Jorden @ appuyement en wissels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coby10

Re: Jorden @ appuyement en wissels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:00

Exodus schreef:
Maar volgens mij springt je paard de eerste wissel na. Probeer de wissel vanuit de achterhand te rijden. Net als aanstappen of aandraven vanuit de achterhand.

Wat bedoel je precies met 'naspringen'? Dat hij hem niet in een keer springt?
Heb je ook tips voor hoe je de wissel beter vanuit de achterhand kunt rijden?

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:13

Hij springt eers met zijn voorbenen en daarna met achter. Dat heet zeg maar naspringen. Hij moet van achteruit wisselen, net als alle andere bewegingen zeg maar. Ik vind het een beetje moeilijk uitleggen. Om de wissel beter vanuit de achter hand te rijden is het eerst zaak dat het paard al heel goed op het achterbeen een arbeidsgalop kan galopperen. Van daaruit moet hij op het achterbeen gesloten kunnen worden naar de verzamelde galop. Als je dat voor elkaar hebt dan loopt hij al van achter naar voor zeg maar. Dan zou je meer kans moeten hebben om hem van achteruit te laten springen. Wat een goede oefening is om de a.h. er meer onder te krijgen is om veel overgangen te rijden in zowel stap draf als galop. En dan veel korte overgangen. Ook wat travers vragen op een grote volte is een goede oefening.
Ik hoop dat het duidelijk is. Vind het moeilijk om uit te leggen.
Misschien dat er iemand anders is die het nog iets makkelijker kan uitleggen Lachen

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:15

Heb nog even een keer goed gekeken, maar hij springt hem echt na. Lachen Je ziet heel duidelijk dat eerst het voorbeen wisseld en 1 pas daarna pas de achterhand meewisseld. Zie je het zelf ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:33

Ziet er netjes uit hoor.
Je moet alleen net iets de puntjes op de i zetten, je overgang stap-galop bijv is wat rommelig, de galop zelf kan ook netter, dat is dat net weer jammer.
Zo precies ook bij het appuyement, het ziet er goed uit maar het moet net iets afgewerkter. Iets constanter in zijn gangen en hij mag iets rechter blijven. Het is (vind ik altijd) wel heel fijn om je zelf terug te zien, ik heb het idee dat je heel netjes het appuyement inrijd, maar dat je hem dan te graag wil verbeteren, net iets te veel eraan veranderd en dat hij daarom niet recht blijft.

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:47

Ik zie wat je bedoelt. Hij lijkt dan ook (Valt me mn in de tweede wissel op) naar 'beneden' te springen ipv bergop. Maar heeft dat dan eigenlijk alleen te maken met hoe je paard op dat moment voor elkaar is, of ook met de exacte hulp die je geeft voor de wissel? Dat je net te vroeg of net te laat de hulp voor de wissel geeft? Om eerlijk te zijn doe ik altijd maar wat en Jorden springt ze zo makkelijk dat het eigenlijk atlijd wel goed komt. Ik kan de hulp voor mijn gevoel heel moeilijk 'plaatsen'.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:09

Jij staat bij Dijkshoorn?

Leuk paard heb je, hij lijkt lekker soepel, maar indd wat wiebelig met zijn hoofd!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:43

Had ook wel graag een losrijdstukje willen zien, nu ga ik namelijk gissen... Vind nu bijvoorbeeld de galop nogal teruggereden en daardoor erg tam worden, ik zou wat stukjes naar voren schakelen hier en ook in je losrijden goed door laten springen en niet te veel terug willen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:50

Moderatoropmerking:
Berichten die niet aan de nieuwe HAW regels voldoen verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:04

Coby10 schreef:
Ik zie wat je bedoelt. Hij lijkt dan ook (Valt me mn in de tweede wissel op) naar 'beneden' te springen ipv bergop. Maar heeft dat dan eigenlijk alleen te maken met hoe je paard op dat moment voor elkaar is, of ook met de exacte hulp die je geeft voor de wissel? Dat je net te vroeg of net te laat de hulp voor de wissel geeft? Om eerlijk te zijn doe ik altijd maar wat en Jorden springt ze zo makkelijk dat het eigenlijk atlijd wel goed komt. Ik kan de hulp voor mijn gevoel heel moeilijk 'plaatsen'.

Ik bedenk zeg maar waar ik m wil maken, "tel" in mijn hoofd de passen en bij bijvoorbeeld tel nr 3 geef ik de hulp. Ik ben zeg maar ook niet zo ritme gevoelig Haha!
Hoe hij de wissel springt heeft meer te maken met hoe je hem voor mekaar hebt dan op welk moment jij de hulp geeft. Het kan wel zijn als jij de hulp te vroeg geeft, hij moet wachten en hij m dan te "tam" springt, niet opwaarts en een beetje onhandig.
Maar daarom krijg je het commentaar dat je aan je galop moet werken, als je elke galop sprong bergopwaarts rijdt en met genoeg sprong maar hem toch bij mekaar kan houden, worden je wissels natuurlijk ook veel beter!

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 15:38

@ Anne_o dat zou mischien een goed idee zijn ja, dan kan hij niet telgangen!
@ Exodus, hmm ik ziet het dus echt niet.. Bloos ik heb heel goed zitten kijken, en hem vertraagd afgespeeld, maar ik heb het idee dat hij toch zijn achter en voorbeen tegelijk wisselt.. het is wel heel moeilijk te zien met die witte voetjes.. Je verhaal van het meer verzamelen begrijp ik wel als hij inderdaad hem niet goed zou springen, het moet idd van achter door naar voor.
@VivaLaVida, ja normaal kan ik net iets te veel zitten te prutsen.. het zou heel goed kunnen dat ik dat nu ook deed, maar het kan ook zijn omdat hij soms wat moeilijk buigt, dat ik hem lossig probeer te houden.., hoe dan ook, ja, ik moet meer gewoon zitten ipv alsmaar blijven prutsen Tong uitsteken
@ Coby10, ik heb het van Jolanda geleerd met de eenvoudige wissels, je moet je galopritme voelen, en dan tellen.
In de galop is je ritme 1-2-3-4, 1-2-3-4 dus ontspannen blijven zitten (kan lastig zijn als je je super concentreerd op het tellen) en dan op 4 diepzitten, bene recht en heel goed uitademen, en desnoods ophouding. Bij de vliegende wissel op 4 je wissel sprigen. Je moet namelijk je hulp op het zweefmoment geven, op dat moment kan hij namelijk wisselen, en zit hij als hij weer 'landt' in de andere galop. Bij mij hielp het in het begin ook heel goed om eerst een rondje lang te tellen, dat je steeds makkelijker voelt wanneer het goede moment is. En dan bijv je eenvoudige wissel op een volte, dan hoef je je minder te concentreren op de verzameling, dus maak je het jezelf wat makkelijker. Lachen
(overigens, draf is 1-2-3 1-2-3 en stap is 1-2 1-2 1-2, dacht ik Haha! )

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 15:42

@ Coby, ik doe trouwens wel eerst een paar keer zijn contra, zodat als hij dan niet wisselt, ik weet dat het 'van mij' is. Hij wisselt idd makkelijk, maar dan is het hulp-ow, laat ik eens een wisseltje maken-wissel. Als de galop van jou is, en je geeft het op het goede moment aan springt hij hem meteen, dan kun je ook makkelijker meer wissels rijden op één diagonaal.
Ojah, dat van de grond in, dat is inderdaad dat hij (vooral de ene kant om) makkelijk zo groot wordt en dan snel wat uit elkaar valt, daar moet ik idd meer de verzameling controleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:08

Charlotte_F schreef:
@VivaLaVida, ja normaal kan ik net iets te veel zitten te prutsen.. het zou heel goed kunnen dat ik dat nu ook deed, maar het kan ook zijn omdat hij soms wat moeilijk buigt, dat ik hem lossig probeer te houden.., hoe dan ook, ja, ik moet meer gewoon zitten ipv alsmaar blijven prutsen Tong uitsteken

Ja hij gooit volgens mij best hoog op ook of niet? Komt ook een beetje omdat hij net niet helemaal los laat. Hij is er bijna, maar net niet zeg maar. En dan zijn ze altijd zo lekker moeilijk uit te zitten, aan zijn bouw kun je ookal zien dat het niet makkelijk zal zijn om op hem door te zitten Haha!

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 21:32

@ VivaLaVida, ja hij gooit behoorlijk hoog op! In het begin was het echt stuiter stuiter, nu kan ik gelukkig wel makkelijk de hele rit doorzitten, maar ook niet als hij zijn rug vast zet. Ik moet hem dus altijd eerst goed loswerken, dat doe ik wat lager en dieper, dan in verlichte zit flink naar voor galloperen in de galop, dan terug rijden, wat schakelen, en dan is hij wel goed uit te zitten omdat hij dan wat losser door zijn lijf is.

Maar je zegt het precies goed, Hij is er bijna, maar nog net niet! Zo voelt het echt, ookal loopt hij super (zoals ik al zei kon hij voor mijn gevoel wel fijner qua dragen)
Ik heb niet dat gevoel dat hij van zijn oren tot zijn staart los is. Hij voelt wel goed hoor, maar nét niet vloeiend genoeg. Wel had ik afgelopen keer met loswerken dat ik hem echt goed over de rug kreeg, hij liet echt zijn hals vallen (op de goede manier dan Tong uitsteken ) en voelde heeel ontspannen en los. Maar dat is nog niet permanent, en hoger in zeker niet.

Iemand daar nog tips voor Haha! Of gewoon goed loswerken en trainen trainen trainen dat hij langzaam aan ook in zijn gewone houding los blijft?
Zou het ook niet met zijn leeftijd te maken kunnen hebben? (bijna 17) Hij is topfit (zijn vacht is zo ontzettend mooi kort!), maar je merkt uiteraard wel dat zijn eerste draf nog niet is wat het moet zijn, hij moet echt als een dieseltje warm draaien. Mag je dan eigenlijk nog wel verwachten dat hij zo soepel voelt als een 6 jarige? Of is het exterieur? Of moet ik dus gewoon langer loswerken Cool

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:52

Ik heb er ook nog echt meerdere keren naar zitten kijken. Het is wel onduidelijk vind ik, maar volgens mij springt hij toch echt na.
Misschien dat er iemand anders is die het ook wel of niet ziet?

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 21:57

In mijn ogen is springt hij hem te gelijk, als ik namelijk op moviemaker het filmpje superlangzaam afspeel zie ik dat het been dat vervolgens onderkomt echt het goede is, maar de 2e pas tilt hij hem net wat hoger op, wat denk ik het idee wekt dat hij na wisselt. Maar het is echt onduidelijk met die 2 witte sokken en dan niet super kwaliteit beeld.
Maar ach, eigenlijk is dat niet waar het om draait, als hij het zo zou doen, dan moet ik gewoon meer de motor aan houden, of hij het nou toen op dat filmpje wel of niet deed, toch? Lachen

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:58

Leuk filmpje, het ziet er allemaal wel makkelijk uit Lachen

Nog even over de telgang, ik ga mee met de rest, met het ontspannen stappen, over de rug. Zorg er dan wel voor dat hij actief blijft stappen en dat je er niet teveel aan gaat prutsen voor. Een tip die ik vaker heb gehoord is om paarden die telgang stappen bijv. op de kleine volte licht travers te laten stappen. Zo doorbreek je de telgang.

En ik vroeg me af, je legt hier boven uit dat je meetelt in de galop (Werkt super, doe ik zelf ook) maar waarom tel je tot 4?
Een zuivere galop heeft een drietact, viertact wil je juist niet. En dan is draf toch 1-2-1-2? Of zie ik het verkeerd, weet niet hoe jouw methode is zeg maar Haha! Maar was ik even nieuwsgierig naar Knipoog

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:01

Op zich ziet het er netjes uit. Probeer hem alleen recht te houden in de appuyement, nu loopt hij geloof ik met zijn achterhand voor (valt niet perfect te zien), en recht blijven zitten tijdens de wissels. Nu buig je naar voor, je probeert hem te zeer erin te duwen als het ware.
Probeer in de stap meer mee te gaan in je hand, niet te veel vasthouden. Dan gaat hij dus telgang stappen, dat keurt niemand goed.

Voor de rest ziet het er prima uit Lachen

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:04

Charlotte_F schreef:
@ VivaLaVida, ja hij gooit behoorlijk hoog op! In het begin was het echt stuiter stuiter, nu kan ik gelukkig wel makkelijk de hele rit doorzitten, maar ook niet als hij zijn rug vast zet. Ik moet hem dus altijd eerst goed loswerken, dat doe ik wat lager en dieper, dan in verlichte zit flink naar voor galloperen in de galop, dan terug rijden, wat schakelen, en dan is hij wel goed uit te zitten omdat hij dan wat losser door zijn lijf is.

Maar je zegt het precies goed, Hij is er bijna, maar nog net niet! Zo voelt het echt, ookal loopt hij super (zoals ik al zei kon hij voor mijn gevoel wel fijner qua dragen)
Ik heb niet dat gevoel dat hij van zijn oren tot zijn staart los is. Hij voelt wel goed hoor, maar nét niet vloeiend genoeg. Wel had ik afgelopen keer met loswerken dat ik hem echt goed over de rug kreeg, hij liet echt zijn hals vallen (op de goede manier dan Tong uitsteken ) en voelde heeel ontspannen en los. Maar dat is nog niet permanent, en hoger in zeker niet.

Iemand daar nog tips voor Haha! Of gewoon goed loswerken en trainen trainen trainen dat hij langzaam aan ook in zijn gewone houding los blijft?
Zou het ook niet met zijn leeftijd te maken kunnen hebben? (bijna 17) Hij is topfit (zijn vacht is zo ontzettend mooi kort!), maar je merkt uiteraard wel dat zijn eerste draf nog niet is wat het moet zijn, hij moet echt als een dieseltje warm draaien. Mag je dan eigenlijk nog wel verwachten dat hij zo soepel voelt als een 6 jarige? Of is het exterieur? Of moet ik dus gewoon langer loswerken Cool

Komt hij dan gewoon op wei? Zo niet, dan moet je gewoon goed en zorgvuldig en ontspannen loswerken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:08

Exodus schreef:
Ik heb er ook nog echt meerdere keren naar zitten kijken. Het is wel onduidelijk vind ik, maar volgens mij springt hij toch echt na.
Misschien dat er iemand anders is die het ook wel of niet ziet?

Ik ben het met je eens dat het paard de eerste wissel naspringt (dus van rechts naar links) en de laatste wissel is goed (van links naar rechts).
Het kan zijn dat je de rechterteugel er iets meer aan moet houden als je van rechts naar links wilt wisselen en links iets meer moet ontspannen om het achterbeen goed door te laten springen. Verder ben ik het eens met de eerder genoemde opmerkingen om wat meer te schakelen in de galop zodat het paard nog meer bergopwaarts galoppeert, dat gaat ook helpen bij de wissels.

@Iepke, ik denk dat ze tot vier telt omdat ze het zweefmoment meetelt, dus één twee drie zweefmoment (=vier).

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:11

Charlotte_F schreef:
@ Coby10, ik heb het van Jolanda geleerd met de eenvoudige wissels, je moet je galopritme voelen, en dan tellen.
In de galop is je ritme 1-2-3-4, 1-2-3-4 dus ontspannen blijven zitten (kan lastig zijn als je je super concentreerd op het tellen) en dan op 4 diepzitten, bene recht en heel goed uitademen, en desnoods ophouding. Bij de vliegende wissel op 4 je wissel sprigen. Je moet namelijk je hulp op het zweefmoment geven, op dat moment kan hij namelijk wisselen, en zit hij als hij weer 'landt' in de andere galop. Bij mij hielp het in het begin ook heel goed om eerst een rondje lang te tellen, dat je steeds makkelijker voelt wanneer het goede moment is. En dan bijv je eenvoudige wissel op een volte, dan hoef je je minder te concentreren op de verzameling, dus maak je het jezelf wat makkelijker. Lachen
(overigens, draf is 1-2-3 1-2-3 en stap is 1-2 1-2 1-2, dacht ik Haha! )

kleine correctie:
als het goed is, dan stap je in viertakt.. dus 1234, 1234, 1234
dan draaf je in tweetakt 12, 12, 12, 12, 12,
en dan galopeer je in 3 takt, 123, 123, 123, 123,
zoals jij het hierboven omschrijf klopt niet. zoek maar eens een boek met een plaatje van de beenzetting.

verder had ik ook t idee dat ie de wissels in 2x sprong en niet in 1 keer en de overgand stap-galop was iets rommelig, probeer m wat meer op t achterbeen te zetten

wel een leuk paard, kun je zeker veel van leren

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 22:30

hihi, ik dacht al, ik zeg volgens mij, dan houd ik een slag om de arm voor het geval ik iets door de war haal

Mijn theorie achter het tellen (mischien dat andere mensen een ander systeem hebben) :

Ja galop is idd 3tact, 6/8 maat, dus pa-da-dam, pa-da-dam (dit durf ik niet zeker te zeggen maar volgens mij is 'pa' buitenachterbeen, 'da' binnenachterbeen met buitenvoorbeen, en 'dam' binnenvoorbeen) dus je telt in één sprong 1-2-3, maar dat is 1 sprong.
Als je dus telt 1-2-3, 1-2-3 (of makkelijker 1-2-3-4-5-6 dan tel je twee sprongen door maar omdat je zo snel telt is dat dus makkelijker)is het heel lastig dan te denken van precies na 3(op het zweefmoment ga ik mijn hulp geven. Je telt dus de gehele sprongen. Je zou inderdaad t/m 3 kunnen tellen, ik doe t/m 4, dan heb je lekker veel tijd om te verzamelen, en kun je op 4 wisselen/overgang naar de stap.
Samenvattend moet je per sprong tellen 1-2-3 pa-da-dam, maar voor te trainen tel je 1 (1-2-3 / pa-da-dam) - 2 (1-2-3 / pa-da-dam) - 3 (1-2-3 / pa-da-dam) - 4 (1-2-3 / pa-da-dam) Elke sprong een tel

In de stap tel ik dan ook om mijn ritme te controleren, 1-2 1-2, je stap is (net als draf) infeite mars tempo, maar je zou ook t/m 4 kunnen tellen. Hoe langer je serie getallen is, des te sneller je ontdekt als je tempo onregelmatig is. (een twee .. ,een twee,een .. twee, zo heb je niet snel een onregelmatigheid door in het tempo, wel bij bijv een twee drieee vier, een tweee drie veer Lachen )

Draf is 1-2-1-2 in de vorm van sta 1-sta 2-zit 1-sta 2-zit, (dat klopte niet wat ik zei in mijn eerdere post, tot drie tellen vind ik fijn hobbelen, maar dat is niet nodig) je zou bij draf dan volgens mij ook 2/4 maat hebben, en dus t/m 2 of liever 4 tellen. Want ook bij de draf geldt dat langer tellen is beter voor een constant tempo

http://nl.youtube.com/watch?v=uolCVEpVT ... re=related dit is een clinic van Imke en Joost Peters over kur op muziek, hier leggen zij het tellen ook uit!

Ik hoop dat mijn verhaal zo duidelijk is en klopt, maar ik vind het erg moeilijk te verwoorden, te paard zou ik het zo kunnen uitleggen, ik zit altijd hardop te tellen Bloos

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 22:41

oh, terwij ik mijn superlange verhaal zat te tikken (ook leerzaam want ik moest eens goed nadenken hoe het ook alweer zat) zijn er weer veel reacties bij!
@ Shalala, hoe bedoel je of hij op wei kan?

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 22:45

@horseyfries, ja precies, zo bedoel ik het!

@ Shalala idd moet ik stiller zitten, ik vind het lastig als ik aan het ploeteren ben, me te realiseren dat het ook met een kleine hulp gaat, ik doe gauw teveel met dit soort dingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:58

Moderatoropmerking:
En in dit topic even dikke complimenten voor de wijze hoe jullie ermee omgaan. Dit is hoe we het graag willen zien, fijne vriendelijke discussie, goede tips, een heel leerzaam topic. Super! OK dan!

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 11:06

Charlotte_F schreef:
oh, terwij ik mijn superlange verhaal zat te tikken (ook leerzaam want ik moest eens goed nadenken hoe het ook alweer zat) zijn er weer veel reacties bij!
@ Shalala, hoe bedoel je of hij op wei kan?

Dat hij zo stijf is in het begin, dat hij zo lang tijd nodig heeft om los te moeten komen.