Steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nobel1

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:34

KiWiKo schreef:
en ik snap niet dat jullie niet in de leer gaan bij de stal waar je haar nu naar toegestuurd hebben......

Ik vind het al een hele stap om toe te geven dat het je zelf niet lukt en je hulp gaat zoeken bij mensen die er beter mee om kunnen gaan!
Laatst bijgewerkt door nobel1 op 02-06-08 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:35

is ook al een hele stap, nu nog begrijpen dat het paard het allemaal wel weet, en hun moeten leren met dit paard om te gaan.........

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:48

KiWiKo schreef:
is ook al een hele stap, nu nog begrijpen dat het paard het allemaal wel weet, en hun moeten leren met dit paard om te gaan.........

absoluut mee eens Ja
Denk dat het vooral een kwestie van overwicht en dominatie van het paard is.

Presto_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:47

als je voelt dat ze wat langzamer gaat moet je haar naar voren drijven, gaat ze achteruit lopen, doe je hand naar voren en drijf haar aan.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:09

KiWiKo schreef:
shabbay schreef:
Ik ken het probleem ook! Heel vervelend, geklier. Niet in de trailer, niet in/uit de stal, niet in/uit het land willen, niet willen werken...zucht. Voorwaarts rijden zoals gezegd kan een oplossing bieden tenzij je paard erg sensibel is (zoals bij ons het geval) onze dame ging aan de ren, dribbelen (niet mee te werken). Ze is daarom terug naar de stal waar ze beleerd is. Ben benieuwd hoe het opgelost word.

Typisch een verwend paard wat geen grenzen kent.......... en ik snap niet dat jullie niet in de leer gaan bij de stal waar je haar nu naar toegestuurd hebben......

Peerd weet het allemaal wel

Hoe durf zo'n opmerking te maken? Je kent de hele situatie niet. En toevallig worden we daar al begeleid in de training. Dus eerst verder vragen voordat je oordeelt.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:29

shabbay schreef:
Hoe durf zo'n opmerking te maken? Je kent de hele situatie niet. En toevallig worden we daar al begeleid in de training. Dus eerst verder vragen voordat je oordeelt.

Laat je niet gek maken, deze mensen lossen zelf de dingen op een hele vreemde manier op. Ik weet niet wat prettiger is, met je paard op een rustige normale manier omgaan en moet je is kijken wat je paard dan voor je over heeft. Of dat je paard op jouw reageert uit angst. Tja als ik constant een klap krijg als ik iets verkeerds zeg zeg ik het ook niet meer hoor. Zulke mensen vinden zichzelf erg goed en andere zijn altijd raar. Laat het lekker rusten ze zijn het niet waard

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:52

Arnjojo: Doe eens normaal zeg. Jij doet verdorie precies hetzelfde. Jij oordeelt zonder te weten hoe het zit. Ik ben er niet vies van om mn paarden een pets of een schop te geven en nee ze zijn absoluut niet bang voor me.

Niemand zegt dat de TS raar bezig is, jij zegt dus dat iedereen die zijn paard slaat raar bezig is.

Betere wereld begint bij jezelf zeggen ze toch? Misschien kan je dan eerst even naar jezelf kijken en zelf andere mensen respecteren en zonder voordelen met iemand praten voordat je andere daarvan beschuldigd Knipoog

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:32

KiWiKo schreef:
Arnjojo, jij wil niet weten wat ik met een steigeraar doe, nadat ik zeker weet dat het niks lichamelijks is.........

Die doet het echt, echt nooit meer ......... echt niet Lachen

Dat wil ik dan wel eens weten, kiwiko. Wie A zegt... Knipoog

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:33

arnjojo schreef:
shabbay schreef:

Laat je niet gek maken, deze mensen lossen zelf de dingen op een hele vreemde manier op. Ik weet niet wat prettiger is, met je paard op een rustige normale manier omgaan en moet je is kijken wat je paard dan voor je over heeft. Of dat je paard op jouw reageert uit angst. Tja als ik constant een klap krijg als ik iets verkeerds zeg zeg ik het ook niet meer hoor. Zulke mensen vinden zichzelf erg goed en andere zijn altijd raar. Laat het lekker rusten ze zijn het niet waard

Arnojojo: hoeveel jaar ervaring heb jij dan met het beleren van jonge paarden? Want voordat je Kiwiko haar manier van werken 'vreemd' noemt moet je zelf ook al wel wat ervaring achter de kiezen hebben denk ik... Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:34

Klara: Denk dat het niet geschikt voor bokt is, haha.

Mijn jonge dieren hebben allemaal wel eens gesteigerd en dat was ook een keer en nooit weer. Tegen de tijd dat ze onder het zadel waren wisten ze niet eens meer wat steigeren was.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:38

Ik begrijp hier uit dat je ze eens flink onder hun achterste schupt op de klassieke boeren-wijze Clown

Of is er een ander truukje?

Ze een flinke knal verkopen als je erop zit vind ik persoonlijk eng omdat ik bang ben dat ze dan helemaal uit hun plaat gaan en achterover slaan met mij erop.

Misschien is iemand met een longeerzweep in de bak dan beter?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:42

Nou dat heb je helemaal goed, hihi. Dat werkt erg goed en is in mijn ogen juist heel dier vriendelijk. Elk paard snapt wat de bedoeling er van is en word daar echt niet bang van.

Onder het zadel stijgeren ze bij dus nooit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:46

Een paard wat herhaaldelijk steigert en geen last heeft van tanden/rug/benen/zadel/... heeft last van een inconsequente ruiter. Heel zwartwit rijden dus, naar voren is naar voren, terug is terug, en hij moet tussen twee benen en twee teugels. Geen microseconde trager dan jij wil, geen milligram tegen het been aan hangen... Verder is het aankijken wat je in handen hebt qua karakter. Een dominante lomperd gaat echt niet dood van een flinke knal, bij een sensibele zeikbok wordt het wellicht een kwestie van gewoon blijven zitten van lalalala en door doen met wat jij aan het vragen was. En als je eraan twijfelt, kun je het idd beter een africhtingsstal laten doen, die weten wel wat ze ermee moeten. Steigeren gaat al heel snel van kwaad tot erger.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:47

Inderdaad LAPDR, ben ik het mee eens;

een keer en dan nooit weer is voor het dier veel aangenamer dan zesendertig hulpteugels en join-ups allerhande.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:54

Ik vind wel degelijk dat je het moet aanpakken, begrijp me niet verkeerd. Maar als je niet weet waar het aan ligt zoek dat dan eerst uit voordat je met hulpmiddelen en meppen begint. Ook ik leer nog een hoop maar de manier van omgang vind ik een basis daar hoef je niet een hoop kennis van te hebben, sorry

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:55

Arnjojo: Neem aan dat je het niet tegen mij hebt?

Zowel dan had je dven moeten lezen, mijn aller eerste reactie was dat er eerste gekeken moet worden of het dier wat mankeert.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:58

arnjojo schreef:
Ik vind wel degelijk dat je het moet aanpakken, begrijp me niet verkeerd. Maar als je niet weet waar het aan ligt zoek dat dan eerst uit voordat je met hulpmiddelen en meppen begint. Ook ik leer nog een hoop maar de manier van omgang vind ik een basis daar hoef je niet een hoop kennis van te hebben, sorry

Ik heb nooit beweerd dat je niet moet nakijken of ze wat mankeren. Dat is de eerste stap.

Verder vind ik jouw basismanier van omgaan met een paard niet correct.

Een paard is geen vriend waar je beleefd tegen moet zijn. Een paard is een paard. Dat verlangt duidelijkheid in de verhoudingen. Je krijgt een veel fijnere omgang met een dier dat begrepen heeft dat jij de baas bent en dat er onaangename gevolgen zijn als ze iets proberen.

Door een paard als gelijke te behandelen kweek je onhandelbare paarden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:05

Precies

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:49

shabbay schreef:
KiWiKo schreef:
Typisch een verwend paard wat geen grenzen kent.......... en ik snap niet dat jullie niet in de leer gaan bij de stal waar je haar nu naar toegestuurd hebben......

Peerd weet het allemaal wel

Omdat dit zo, zo, zoooo ontzettend standaard is Haha! Haha! Haha! bijna 90% van de gevallen die ik binnenkreeg Lachen en allemaal met baasjes die meende dat het dier zo ontzettend gevoelig was, bang was, angst had......... terwijl het dier niks anders deed dan de boel in de zeik nemen Lachen Lachen Heel, heel klassiek voorbeeld Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:51

arnjojo schreef:
shabbay schreef:

Hoe kom je erbij anjojo Haha! Haha! Haha! ik sla nooit, sterker nog....... ik verhef niet eens mijn stem Haha! Haha! Haha!

beter je huiswerk doen joh!!

Maar MOET ik een keer inkomen, dan doe ik dat op zo een manier dat het gelijk duidelijk is Haha! maar dat komt zo, zo zelden voor Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:52

Klara16 schreef:
KiWiKo schreef:
Arnjojo, jij wil niet weten wat ik met een steigeraar doe, nadat ik zeker weet dat het niks lichamelijks is.........

Die doet het echt, echt nooit meer ......... echt niet Lachen

Dat wil ik dan wel eens weten, kiwiko. Wie A zegt... Knipoog

als ik weet dat het baldadigheid is......... ben ik even niet lief zegmaar Haha! Haha! op welke manier dat dan op dat moment uitkomt Lachen

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:06

ben ik het absoluut niet mee eens. Ik vind juist dat je moet zorgen dat het je vriend wordt. Je kan wel duidelijke grenzen stellen. Het feit van drijven en leiding geven moet duidelijk zijn voor je paard. Vanuit vertrouwen en duidelijkheid op een normale manier bouw je de rest op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:09

een paard is nooit mijn vriend......... IK ben altijd zijn meerdere.....

net zoals bij mijn kind, mijn kind is mijn allesie, maar ik ben de baas in huis......

en daardoor heb ik een buitengewoon evenwichtig, zelfstandig, zelverzekerd kind......... evenals de paarden die ik opgevoed heb

Ik vind ze lief, ze vinden mij lief.......... maar ik ben degene die zegt waarheen en in welk tempo aan de hand of onder het zadel

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:10

Een paard heeft niks aan een vriend.

Je krijgt een fijn, gelukkig en stabiel paard als je een goede leider bent.
Een leider zorgt voor stabieliteit, rust en handeld altijd rechtvaardig.

Een leider is zo hard als nodig is en zo zacht als het kan.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:13

ik ben ook heel duidelijk tegen mijn paard. Maar ik wil wel dat hij weet dat hij mijn beste vriend is. Wil niet zeggen dat ik alleen maar lief ben en over me heen laat lopen absoluut niet. Ik vind dat je vrienden kunt zijn, vertrouwen in elkaar moet hebben maar ook heel duidelijk dat hij weet dat ik de baas ben. Maar dat kan volgens mij op een andere manier dan meppen zoals andere bokkers beweren