Ik vind het dus wel vervelend dat niemand Fantast zelf kent, dan zouden ze idd misschien wat softer zijn.
En dat met harde hand rijden probeer ik zoveel mogelijk goed te maken door buiten het rijden om hem helemaal te vertroetelen
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Fantastico schreef:Ja ze zeggen allemaal dat ik veel Fantast kan leren, maar zoveel kon hij denk ik niet.
Ik vind het dus wel vervelend dat niemand Fantast zelf kent, dan zouden ze idd misschien wat softer zijn.
En dat met harde hand rijden probeer ik zoveel mogelijk goed te maken door buiten het rijden om hem helemaal te vertroetelen
) dat je hem met alle kracht en moeite naar beneden probeerd te rijden. Na je uitleg vind ik dat ook niet meer dan normaal, maar ik denk dat je je er een beetje op verkijkt. Het werkt niet, hij druk zijn rug eerder weg en gaat op de voorhand lopen, mede door je harde hand. Ik denk dat het verstandig is om hem nu echt voor heel los te gaan rijden, nagevelijk komt vanzelf wel, om eerlijk te zijn denk ik dat hij daar nu gewoon niet toe in staat is!
) Niemand kan zich ontspannen als ze vast zitten.
Annetje schreef:Oeh meid!Je laat me schrikken!
Je hebt een pracht van een paard onder je kont, maar owowow, wat ziet dit er onvriendelijk uit!
Het ziet eruit of je heeeeel erg veel gewicht in je handen hebt. Probeer op tijd te luchten. Een kilo in je handen is al teveel.
Let vooral ook eens op je binnenteugel. Trekken aan je binnenteugel zoals op foto 2 is echt een grote NO! Daarmee maak je je paard alleen maar sterker, kantelt hij zijn hoofd, breng je hem uit takt enz.. enz.. Niet teveel aan die binnenteugel pielen dus. Teugels wat korter en je handen wat meer naar voren en dan ziet het er al vriendelijker uit.
Die hakken komen vanzelf goed als je bv paardrijdlaarzen zou kopen. Dan kún je je hakken gewoon niet omhoog trekken, want de schacht van je laars houdt dit tegen.
Vaak foto's en filmpjes van je laten maken als je rijd helpt trouwens ook. Het leert je bewust worden van je fouten en je goede punten. Zeker blijven doen dus!
Waar werk je vooral aan met je instructrise?
Fantastico schreef:Over mijn strenge hand: Aller eerst wil ik niks goed praten wat ik doe, maar ik wist zelf eigenlijk al wel dat ik een strenge hand heb. Maar Fantast heeft een erg moeilijke rug waardoor hij zich moeilijk kan ontspannen, gevolg is: lange nek en neus hoog en vooruit. Hierdoor is het lastig om hem naar beneden/rond te krijgen. Daarom rij ik in het begin met langere teugel, simpelweg omdat korter niet lukt bij hem. Dan ga ik ze niet korter nemen.
Met mijn instructrice ben ik bezig om meer met mijn buitenhand te rijden omdat hij idd daar doorheen loopt.
Iets meer spieren in de hals zou mogen, maar ik weet van mijn eigen beesie dat dat best lang kan duren! Verder, ga eens wat trotster op je paard zitten!! Jullie mogen er best wel wezen! Doordat je vooruit gaat kijken inplaats van naar je paard, wordt je houding ook al beter, nu zit je best voorovergebogen. (klinkt makkelijker gezegt dat gedaan, bij mij wordt ook elke keer nog gezegt! Rechtop zitten!!! Fantastico schreef:Er zijn genoeg mensen die mij hebben zien rijden, maar mij is nooit verteld dat ik zo'n slechte zit heb. Dan is het moeilijk dat te verbeteren als je dat niet weet. Ook over de rest van mijn rijden is nooit iets gezegd, ik ben expres les gaan nemen zodat iemand vanaf de zijkant kan zeggen wat ik fout doe. Als niemand mij ooit iets zegt, blijf ik zo rijden. Ik heb daarom expres foto's op bokt gezet zodat andere mij daarop kunnen aanspreken en tips geven. maar de meeste geven alleen kritiek, maar zeggen niet hoe ik het dan moet doen. Dat vind ik wel vervelend. Ik zal gana proberen om hem met wat minder strenge hand + op 2 teugels te gaan rijden.
Ondanks mijn strenge rijden houdt mijn paard wel veel van mij *tenminste dat denk ik aan zijn gedrag tegenover mij te merken* dus mega vervelend vind hij het denk ik niet *nooit oren in zijn nek tijdens rijden enz*. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik dan maar zo moet door blijven rijden, maar ik denk wel dat jullie snappen wat ik bedoel.
Fantast en ik hebben nog een lange weg te gaan, komt het dus goed uit dat ik niet van plan ben hem ooit weg te doen;)

Zo kun je proberen (misschien met behulp van je instructrice of iemand anders) om je paard wat uit te laten schuiven.
Fantastico schreef:Longeren doe ik vrijwel nooit, en als ik het deed liep hij gewoon los zonder iets eraan, waar ik nu sta hebben we geen longeercirkel dus als ik ga longeren moet het wel aan de lijn. Ik heb ooit een stiek gekocht die je van boven zijn hoofd door de bitringen heen moet doen en dan aan de singel moet bevestigen zodat hij met ijn neus wat meer omlaag zou lopen. Meneer deed dit dus nog steeds niet met als gevolg dat het alleen maar in zijn mond trekt. Dit heb ik dus maar 1x gedaan.
Doordat ik bijna nooit longeer ben ik hier dus ook geen ster in, maar als iemand tips heeft waardoor hij beter gaat lopen aan de longeerlijn.. Mijn oren en ogen staan wijd open

Bubsj schreef:... Ziet eruit als een moeilijk paard, en in combinatie met jou houding wordt het alleen maar moeilijker.
Ik denk dus dat je je voornamelijk op het losrijden moet gaan concentreren. Veel overgangen, lekker ontspannen (lekker de lange teugels laten die je nu al hebt) en als hij warm is lekker veel wendingen blijven rijden.
Misschien is het ook eens een idee om een dierenarts of iets dergelijks naar zijn rug te laten kijken? (misschien heb je dat al gedaan maar dan lees ik erover heen)
Niemand kan zich ontspannen als ze vast zitten.
Fantastico schreef:Overgangen heb ik wel vaker gehoord inderdaad, dit doe ik ook wel.
Zodra ik van voor los laat, gaat die neus meteen de lucht in, daarom hou ik eigenlijk altijd vast
Ik weet alleen niet precies wat je bedoelt met uitschuiven.. Je moet je paar dtoch juist altijd bij elkaar houden? Of is dit even iets anders?
Longeren doe ik vrijwel nooit, en als ik het deed liep hij gewoon los zonder iets eraan, waar ik nu sta hebben we geen longeercirkel dus als ik ga longeren moet het wel aan de lijn. Ik heb ooit een stiek gekocht die je van boven zijn hoofd door de bitringen heen moet doen en dan aan de singel moet bevestigen zodat hij met ijn neus wat meer omlaag zou lopen. Meneer deed dit dus nog steeds niet met als gevolg dat het alleen maar in zijn mond trekt. Dit heb ik dus maar 1x gedaan.
Doordat ik bijna nooit longeer ben ik hier dus ook geen ster in, maar als iemand tips heeft waardoor hij beter gaat lopen aan de longeerlijn.. Mijn oren en ogen staan wijd open
Je paard wordt er sterker van en het is goed voor de afwisseling. Tja, tips, je paard bijzetten is wel een goed idee denk ik. Dan gewoon met een longeersingel oid longeren, met hoofdstel en dan een bijzetteugeltje of touwtje. 
en ga nog geen oefeningen doen die jij nog niet kan zoals galopwissels te maken maar doe eerst de basis dingen eens want het wijken kan ook veel beter, hij loopt te veel over de schouder weg probeer hem daar in de begrenzen