Paard mist stuk bespiering net achter het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Re: Paard mist stuk bespiering net achter het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:13

unamie schreef:
Hier kun je ook goed de spierspanning zien
Dit paard heeft een dramatische billen!
Afbeelding

Dat zie ik dan weer niet Bloos Blond

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:15

hestejente schreef:
Nog een vraagje: paard is onderstandig, is dat omdat het de voorbenen meer onder de massa plaatst om zo wat extra gewicht te kunnen dragen, aangezien de achterhand dat minder goed kan?

Nee dat is een verkorte spier in het voorbeen die "trekt" het been naar achteren

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:17

hestejente schreef:
Dat zie ik dan weer niet Bloos Blond

Je ziet dudelijk een aantal verklevingen zitten.
Een bil hoort mooi rond en los te zijn, de spieren moeten dus 1 geheel vormen
Dus geen "opgedeelde" spiergroepen
Laatst bijgewerkt door unamie op 30-05-08 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:21

Dank je wel! Ik snap het Ja

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:28

maar onderstandigheid heeft dacht ik toch zeker veel te maken met de hoek waarin de schouder staat?

volgens mij gaan we flink offtopic hier, maar goed. Knipoog

ik heb een merrie gehad die flink onderstandig was,maar doordat haar schouder in een hele mooie hoek stond had deze merrie hele mooie ruime gangen...

over weke rug gesproken:
http://shutter07.pictures.aol.com/data/ ... S80300.jpg
http://shutter14.pictures.aol.com/data/ ... eF0300.jpg

dat heeft de mijne ook,maar ik kan geen enkele belemmering merken met rijden Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:38

ellepel schreef:
maar onderstandigheid heeft dacht ik toch zeker veel te maken met de hoek waarin de schouder staat?

volgens mij gaan we flink offtopic hier, maar goed. Knipoog

ik heb een merrie gehad die flink onderstandig was,maar doordat haar schouder in een hele mooie hoek stond had deze merrie hele mooie ruime gangen...

Dat hoeft niet, maar bij de schimmel zat het wel in de spieren
Er zijn ook paarden met een steile schouder die heel ruim kunnen bewegen.
Ook het achter de massa staan kan duiden op een spierprobleem

ellepel schreef:
over weke rug gesproken:
http://shutter07.pictures.aol.com/data/ ... S80300.jpg
http://shutter14.pictures.aol.com/data/ ... eF0300.jpg
dat heeft de mijne ook,maar ik kan geen enkele belemmering merken met rijden Knipoog

De rug en billen zien er zo op het oog niet strak uit. ze zijn ook flink bespierd, dus geeft het geen belemmering
Een strakke rug geeft meer belemmering (weinig ruggebruik)
Maar de schouder en hals van dit paard vind ik er niet los uitzien.
mooi kleurtje heeft ie trouwens Cool

Mariska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 10:20

Wow het topic gaat snel! Ik ga vandaag een foto maken van mijn meid van opzij, om hem daarna hier te plaatsen. Lachen
Ik vind de reacties erg interessant. Ik ben een periode met mijn paard naar Laarakker geweest en dit heeft toen voor veel verandering gezorgd.
Jammer eigenlijk dat je paard niet even door de grote beurt kan ofzo, zoals je auto. Naar best wat dingen van mijn paard ben ik benieuwd of het kwaad kan en waardoor het ontstaat, maar om voor elk los ding een afspraak te maken vind ik overdreven.
Maar in ieder geval een foto is onderweg.

Mariska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 14:58

Ik heb 2 foto's gevonden.
De eerste is van ongeveer 3 weken terug en hier is ze wat schraal (komt van een tijd bij de hengstenboer staan), maar staat ze mooi stil.
Afbeelding
Deze foto heb ik vanmorgen gemaakt, ze loopt dus weet niet of je het dan ook goed kan zien.
Afbeelding

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:24

zijn niet de ideale foto's maar je kan het wel redelijk zien
De bovenlijn zien er behoorlijk strak uit.
En ook vlak achter de oren is spanning te zien
Ik raad je aan om dit paard eens goed te laten masseren door iemand van www.happy-athlete.nl
Je zult merken dat alles dan ineens een stuk makkelijker gaat.
Het paard zal dan ook een stuk ruimer bewegen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:31

unamie schreef:
De rug en billen zien er zo op het oog niet strak uit. ze zijn ook flink bespierd, dus geeft het geen belemmering
Een strakke rug geeft meer belemmering (weinig ruggebruik)
Maar de schouder en hals van dit paard vind ik er niet los uitzien.
mooi kleurtje heeft ie trouwens Cool

je bedoeld wel de mijne he?
van die schouder klopt hoor,die is flink geblesseerd geweest vanwege een meppartij jaren geleden,blijft ook altijd een moeilijk punt Knipoog
enne ja leuk kleurtje he Haha!

mariska:
ik zie in elk geval al een flinke pluk wit haar op de schoft?
in het verleden heeft er dan dus blijkbaar een fout zadel op gelegen?
kan zelf nu nog ene hoop narigheid veroorzaken, inderdaad een goede masseur of osteopaat lijkt mij in dit geval ook wel es handig.
ik zie in elk geval een paard wat nog veel vlees moet bij krijgen,als ze wat voller word dan oogt de rug ook vaak een stuk anders vind ik..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:14

ellepel schreef:
je bedoeld wel de mijne he?
van die schouder klopt hoor,die is flink geblesseerd geweest vanwege een meppartij jaren geleden,blijft ook altijd een moeilijk punt Knipoog
enne ja leuk kleurtje he Haha!

Ja ik bedoelde de jouwe
Dat schouderprobleem is prima oplosbaar hoor Ja
Mijn veulen had het ook al jong , ze glijden zo maar een keer uit.
maar het was gelukkig snel weer oplossen

ellepel schreef:
ik zie in elk geval al een flinke pluk wit haar op de schoft?
in het verleden heeft er dan dus blijkbaar een fout zadel op gelegen?
kan zelf nu nog ene hoop narigheid veroorzaken, inderdaad een goede masseur of osteopaat lijkt mij in dit geval ook wel es handig.
ik zie in elk geval een paard wat nog veel vlees moet bij krijgen,als ze wat voller word dan oogt de rug ook vaak een stuk anders vind ik..

Een masseur én osteopaath zijn 2 totaal verschillende dingen
ostopaath is voor wervels en organen
Masseur voor spieren
Een combi van beide zou het beste zijn.

Mariska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 10:13

Ik krijg nu het gevoel dat ik een slechte eigenaresse ben voor mijn paard.

De witte haren op de schoft komen niet van het zadel, maar van dekens. Dit heeft ze als sinds ik haar kocht, 7 jaar geleden, tevens de plekken van de peeskappen op haar voorbenen.

Ik rijd tevens met twee verschillende zadels, want ik spring 2x in de week, beide zadels zijn op haar aangemeten dus ik zoek het probleem niet bij de zadels.

Ik vraag voornamelijk oefeningen om het paard op dat stukje beter bespierd te krijgen. Ik snap dat mocht ze een probleem in haar rug hebben, en de spieren erom heen ik kan blijven trainen zonder resultaat. Hier laat ik denk ik ook iemand naar kijken.

Maar zijn er nog mensen die echt oefeningen weten? Want ik zie geregeld mensen op wedstrijd wiens paard daar ook slap is.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:00

Volgens mij heb ik je aan het begin van je topic toch een aantal goede oefeningen aan de hand gedaan om met je paard aan te gaan werken....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:35

ja die witte haren zijn misleidend soms ... Bloos
sorry ik ging er meteen vanuit dat het van het zadel kwam( eventueel bij de vorige eigenaar dan he)

Mariska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 13:45

@ Polly: Ja dankje wel hiervoor:) Ik ben mijn paard nu eerst aan het leren te lopen op lange lijnen om dit uit te breiden tot jou oefening. Dus ik heb hem zeker in mijn hoofd hoor!

@ Ellepel: Is goed hoor:) Ik zeur soms, dankje voor je inleving in ieder geval!

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:21

Mijn paard mist bespiering op zijn rug, iets achter de schoft.. (en dan aan de zijkanten van ruggegraat zeg maar..) Hij heeft daar aan elke kant een kuiltje... ipv bespiering.
Wat ik ook doe het komt er niet bij. Nu denkt men dat mijn zadel daar dus ook te strak zit en dat daardoor de spieren niet verder KUNNEN ontwikkelen.
Wat vinden jullie van deze theorie in het algemeen? Dat als een zadel op een plek rust, dat daar geen spierontwikkeling kan komen?
Ik zit er heel sterk over te denken om een lange tijd niet te gaan rijden om met longeren te proberen de spieren erop te krijgen en dan een goed zadel te kunnen kopen. Door zijn hoge schoft en dus geen bespiering kan ik geen goed zadel vinden! Ik heb nu een zadel met Kavelkade shabrak met viltinleg.
Zadelmeneer zei dat het zo goed ligt en dat er geen andere optie is...

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 09:54

Ben ik het mee eens. Als een paard goed van achter naar voren wordt gereden dan wordt het paard breder bij de schoft. Wordt dat door een zadel belemmert dan gaat dat zeker doorwerken in zijn spieren. Als de schoft niet breder kan worden, zoekt het lichaam een andere manier om het op te lossen (compenseren) en drukt bijvoorbeeld zijn rug weg. De schoft wordt dan niet breed, de spieren ontwikkelen zich daar niet en nog erger je krijgt een rugprobleem. Een goed passend zadel is heel belangrijk.

Wat betreft het missen van bespiering net achter het zadel, mocht je er iemand naar laten kijken, ga dan altijd eerst voor een osteopaath/kraker voor de wervels en daarna pas naar een masseur voor de spieren. Want als er iets scheef zit in de wervels, rsi of iets dergelijks dan is masseren weggegooit geld omdat het probleem terugkomt als de massages zijn gestopt. Een combinatie van osteopaath en masseur zoals unamie zei is het beste. Qua oefening een vraagje heb je een heel voorwaarts paard of een wat flegmatieker paard?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 11:53

Goede tips staan in dit topic zeg, daar heeft niet alleen TS iets aan maar ook lezers zoals ik, erg leerzaam. Lachen
Zelf wil ik voor mijn paard namelijk die Happy-Athlete eens laten komen, maar ik vind het jammer dat er niet wat meer uitleg wordt gegeven over hóé je kunt zien aan een rug/achterhand dat er problemen in zitten, want dat zie ik dan niet echt op die afbeeldingen, net als in dit topic.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:12

Mariska15 schreef:
Ik krijg nu het gevoel dat ik een slechte eigenaresse ben voor mijn paard.

Jij bent juist een erg goede eigenaresse van je paard als je het mij vraagt. Je hebt dit topic geopend omdat je advies wil van andere bokkers en daar doe je ook wat mee. Dat ten eerste. Ten tweede: hoeveel mensen zien niet eens dat er wat mis is met de bespiering van hun paard? Ik heb er bewondering voor als je zo open kunt staan voor wat je paard laat zien als jij, en als je dan vervolgens zo veel mogelijk informatie wil om een oplossing te kunnen vinden Lachen En dankzij elkaar leren we van alles, wat Sander_ ook al zegt Lachen

Op de foto's zie ik denk ik ook dat de hals van het paard meer bespierd is aan de onderkant, al kan dat aan de reflectie op mijn scherm liggen, ik kan het niet goed zien. Die hals, als wat ik denk te zien al klopt, hangt naar mijn idee vaak samen met verkeerde bespiering in de rug, klopt dat?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:25

Interessant topic! Ik lees even mee...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:37

alleen masseren helpt niet als er ook niet naar getraind wordt evenals een goed passend zadel, je hebt alles onder de loep te nemen.
Om de rugspieren te trainen en te versterken kijk eens op www. paardenbegrijpen.nl dat is waarschijnlijk een andere maar wel heel effectieve manier van je paard trainen, misschien heb je er wat aan.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:58

Blacknestor schreef:
Mijn paard mist bespiering op zijn rug, iets achter de schoft.. (en dan aan de zijkanten van ruggegraat zeg maar..) Hij heeft daar aan elke kant een kuiltje... ipv bespiering.
Wat ik ook doe het komt er niet bij. Nu denkt men dat mijn zadel daar dus ook te strak zit en dat daardoor de spieren niet verder KUNNEN ontwikkelen.
Wat vinden jullie van deze theorie in het algemeen? Dat als een zadel op een plek rust, dat daar geen spierontwikkeling kan komen?
Ik zit er heel sterk over te denken om een lange tijd niet te gaan rijden om met longeren te proberen de spieren erop te krijgen en dan een goed zadel te kunnen kopen. Door zijn hoge schoft en dus geen bespiering kan ik geen goed zadel vinden! Ik heb nu een zadel met Kavelkade shabrak met viltinleg.
Zadelmeneer zei dat het zo goed ligt en dat er geen andere optie is...

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn paard, wat ik ook deed, geen bespiering bij te krijgen.
Er is toen door 2 verschillende zadelmakers naar mijn zadel gekeken en die vonden mijn zadel goed liggen, terwijl ik al tegen ze had gezegd dat mijn zadel volgens mij als een notenkraker op zijn ruggenwervel lag.
Tot er op een dag een busje bij stal stond met reclame voor luchtkussens in het zadel. Ik heb die meneer meteen gevraagd of hij ook naar mijn paard wilde kijken. Hij bevestigde mijn notenkrakertheorie zonder dat hij mijn zadel op mijn paard had zien liggen.
Ik ben toen met losse luchtkussens onder mijn zadel gaan rijden en binnen een maand was er een overduidelijke verbetering.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 16:22

unamie schreef:
Een masseur én osteopaath zijn 2 totaal verschillende dingen
ostopaath is voor wervels en organen
Masseur voor spieren
Een combi van beide zou het beste zijn.

Een osteopaat is ook voor spieren; zoals unamie het zegt is het wel erg zwart-wit gesteld en bovendien onjuist:

Een geblokkeerde wervel zorgt namelijk in de regio die voorzien wordt door deze wervel qua bezenuwing voor: overprikkeling, verminderde doorbloeding en relatieve overspanning van spierweefsel.
Door blokkades in de wervelkolom of elders op te heffen zullen de spieren weer in een normale spanningsgraad terugkeren, het lichaam zoekt namelijk altijd naar balans, en een osteopathische behandeling is gericht op het herstellen van die balans (homeostase).

Klopt dus als een bus dat je eerst medische oorzaken, slecht passend tuig en blokkades in de wervelkolom uit moet sluiten en oplossen, maar in het geval van een goede osteopatische behandeling is een massage van de spieren daarna in principe overbodig.
Neemt niet weg dat je je paard natuurlijk altijd kunt laten masseren voor het lekkere/ontspanning of na inspannende arbeid, maar het werkt in geval van dieper gelegen oorzaken voornamelijk symptomatisch.

Even ontopic:

WAAROM mist dit paard bespiering en waarom juist in deze regio van zijn lijf?
Dat is de grote vraag, niet hoe je de bespiering er zsm weer op kunt krijgen....
Sluit medische/interne oorzaken uit, sluit problemen in de tuigage uit, sluit blokkades uit, sluit rijtechnische problemen uit.

Grote kans dat wanneer al deze mogelijke oorzaken worden nagekeken en waar nodig aangepakt het probleem zich vanzelf oplost, nl vanuit het paard zelf.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:59

am13 schreef:
Een osteopaat is ook voor spieren; zoals unamie het zegt is het wel erg zwart-wit gesteld en bovendien onjuist:
Het is onjuist om te beweren dat een osteopaath alle spieren meteen ook loskrijgt
dan krijgt de klant verkeerde informatie!
Een vaste wervel kan zeer zeker voor spierspanning zorgen
Alleen masseren is dan niet voldoende.
maar het is zeker niet zo dat je met een ostopaath je paard van alle problemen af is!

Het gevolg is: De klant denkt dat het paard geen (spier) problemen meer heeft
Maar het paard heeft dus nog steeds te kampen met flinke spierproblemen, en heeft dus nog steeds pijn! en wordt van deze uitspraken dus de dupe!

Een combinatie van een goede masseur en een osteopaath en of manueel therapeut is daarom altijd noodzakelijk om het paard helemaal los te krijgen!

am13 schreef:
Een geblokkeerde wervel zorgt namelijk in de regio die voorzien wordt door deze wervel qua bezenuwing voor: overprikkeling, verminderde doorbloeding en relatieve overspanning van spierweefsel.
Door blokkades in de wervelkolom of elders op te heffen zullen de spieren weer in een normale spanningsgraad terugkeren, het lichaam zoekt namelijk altijd naar balans, en een osteopathische behandeling is gericht op het herstellen van die balans (homeostase).

Klopt dus als een bus dat je eerst medische oorzaken, slecht passend tuig en blokkades in de wervelkolom uit moet sluiten en oplossen, maar in het geval van een goede osteopatische behandeling is een massage van de spieren daarna in principe overbodig.

weer onjuist!

Helaas is het niet zo dat de spier vanzelf weer ontspant na een behandeling van een osteopaath
was dat maar zo eenvoudig...
Wat veel therapeuten "los" vinden, vind een happy-athlete therapeut nl helemaal niet los Cool
spierproblemen gaan nl nooit vanzelf over
Ook niet na een behandeling van een osteopaath!!

am13 schreef:
Neemt niet weg dat je je paard natuurlijk altijd kunt laten masseren voor het lekkere/ontspanning of na inspannende arbeid, maar het werkt in geval van dieper gelegen oorzaken voornamelijk symptomatisch.

Je zou je misschien eens kunnen verdiepen in de methode van Jack Meagher http://www.happy-athlete.nl
Dat zou je weten dat paarden met spierproblemen, er tijdens de behandeling alles behalve ontspannen bij staan..
Een spierprobleem oplossen doet n.l. pijn
Ook is de Jack Meagher methode in 2002 wetenschappelijk bewezen!

am13 schreef:
Grote kans dat wanneer al deze mogelijke oorzaken worden nagekeken en waar nodig aangepakt het probleem zich vanzelf oplost, nl vanuit het paard zelf.
Nomaals spierproblemen gaan niet vanzelf over !!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:38

Een spier kan wel ontspannen na een behandeling van een osteopaath. Neem een heup waarvan de een hoger zit dan de andere heup. Door deze ongelijkheid en het 'vastzitten' van een heup gaat het staartbeen en rsi gewricht dat tussen de heupen ligt anders bewegen. Namelijk meer van rechts naar links. Aan dat gewricht zit zoals je vast weet de rugspieren. Doordat het rsi gewricht meer beweegt worden deze rugspieren meer belast. Je ziet deze vaak bol staan vlak achter het zadel. Zet je de heup recht dan zie je meteen deze spanning verdwijnen en de bolling is weg. Ook als je die spier daarna op drukpunten test is de spanning absoluut afgenomen daar komt geen massage aan te pas. Geloof me ik weet dit uit ervaring en heb mij ook zeker verdiept in massage JM tijdens mijn verblijf. Ik vind massage zeker een meerwaarde hebben maar wel pas na een osteopaat en zadelmaker indien nodig want het allerbeste is een goede ruiter!