijk al een beetje de idee van: het is niet erg als je géén niveau rijdt maar de theorie wel gewoon kent, bij mij is dat ook zo Ja

Iig kijk ik uit naar volgende foto's met hem, dan pas zullen we echt kunnen oordelen, dit was weer 1 van de eerste keren, en ik denk dat je nu genoeg punten hebt om mee aan de slag te gaan Ja

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:37

Ohja rijtechnisch commentaar natuurlijk:

Je zit op een aantal foto's in stoelzit, waardoor je op het(juist bij Arabieren) zachtste gedeelte van zijn(ook nog eens ongetrainde) rug zit en hem daar onnodig belast.
Op bijna elke foto zijn je handen ergens anders, waardoor je hem uit balans haalt, hij kan zo niet echt op je bouwen qua teugelvoering. Vooral voor een onervaren pony erg belangrijk om te weten wat hij aan degene op zijn rug heeft.

Ik zou eerst een poosje zitles nemen aan de longe voordat je weer op deze pony verder gaat, en ondertussen zou ik een meer ervaren persoon de pony door laten rijden en eerst eens aan de longe voorbereiden op het ruitergewicht.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 17-06-08 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic discussie in bericht verwijderd

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:53

anneliesdj schreef:
Klopt, ik heb ook getwijfeld of het wel zo verstandig zou zijn om foto's te plaatsen maar ja, waarom niet. Dat ik goed weet hoe het moet wil niet zeggen dat ik perfekt op het paard zit, dat zal bij jullie ook niet zo zijn.
En nu ik eens foto's bekijk zie ik zelf ook dat er genoeg te verbeteren valt Knipoog

Weet je wat ook goed werkt? Vragen of iemand je filmt en dat thuis terug kijken Lachen Daar leer je heel veel van Ja ! Heb je trouwens ook les of niet?

Volgens mij weet je wel wat je doet, maar heb je net een beetje hulp nodig Lachen Is geen schande, maar roep op tijd om hulp!

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:00

Je hebt een leuk dier, en het is duidelijk te zien dat jullie allebei nog veel moeten leren. Heb je les (heb niet het hele topic doorgelezen)? Dat lijkt me wel verstandig! Dat is het altijd natuurlijk, maar zéker bij zo'n groen paard.

Als je de foto's zo bekijkt lijkt het alsof je er voorzichtig op zit, dat is opzich natuurlijk prima, maar let wel op dat je niet te krampachtig gaat zitten, blijf gewoon lekker rijden! Haha!

Succes ermee. Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:32

Moderatoropmerking:
Offtopic discussie verwijderd.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:01

fijn dat mijn bericht serieus werd genomen, bedankt..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 19:11

CtjeLief schreef:
fijn dat mijn bericht serieus werd genomen, bedankt..

En het mijne Knipoog

Iedereen bedankt voor de reactie's, ik weet dat er nog veel te verbeteren valt en ik ga zeker mijn best doen de komende tijd, hopelijk kan ik over een tijdje betere foto's laten zien.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:21

Misschien dat ook mijn bericht nu verwijderd wordt, maar ik waag het er gewoon op. Ik ben eigenlijk wel nieuwschierig wat voor niveau jij zelf rijd. En heb je sowieso les?? Misschien val ik dan in herhalingen, maar ik zie toch echt een amazone die niet goed op haar paard zit. En dat heeft in mijn ogen niets te maken met een onbeleerd paard of er na een 1/2 jaar weer op gaan zitten. Jou armen zijn b.v op de meeste foto's gestrekt en elke ruiter die meer ervaring heeft, weet dat dat een harde hand geeft. Als jij al meerdere paarden hebt afgericht, dan weet je ( in mijn ogen tenminste) dat je de galop eigenlijk pas moet gaan doen als je meer controlle hebt over je paard.
IK heb ook 2 foto's gezien die jij waarschijnlijk erg spectaculair vind, een waarop je hem laat steigeren en een waarbij hij staat alsof hij moet plassen. Steigeren voor een hengst die beleerd wordt is niet mijn ding...en de stand van de andere foto is ook niet echt bevordelijk voor zijn rug. Ik hoop echt dat je een paar foto's plaatst van jezelf op een ander paard die tonen dat wij ( en ik voornamelijk) het toch niet goed hebben ingeschat.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:21

Citaat:
Steigeren voor een hengst die beleerd wordt is niet mijn ding...en de stand van de andere foto is ook niet echt bevordelijk voor zijn rug

A: het leren steigeren is iemand zijn eigen keus en hoeft dus niet jouw ding te zijn Knipoog
B: dat de stand niet bevordelijk voor de rug is, is echt onzin, zo worden arabieren opgesteld in de ring, en dit duurt maar even, zo staan ze geen half uur hoor Knipoog slechts enkele seconden

Je kunt ook zoeken naar dingen om iemand onderuit te halen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 00:59

Om even snel te reageren op de standfoto; hij gaat zelf zo staan, dat kun je geloven of niet maar is echt zo. Ik heb hem 2 jaar geleden geleerd zich op te stellen omdat we toen plannen hadden om naar de HK te gaan en als ik hem vraag zich op te stellen doet hij het goed. Doe ik niets en ga ik simpelweg voor hem staan dan gaat hij staan zoals op de foto en idd overstrekt hij zich wat, dit is ook niet zoals ik hem wil hebben maar hij vind dit blijkbaar zelf fijn.
Steigeren is idd eigen keus en ik zie niet in wat dat te maken heeft met het rijden. Ik doe met hem ook aan vrijheidsdressuur en daar hoort het steigeren bij.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:06

veel arabieren die het opstellen zijn geleerd gaan vaak uit zichzelf al zo staan en inderdaad dan gaan ze nog wel eens te veel gestrekt staan, das binnen een seconde weer verholpen..

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:58

Allereerst vind ik het een knappe Arabier, is hij van jezelf?

Over het RT commentaar, moet zeggen dat van iemand die altijd zoveel kritiek heeft op andere ruiters (oa P&P), ik de foto's nog al vind tegen vallen Bloos Geeft verder niet, niemand rijdt perfect. Zou alleen wel echt werken aan het over de rug rijden van je paard. Je geeft aan dat je er nog niet zo lang op zit, maar het beste kun je er direct mee beginnen. Desnoods eerst een paar weekjes aan de longe bijgezet zodat hij zijn rug leert te gebruiken. Succes met hem!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 11:57

aerdenhout1 schreef:
Jou armen zijn b.v op de meeste foto's gestrekt en elke ruiter die meer ervaring heeft, weet dat dat een harde hand geeft. Als jij al meerdere paarden hebt afgericht, dan weet je ( in mijn ogen tenminste) dat je de galop eigenlijk pas moet gaan doen als je meer controlle hebt over je paard.
Ik hoop echt dat je een paar foto's plaatst van jezelf op een ander paard die tonen dat wij ( en ik voornamelijk) het toch niet goed hebben ingeschat.

Ik ga geen foto's plaatsen alleen om jou te bewijzen dat ik een onervaren paard kan inrijden, sorry.

Wbt die armen, ik zie dat dat niet goed gaat maar ik heb zeker geen harde hand. Alle paarden die ik rijd zijn heel gevoelig in de mond en zouden een harde hand absoluut niet pikken, zeker Bayro niet, zoals je kunt zien heb ik op de meeste foto's nauwelijks contact.

Wbt die galop, dat heb ik al eerder uitgelegd. Ik vind dat ik contole genoeg heb om te galopperen en jij kunt vanachter jouw pc niet bepalen of dat echt zo is.

Ik kan best kritiek hebben, maar dan wel graag dingen die waar zijn en dingen die je vanaf die foto's ook kunt zien.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:53

Misschien kun je het hoofd er meer recht voor houden, meer contact met je teugels maken (nu hangen ze veelal in boogjes) en proberen actief aan je been te krijgen. Laten reageren op de kuithulp en de éénzijdige kuit. Pasje wijken in draf wilt daar wel eens goed voor werken, en pasje wijken in galop worden ze actief en soepel van.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:20

Pasje wijken in galop ben ik nogal zeker dat dat niet gaat gereden worden met dit paard Clown

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:30

Waarom niet Poes, dat is toch juist super bevordelijk voor de lossigheid en de aanleuning, evenals de reactie op de eenzijdige kuit. Mijn paarden worden er altijd heel fijn los van! Als de TS hier iets plaatst, zal ze toch wel wat willen doen met het rijtechnische tips?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 21:19

Hij is idd nog niet zover dat hij al kan wijken maar ik gebruik het wel altijd veel bij de andere paarden dus zodra hij zover is ga ik het zeker proberen.
Hij had wat moeite met het teugelcontact vandaar dat de teugels vooral de eerste foto's loshangen, ben ervan overtuigd dat dat na 2-3 keer rijden over is aangezien dat vorig jaar ook zo was.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:21

Leuk paardje, alleen ben ik het eens met mijn voorgangers dat je houding niet zo netjes is.
Let vooral op dat je je armen in een boogje houdt.

KanCa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:31

blijf werken aan je houding , goed recht op en je armen langs je lichaam op veel foto's heb je je armen recht.

veel sucses verder Bloos