Achterwaarts aanleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diphranil

Re: Achterwaarts aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:56

friendly schreef:
@diphranil & magda_90: Bedankt, ga ik zeker doen!:D

Geen dank hoor.. Laat maar even weten hoe het uiteindelijk is gegaan en op welke manier.

Ik oefen nu vanaf de grond iedere dag een paar passen en dat gaan super. De hulpen kun je uiteindelijk steeds kleiner en subtieler maken. Heerlijk dat paarden zo intelligent zijn Haha!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 14:32

Ik heb het vrijdag in de les geprobeerd, (speciaal gevraagd of we deze oefening even konden doen) maar dat was geen succes. Ook is het gewoon een etterbakje want toen mijn instructrice me ging helpen door lichtjes te duwen van voor ging hij gewoon terugduwen!! Ja, zo schiet het ook niet op he... Tong uitsteken Of zette hij zo'n muizenpasje achteruit waarna hij weigerde om nog maar iets te doen in de trant van achteruit..

Vandaag weer geprobeerd een paar keer, met druk geven met mn benen en begrenzen van voor. Maar dit hielp niet. Er was géén achteruit. Maar nu is ie de laatste tijd een beetje klooierig dus wilde hij in eerste instantie al niet netjes stilstaan en rond blijven/gaan. Maar we gaan ons best nog even doen!

Toen ik hem terug naar het weiland bracht heb ik hem onderweg nog een paar keer stilgezet en achterwaarts laten gaan. Hand tegen zn borst en met me stem ''teeerug'' geroepen. Toen ging ie netjes 1 grote pas achteruit. Daarna weer in staking maar dit liet ik geen 3 tellen duren, ging meteen belonen voor dat ene pasje. 1 pas is beter dan geen toch? Of ie het snapte, geen idee, denk dat ik het - als ik het naast het paard oefen - met snoepjes ga werken. Dat als ie een pasje achteruit heeft gedaan hem een lekker snoepje geef en m klopjes geef. Misschien dat ie het dan gaat snappen? En dan hopelijk snapt ie het later als ik erop zit ook. Voor mijn komende wedstrijd zie ik de kans zeer klein in dat ie achterwaarts gaat maar ja, het is maar 1 oefening. Verder zijn er nog genoeg in het proefje waar ik hogere punten voor kan halen. Maar ondertussen oefenen we toch nog even Knipoog.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:17

Ik denk dat het van belang is dat je hem eerst vanaf de grond leert wijken voor druk. Dat hij die ene pas zette is heel netjes en inderdaad gelijk belonen. OK dan! (binnen 3 sec anders snapt hij niet waarvoor je beloont, korte termijngeheugen is echt heel kort bij een paard Knipoog ) Eigenlijk moet je de eerste keer niet eens meer vragen dan die ene pas en zodra hij maar aanstalten maakt om zijn been naar achter weg te zetten, gelijk de druk weghalen. Ik zou niet meteen met snoepjes aankomen.

Je merkt verzet op het moment dat je erop zit omdat hij je niet begrijpt. Je drijft, dus hij wil naar voren, maar daar begrens je hem met het bit en dus kan hij daar niet heen. Logisch dat hij dan eerst in verzet komt. Daarom zou ik echt eerst iedere dag vanaf de grond oefenen. Pas als hij vlekkeloos een pas of 5 doet het erop proberen en dan iemand op de grond hetzelfde commando laten geven als dat jij hem geleerd hebt, zodat hij die hulpen gaat begrijpen. Dit is niet in een dag geleerd.

succes Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:04

De meeste paarden gaan ook niet graag achterwaarts omdat het in feite een correctie is op slecht gedrag. Sommige paarden kunnen bij het aanleren heel erg narrig worden Ja

Ik heb achterwaarts altijd nog vanuit het zadel aangeleerd: benen naar achteren en aandrijven, aan de voorkant begrenzen. Bij voorwaarts gaan meer met de hand begrenzen, bij stilstaan meer been, bij zijwaarts gewoon stilzitten en blijven vragen en bij achterwaarts gelijk alle druk aan de voorkant lossen en uitgebreid belonen. In het begin is een of twee pasjes genoeg, zodra hij het gewenste heeft gedaan stopte ik ook gelijk met rijden. Later wilde ik natuurlijk wel meer herhaling zien.

Verder wil ik wel adviseren om minstens een niveau hoger te trainen dan je wedstrijden rijdt. Je rijdt nu L2 dus zorg dat je wel op tijd bent met schouderbinnenwaarts, de keertwendingen, contragalop, doorzitten bij de middendraf en liefst ook al de travers (want dat laatste vinden paarden soms best heel moeilijk)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 14:42

@Urielle: Dit ben ik dan ook van plan. Ik laat het me niet 2x gebeuren dat ik te laat begin met de oefeningen.. Maar ik wil 'm ook niet teveel dingen tegelijk aanleren, weet niet of dat wel zo verstandig is? Schouderbinnenwaarts en contragalop kan ie al een beetje gelukkig..

@diphranil: Je zegt dus geen snoepjes? Oke, klopjes geven is dus voldoende. De komende wedstrijden laat ik het maar op een 3 o.i.d. komen en zet hem alleen maar stil. Want als ik 'm achteruit wil hebben moet tot op heden iemand duwen en dat mag niet tijdens een proef. Ik ga dan ook geen moeite doen om hem achteruit te krijgen, dit zal hoogstwaarschijnlijk in-z'n-bek-trekkerij worden en dat is gewoon zielig en doe ik dus liever niet.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 07:47

Is er ook een maniet om achterwaart af te leren? Clown
Als ik halthoud, en ik geef maar íets druk op de teugel, dan gaat mijn paard meteen achterwaarts!

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:41

Misschien net wat eerder de druk van de teugels halen of iets minder druk op de teugels en meer op zit proberen halt te houden?
succes ermee.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:10

diphranil schreef:
Misschien net wat eerder de druk van de teugels halen of iets minder druk op de teugels en meer op zit proberen halt te houden?
succes ermee.

dat werkt niet. Want bij een piepklein kneepje gaat ze al achteruit. Dus al bij niks doen Tong uitsteken

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 15:14

Als wij onze paarden nou bij elkaar zetten he? En jouw paard zijn achterwaartsheid aan die van mij doneert en die van mij jouw paard zijn niet-achterwaartsheid geeft? Clown

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:19

Ik heb het mijn paard aangeleerd door een halstertouw om zijn nek te doen. Ik wilde het hem aanleren zonder teugelsdruk, zodat ik hem niet naar achter moet trekken zeg maar.
Dus halstertouw om de nek. Gewicht naar achter verplaatsen, benen naar achter leggen en er zachtjes mee drijven. Met het touw kan je hem dan zo mee naar achter zetten. Ik had daarbij dus geen hulp nodig van iemand die ervoor staat. Heb ik begin ook een enkele keer dan een klein tikje tegen zijn boeg gegeven, samen met het touw. Nu kan hij zonder probleem naar achter, puur op zit en beenhulp.

JosjeBE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:54

Ik zorg altijd dat voordat ik achterwaarts ga het paard goed aan het been is.
Daarna geef ik de staphulp en begrens ik ze aan de voorkant als ze proberen weg te stappen.
Eventueel stemphulp erbij (terrrrrrruuug). Die van mij heb ik het op deze manier geleerd.
En beide hadden direct het trukje door Pling

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:56

lijkt me niet moeilijk, als je er tijd en geduld voor hebt, want dan kan je alles bereiken Knipoog

Nieeenkeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:35

je kan het het best leren, dat iemand voor je pony gaat staan, en dan jij er op.
en dan als jij de hulpen geeft dat de ander zeg maar duwt zodat de pony achter uit loopt..
en als hij dat goed doet, wel belonen.
alshij het eigenlijk altijd doet, alleen soms niet. dan ga ik ook wel eens tegen de kant staan van de bak, dathij niet vooruit kan lopen, en dan je dan de hulpen geeft.

Valyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:25

ik moest van mijn lesgeefster gewoon recht op blijven zitten en gewoon mijn kuit iets achter de singel plaatsen en druk geven. Moest de teugels gewoon vasthouden maar als hij voorwaarts wou dat tegen houden maar zeker niet gaan trekken, het ging eerst heel moeizaam maar het gaat steeds beter! gewoon dus iets tegen houden van voor dat ze niet voorwaarts gaat maar wel druk geven waardoor de pony naar achter gaat!
succes!

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:01

Mijn paard is net 3 en kent al ruim een jaar het begrip "terug". Ik denk dat zulke dingen het makkelijkste zijn aante leren vanaf de grond. Een beetje aandacht besteden aan "grondwerk" zodra je paard het stemcommando kent kun je er vervolgens op het paard een hulp aan geven bv iets druk van voren en kuit aandrukken (is maar een vb hoor Tong uitsteken ) en zodra hij je hulp oppakt kun je rustig je stemhulp achterwegen gaan laten en overgaan op alleen je beenhulp.

denk ik Haha!

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:11

En kan je paardje inmiddels al achterwaarts?!

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:16

diphranil schreef:
Ik zou beginnen met het achterwaarts leren gaan op de grond. Ik ga er zelf voor staan, wijs met mijn vinger richting borstkas en geef zonodig een licht duwtje. Ik doe dat tegen de borstkas, maar je kunt ook de neus doen. Wat je zelf prettig vindt voor jou en je paard. Daarbij gebruik ik dan een commando bv. terug of back. Als je paard een stap achteruit gaat dan uitbundig belonen. Zodra hij het duidelijk snapt en het commando goed kent kun je erop gaan. Halthouden, commando geven en de beenhulp erbij waarmee je wilt dat hij voortaan achterwaarts gaat. Zodra hij dit goed gaat begrijpen kun je uiteindelijk het stemcommando weglaten en het alleen op zit/beenhulp doen.

Ik had het niet beter uit kunnen leggen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 17:15

Ja! Het begin is er. Nu de afwerking nog Tong uitsteken

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:19

Ik heb het mijn pony op een 'rare' manier geleerd. Hij was 4 en ik deed ook aan VD, dus ik had een zweepje, hield die tegen zijn borst en zei dan: Terug! eerst snapte hij het niet, maar als ik even een duwtje gaf, liep hij een stapje achteruit, steeds belonen, steeds meer stapjes.. Toen ging ik erop en zei: Terug! Hij deed een stapje en nu kunnen we het Lovers

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:25

Loveyodie: waarom een rare manier? Ik vind het juist een hele goede manier hoor Knipoog

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:53

saskiakefie schreef:
Loveyodie: waarom een rare manier? Ik vind het juist een hele goede manier hoor Knipoog

Oh, omdat veel mensen het de pony/ het paard leren als ze er zelf opzitten Knipoog
Dankjee Bloos

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:42

zoals loveyodie het doet, heb ik het mijn merrie ook aangeleerd. zelf zitten we nu met het probleem dat ze zodra je erop zit, ze compleet tegen de hand komt bij het achterwaarts gaan. dus vandaag kreeg ik als tip om enkele passen naar achteren te gaan, dan peerd weer laag krijgen, en direct actief weg te draven.
en waarempel,na een keer of 6/7 bleef ze de eerste 2 passen achterwaarts omlaag Clown
misschien een goede tip voor mensjes die er ook tegenaanlopen

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 07:55

Het is ook heel erg belangrijk dat je een voorwaartse overgang maakt, bij het helathouden nog nageefelijk is, dan kan het achterwaarts bijna niet verkeerd gaan

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:20

Je zou kunnen vragen of je het op een meer ervaren pony/paard eerst mag proberen zodat je het gevoel zelf ook krijgt.
Een ervaren ruiter op je pony laten rijden, deze kent de hulpen al en kan je pony op die manier meer 'helpen'.
Verder zou ik niet teveel zelf gaan proberen maar echt gaan werken onder begleiding.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:31

loveyodie schreef:
saskiakefie schreef:

Oh, omdat veel mensen het de pony/ het paard leren als ze er zelf opzitten Knipoog
Dankjee Bloos

ja, en dan zeker in de mond trekken, tot ie naar achter gaat. Knipoog