V-Power @ pittige training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goodolded

Re: V-Power @ pittige training

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:15

Heb ik zitten slapen, is dit dezelfde V-Power als in je profiel? Ja zeker weten, wat meer paard is dit beestje dan op de foto's in je profiel. Top meidje! Let nog wel even op je eigen houding, ga trots rechtop zitten en hoofd op.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 07:22

jaggie schreef:
@nickynicole, als ik mijn been laat hangen loopt hij ook nog hoor, maar dan vloeit het actieve er sneller uit. Het is ook niet zo dat ik een uur lang met meer druk erop rijdt, maar als ik hier niet naar toe werk, kom het er ook nooit in en zie ik ons ook nooit Z rijden. Kijk ik kan hier wel foto's gaan plaatsen waarop hij puur op ontspanning lager loopt, maar ik wilde juist laten zien waar we aan het werken zijn. Dat dat beeld nu nog niet het ideale plaatje oplevert, begrijp ik ook wel, maar het laat wel zien op welke manier ik met hem bezig ben. Lachen Ik vind dit wel interessant om over te discussieren, dus ik vraag me aan de andere kant ook af, hoe train jij een paard naar een hoger niveau toe? Zoek jij dan niet je grenzen op? Wellicht kan ik daar nog wat van opsteken. Lachen

Ik denk dat je mijn training van mijn eigen paard moeilijk kan vergelijken met die van jou! Mijn merrie heeft 2 operaties ondergaan en is afgekeurd waardoor ik op een manier train zodat ze nog een aantal jaren mee kan Haha!

Daarnaast train ik wel paarden van andere mensen. Ik probeer lang en laag los te werken, maar daarin niet te vergeten dat ze los zijn achter de kaak. Dus niet voor het plaatje rond lopen maar echt loslaten. Vanaf daar stel ik ze langzaam hoger in door ze erg snel te maken voor het been en veel overgangen te rijden. Mijn beenhulp is niet zoals die van jou, met mijn spoor de buit ingedraaid. Ik laat mijn been langs het paard hangen (dus wel contact houden en niet afsteken) en kan zo nodig mijn spoortje gebruiken om het achterbeen snel te maken. De andere hulpen geef ik puur met mijn kuit. Daarnaast probeer ik met het hoog instellen ook op verschillende lengtes te rijden. Dus als ik mijn teugels alnger laat mogen ze het neusje er verder uitdrukken maar NIET zakken. Hierdoor kun je de kaak iets openen. Ik train iets richting de klassieke dressuur dus werk veel boven in met afwisseling lang en laag.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:02

Hee, een nieuw topic! Leuk!
Zoals ik al zei vind ik het er heel netjes uitzien. Aan de foto's te zien vind ik dat jullie beide veel vooruit zijn gegaan!
Power lijkt steeds meer zelfhouding te krijgen.

Als ik rijtechnisch commentaar zou moeten geven zou ik zeggen dat je kunt letten op de houding in de travers. Goed opletten dat je niet tegen gaat zitten. En wat betreft dat naar achteren hangen. Ik vind het niet storend, mits het natuurlijk geen invloed heeft op de rest van jouw lichaamsdelen.

Succes, en inderdaad....op naar het Z OK dan! Komt helemaal goed.
Wie weet tot ziens op wedstrijd!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:22

Ik zie toch nog niet een paard dat klaar zou zijn voor het Z.

De stelling en buiging zijn minimaal en vaak zit de buiging meer om de voorhand dan om de achterhand. Hij komt heel weinig bergopwaarts in de galop en loopt ook nog heel erg over 4 benen. Het lijkt op deze foto's dan ook niet dat de motor van achteruit al heel erg bevestigd is( wel op de foto van het vertrekken in middendraf, alleen lijkt hij dan steun te zoeken op het bit)

Voor jezelf weet je al dat je naar achteren gaat hangen en dan een soort stoelzit aanneemt. Op dat moment ga je liften in plaats van rijden.

Hij is pas 6, dus rustig aan maar. En super dat je hem zoveel afwisseling kan geven! Heel veel plezier met hem!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 08:56

thx voor alle (opbouwende reacties).

@Goololded, jaja het is dezelfde V-Power als in mijn profiel. Bedankt voor je leuke berichtje!
@nickynicole, hmm jouw paard met het mijne vergelijken is idd wat moeilijker, gezien de omstandigheden. Ik ben het echt eens met je training hoor, en ik doe die poging ook om richting zoiets te trainen dat ik dat nog niet optimaal kan, daar werken we hard aan, zowel ik zelf thuis als tijdens de les. Het is heus niet de bedoeling om hem constant bij te drijven cq prikken, want dan ziet het er idd niet makkelijk uit. Het moeilijke is, dat Power van zichzelf niet mega heet is en dat je dus al sneller meer moet drijven, buiten dat is hij op de dagen dat het erg warm/benauwd is ook wat suffer, zoals op deze dag van de foto's.
@Sjaad, zelf vind ik de travers ook moeilijk om te rijden, niet omdat ik niet weet hoe ik het moet rijden, maar om dan in de juiste houding te blijven zitten, want ik ga dan idd heel snel tegenzitten (dat heb ik in de appuyemente en keertwendingen ook heel snel). Het is wel al minder als eerst, dus ik begin mijn gevoel wel steeds meer te ontwikkelen.
@amondi, er staat ook nergens dat hij al klaar is voor het Z Knipoog we zijn er wel aan het werken om hem daar klaar voor te maken, maar we zijn pas M1 momenteel en "stom genoeg" loopt hij daar ook nog behoorlijke punten in. Helaas is Power niet met een geweldig gangwerk gezegend, zijn stap is wel super, maar zijn draf moet ik goed aan werken en zijn galop is eigenlijk vrij minimaal daar ben ik heel eerlijk in.(hij heeft geen grote galopsprong, of hoog van de grond af of iets) Het klopt dat hij nog niet optimaal bevestigd is van achter, maar hij loopt allang niet meer zo op de voorhand als een tijd terug, ik ben er van overtuigd dat hij over een tijd (al is het over een jaar) nog meer gaat zitten. Het is dan ook logisch dat hij dit nog niet voor lange tijd vol kan houden, want daar mist hij nog de kracht (en misschien ook wat de instelling) voor. En idd wat je zegt hij is pas 6 en we hebben tijd genoeg; hij hoeft niet weg, en ik kijk echt naar wat hij wel en niet aankan. Het is alleen wel zo dat ik bij hem afentoe moet 'pushen' om hem iets aan te leren, want hij kan het wel (ook lichamelijk), maar hij heeft een nogal dominant karakter in alles en doet dus niet alles zomaar even voor mij.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:37

Erg leuk dat je het commentaar zo posititef oppakt.

Ik denk dat je toch mee kan trainene op het snel maken van je been. Dat is gewoon een kwestie van zelf consequent rijden en handiger worden.

En galops-werk zou ik buiten oppakken, aangezien je vaak op buitenrit gaat. Door veel rechte stukken in galop af te leggen en dan te schakelen kun je deze een stuk verbeteren.

De dominantie zou ik gaan gebruiken in het werk. Waarschijnlijk moet je hem voor je winnen wilt hij echt voor je gaan lopen. Maar als je dat punt hebt bereikt zal het een heerlijk paard zijn.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:53

@ jaggie, perfect bezig meid, ik had idd begrepen dat je naar het Z ging binnen korte tijd.
Maar wat je zegt over de punten in het M1, dat valt ons ook op, bijna nog makkelijker dan de L2....
Misschien ligt het toch aan de juryleden die meer ervaring hebben? Geen idee!

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:01

Aller eerst wil ik eventjes zeggen dat het er erg leuk uitziet!! Haha!

Een aantal puntjes die ik zie zijn, dat je veel met piano handjes rijd maar ook dat je hem erg strak in de hand hebt dat zie je erg op foto 1 daar ''hang'' je zo erg naar achtere en je ziet het ook
aan je spierballetjes en de spieren in je armen bv bij de laatste foto zie je dat erg goed

maar voor de rest petje af OK dan! OK dan!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 18:08

@nickynicole, waarom niet? ik sta altijd open voor de mening van anderen en ik wil heel graag leren. Sinds mijn nieuwe trainster ben ik wel consequenter geworden, veel korte overgangen rijden en dat helpt idd wel goed. Dat galopwerk buiten ben ik idd ook veel aan het doen, we hebben hier gelukkig erg fijne (lange) galoppaden, waar we onze lol niet opkunnen.Klopt die dominantie moet ik echt overwinnen bij hem, en ik denk dat we al op de goede weg zijn wat dat betreft, hij doet al meer voor me als een tijdje terug. (2 jaar geleden ging hij nog met me aan de wandel en was ik bang om een B proef te starten met hem).
@Amondi, ik weet niet waar het aan ligt dat punten nog makkelijker binnen lijken te komen...aan de ene kant ben ik er wel blij mee, want dat betekent toch dat e.a. nog niet zo slecht loopt, maar aan de andere kant gaat het dan ook wel hard.
@Jumpinqueen, bedankt voor je reactie! Mijn pianohandjes, erg hè, gelukkig wijst mijn trainster daar ook hendig veel op Vork Op dat strak in de hand oefen ik hard door steeds los te laten (dat zie je niet terug op alle foto's natuurlijk), maar hij was eigenlijk best wel fijn in de hand die les.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:25

Heel veel succes met trainen. Ik ben nieuwschierig naar je volgende topic, om te zien dat je veel vooruitgang hebt geboekt!