uk en ik in een dipje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: uk en ik in een dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:30

Mareeq schreef:
Een paard kan MAKKELIJK 80% van zijn lichaamsgewicht dragen..
makkelijk, dus dat betekend dat ze zelfs nog meer kunnen dragen.. Knipoog

dus dat té zwaar zijn is onzin Knipoog

mickey loopt hartstikke goed met laurie, alleen de laatste tijd wat minder inderdaad.
maar het komt allemaal goed, met zijn 'dominantie' probleempje Schijnheilig

Pardon? 15 tot 20% bedoel je, dat is wel even heeel iets anders dan 80%.
Ik denk dat jij in de verwarring bent met de trekkracht van een paard. (dat hoop ik althans)

Ik vind je ook te groot en zwaarder moet je niet worden om het plezier van je pony er in te houden.
Ik vind zelfs dat jij zelf al aangeeft dat je er te groot voor bent;
Citaat:
en deed hij ook, als er een klein(er) en lichter iemand op m zat.

Zou dat niet een kleine hint zijn van de pony?

Gelukkig stoor je hem nog niet ontzettend in zn bewegingen, maar ik vind ook dat het zwaartepunt veel te ver naar achteren ligt voor zo'n kleine pony.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:38

toen ik te groot en te zwaar werd voor mijn pony ben ik ook gaan mennen, daar hebben we nog jaren plezier van gehad. Fijn dat hij het zo leuk doet voor de wagen. Ik denk echt dat daar jullie toekomst gaat liggen.

succes verder!

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:39

Het spijt me, maar ik vind je ook te groot voor deze pony. Weet dat je het niet horen wilt, maar je bent echt toe aan wat groters!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 09:46

Het zadel is professioneel gepast, er zijn twee verschillende zaken komen kijken dus dat ligt goed.
Gister had ik met bondje gereden, maar dat doe ik geen tweede keer.

Het zwaarte punt ligt idd niet altijd even goed op deze plaatjes, maar het zadel is echt niet te klein,
Meneer was idd gespannen, vandaar het dipje.

Heb een tijdje terug fotos geplaatst, en daar was niets mis mee.

Jammer dat je een keer wil laten zien hoe het ook kan gaan, en dus zonder alleen de juiste plaatjes dr uit te halen, en dan krijg je dit.

iig bedankt voor de reacties Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:50

Op zich zal ik niet kijken naar het plaatje want dat hebben al genoeg mensen gedaan.
Maar wel kom ik even op een opmerking die je maakt:

Citaat:
maar ik stoor hem niet, ben niet te zwaar, hij heeft totaal geen last van me.

Ik vind dat altijd zo´n misselijke opmerking om te lezen.
Dan stel ik altijd twee vragen:
1) ben jij dierenarts?
2) ben jij osteopaat?

Waarschijnlijk zullen allebei de antwoorden een Nee als antwoord hebben.
Met als gevolg dat jij niet in je paard kunt kijken, niet kunt voelen of er wat mis is en geen afwijkingen kunt constateren die van binnenuit plaats vinden.
Dus jij kunt dat helemaal niet zeggen of hij geen last van je heeft.
Wie weet hoe hij zich van binnen voelt.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 09:53

Weet een dierenarts dan precies wat hij van binnen voelt? Ik denk het niet, toevallig heeft er wel een DA naar gekeken voordat ik hem overnam, en die heeft mij dus verteld dat het geen enkel probleem was.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:55

Ik zou eigenlijk ook wel een reactie willen op mijn onderste opmerking. Jij zegt dat hij alleen vervelend is bij lichtere mensen, zie je dat zelf niet als symptoom dat er misschien toch iets is?

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:55

edit: laat maar Knipoog

Verder heb ik vele mooiere fotos gezien in jullie vorige topic Lachen
Je misstaat hem zeker niet, ik weet dat je hem super aan het lopen krijgt dit zijn gewoon momentopnames dat het wat minder gaat Lachen

veel plezier nog met het mennen !! Lachen Ik weet zeker dat dat voor hem zeker leuk is en dat je het rijden zo af en toe voor afwisseling kunt gebruiken Lachen
Laatst bijgewerkt door Hilde_q op 29-05-08 09:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:56

Nee, maar de DA kan algemeen onderzoek doen en de osteopaat aanvullend.
En die kan dus wel problemen van binnenuit opsporen.
En een controle voordat je hem kocht betekend geen garantie dat er nooit wat mis zal gaan.
Je moet eens weten hoeveel paarden er compleet vast zitten van binnen door verkeerd gereden worden of een verkeerde ruiter.

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:57

Hilde_q schreef:
ik vind dat de mensen die hier zo antwoorden ook eens naar zichzelf moeten kijken (postuur etc.) (m.u.v Tita en die andere)

Verder heb ik vele mooiere fotos gezien in jullie vorige topic Lachen
Je misstaat hem zeker niet, ik weet dat je hem super aan het lopen krijgt dit zijn gewoon momentopnames dat het wat minder gaat Lachen

veel plezier nog met het mennen !! Lachen Ik weet zeker dat dat voor hem zeker leuk is en dat je het rijden zo af en toe voor afwisseling kunt gebruiken Lachen

Ik ben zeer zeker op de hoogte van het feit dat ik een stevige dame ben, daar is ook niets mis mee. Maar ik kruip niet op een te kleine pony.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:57

Waarom krijg ik nooit gezeur als ik op mn haflinger van 1.36 rijd..
Terwijl dat er ook niet uitziet.. En ik ook 70 kg. ben Haha!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 09:58

BrittKitt schreef:
Ik zou eigenlijk ook wel een reactie willen op mijn onderste opmerking. Jij zegt dat hij alleen vervelend is bij lichtere mensen, zie je dat zelf niet als symptoom dat er misschien toch iets is?

Nee dat zeg ik niet, ik zeg, dat bij dat bij mij ook doet. Het is gewoon geen makkelijke, met zadel zonder zadel, longeren, buitengooien, noem t maar op. Lachen

Bedankt Hilde_q, de andere fotos zijn idd veel en veel beter. Helaas zitten we nu in een gigantische dip, doordat hij drie weken door iemand anders verzorgt is, en dus totaal anders behandeld.

Voor de mensen die zullen zeggen dat ie het daar fijner gehad heeft, ik denk het niet Haha!. Zodra meneer zijn stalletje weer zag was het een en al hinniken en dansen. En volgens mij was dat uit blijdschap hoor, aan zijn koppie te zien Knipoog

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:00

oeps, ja ik heb 't onmgedraaid Tong uitsteken
maar dan nog 20%.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:00

Elma; haflingers zijn nou eenmaal iets steviger en grover dan een ielig welshje, ook al staat deze wel goed in zn spieren. Dat scheelt al een hoop!

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:01

Elma_ schreef:

Nu spreek je jezelf tegen. Je ziet gelukkig zelf dus ook wel dat het niet meer kan?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:01

Je schrijft dat je pony pas is beleerd voor de kar.
Dat is heel ander werk, wat een voor een deel een andere groep spieren aanspreekt, op een andere manier, dan wanneer je er op zit. Voornamelijk de rug en lendenspieren worden behoorlijk getraind bij het trekwerk.
Ik denk dat je pony gewoon spierpijn heeft.
Ons paard is goed getraind, zowel voor de kar als onder het zadel.
Echter, als wij een zware marathon gereden hebben, of een hele lange buitenrit, en ik ga de dag erna er op zitten (wat ik dan bewust doe om de spieren even anders te belasten en te stretchen), dan bolt ons paard de rug ook wel op. En wil ze nog wel eens neigen naar bokken bij het aangalopperen. Ze bokt uiteindelijk niet....omdat ze daar te gehoorzaam voor is. Maar de neiging is er zeker. Dat komt dan door de spierpijn.
Ik ga dan juist veel galopperen, omdat ze dan de rug en lendenspieren laat golven als het ware en dan rijd je de spierpijn er juist uit.
En na een kwartiertje is het paard dan juist veel fijner.
Ik denk dat jouw pony ook last van spierpijn heeft. Ik zou daarom adviseren: doe licht werk onder het zadel, met vooral veel galop. Maar niet te veel verzameld vragen...gewoon lekker los door het lijf, voorwaarts rijden. Geen zijgangen etc..
Later als je pony echt goed doorgewinterd voor de kar loopt, zal dit wel weer weg zijn en duikt het alleen weer op als je echte zware ritten voor de kar hebt gedaan.
Dit is wat ik er van denk.

En...voor het plaatje ben je misschien wat groot voor de pony. Het lijkt me echter dat je 'm prettig rijdt...en dat lijkt me fijner voor de pony dan een klein en lichter iemand, die lekker zit te zagen.
Bovendien....ze zijn niet van suiker. Men kan zo overdrijven tegenwoordig! Met voltige zitten ze soms wel met z'n vijven op een paard/pony....daar hoor je niemand over.
Dus ik zou zeggen: lekker genieten met je pony....ook van het mennen...want dat is ook hartstikke leuk.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:03

Siegje schreef:
Elma_ schreef:

Nu spreek je jezelf tegen. Je ziet gelukkig zelf dus ook wel dat het niet meer kan?

Ze zegt dat het er OOK niet uitziet.... Ze zegt niet dan het ook niet kan.
Of het plaatje mooi is, of dat het welzijn van het dier in het gedrang is...zijn twee verschillende dingen.
Waarom is iedereen toch zo gebrand op het ideale dressuurplaatje? Dat snap ik echt niet.
Als ik een enorme tuinbroek met felgekleurde lappen op mijn knieën draag...dan ziet dat er ook niet uit....maar dat wil nog niet zeggen dat ik er last van heb....

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:04

Siegje schreef:
Elma_ schreef:

Ik vind het prima kunnen, ze heeft geen last van me.. Net zoals ik van de foto af zie dat deze pony geen last van dit meisje heeft, t ziet er alleen niet uit, Boeiend?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:06

Ik vind het flauw dat een bokker begint over dat andere naar zichzelf moeten kijken.

Inderdaad, ik ben ook niet de dunste, maar hou daarin wel rekening met mijn paard.
Ik doe geen dingen die overduidelijk niet kunnen.
Ik doe veel andere dingen dan rijden, omdat we daar ook veel plezier aan kunnen beleven.
En ik merk ook dat mijn paard gelukkig is zoals we het doen.
Beide zijn we geen dressuurtypes en halen veel meer plezier uit het samen bezig zijn.
Sinds ik me volledig op het grondwerk heb gestort met hem, is hij compleet veranderd.
En nee, niet omdat hij nu van het rijden af is, maar omdat hij de basis miste. Geen vertrouwen in mensen, niks niet.
En ik plaatste vroeger geregeld topics bij HAW (toen ik zijn geschiedenis nog niet zo uitgebreid kende) en ik heb nooit te horen gekregen dat ik te zwaar of te groot ben en dat ik altijd een blij kijkend paardje onder me heb. En waarom kreeg ik dat negatieve niet te horen, omdat het plaatje verder goed was/is. Omdat ik een combinatie vorm met mijn paardje waar toch 99.9% van de mensen over te spreken is. Ondanks dat ik geen meisje van van 50kg.
Ik hou ook rekening met het plaatje en of het lukt bij mijn paardje.
En ik ben niet zo eigenwijs. Als ik echt te groot zou zijn, ging hij of weg of we gingen andere dingen doen.
Ik zou niet keihard roepen dat hij nooit weg zou gaan, puur uit eigen belang, omdat ik hem niet zou kunnen missen en alleen maar naar mijn eigen plezier kijk.
En dat vind ik dingen die je ook mee moet laten spelen. Kijk naar de reactie en lichaamstaal die het paard uitstraalt.
En daarbij komt dat mijn paard standaard 2x per jaar geheel gecontroleerd wordt.
Iets wat imo iedere paardeneigenaar zou moeten doen.
Naast een smid en DA een osteopaat hebben.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:08

ik vind je niet te groot of te zwaar!

weet je wat ik niet snap?
er zijn een hele lading bokkers die kleine pony's rijden, waar ze niet op ''passen'' maar daar word niks van gezecht,..
en dat bedoel ik niet banketstaaf!

succes verder Lachen

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 10:09

Toevallig doe ik ook grondwerk met mijn pony Ja dat gaat super,

Daarnaast doen jullie net of ik een tientonner ben Verward, ik weeg "maar" 55 kg, en daarmee, vind ik mezelf echt niet ontzettend zwaar, of zeg ik nu iets heel doms?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 10:10

Polly kei bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan Ja

Ik heb er altijd sowieso een dag tussen zitten, tussen het "zware" mennen en het rijden Lachen

Echt lange ritten hebben we ook nog niet gemaakt, we moeten nog veel oefenen, maar dat komt helemaal goed Ja

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:10

Je bent ook absoluut niet zwaar (zou willen dat ik 55 kg woog Haha! ), maar je pony is maar een kleintje he Tong uitsteken

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:11

Saul schreef:
Toevallig doe ik ook grondwerk met mijn pony Ja dat gaat super,

Daarnaast doen jullie net of ik een tientonner ben Verward, ik weeg "maar" 55 kg, en daarmee, vind ik mezelf echt niet ontzettend zwaar, of zeg ik nu iets heel doms?

55 kg. zou je van de foto niet zeggen.. Maar als dat zo is vind ik dat wel heel veel mensen hier hun mening bij mogen stellen Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:12

Waarom? 55 kg is niet zwaar, maar daarmee ga je toch ook niet op een shet zitten om maar even te zeggen?