waarom doet een paard iets voor je?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Re: waarom doet een paard iets voor je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:27

@ Fitch: maar als ik ernaast loop en ik ga zeg maar 'draven' dan draaft ze zonder stemcommando's mee, zonder ook maar 'n rukje aan het touw te geven, volledig 'drukvrij' dus. Overigens zal dit wel moeilijker gaan als ik er eenmaal op zit ^^

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:29

LADPR schreef:
Mijn paarden reageren altijd op mijn stemhulpen

Waarom doe je ze dan een bit in?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:29

Myour schreef:
@ Fitch: maar als ik ernaast loop en ik ga zeg maar 'draven' dan draaft ze zonder stemcommando's mee, zonder ook maar 'n rukje aan het touw te geven, volledig 'drukvrij' dus. Overigens zal dit wel moeilijker gaan als ik er eenmaal op zit ^^

Ja, want jij draaft met d'r mee. Dan ziet ze dat misschien meer als iets vriendschappelijks.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:32

LADPR schreef:
Mijn paarden reageren altijd op mijn stemhulpen

En hoe komt dat? Omdat je ze die hulpen geleert hebt aan de hand van 'straf'/beloning. (want nee, paarden begrijpen nogaltijd geen mensentaal) Dus reageren op stemhulpen is gewoon omdat ie geleert heeft dat ie anders op zijn donder krijgt/ geen beloning krijgt.

Ach, ik ben er simpel in... Mijn paard doet iets voor mij omdat ze geregeld beloont wordt met een overheerlijke wortel. Clown. Tuurlijk komt er respect/leiderschap/... bij kijken, maar primair is en blijft beloning bij mijn paard (bij straf doet ze meestal het omgekeerde van wat ik vraag. Groot protest).

Honden net hetzelfde. De best luisterende honden hebben leren luisteren met positieve beloningen, na verloop van tijd worden die beloningen minder en blijven ze luisteren omdat er ooit nog wel een beloning komt...

Conditionering alom Vork

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:35

Fitch schreef:

Om links of rechts te gaan

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:37

LADPR schreef:
Fitch schreef:

Om links of rechts te gaan

Het spijt me meid, maar 't gaat er bij mij niet in dat je paarden geheel uit vrije wil of omdat ze je zo lief vinden van alles voor je doen. Zo zit een paard niet in elkaar. Jij dwingt ze. Of dat verkeerd is, tsja... Daar hebben we 't nu niet over. Dat doet tenslotte toch 98% van de mensen op Bokt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:37

tantjeuh schreef:
En hoe komt dat? Omdat je ze die hulpen geleert hebt aan de hand van 'straf'/beloning. (want nee, paarden begrijpen nogaltijd geen mensentaal) Dus reageren op stemhulpen is gewoon omdat ie geleert heeft dat ie anders op zijn donder krijgt/ geen beloning krijgt.

Nee paarden kunnen ook leren zonder te belonen of te straffen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:38

Fitch: Dat is dan jammer, ik werk 80 % van de tijd zonder bit of lijn en dan nog doen ze alles wat ik vraag ook al sta ik aan de andere kant van de bak

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:39

LADPR schreef:
Fitch: Dat is dan jammer, ik werk 80 % van de tijd zonder bit of lijn en dan nog doen ze alles wat ik vraag ook al sta ik aan de andere kant van de bak

Klopt, dan luisteren ze naar je lichaamstaal. Ook al is het een vorm van dwang, ik vind dit een stuk beter dan met bit, dus daarvoor respect.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:39

Gewoon kwestie van leiderschap. Als een paard jou niet als leider ziet, zul je vanzelf zien dat ze veel minder voor je doen (zonder protest) dan als ze wel jou als leider zien.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:47

Nee als ik aan de andere kant van de bak sta of er buiten geef ik geen lichaamstaal af.

Als ik in het midden sta wel uiteraard.

Waarom respect dan?

Ik werk net als mijn paarden net zo lekker met een bit als zonder bit.

Zie alleen het nut niet in om halsters, lijnen, enz te gebruiken voor simpele trianing in de bak.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 07:55

Myour schreef:

Ook druk, de druk om niet alleen te zijn. Ja

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:04

Haha! Ik geef clinics in deze materie, trainingspsychologie. Daarbij ga ik verder in op hoe een paard leert.

Een paard doet veel dingen om iets onaagenaams (een druk, een dreiging, een geluid...) te doen stoppen, negatieve versterking. Bijvoorbeeld: kuitdruk, paard gaat sneller, kuitdruk gaat weg.
Een paard kan ook iets doen om iets aangenaams te verkrijgen: sociaal contact, eten, vrijheid, ... : positieve versterking.
Hier kan ik nog een dag over doorschrijven, maar als de vraag is naar de motivatie van gedrag, kom je hier al een heel eind mee Knipoog

Ik denk dat dit elementaire kennis is voor alle mensen die met paarden omgaan... Helaas ontstaan er nog veel teveel problemen door gebrek aan kennis en timing...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:25

Ik ben het wel met Fitch eens, uiteindelijk komt alles toch neer op dwang. Mijn paard kan bijvoorbeeld best even los op de poetsplaats staan, terwijl ik in de zadelkamer iets ga halen. Maar dat doet hij vooral omdat hij weet dat zodra ik hoor dat hij van de mat afgaat (hij gaat ook altijd precies op het randje staan) terug kom en eerste met een stemhulp duidelijk maak dat hij moest blijven staan, en hem anders terugduw/halster aan doe etc. Aan de ene kant vind ik dat best wel jammer, aan de andere kant is het wel zo dat in een kudde hetzelfde principe geldt. Als een paard zich niet aan de regels van de kudde houdt kan hij ook een klap of een bijt krijgen, of mag hij niet meer bij de kudde waardoor hij de veiligheid van de kudde verliest.
Een paard wil naar mijn idee graag regels en vooral duidelijkheid. Ik denk dat als je zo consequent mogelijk bent, en je tegemoet komt aan een paard zijn natuurlijke behoeftes, er niks mis is met die "dwang". Daarnaast merk ik ook dat mijn paard als ik lekker gereden heb en hem fijn vond lopen, dat hij ook meer tevreden is. Als ik een half uur lang vraag, maar niet duidelijk genoeg bent en maar paard maar half luistert, ben ik uiteindelijk niet tevreden en mijn paard ook niet. Dan kan ik beter een keer duidelijk optreden, dan doet hij daarna zijn oefeningen bij wijze van spreke al als ik er aan denk, en dan zijn we beide meer tevreden na de training.
Hij neemt daarin mijn gevoel echt over. Als ik een keer ziek ben en toch wil rijden en het door mijn eigen kunnen niet fijn gaat kan ik mijn paard wel belonen, maar dan komt die beloning niet over. Hij pakt een 'braaf paard' pas op als ik zelf met een fijn gevoel afstap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:32

LADPR schreef:
Waarom mn paarden iets voor me doen?

Omdat ik het ze met respect vraag en dan doen ze graag wat ik van ze verlang

Het klinkt aardig en wij noemen het graag vragen, maar het is gewoon dwingen. Een paard graast liever tussen zijn kudde genootjes ipv iets op zijn rug en in zijn mond dat steeds beweegt, omdat de "baas" "vraagt". Het dier heeft geleerd om te doen wat hij Denkt dat die baas wil en dat heeft hij geleerd omdat hij het steeds weer moet doen bijna elke dag weer op nieuw. Op een gegeven moment snapt hij dat als hij zus doet baasje aardig is en als hij zo baasje niet meer aardig, het zelfs pijn kan doen.

Het duurt even een uurtje dan is het gelukkig weer voorbij. Daarom doet een paard iets. Als blijkt dat het paard veel dingen kan waardoor baasje snel blij wordt en het vanzelf gaat, dus weinig ongemak, zal paardje ook blijer zijn want het is niet zo naar dat uurtje. Het voordeel dat een goed bewegend en lenig paard heeft.

Dat respect vind ik betwistbaar, als je echt respect voor je paard hebt, ga je er niet op zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:38

Omdat je ze eten geeft!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:39

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:39

BCS schreef:
Omdat je ze eten geeft!

Juist daar ben ik het mee eens. Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:41

Russel: Ik zit ook niet op mn paard, hihi, zou een beetje zielig zijn met mijn postuur Bloos

En toch is het naar mijn idee echt vragen.

Als ik ze op de graspaddock heb waar ze bijna nooit op staan en ik vraag de oudste om van de paddock af en te komen door hem te roepen als ik bij stal sta. Komt hij keurig uit zichzelf de paddock af en naar stal toe. Dat is echt niet dwingen als ik hem roep en hij geen zin komt ie niet. Kan hij zelfs beslissen en toch kiest hij er zelf voor om te komen.

Zelfde als ik met hem ga werken hij kan er zelf voor kiezen om niet mee te doen en toch komt hij elke keer weer de bak in om gezellig mee te doen.

Niks geen dwingen.

Goed ben het met je eens dat als ik links wil ergens en stuur met het bit dat dat als dwingen zou worden kunnen omschreven.

Verder blijf ik bij mijn mening dat paarden ook kunnen leren zonder te belonen en te straffen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:42

Die manier van vragen, oke Knipoog Dat heeft weer te maken met aandacht en eten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:46

Hoezo heeft dat met eten te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:49

Voer jij nooit op de paddock? Als je jouw zien, zien ze eten, je zult ongetwijfeld ook hooi en eventueel brok voeren, appeltje, snoepje. Jij bent gewoon brokkenpot. Haha! Wij mensen kunnen nooit de plaats van een paard innemen, al denken we van wel, ze komen naar ons toe, kroelen met ons, maar het is wel het lekkere waar ze op wachten.

Als mijn stalbaas de wei inloopt of als ze haar zien komen ze en mas naar haar toe of hinniken naar haar, zij rijdt nooit, zij voert of zet ze buiten. Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:51

Ik voer als ik op stal aankom verder niet.

Ik voer geen koekjes en appeltjes krijgen ze ook bij aankomst.

Dus tegen de tijd dat ik gemest heb en eventueel wat met ze ga doen hebben ze alles al gekregen. Dus ze weten dat ze niks krijgen.

Kroelen hebben ze een hekel aan, dus daarvoor komen ze ook niet.

Plaats van een paard in nemen is helemaal niet mn bedoeling. Ik probeer een goede leider te zijn voor mijn dieren en dat is in mijn ogen wat je voor paard moet zijn. Geen vriend of een paard of zo.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:58

Ik geef m'n paard nooit iets lekkers (zieielig heah) ze staat al de hele dag op de wei met een zooi lekkers. Héél af en toe neem ik een appeltje mee of een broodje maar verder niets en voeren doet de boer (als ze op stal staat). Mijn paardje ziet mij dus absoluut niet als de brokkenpot en alsnog komt ze vanzelf naar me toe (ook zonder stemhulp, alleen een uitnodigende houding is al voldoende).

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:01

Ik "werk"ook voor mijn baas voor de poen, en niet voor de "lol". Geen werk - geen poen
wel werk - wel poen.
zo simpel is dat. En als ze te kiezen hadden gingen ze veel liever met hun soortgenoten luieren en gras vreten. Vingers aflikken