Bubsj schreef:Tja ik leef naar het idee dat paarden net als mensen dingen hebben die ze leuk, en dingen hebben die ze minder leuk vinden. uit je verhaal kan ik eigenlijk alleen opmaken dat je dressuur met hem rijd. Spring je ook met hem? Ga je naar buiten?
Paarden hebben ook wel eens geen zin, paarden hebben ook wel eens spierpijn, paarden hebben ook wel eens een offday. Mijn vorige merrie was een schat, een knuffel, maar onder het zadel soms een draak. Ik zag het al als ik binnen kwam, oren hingen, geen aandacht voor mij. Dan was het duidelijk voor mij, zadel erop en naar buiten. Volgende dag stond ze weer met haar oren naar voren op me te wachten, en dat hield ze meestal een week vol.
Tuurlijk deed ik het ook wel eens anders, dan ging ik toch de bak in, om er anderhalf uur zeiknat weer uit te komen, met een oerdwars paard en een erg gefrusteerde kop.
Buitenrijden kan ook sport gericht zijn. Je kan lekker op lange paden je strekken oefenen. En waarom zou een paard buiten niet nagevelijk hoeven te lopen. Bovendien oefen je zo het 'in een andere situatie dan in de bak thuis' rijden.
Ik zeg niet dat het werkt in jou geval, maar voor mij deed het wonderen. Ik hield er een stuk minder gefrusteerde merrie aan over. Ik denk dat elk paard zoiets heeft. Sommige willen een dag voor een kar lopen, sommige willen wandelen, sommige gewoon een lekker tutdag en sommige willen springen.
Overigens vind ik dat verhaal van er mag niemand hier les geven of rijden behalve de eigen instructeurs iets heel vervelends. Persoonlijk zou ik nooit op zo'n stal blijven staan. Niet elke rijwijze en instructrice is goed voor hetzelfde paard. En hoe kan jij nou in godsnaam goed les krijgen van deze mensen als de een op een manier rijd waar jij het niet mee eens bent (neem ik maar even aan, aangezien je die persoon niet op je paard wil hebben). En een andere die er bang voor is?
Springen doe ik heel af en toe, lage sprongetjes. Losspringen doe ik heel regelmatig en vind hij ook echt leuk.
Ik heb in het begin als het niet goed ging en ik dus ook het idee had dat hij een off day had, gewoon het zadel en hoofdstel eraf gehaald en m los laten springen. Gewoon hindernisje in de bak en hij gaat vanzelf. Echter had ik de volgende dag weer hetzelfde probleem..
Buiten vind hij ook erg leuk, alleen de uitrijmogelijkheden zijn hier niet goed. Ook dan moet je met de trailer die ik niet heb. Rijdt dus ook maar heel af en toe buiten. Verder longeer ik m regelmatig met/zonder balkjes met/zonder hulpteugels. Lopen we regelmatig een stukje langs de weg. Hij heeft ook 2 keer per week een hele dag vrij dus aan verandering geen gebrek denk ik.
Tuurlijk kan hij een keer een offday hebben. Maar het verschil tussen super lopen (lekker over de rug/ontspannen) en echt steeds in verzet komen is zó groot! Daarnaast heeft hij nooit 1 dag waarop hij het minder doet, maar echt periodes..
Ik heb ook weleens mn rijden proberen te veranderen. Dan weer met losse teugel heel rustig begnnen, afstappen als het goed gaat, lang rijden, kort rijden, doorgaan als het slecht gaat totdat hij 1 rondje luistert, afstappen als het slecht gaat en gaan longeren, afstappen als het slecht gaat en wat leuks gaan doen.. Maar ik merk geen verandering. De periodes blijven terug komen, juist op momenten dat het zo lekker gaat.
Ik zal inderdaad eens opschrijven wanneer hij verkeerd is en wanneer het goed gaat.
Ik zou graag die instructeur er voor een maand op laten zitten Pallatin, helaas woont hij doordeweeks aan de andere kant van het land. Wel ben ik van plan weer een aantal lessen te plannen. Maar af en toe vraag ik me af of me dat het geld nog wel waard is.