unamie schreef:Hier kun je ook goed de spierspanning zien
Dit paard heeft een dramatische billen!
Dat zie ik dan weer niet
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
unamie schreef:Hier kun je ook goed de spierspanning zien
Dit paard heeft een dramatische billen!
hestejente schreef:Nog een vraagje: paard is onderstandig, is dat omdat het de voorbenen meer onder de massa plaatst om zo wat extra gewicht te kunnen dragen, aangezien de achterhand dat minder goed kan?
hestejente schreef:Dat zie ik dan weer niet![]()
ellepel schreef:maar onderstandigheid heeft dacht ik toch zeker veel te maken met de hoek waarin de schouder staat?
volgens mij gaan we flink offtopic hier, maar goed.![]()
ik heb een merrie gehad die flink onderstandig was,maar doordat haar schouder in een hele mooie hoek stond had deze merrie hele mooie ruime gangen...
ellepel schreef:over weke rug gesproken:
http://shutter07.pictures.aol.com/data/ ... S80300.jpg
http://shutter14.pictures.aol.com/data/ ... eF0300.jpg
dat heeft de mijne ook,maar ik kan geen enkele belemmering merken met rijden

unamie schreef:De rug en billen zien er zo op het oog niet strak uit. ze zijn ook flink bespierd, dus geeft het geen belemmering
Een strakke rug geeft meer belemmering (weinig ruggebruik)
Maar de schouder en hals van dit paard vind ik er niet los uitzien.
mooi kleurtje heeft ie trouwens
ellepel schreef:je bedoeld wel de mijne he?
van die schouder klopt hoor,die is flink geblesseerd geweest vanwege een meppartij jaren geleden,blijft ook altijd een moeilijk punt![]()
enne ja leuk kleurtje he

ellepel schreef:ik zie in elk geval al een flinke pluk wit haar op de schoft?
in het verleden heeft er dan dus blijkbaar een fout zadel op gelegen?
kan zelf nu nog ene hoop narigheid veroorzaken, inderdaad een goede masseur of osteopaat lijkt mij in dit geval ook wel es handig.
ik zie in elk geval een paard wat nog veel vlees moet bij krijgen,als ze wat voller word dan oogt de rug ook vaak een stuk anders vind ik..

Mariska15 schreef:Ik krijg nu het gevoel dat ik een slechte eigenaresse ben voor mijn paard.
En dankzij elkaar leren we van alles, wat Sander_ ook al zegt 
Blacknestor schreef:Mijn paard mist bespiering op zijn rug, iets achter de schoft.. (en dan aan de zijkanten van ruggegraat zeg maar..) Hij heeft daar aan elke kant een kuiltje... ipv bespiering.
Wat ik ook doe het komt er niet bij. Nu denkt men dat mijn zadel daar dus ook te strak zit en dat daardoor de spieren niet verder KUNNEN ontwikkelen.
Wat vinden jullie van deze theorie in het algemeen? Dat als een zadel op een plek rust, dat daar geen spierontwikkeling kan komen?
Ik zit er heel sterk over te denken om een lange tijd niet te gaan rijden om met longeren te proberen de spieren erop te krijgen en dan een goed zadel te kunnen kopen. Door zijn hoge schoft en dus geen bespiering kan ik geen goed zadel vinden! Ik heb nu een zadel met Kavelkade shabrak met viltinleg.
Zadelmeneer zei dat het zo goed ligt en dat er geen andere optie is...
unamie schreef:Een masseur én osteopaath zijn 2 totaal verschillende dingen
ostopaath is voor wervels en organen
Masseur voor spieren
Een combi van beide zou het beste zijn.
am13 schreef:Het is onjuist om te beweren dat een osteopaath alle spieren meteen ook loskrijgtEen osteopaat is ook voor spieren; zoals unamie het zegt is het wel erg zwart-wit gesteld en bovendien onjuist:

am13 schreef:Een geblokkeerde wervel zorgt namelijk in de regio die voorzien wordt door deze wervel qua bezenuwing voor: overprikkeling, verminderde doorbloeding en relatieve overspanning van spierweefsel.
Door blokkades in de wervelkolom of elders op te heffen zullen de spieren weer in een normale spanningsgraad terugkeren, het lichaam zoekt namelijk altijd naar balans, en een osteopathische behandeling is gericht op het herstellen van die balans (homeostase).
Klopt dus als een bus dat je eerst medische oorzaken, slecht passend tuig en blokkades in de wervelkolom uit moet sluiten en oplossen, maar in het geval van een goede osteopatische behandeling is een massage van de spieren daarna in principe overbodig.
am13 schreef:Neemt niet weg dat je je paard natuurlijk altijd kunt laten masseren voor het lekkere/ontspanning of na inspannende arbeid, maar het werkt in geval van dieper gelegen oorzaken voornamelijk symptomatisch.
am13 schreef:Nomaals spierproblemen gaan niet vanzelf over !!Grote kans dat wanneer al deze mogelijke oorzaken worden nagekeken en waar nodig aangepakt het probleem zich vanzelf oplost, nl vanuit het paard zelf.