Als je het vraagt op bokt, ben je er niet klaar voor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxJenn

Re: Als je het vraagt op bokt, ben je er niet klaar voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:16

ik vind die mensen die dat doen eigenlijk een beetje "dom" Clown
Hoe kunnen mensen aan een foto zien of je paard er klaar voor is?
Ik ben het er dus helemaal mee eens dat als je het op bokt vraagt dat je er totaal niet klaar voor bent.
mensen kunnen niet aan de hand van een foto oordelen of je paard er klaar voor is.
Dat doe je zelf.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:25

potverdikkie schreef:
Straks komt er nog een topic over "ik ging naar de wc en papier was op.. wat doe je?".

ROFL Hoe los je dat op?

Ontopic, ik denk dat zowieso een heel groot deel van belerend-bokt er niet klaar voor is maar dat is natuurlijk mijn mening.. Opzich is een stukje bevestiging van andere mensen ook wel fijn voordat je aan bepaalde dingen gaat beginnen.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:39

@ potverdikkie , zo'n topic is er Clown.

maar, mijn mening is; Als je het vraagt, ben je er niet zeker van. Als je er niet zeker van bent, ben je er nog niet helemaal klaar voor. Bij een paard inrijden behoor je weinig twijfels te hebben, het moet gewoon goed gaan. Anders verpest je het paard.

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:08

potverdikkie schreef:
Straks komt er nog een topic over "ik ging naar de wc en papier was op.. wat doe je?".

Best een leuk topic Haha!

OT: Ik vind dat vragen om hulp altijd nog beter is dan zomaar wat doen, sommige mensen zijn in hun reacties op dat soort topics best hard. Ik snap wel dat ze in het belang van het paard denken, maar om hulp vragen vind ik op zich iets positiefs. Als ze helemaal worden afgekraakt bedenken ze zich de volgende keer wel twee keer...

ellentje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:55

sommige mensen willen gewoon zekerheid
als ik op het begin tijdens de les travers moest doen
had ik totaal geen idee wat het was
(was onverwacht naar een totaal andere manege gegaan)
toen ben ik het ook gaan opzoeken en nu lukt het toch redelijk
soms heb ik ook gewoon zin om te weten hoe je piaff ofzo moet doen
dan zoek ik het ook op ofzo
maar ben daarom nog niet vanplan om even door het internet een piaff te gaan doen
zelf merk ik wel at ik erg veel van internet/boeken leer

miekeJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:21

Mies_Apollo schreef:
Hoi!

Ik ben wel is benieuwd wat jullie vinden. Ik zie regelmatig op bokt topics verschijnen van mensen die hun paard/pony willen inrijden, maar hier eerst op bokt vragen over gaan stellen. Bijvoorbeeld over wanneer je een paard zadelmak mag maken, inrijden of andere topics over het beleren van jonge paarden. Bijvoorbeeld, dit is mijn paard [Foto] vinden jullie dat ik met hem/haar kan beginnen.

Als je zulke vragen op internet moet stellen, ben je in mijn ogen niet geschikt/ er klaar voor om je paard in te rijden.

N.B. dit gaat niet over rijtechnische tops zoals over SB, wijken oid , dit vind ik dit *over het algemeen*een ander verhaal.

mee eens als je dat niet weet vraag dan wezenlijke hulp die bij je paard en jou kan wezen het hangt allemaal af van het paard en de combi

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:31

Ik ben het helemaal met je eens TS! Een paard africhten kan je niet via bokt, maar het is niet alleen het africhten ...er worden soms oplossingen gevraagd dat ik denk...waar zit je verstand.
Het meest ergelijke vind ik nog dat ALS je dan met een oplossing komt en hij past niet in het straatje van de TS dat ze dat allemaal echt wel weten hoor en ze al vele paarden hebben gereden met div. problemen.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:36

aerdenhout1 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens TS! Een paard africhten kan je niet via bokt, maar het is niet alleen het africhten ...er worden soms oplossingen gevraagd dat ik denk...waar zit je verstand.
Het meest ergelijke vind ik nog dat ALS je dan met een oplossing komt en hij past niet in het straatje van de TS dat ze dat allemaal echt wel weten hoor en ze al vele paarden hebben gereden met div. problemen.

nog een met dezelfde mening Knipoog
en waar ik me dan ook aan erger, vragen stellen om maar 'iets' te vragen..

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:37

Ja, met dat soort vragen wel maar als je problemen hebt met je paard (of een bepaalde oefening) en je vraagt dat dan kan dat natuurlijk geen kwaad. Ik vind ook dat er te makkelijk een topic aangemaakt wordt, gebruik even de zoekfunctie en wellicht vind je al een antwoord op je vraag (de reden waarom ik nooit topic aanmaak want de zoekfunctie geeft mij de nodige informatie).

Maar toch heb ik met de meeste dingen zoiets van; heb je les? Zo nee, ga dat dan snel nemen en als je al les hebt waarom vraag je het dan niet gewoon aan je instructrice?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:43

Inderdaad ook zoeen...heb je les...eeh nee....nou dan moet je les nemen...maar ik kan niemand vinden. Of als ze ja zeggen...nou en wat zegt je instructeur of trice er dan van?
Die weet het ook niet meer...ja daaa...dan zoek je toch een goede die het wel weet?

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:49

aerdenhout1 schreef:
Inderdaad ook zoeen...heb je les...eeh nee....nou dan moet je les nemen...maar ik kan niemand vinden. Of als ze ja zeggen...nou en wat zegt je instructeur of trice er dan van?
Die weet het ook niet meer...ja daaa...dan zoek je toch een goede die het wel weet?

Haha, inderdaad.... als je een advertentie hier zet dan heb je binnen no-time een instructrice gevonden, of het een goede is dat is dan de vraag maar er zijn best veel mensen dus er moet dan haast wel een goed iemand bij zitten. Ja

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:10

je ziet idd veel mensen vragen van hoe moet ik een paard beleren wat kan ik het beste doen etc.
als je iets neit weet van beleren doe het dan ook niet! laat het doen
strax is je hele paard naar de klote omdat je hem verkeerde dingen leert
goed begin is belangrijk goede basis.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:56

Het ligt aan de persoon die de vraag stelt. als die de tips juist kan toepassen en vertrouwen kan uitstralen naar het paard pony, lijkt het me geen probleem. Ik ben zelf ook eens begonnen met paarden inrijden, zonder een ervaren iemand erbij. Dit was ook nog een paard dat door niemand in te rijden viel (werd gezegd, want velen waren er al van afgevallen) Het duurde even, maar het is me gelukt en het werd het braafste paard van stal. Lijkt me prettig als ik toen een aantal tips zou hebben gehad.

Bij sommige vraagstellingen die op bokt worden gesteld blijkt meteen dat diegene er echt geen verstand van heeft. Dan is het ook nutteloos om de tips te proberen, die werken toch neit als je geen "leider" kunt zijn voor je paard.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:22

potverdikkie schreef:
het valt mij op dat er om het minste geringste tegenwoordig al een topic geopend wordt. Daar erger ik me heel erg aan.

Maar ik ben het wel met je eens dat je er dan nog niet klaar voor bent als je zulke vragen eerst moet gaan stellen..

Ha, ik wacht ook op zo'n topic, heerlijk Haha!

Inderdaad, maar het gaat niet alleen om het inrijden...Soms zie je wel eens van die 'praktische pennytips' waar ik dan echt kippevel van krijg...Of die meisjes dan zelf ook zo met hun pony of paard om gaan...? hoop het niet...!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:12

ik kan het me zelf in sommige gevallen best voorstellen dat je dit soort vragen hier neer zet. misschien meer om een soort bevestiging, als je zelf wel weet dat het kan, maar toch wat onzeker bent.

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:58

Het kan dat je erg onzeker bent en gewoon zekerheid wilt, maar je moet toch wel een beetje wat weten als je zelf een paard in gaat rijden!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:04

Als je ziet hoe slecht gemiddeld de meeste paarden worden afgericht.beleerd en gereden dan is het niet zo verwonderlijk dat er zoveel vragen gesteld worden. Er wordt gemiddeld met de beste bedoelingen flink aangerommeld.

Veel mensen vinden het beleren van een paard heel eenvoudig of leven in de veronderstelling dat dit zo is. Ik vind africhting van een paard veel verder gaan dan beleren. Africhten van een paard zie ik als ander vak dan het berijden en trainen van een paard.

Ik heb zeer veel paarden afgericht en gecorrigeerd voor topruiters. Paarden met problemen bij het rijden, kunnen door topruiters vaak niet gecorrigeerd worden. Die paarden gaan weg of krijgen een kans via correctie. Die correctie gebeurt niet of nauwelijks bij of door een top ruiter die op een salonpaard rijdt....

Omdat het africhten van een paard zeer veel vakkennis vereist, zowel theorie als praktijk, zijn er zoveel hiaten in de opleiding van zoveel paarden. Daaruit vloeien vroeg of laat de meeste problemen voort, omdat de africhting van het paard een stempel is op het paard gedurende het verdere leven van dat paard..... Die opleiding kan volledig verwoest worden, door de manier van trainen en rijden.

Zelfs bij de opleiding van recreatie paarden vallen aanzienlijke gaten in de opleiding van het paard. Omdat de meeste ruiters niet of nauwelijks voldoende opleiding in theorie en praktijk hebben, beperkt alles zich tot een zeer globale ruiter opleiding waarbij je doet wat geroepen wordt. De mensen die verder willen in het vak, volgen een wat ander pad, maar vaak resulteert dit ook in die vorm van opleding en daarnaast het oplossen van veel praktische problemen in de praktijk, waarbij dan geen opleider aanwezig is..... De sport zou ook onbetaalbaar worden....

Naar mijn mening kan je niet genoeg vragen om bij te leren. Met het vragen ben je niet in staat om praktische problemen op te lossen. Daar moet praktische en theoretische begeleiding bij en die is in de meeste gevallen te beperkt....

Ik zou in plaats van uitsluitend proefjes rijden veel liever zien dat je een aantal theorie en praktijk examens als ruiter aflegt en dat je daarnaast op het goede moment de juiste proeven rijdt.
Het zou de kwaliteit van rijden aanzienlijk kunnen verbeteren en daardoor ook het leven van het paard. Rondom het paard is een enorme bedrijfstak ontwikkeld die uitsluitend bezig is om problemen die veroorzaakt worden op te lossen. Er kan veel voorkomen worden en dat is veel goedkoper.
Dat is waarschijnlijk niet, wat men graag wil horen.....

Als je naar manegewedstrijden gaat en ziet hoe hoog er gescoord wordt voor slecht werk, zonder dat dit wordt uitgesproken, dan is dat voor de korte termijn misschien goed voor bedrijven, op de langere termijn levert het alleen maar meer problemen op. De bedrijfstak is dan alleen maar probleem oplossend bezig en dat laat geld rondcirkelen zolang dat er is. Op langere termijn gaat dat ten koste van kwaliteit ruiters in de breedtesport en daardoor blijft topsport uiteindelijk voorbehouden aan een bepaalde groep mensen. Er loopt heel wat talent voor de ruitersport rond en toch zal veel van dat talent het om die redenen vaak niet ver schoppen...... dat is jammer.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:27

Zowiezo vind ik vaak dat mensen te snel denken dat ze een paard kunnen inrijden.
Ik ken meerdere mensen van 10/11/12 jaar die heel trots beweren dat ze een paard
hebben ingereden [ En ja, heel soms is dit nog waar ook ].
Zelf vind ik dat je een paard pas kan inrijden als je zowiezo voldoende ervaring hebt met rijden.
En hierbij bedoel ik niet alleen 10 jaar braaf rondjes rijden, maar ook met wat pittiger paarden,
eventueel naar een hoger niveau begeleiden. Want hoe vaak zie je niet dat een paard
door iemand wordt ingereden die niet goed kan rijden, waardoor het paard vaak verpest wordt?
Ook denk ik dat, hoe meer ervaring je op doet, hoe beter het is. Want een paard inrijden is niet
iets wat je zomaar doet, en als je van te voren nog dingen op bokt moet gaan vragen, heb je
blijkbaar niet genoeg kennis en ervaring om een paard in te rijden.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:51

Sommige vragen kunnen best op een forum gesteld worden, iemand kan er net anders tegen aan kijken dan jou. Of hoe andere mensen een bepaalde situatie oplossen. Maar als je gaat vragen of je paard al kan worden ingereden en of dit bit slim is om te doen. Lijkt me slimmer om dat aan een instructeur bijv te vragen.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:21

Mijn mening is ook als je vraagt hoe moet je een pony inrijden? Dan ben je er zeker nog niet klaar voor en moet er zeker niet aan beginnen. Maar ik vindt wel dat je naar ideeen en oplossing mag vragen van anderen. Dat kan nooit verkeerd zijn.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:19

Ik snap het wel én niet,
Wel omdat mensen misschien wat zekerder er van worden..
Soms snap ik het ook níet, omdat je dat zelf hoort te weten over je paard/pony. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:13

idd vind ik ook je kunt het niet van internet leren je moet het zelf leren
ze kunnen je wel op internet iets gaan vertellen maar elk paard reageert anders met inrijden. als je zelf niet weet hoe het moet dan haal iemand die er ervaring mee heeft erbij of begin er niet aan dadelijk is het paard verpest

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:44

Ik denk inderdaad ook dat als je het vraagt dat je er dan nog niet klaar voor bent.
maar ik vind het wel anders dat als mensen vragen gaan stellen over hoe ze sommige dingen het beste aan kunnen pakken met inrijden.
Maar als je niemand in je omgeving verder hebt (lijkt me niet zo vaak voorkomen maar toch) die er geen verstand van heeft of je je paard nu al kan inrijden en je wil toch wat hulp kan het wel voorkomen dat je het op bokt zal gaan zetten.
maar dan vind ik alsnog inderdaad dat je er dan nog niet klaar voor bent, kan je er beter iemand bij halen die er verstand van heeft die ook goed kijkt hoe je pony is enzo.

_Marjolyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:30

Nu je hier zo'n topic over maakt zet het me pas aan het denken, ik vind dat je hier over wel gelijk hebt.
Als ze ervaring hadden, en het zeker wisten, zouden mensen het ook niet vragen toch? Het kan natuurlijk ook altijd zo zijn dat ze er echt zeker van willen zijn, maar goed ; wat ik al zei, dan twijfelen ze ergens aan! Maar ik vind ook wel weer dat dat niet altijd hoeft te zijn, er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal .....

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:48

veel mensen vragen het wel maar is ook handig
om eventueel te weten hoe een ander het zou doen