Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
LADPR schreef:Mijn paarden reageren altijd op mijn stemhulpen
Myour schreef:@ Fitch: maar als ik ernaast loop en ik ga zeg maar 'draven' dan draaft ze zonder stemcommando's mee, zonder ook maar 'n rukje aan het touw te geven, volledig 'drukvrij' dus. Overigens zal dit wel moeilijker gaan als ik er eenmaal op zit ^^
LADPR schreef:Mijn paarden reageren altijd op mijn stemhulpen
. Tuurlijk komt er respect/leiderschap/... bij kijken, maar primair is en blijft beloning bij mijn paard (bij straf doet ze meestal het omgekeerde van wat ik vraag. Groot protest).
Fitch schreef:Waarom doe je ze dan een bit in?
LADPR schreef:Fitch schreef:Waarom doe je ze dan een bit in?
Om links of rechts te gaan
tantjeuh schreef:En hoe komt dat? Omdat je ze die hulpen geleert hebt aan de hand van 'straf'/beloning. (want nee, paarden begrijpen nogaltijd geen mensentaal) Dus reageren op stemhulpen is gewoon omdat ie geleert heeft dat ie anders op zijn donder krijgt/ geen beloning krijgt.
LADPR schreef:Fitch: Dat is dan jammer, ik werk 80 % van de tijd zonder bit of lijn en dan nog doen ze alles wat ik vraag ook al sta ik aan de andere kant van de bak
Myour schreef:@ Fitch: maar als ik ernaast loop en ik ga zeg maar 'draven' dan draaft ze zonder stemcommando's mee, zonder ook maar 'n rukje aan het touw te geven, volledig 'drukvrij' dus. Overigens zal dit wel moeilijker gaan als ik er eenmaal op zit ^^

Ik geef clinics in deze materie, trainingspsychologie. Daarbij ga ik verder in op hoe een paard leert. 
LADPR schreef:Waarom mn paarden iets voor me doen?
Omdat ik het ze met respect vraag en dan doen ze graag wat ik van ze verlang

BCS schreef:Omdat je ze eten geeft!
Dat heeft weer te maken met aandacht en eten.
Wij mensen kunnen nooit de plaats van een paard innemen, al denken we van wel, ze komen naar ons toe, kroelen met ons, maar het is wel het lekkere waar ze op wachten.