Pony is totaal niet bij de "les" tijdens de les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

larrylurex

Re: Pony is totaal niet bij de "les" tijdens de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:45

Probeer eens balkjes te lopen, dan gaat ze wel opletten!!
Het hoeven er niet veel te zijn, 3 of 4 is genoeg.

Ik denk dat ze 'dof' is van alle andere manegeklantjes die er niet veel aan doen. Als je les heeft denkt ze sh*t nu moet ik werken!!
Probeer anders een keer een spoortje, hoeft niet elke keer maar dat ze wel door heeft dat iemand zijn best zit te doen... succes

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:25

Silence schreef:
Citaat:
en heb je wel eens met spoortje gereden. Soms kan dit ook helpen om een pony net iets actiever aan je been te krijgen waardoor hij beter gaat lopen.

Slimme opmerking _Cathalijne
Als sporen ergens niet voor bedoeld zijn, dan is het om je paard voorwaarts te krijgen.
Sporen zijn er enkel en alleen om je hulpen te verfijnen.

Ik bedoel ook niet dat je de hele tijd moet gaan prikken om het paard voorwaatser te krijgen. Ik weet ook wel hoe je spoortjes moet gebruiken, en omdat ik mijn benen niet zo goed stil kan houden rij ik dus over het algemeen niet met spoortjes, maar bij een aantal paarden kan het heel erg goed helpen. Soms is 1 keer met je spoortje ietjes aan sporen (gewoon aanleggen) genoeg om ze de rest van de tijd wakker te houden.

straatwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:46

Ik zou niet direct naar spoortjes grijpen, zorg dat je wat afwisseling in je rijden brengt dmv andere oefeningen

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:42

Ik heb hetzelfde probleem, dat de paard van de manege waar ik privéles op heb bijna niet wil lopen, en zij is erg werkwillig nog (voorstellen hoe het is wanneer het paard dat niet is) maar ik zou absoluut niet naar een spoor grijpen wanner een paard niet aan de hulpen is. Dit moet rijtechnisch opgelost worden zonder hulpmiddelen te gebruiken. Veel lessen en rijden dus en het paard belonen wanneer het reageert op de hulpen, al lijkt het in het begin alsof je erg overdreven en lang moet belonen. Het paard moet weten dat het er wat voor terug krijgt wanneer het intensiever bereden word dan doorgaans in de normale manegeles.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:44

En ik ben het eens dat balkjes lopen erg goed kan werken. Het helpt bij mij ook. Maar het is een aanvulling, geen opvulling omdat het dressuurmatig anders niet aan de hulpen is Lachen

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:53

Snel zijn en actief zijn is iets heel anders! Een actief paard zet zijn achterbeen er goed. Maar de meeste tips (ook de belangrijkste: overgangen rijden met veeeel afwisseling) zijn al gegeven, dus succes!

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 12:18

Gisteravond had ik weer een half uur prive les en het ging heel erg goed. Mijn instructrice vond ons ook een goed stel haha.
Ik heb de zweep er bij gepakt en elke keer als ze niet reageerde op mijn been om bijvoorbeeld meer door de hoeken te gaan, dan kreeg ze een tikje achter mijn kuit en dat werkte heel goed. Op een gegeven moment had ze het ook wel door.
Maar de omstandigheden waren nog niet ideaal want we reden in de buiten bak en dan is ze snel afgeleid, maar in elk geval was er al wel een grote vooruitgang!

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:19

Ik denk dat je haar gewoon goed bezig moet houden. idd zoals iedereen hier zegt zweepje der bij tikje zodra ze niet reageert, veel overgangen echt lekker intensief rijden. als het kan ook een keer een relaxt buitenritje, of in de buitenbak ofzo.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 18:18

Jah, ik heb gemerkt dat ik zelf niet consequent genoeg ben geweest. Nu ik dat wel heb gedaan gaat het al een stuk beter dus ik zie het wel weer zitten met ons beiden Knipoog

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:43

Veel plezier!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:34

Veel schakelen, en een zweepje zou misschien ook wel kunnen helpen.
Als ze geen reactie geeft, een tikje achter het been geven; alert maken.
Verder kunnen wij je ook niet helpen, dit kan in mijn ogen alleen je instructrice, of iemand die precies ziet waar de miscommunicatie zit.Knipoog

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 14:56

Ik wou nog even zeggen: het gaat steeds beter. Ze luisterd al veel meer naar mn been. Als ze niet diep de hoeken door wil of als ze naar binnenvalt tijdens de voltes en ze reageerd niet op mijn been dan geef ik een tik met mn zweep achter mn kuit en daar reageerd ze heel goed op. Nu zijn we tijdens de les vooral bezig met losrijden en nu is het volgende opstakel; haar nageeflijk krijgen; dat heeft ze helemaal verleerd.