Louisiana Lady @ dressuur training met slof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSiep

Re: Louisiana Lady @ dressuur training met slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:36

hmm wat zegt de DA daarover dan?

Misschien heeft ze geen last van je zadel, maar je zit toch nogal ver achterin Knipoog

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:38

Wat de da zegt over dat voer niet echt aanslaat? Ja niks eigenlijk, heet zijn zit gewoon niet in der karakter.. hoogguit 2 keer per jaar dat ze een keer der staart erop zet..

Ik moet inderdaad meer naar voren zitten, bedankt voor het meedenken en de tips Lachen

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:25

Over het algemeen moet ik zeggen dat je de slof erg netjes gebruikt. Alleen die foto waarbij je hem erbij pakt, oké ik weet dat je hem erbij 'moet' pakken om effect te hebben. Maar jij zegt: zodra ze ontspant laat ik de slof losser. Mijn ervaring met slof: zodra de slof erbij word gepakt ontspant geen enkel paard. Je rijd ze dus letterlijk met dwang in een bepaalde houding zonder enkel spoortje van ontspanning. Dus ik snap wel dat je hem op dat moment erbij pakt maar je bewoording vind ik niet goed gekozen.

Je zegt zelf dat ze eigenlijk te braaf is en dus wat meer actie moet geven. Ik zou zeggen; spoor af (waarom een spoor op een ietwat sloom paard??), lekker voorwaarts neerwaarts en dan iets hoger tempo en daarna iets terug in tempo maar wel met dezelfde actie. Desnoods met wat ondersteuning van de zweep en dan bedoel ik dus zachtjes achter bij tikken en niet afranselen.

En zoals eerder boven gezegt: waarom met slof aanleuning leren, juist met bepaalde oefeningen leer je beter aanleuning dan met de slof. Maar toch, ik vind dat je de slof vrij goed gebruikt, jullie zijn ook een leuke combinatie maar ik zou op een andere manier met aanleuning leren rijden.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:38

Vastpakken enzo hoeft niet altijd een oorzaak te hebben, maar kan ook gewoon vervelend gedrag zijn. Vind dat je de slof netjes gebruikt, denk alleen dat je je handen meer moet ontspannen. Als jij loslaat heeft het paard niks om vast te pakken en als dat doordringt wordt het probleem vanzelf minder.

Leuk paard verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:29

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:02

FeeY schreef:
zoals ik het zie, ben je je paard alleen maar aan het tegen werken, zo kan je paard ook niet ontspannen misschien is het handig om instructie te nemen want zo bereik je niet het resultaat dat je waarschijnlijk wilt hebben, je zal er ook heel veel gezeur mee krijgen!

De TS zegt:
In overleg met mijn instructrice rijdt ik nu met slof...

Verder vind ik dat je de slof goed gebruikt, al zie ik nog wel wat spanning in je houding. En dan voornamelijk bij je houden.
Probeer erop te letten dat je ze de hele tijd op een plaats houdt. Je paard lijkt een eigen krulletje te hebben, van waaruit hij moeilijk in een andere positie te rijden is. Als ik jou was zou ik 'm lang en laag rijden, de bovenlijn leren ontspannen.
Verder voor het voorwaarts maken is het enige toverwoord; overgangen Knipoog

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:08

Jouw paardje lijkt een beetje op de mijne, ook niet zo heel erg veel looplust van zichzelf en daardoor pakt ze makkelijk vast. (dit is ook absoluut geen medisch probleem maar karakter en mijn vaardigheden samen)
Ik heb les genomen van een andere instructrice en dat werd een wereld van verschil. Eerst voorwaarts, en daarna iets meer nageeflijk proberen te krijgen. Voorwaarts betekend ook echt voorwaarts, dus spoor af en geef m een schop met je been als je geen reactie krijgt. Belonen met je stem als je wel reactie krijgt. Zorg dat je haar klein en snel laat lopen in plaats van lang en langzaam. Dus aan de voorkant de passen klein proberen te houden en aan de achterkant zorgen dat de snelheid erin blijft. Zo nodig laat je haar een keer inbuigen aan beide kanten zodat de kaak wat meer los komt.
Ik rijd nu zonder spoor/slof en ik merk dat ik een meer meewerkend paard heb! Echt een heerlijk gevoel!

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:28

Hoi,

leuk paard!
ik heb niet het idee dat je je paard erg tegenwerkt. Je houding laat hier en daar wat te wensen over, maar ik heb het idee dat dat af en toe komt omdat jij actiever bent dan je paard en haar als het ware met je hele lijf naar voren wil rijden.
Verder is al heel vaak opgemerkt dat er sprake is van goed slofgebruik.
Ws baseert iedereen dat op het feit dat hij het grootste gedeelte van de tijd niet aangespannen staat, en natuulijk is dat positief.
Persoonlijk vind ik het nog wat onwennig en onhandig tonen, je knoeit wat met je teugellengte hierdoor en ik heb het idee dat je nog weleen beetje aan de slof moet wennen! Misschien is een thiedemann een idee?
Het idee van gebruik van de slof, daar kan ik overigens wel inkomen. Het is erg lastig als je paard zich op de door jou beschreven manier er vantussen probeert te wringen.
MAAR: Met stip op nummer 1 staat toch wel het aan je been krijgen. Daar zou ik me voorlopig vooral op concentreren!
Vergeet daarbij niet de vele tempowisselingen,(schijn)overgangen en consequentie van de ruiter, een paar keer goed ' naar voren schoppen' is uiteraard niet voldoende!
Succes!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 07:47

Ik vind dat je aan dit paard goed kan zien dat die met slof gereden wordt, houdt zich vast in bovenlijn en loopt niet ontspannen. Ookal gebruikt je de slof niet steeds, je paard weet donders goed dat hij als hij zijn hoofd omhoog doet dat hij dan hard tegengewerkt wordt. Vind het dan ook jammer dat je instructrice de slof aanraadt, probeer het zonder en dan vooral naar ontspanning toe te rijden, en als je paard het hoofd een omhoog gooit niet kwaad worden, maar rustig weer naar ontspanning rijden, ik denk zelf dat dat veel beter zou helpen!!

Ik denk niet dat dit paard verder lichamelijke problemen heeft, denk eerder dat hij het lichaam onder het zadel niet op de juiste manier gebruikt (erg gespannen)

Nou veel succes en gaat vast lukken! en is verder wel leuk paard...

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 09:00

lizzy2; Dat kort en snel zijn we nu dus mee bezig maar dat lukt vrij moeilijk omdat ze zich van voren eruit gooit. Lang en snel gaat wel... Knipoog

Mulan; Ik ben inderdaad meer met haar bezig dan met ''zitten''. En inderdaad de slof vindt ik ook niet erg handig, vooral als mijn normale teugel wegglijdt door zweet... En blaren op mijn arme pinkies... Clown
Verder rij ik ook erg veel overgangen, schijnovergangen, overgangen binnen een zijgang, veel korte stukjes verruimen. Consequent zijn probeer ik erg op te letten maar dat sluipt er af en toe nog wel in..

Roos_s; Dit paard wordt niet altijd met slof gereden, dit was de 6e keer.. en ook nog is verspreid over 4 weken..
Ze weet inderdaad dat de slof erom hangt.. toch hoop ik dat ze een beetje door de moeilijke punt heen kan komen en dat ik daarna minder problemen ermee heb. Ik heb heel erg lang geprobeert om gewoon weer rustig door te gaan als ze der kop er uit trekt maar het helpt niets, elke keer op het zelfde moment gooit ze zich eruit, het punt wordt niet verlegd zegmaar.. Naar mijn idee weet ze gewoon dat ze op deze manier onder het ''echte'' werk uit kan komen

Bedankt voor de reacties verder Lachen

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 09:26

Even een tip voor het vasthouden op links: stel haar helemaal recht en laat de druk op links los, hou wel druk op rechts. Ze heeft links dan helemaal niets om vast te pakken want je rijdt op dat moment op de rechterteugel. Hou links je hand van de hals, niet naar je toe en blijf druk op rechts houden.
Aan het begin zal dit heel raar voelen, misschien gaat ze wel met buitenstelling lopen maar dat kun je met enkele lichte ophoudingen op links wel oplossen (zodra je maar contact blijft houden op rechts). Zet haar desnoods op een volte als dat makkelijker voor je is, laat de binnenhand (links) los of breng deze een stuk van de hals af en hou met je buitenhand contact en zorg met je buitenbeen dat ze niet over de schouder wegvalt, voel je gelijke druk opkomen probeer dan een stukje rechtuit weg te rijden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:05

Tip: de slof nu gebruiken, maar dan ook eraan laten hangen tot je paard dit gedrag 'vergeten' is. Als je afwisselend met en zonder rijdt, kan een handig paard doorkrijgen dat hij mét die slof niet kan boren, maar zonder wel, en dan is het einde zoek.

Verder: geen enkel paard gaat dit gedrag vertonen zonder oorzaak, dus het zal in eerste instantie wel door een harde ruiterhand of bijv. spierpijn onstaan zijn, maar het paard heeft nu wél door dat hij er wat mee kan bereiken.
Het gedrag is een vervelende gewoonte geworden. In zon geval vind ik de slof wel verantwoord, zolang als je als ruiter zelf maar in de gaten houdt of je het gedrag niet stiekum uitlokt ( te stugge hand bijv.)
En ik vind dat hij wel netjes gebruikt wordt hier. Leuk paardje trouwens.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:13

12sterre34 schreef:
Over het algemeen moet ik zeggen dat je de slof erg netjes gebruikt. Alleen die foto waarbij je hem erbij pakt, oké ik weet dat je hem erbij 'moet' pakken om effect te hebben. Maar jij zegt: zodra ze ontspant laat ik de slof losser. Mijn ervaring met slof: zodra de slof erbij word gepakt ontspant geen enkel paard. Je rijd ze dus letterlijk met dwang in een bepaalde houding zonder enkel spoortje van ontspanning. Dus ik snap wel dat je hem op dat moment erbij pakt maar je bewoording vind ik niet goed gekozen.

Je zegt zelf dat ze eigenlijk te braaf is en dus wat meer actie moet geven. Ik zou zeggen; spoor af (waarom een spoor op een ietwat sloom paard??), lekker voorwaarts neerwaarts en dan iets hoger tempo en daarna iets terug in tempo maar wel met dezelfde actie. Desnoods met wat ondersteuning van de zweep en dan bedoel ik dus zachtjes achter bij tikken en niet afranselen.

En zoals eerder boven gezegt: waarom met slof aanleuning leren, juist met bepaalde oefeningen leer je beter aanleuning dan met de slof. Maar toch, ik vind dat je de slof vrij goed gebruikt, jullie zijn ook een leuke combinatie maar ik zou op een andere manier met aanleuning leren rijden.

Hier ga ik helemaal in mee.. In elk aspect Clown.

Verder zie ik ook bij de verzetfoto, dat jij terugwerkt met je hand. Juist daar zit een grote, belangrijke fout die je maakt. Als hij op een gegeven moment de neiging heeft om in verzet te gaan moet je er met je handen afblijven en met je benen erbij komen. Verzet --> vooruit met de geit. Als die motor vanachter terug begint te draaien onder jou controle dan is dat verzet ook direct terug weg.

Eerst werken aan je tempo en die voorwaartse drang, dan pas aan de aanleuning.. Niet in omgekeerde volgorde.

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:14

Ik vind het slof gebruik niet hinderlijk. Waar ik wel iets op op te merken heb is de manier waarop je het verzet oplost. Het verzet zelf, ach soms is dat ook wel beestje eigen. Maar wat jij doet dan, is je handen naar je toe halen. Tja.. never nooit dat je dat gaat winnen, hij is toch sterker en trekt je zodoende gewoon uit het zadel. Houdt je handen gewoon op de plaats, en geef eens flink wat been. Want dat zie ik nergens, je houdt je been een beetje té mooi stil Knipoog
Op deze manier zal hij ook zelf voorwaartser worden. Want jij bent constant aan het remmen nu, terwijl je gas moet geven met je been.
Verder heb je een erg knap paard! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:15

Sentasi schreef:
Er staat dat ze dit in overleg met haar instructrice doet.

Vind het er wat gespannen uit zien. Zou liever zien dat ze met der neus naar de grond word gereden

Zeer waarschijnlijk zal ze dat zelf ook liever zien, maar die slof zit er juist aan omdat het paard af en toe ineens erg tegen haar hand ingaat. Clown Denk dus niet dat ze erg veel aan dit commentaar heeft..
Een erg leuk paard trouwens! Vergeet niet, als zij los laat, zelf ook terug te ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:25

Moderatoropmerking:
En opnieuw berichten verwijderd die niet aan de nieuwe HAW regels voldoen, wellicht kan men de nieuwe regels even doorlezen alvorens te reageren.