Kan het gewoon echt niet klikken met een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Kan het gewoon echt niet klikken met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 01:34

Hihi wat een grappig verhaal. Daar zit je dan met je jarenlange ervaring en de beginners kunnen wel met hem rijden en jij niet Haha!

Maar wbt je vraag; ik denk dat een paard wel zeker een voorkeur of afkeur van iemand kan hebben. Bepaalde manier van rijden zal hem niet aanstaan, misschien te ruig, zacht, geen overwicht, kan van alles zijn.

Ben het wel eens met mick75 verder, ga er niet tegen vechten, vraag gewoon een ander paard, dat is voor jullie beiden beter.

Het idee 'elk paard moeten kunnen rijden' zit natuurlijk wel een waarheid in maar is voor de normale mens (en de prof's) niet haalbaar.
Als je echt goed rijd kun je je aanpassen aan je paard en erger je hem dus niet maar dat wil niet zeggen dat zijn karakter jou aanstaat.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:10

Ja, dit is zeker mogelijk. Bij ons op de manege hebben ze ook een paard dat vreselijk irritant kan zijn. Laatst heb ik hier 2 keer opgereden en het ging heeeeeeerlijk. Hij heeft geen stap verkeerd gezet. Je moet wel een goede ruiter zijn (niet dat ik zo goed ben hoor Bloos ), want als je maar iets voorover zit gaat ie staken Als ie staakt geven de meeste mensen hem een tik en begint hij dus flink te bokken. Het is dus echt de schuld van de ruiter en ik ben er heel blij mee dat het een beetje klikt tussen ons Haha!

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:43

het kan ok een hartstikke dominant paardje wezen,
ry er zelf ook 1 Knipoog , als je haar niks vraagt niks aan de hand, maar zodra je het moeilijker gaat maken en ze meer oppakt komen de streken van alle kanten, en warneer iemand haar straf word het alleen maar erger.

Bij de buurmeisjes is het echt een drama, maar als ik er op stap is er niet veel aan de hand,
die pony reageert heel erg op de zelfvertrouwen en doorzettings vermogen van de ruiter.
veel doorzetten en flink wat zelfvertrouwen en dominant teruf zijn moet vaak helpen,
maar het kan inderdaad ook zijn dat het gewoon niet klikt.
heel veel stertkte ermee Haha!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:49

Volgens mij kan het wel, ik denk ook dat het veel te maken heeft met je manier van rijden/communiceren. Het paard kan heel wat anders gewent zijn.
Ik heb het wel meegemaakt hoor: Een rotbok bleek een schatje, en het liefste paard van stal wilde niks met me te doen hebben.
Het kan wel goedkomen tussen jou en het paard, maar op een manege heb je daar nou eenmaal de gelegenheid niet voor.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:54

oef net zoals de meesten hier kan ik redelijk met de paarden op mijn manege opschieten..
maar op mn vorige manege stond 1 paard...
pfff.. dat beest scheurde de hele bak met mij door.. vloog alle kanten op..dwars door mn hulpen heen..
zat ik daar.. t enige wat ik nog kon doen was roepen "sorry!! aan de kant!! aaaah uit de weg!! sorrryyyyy!!"
mij meer mensen was ie zo..maar ik kon er echt helemaal niets mee.. ik ging er op zitten en na een uur stapte ik compleet gefrustreerd af.
2e keer dat mn instructrice het waagde om mij op dat beest te zetten heb ik ook geweigerd..
ze gaf nog de opmerking "het is of dit paard. of helemaal geen paard" ... met de achterliggende gedachte dat ik er dan wel op zou gaan..
nou mooi niet dus..waarom zou ik een uur tijd , en geld verspillen aan een paard wat zo over duidelijk niet voor mij bestemd is..
bovendien vindt dat paard het ook heus niet leuk, want anders zou ie zich niet zo gedragen. dus je doet beide partijen er alleen maar plezier mee door niet te rijden Tong uitsteken (denk ik dan)
( vervolgens wel een ander paard gekregen toen mn instructrice zag dat ik t echt meende).

bij dit paard had ik van t voren overigens al een vooroordeel.bij de combinatie van zn ras (fries) en hoe ik zag hoe ie normaal in de les was ging t al fout Tong uitsteken
dus denk dat dat paard dat ook voelde.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 10:41

Ja... mijn ervaring is dat het echt NIET kan klikken met een paard. Ik heb er een gehad, ze heette Naomi een hele lieve naam voor een heel naar paard, Ze was nooit lief, aanhankelijk en wilde absoluut niet van poetsen weten. Het rijden met haar ging ook niet goed en na een jaar heb ik haar verkocht. Later heb ik via via gehoord dat ze op een manege staat! Ja je leest het goed een manege!! Toen heb ik ook echt gedacht, dat ik beslist GEEN klik had met dit paard en het waarschijnlijk ook voor een groot deel aan mezelf lag. Mijn mening is dat je echt een KLIK moet hebben met een paard en dat je anders afscheid moet nemen.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:08

Ja, een paard heeft ook een karakter en dat hoeft neit altijd te klikken met het karakter van de ruiter. Toch denk ik dat het probleem met het paard op die manege ook rijtechnisch te verklaren kan zijn. Dat je toch iets verkeerd doet bij dat paard, waar andere paarden geen last van hebben. Dat het verder niet klikt met dit paard zorgt ervoor dat het probleem zich extreem uit.

jefreyginny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:00

Jessica1985 schreef:
Hey,

Heb een probleempje. Ik rij al 9 jaar paard op een manege. Met de meeste paarden daar kan ik best wel rijden.
Er is er 1tje en elke keer ik erop rij, hangt die het erg uit. Vanaf er een paard voor hem van richting verandert, vanaf
hij voor en figuur van de hoefslag moet komen, gaat meneer gewoon stilstaan. Benen, zit of zweep hebben praktisch geen effect,
gaat hij alleen maar van bokken. Nu deze zaken doet hij ook met andere mensen, maar als ik met hem rij is het echt extreem,
zelfs de lesgever geeft dit toe. Er zijn beginnerkes die er eigenlijk beter mee kunnen rijden dan ik. Ik kan er gewoon niets mee aanvangen. Zo een les is ten eerste niet plezant, vermoeiend en storend voor de rest maar je voelt je dan echt een beginnelingetje, terwijl ik best kan rijden (zelfs met in principe moeilijkere paarden die niet voor beginners zijn).
Iemand heeft mij vertelt dat het best kan zijn dat hij mijn leiderschap gewoon niet wil aanvaarden en dus ook niet wil luisteren
als ik iets vraag. Dus ik vraag mij af, kan het echt dat een paard echt een hekel heeft aan een bepaald persoon?

Greetz

Niet zo zeer een hekel, maar denk dat hij geen vertrouwen heeft in jouw. dat moet je zien te winnen bij een paard\pony.
leiderschap klopt, hij ziet jouw niet als baas.grondwerk kan hier bij helpen om zijn vertrouwen te verkrijgen.
denk maar aan de horsewhisper.op die manier moet je grondwerk en handwerk gaan doen. laten zien wie dat hij vertrouwen bij jouw kan halen.succes ermee

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:25

Of een persoon aan een paard, en dan natuurlijk andersom Knipoog Wij hebben een jazz nakomeling staan, en dat klikt niet bepaald. Vanuit haar kant niet, maar ook vanuit de mijne niet dus ja ik weet zeker dat het wel kan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:03

Ben er volledig van overtuigd dat je juist wel of juist niet een klik kan hebben met een paard.
Met m'n vorige pony had ik niet zo'n klik. Was wel een superlief beest ! Daar niet van, maar het rijden .. Nee.
Nu heb ik een andere pony, ging erop zitten en alles klopte ook gewoon.
Ik reed er zo mee weg alsof ik het al jaren deed.
Een ander die erop zit rijd er weer heel moeilijk mee weg (kop de lucht in enz.)