Staken, rondjes lopen en steigeren bij opbouwen na peesbless

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

larrylurex

Re: Staken, rondjes lopen en steigeren bij opbouwen na peesbless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 07:36

even een update....

ik heb het weekend gereden, de stress stukken waren vooral tunnels en daar ben ik er even af gegaan.
Daar werd hij een stuk rustiger van, de laatste keer was gisteren en toen wilde hij gaan staken toen we net van stal waren....
Ik heb hem even in draf gezet om geen spanningen op te bouwen en toen rustig na 5 drafstappen terug genomen.
Werkte heel goed, de spanning was er gelijk uit.

Daarnaast even spannende dingen niet mijden maar ook niet opzoeken als het niet hoeft. En ik zet hem aan de teugel aan het werk in stap. Dat werkt goed nu heeft hij het gevoel dat hij toch iets mag doen....

Trouwens longeren kan niet want de bodem moet hard en vlak zijn.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 08:07

Sonja schreef:
Zo te lezen maakt je paard heerlijk misbruik van de situatie. Er is een tijdje voorzichtig aan gedaan met 'm en waarschijnlijk was iedereen lief en begrijpend, want hij was tenslotte zielig Haha!

En nu zit je met een verwend krengetje dat hoognodig even terug op z'n eigen plekje gezet moet worden.
Ik zou de volgende keer tóch een zweepje meenemen en daar z'n billen even aanmoedigend mee bewerken als 'ie weer van dergelijke gevaarlijke streken uithaalt.

Ik ben toch echt van mening dat een paard niet slim genoeg is om te denken; "ik ga vandaag even lekker eigenwijs doen, en mijn baasje pesten"
Ik denk dat er toch iets anders speelt, misschien toch last van die blessure misschien?
Ik zou het iig anders oplossen dan wat Sonja voorsteld, aangezien dit met veel frustraties te paard gaat, en als jij gefrustreerd op je paard met de zweep bezig bent, zal je paard allerminst mee willen werken; lijkt me vrij logisch.
Ik zou gewoon even rustig afstappen, direct aan de hand doorlopen, en een stukje verderop gelijk weer opstappen.
En dat verhaal dat je paard dan wint als je afstapt is onzin....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 08:09

Larrylurex, dat klinkt goed Lachen. Als hij op spannende stukken een stukje mag draven dan kan hij zo idd ook wat spanning kwijt raken Lachen. En inderdaad, in stap aan het werk zetten wil soms ook wel helpen (ook wel lekker als je straks meer mag gaan doen, dan heb je alvast wat gedaan aan spieropbouw endergelijke).

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 09:55

Joepju ik rij ALTIJD zonder zweep want daar wordt hij alleen maar boos van...
Mijn paard is wat bang en schichtig, altijd al geweest.
We vermoeden dat hij vroeger mishandeld is geweest, hij gaat alleen maar rennen als een zweepje gebruikt en dat is niet de oplossing.

Hij deed vroeger bijvoorbeeld nooit bruggen en moest ik ook afstappen. Maar ik ben het blijven proberen en nu loopt hij er zo overheen alsof hij nooit anders heeft gedaan dus ik ben het wel eens dat afstappen niet inhoud dat hij wint.....

Die tunnels komen ook wel, geduld....

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:12

larrylurex schreef:
Joepju ik rij ALTIJD zonder zweep want daar wordt hij alleen maar boos van...
Mijn paard is wat bang en schichtig, altijd al geweest.
We vermoeden dat hij vroeger mishandeld is geweest, hij gaat alleen maar rennen als een zweepje gebruikt en dat is niet de oplossing.

Hij deed vroeger bijvoorbeeld nooit bruggen en moest ik ook afstappen. Maar ik ben het blijven proberen en nu loopt hij er zo overheen alsof hij nooit anders heeft gedaan dus ik ben het wel eens dat afstappen niet inhoud dat hij wint.....

Die tunnels komen ook wel, geduld....

ik verweet je er ook niet van dat je die zweep gebruikte hoor; had alleen commentaar op de post van Sonja.... Haha!
En dat je schrijft dat je paard bang en schichtig is, geeft ook wel aan dat dit gedrag NIKS met "eigenwijs zijn" te maken heeft.
Probeer dit met rust en geduld op te lossen, en 10x belonen als hij toch over dat enge stukje is gelopen.(desnoods aan de hand)..dan komt t vanzelf goed...en het scheeld je een hoop frustraties...

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 12:23

ja idd, maar ik wilde alleen aangeven dat ik toch niet met een zweepje zal gaan rijden.
We nemen het gewoon een stapje per keer..... Ik rij voor mijn plezier hoor, moet wel leuk blijven toch?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:33

je kunt ook een halster touwtje aan je bit vast maken die je om de hals hangt van je paard en op het moment dat hij gaat stieren en steigeren je er een flinke ruk aan geeft zodat hij meteen terug op aarde is, dit heeft bij mijn ruin wel geholpen en die kan er echt wat van Bloos
ga ook niet graag uitrijden met hem als die er geen zin in heeft
dan heeft die ook echt geen zin :S
dan is het steigeren 90 graden draaien en gelijk weg spurten en springen en in zijn achteruit toch die kant op waar die heen wil.
ben laatst 10 min weg geweest hij was nog natter dan als dat die een uur had gelopen in de bak.
(ben trouwens toen afgestapt want hij gaf me echt een onaardig gevoel)

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 12:43

Nee only dat werkt niet, rukken maakt het alleen maar erger.
Geweld lost het niet op omdat hij mishandeld is, als ik ruzie met hem ga maken sluit hij zich helemaal af van alle hulpen......
dan ben je verder van huis en ik wil dat hij mij vertrouwd als iets eng is.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:06

onley schreef:
je kunt ook een halster touwtje aan je bit vast maken die je om de hals hangt van je paard en op het moment dat hij gaat stieren en steigeren je er een flinke ruk aan geeft zodat hij meteen terug op aarde is, dit heeft bij mijn ruin wel geholpen en die kan er echt wat van Bloos
ga ook niet graag uitrijden met hem als die er geen zin in heeft
dan heeft die ook echt geen zin :S
dan is het steigeren 90 graden draaien en gelijk weg spurten en springen en in zijn achteruit toch die kant op waar die heen wil.
ben laatst 10 min weg geweest hij was nog natter dan als dat die een uur had gelopen in de bak.
(ben trouwens toen afgestapt want hij gaf me echt een onaardig gevoel)

Trek je hem dan niet achterover?

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:09

larrylurex schreef:
Nee only dat werkt niet, rukken maakt het alleen maar erger.
Geweld lost het niet op omdat hij mishandeld is, als ik ruzie met hem ga maken sluit hij zich helemaal af van alle hulpen......
dan ben je verder van huis en ik wil dat hij mij vertrouwd als iets eng is.

Ben blij dat je het trek en ruk "advies" van only niet gaat proberen...*zucht* Nors opkijken

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 13:28

Ik heb nog nooit een humane manier gevonden om steigeren af te leren helaas.....
Aldanniettemin is het wel een nare gewoonte...

Het is bij hem een gewoonte geworden, ook blij of enthousiast... Joepi steigeren en wegspurten....
(spectaculair bij het oversteken van een drukke weg als je haast hebt haha) Cool
dan is het trouwens wel te handelen, want dan is het van joligheid (en nee ik moedig het niet aan)

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:08

Jij zegt dat hij geen rug problemen heeft, maar toen jij pas bij ons op stal stond zij je zelf dat hij heel erge last van zijn rug had. En je had op dat moment problemen met je zadel je hebt toen geloof ik een nieuwe gekocht.

En dan denk ik als hij 3 maanden heeft stil gestaan met een pees probleem. Althans je moest stappen met hem zit hij dan niet weer vast in zijn rug. Wanneer heb je hem na laten kijken of hij vast zit in zijn rug.

Ik denk dan zou ik toch een fisio laten kijken of een ostheopaat.
Ik heb niet alles goed gelezen misschien is het al gezegd.
En ik zou jouw altijd alleen naar buiten gaan ga je ook weleens met anderen mee? Is hij dan braver of het zelfde?
En als je niemand hebt om naar buiten te gaan dan ga je toch net als key op het erf wandelen en de laan af. Of je rijd hem om het erf net als key en als hij rustig is ga je de laan af en een stukje langs de dijk en weer terug.
En ik zou een martinggaal proberen.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 12:21

UPDATE!! Haha!

Gisteren weer gereden, uiteraard een ander rondje.....
Ik heb hem weer aan het werk gezet, wat actiever stappen maar wel geconcentreerd.
Ging helemaal super, zelfs toen op de brug de eendjes van hem schrokken, echt bravo !!!

Veel complimentjes gegeven en geprezen, ging helemaal goed.
Ik denk dat we zeker weten uit ons dipje zijn, zonder geweld gelukkig.

Moeilijke stukjes (de tunnels) ga ik er nog wel even af zodat hij ze eerst kan ontdekken met een andere pony.
Cool

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:17

larrylurex schreef:
UPDATE!! Haha!

Gisteren weer gereden, uiteraard een ander rondje.....
Ik heb hem weer aan het werk gezet, wat actiever stappen maar wel geconcentreerd.
Ging helemaal super, zelfs toen op de brug de eendjes van hem schrokken, echt bravo !!!

Veel complimentjes gegeven en geprezen, ging helemaal goed.
Ik denk dat we zeker weten uit ons dipje zijn, zonder geweld gelukkig.

Moeilijke stukjes (de tunnels) ga ik er nog wel even af zodat hij ze eerst kan ontdekken met een andere pony.
Cool

Super!! OK dan! Ik ben trots op je....en op je paard natuurlijk... Knipoog En gelukkig heb je niet geluisterd naar de trek en ruk adviezen in dit topic.... Ja

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 07:23

dank je wel!! Ik denk dat hier ook een slotje op mag Haha!