Pff, durf amper nog te rijden!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 16:45

Na een tijdje even flink laten galoperen... Lijkt mij niet aangezien ze zelf al begint met galoperen vanaf het moment dat ik erop zit. Haha!
Ik ben benieuwd hoe het vanavond gaat. Doe iig mijn veiligheids cappie maar op!! Schijnheilig

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 17:02

even flink naar voren rijden dan in die galop. En aan het werk zetten in die galop.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 18:03

Stap ook niet te lang los, krijg je alleen maar meer irritaties van. En als hij gaat galoperen, laat je hem galoperen, maar in jouw tempo, dus heen en weer rijden.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 18:06

Dat had ik maandag geprobeert maar iedere keer als ik op de lange zijde kwam, richting de deur ging ze weer ontzettend hard!! Terwijl ik eigenlijk op de volte zat maar ik had niks meer te vertellen.
Vanavond heb ik weer clubles dus dat word nog wat..
Ik doe in ieder geval een deken extra op zodat ze het niet zo koud heeft. Lang stappen doe ik eigenlijk nooit. Ik stap wat los met mijn deken en dan haal ik hem eraf en draaf ik gelijk aan. (dan heb ik mijn uitrijdeken er nog op liggen) En dan draaf ik haar warm en haal ik die eraf, soms galopeer ik ook nog wel een beetje met de uitrijdeken erop.
Behalve de laatste tijd toen veranderde alles dus.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:07

Als Andrew die buien had liet ik hem dus juist niet! galoperen, omdat hij dan juist de kans had er makkelijk van tussen te knijpen. Dus inderdaad precies zoals Sjuimpje schreef op een kleine volte als er wat dreigt aan te komen (met flinke stelling, en niet te veel afwachten) zodat hij geen kracht kan zetten (en me eraf kan gooien) en dan vooral heel goed bezig houden. Veel korte lijnen en kleine voltes en figuren, want lange lijnen geven tijd tot trucjes bedenken, en niet onder je uit laten lopen. Jij bepaalt het tempo!!! (abders gaat het vaak van kwaad tot erger) Wel proberen te zorgen dat hij dan wel zijn energie kwijt kan, anders blijft het natuurlijk een bommetje... Flink Longeren en loslaten is natuurlijk ook goed, ik heb het nu niet meer nodig, maar het kan je een hoop angst en stress schelen als het voor jezelf niet leuk meer is er meteen op te stappen... Sterkte!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 23:17

Ik heb haar vandaag voor de clubles even 15 minuutjes gelongeert zodat ze alle gekken dingen kwijt kon. En in de les was er helemaal niets meer aan de hand! Gelukkig.
Ik was best wel bang op het begin maar ik heb haar goed voorwaarts gereden en veel figuren en er was niets meer aan het handje. Gelukkig!
Morgen dus weer eerst eventjes longeren en daarna erop!
Zaterdag ga ik het zonder longeren proberen, de vreemde sprongen enzo waren al minder vandaag. Zondag op wedstrijd hoop ik dat het goed gaat!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 16:24

We hebben een nieuwe regel op stal heb ik gehoort. Niet meer longeren... Verward Boos! Dus moet het toch gaan proberen zonder longeren erop te gaan.

Noie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 16:46

huh niet meer longeren Verward wat vaag helemaal nooit meer? Belachelijk hoor! maar ik hoop voor je dat het zondag goed gaat gewoon goed losrijden dan komt het allemaal wel goed!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 17:46

Nee alleen in de winter niet meer. Denk vanwege de drukte ofzo?

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 19:21

Pompidou is ook een heel heet driftkikkertje, en met dit weer helemaal.
Ik zorg dat ze iedere dag beweging krijgt, en ik longeer haar echt altijd voor het rijden nu.
Dan kan ze eventueel helemaal uitrazen en de spanning eraf lopen.
Dan ga ik erop.
Ook al is ze volop gelongeerd, Pompidou blíjft druk.
Maar het scheelt heel erg dat longeren. Dan is ze al langs alle 'enge'dingen geweest, en is ze alvast warm.

Dan is het alleen maar een kwestie van goed aan het werk houden, en vooral goed voorwaarts laten lopen. Lekker vlot op een tempo draven, en niet per sé langs enge dingen rijden. Vermijd dat maar onopvallend, en draaf eerst lekker de spanning eruit.
Idd niet te veel lange lijnen, dan is de kans groter dat ze eruit piept.

Lekker voltes, overgangen, af en toe eens halthouden, enz.
Gewoon lekker bezighouden.

Ik ben ook erg snel bang, maar leer (dankzij mijn instructrice) heel goed omgaan met hete types. Het gaat nu eigenlijk heel fijn.
En ze is dan wel heel druk, maar wel na een tijdje lekker te rijden.
Ik heb liever dat Pompidou fris is en af en toe eens wegspringt, dan dat ze staakt. Dat staken heb ik ervaren, dat is vreselijk.
Dan maar liever loperig.
Veel succes, en ik zou goed over die wedstrijd nadenken, als jij denkt dat ze zo blijft, en dat jij er onzeker van wordt, stel het dan liever uit.

Maar ik denk dat longeren al de helft scheelt. Knipoog

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 19:29

Ik denk ook dat het komt door het weer, en vooral nu ze geschoren is gaat ze nu extra druk doen om het warm te krijgen. Kan je haar vantevoren niet longeren of losgooien? Dan is de ergste frisheid eraf!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 21:53

Sjuimpje schreef:
Tja,
de mijne doet het normaal gesproken al en met dit weer is het nog wat erger.

Blijf er op letten dat je er genoeg aan rijd,
zodra je jezelf afwachtend opstelt wordt het erger. Terwijl dat toch een reactie is die je in eerste instantie krijgt.
Ik houd mijn handen laag en zodra ik voel dat hij neiging heeft tot steigeren, bokken oid zet ik hem op een kleine volte, mijn hand houd ik dan zowat achter mijn knie zodat ik veel stelling heb en ik rijd hem dan goed naar voren.

Same here. Baduh is sowieso een energiebommetje, en hij komt uit Rusland, dus dit weer vindt ie geweldig. Hij probeert me constant in de zeik te nemen. Naar binnen vallen, naar buiten rennen, of gewoon op tilt keihard de hoefslag nemen. Hij heeft wel lol maar ik niet. Op het moment dat ie zo vervelend doet ga ik ook de kleine volte op. Al moet ik hem omsleuren. Op de rechterhand is het helemaal erg. Daar heeft ie zo'n goed evenwicht dat ie zelfs met een nek bijna bij mijn knieen nog fijn rechtdoor blijft lopen. Dus nu spoor ik hem juist aan. Klooien = been! Daar snapt ie echt niks van, dat ie dan harder moet. En vervolgens neem ik hem terug. Als ik geen been geef kan ik wat bokken verwachten, en het constant van galop veranderen en op het hek af rennen. Inhouden terwijl ie wil rennen ziet Baduh als een zware straf. Af en toe sta ik echt in mijn linkerbeugel om hem die rechtervolte maar op te krijgen in galop. Het lukt wel, maar wie van ons tweetjes nou het hardst gewerkt heeft...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 23:51

ik moet eerlijk zeggen dat ik er met sjaak eigenlijk geen last van heb.

Maar zorg in iedergeval dat jij bepaalt waar de aandacht is en niet je paard. Dus idd niet afwachten maar rijden. Veel verschillende en snel op elkaar volgende oefeningen doen. Van schakelen naar figuren en van fuguren eventueel naar zijgangen. En dat dan lekker door elkaar gaan husselen.

Wat ook nog wel eens wil helpen is eerst even 20 minuten longeren (waarvan +/- 10 min. met een bijzetteugeltje) dan is vaak de meeste frissigheid eraf.

Succes met rijden!!!!!!!!!!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 13:14

Hmm, ik kan er nu toch al aardig mee overweg. Haha!
Camilla is 2 dagen niet in de wei geweest, en het was vanochtend zo druk dat ik dr maar niet gelongeert had. Ben er gewoon op gegaan en heb dr flink aan t werk gezet. Ze wilde een paar keer sprongen maken maar ik hield haar tegen.
Géén 1 keer is het haar gelukt. Haha!

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:01

Die van mij was gister ook zo gek als een deur maar ik had een week niet kunnen rijden door een bevroren bak. Wat kennen ze hoog bokken zeg. En idd ook met 4 benen de lucht in. Maar ik ben blijven zitten en dat vind ik nog cooler want er stonden heeeeel veel mensen te kijken.

mssX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 22:50

Rosanne (mn Friesje) was de laatste tijd ook zo gek als een deur. Doordat we steeds last hadden van een vreselijk natte en slechte bak kon er steeds niet in gereden worden. Ook had ik het nogal druk met school waardoor ik minder frequent kon rijden. Dus toen ik af n toe met r een buitenrit ging maken was het soms echt doodeng. Normaal schrikt ze zelfs niet eens als er vuurwerk (door van die rotjochies) naar dr wordt gegooid en ze staat ook altijd superbraaf voor de wagen, maar nu.....
Aan de kletter gaan voor de kleinste dingen, bij enge vrachtwagens e.d. Was echt niet leuk meer. Inmiddels gelukkig andere bak aangelegd, dus ik kan weer redelijk normaal rijden. Nu is ze de eerste 10 minuten meestal superfris en daarna is ze zoals gewoonlijk weer niet meer vooruit te branden... Verward Hoezo holle, bolle (luie) Fries?!